Cestovní pojištění – srovnání cen

Nakupování auta

Přes rok trvající koronavirová krize střídavě uzavírá a otevírá obchody, což dopadá i na prodejny automobilů. Rozmáhají se proto on-line nákupy vozů. Nové modely i ojetiny si tak lidé mohou objednat přes internet a nechat si je vydezinfikované dovézt až před dům. Je to pohodlné, ale ne bez rizika.

Zavřené autosalony s novými vozy i autobazary s ojetinami donutily prodejce aut posílit on-line prodejní nástroje. Nezasvěcenému se může zdát, že to byly právě poslední měsíce, které přinesly prodeje vozů přes internet, ale popravdě se o podobných možnostech hovořilo už dříve společně s tím, jak všeobecně posiluje segment e-commerce. 

Na jaře roku 2019 provedla poradenská společnost Ernst & Young průzkum v České republice, na Slovensku, v Polsku a Maďarsku, aby prověřila očekávání řidičů v zemích Visegrádské čtyřky. Z dat vyplynulo, že jejich zájem o nákup vozidel přes internet roste. Konkrétně si tehdy pořízení automobilu on-line dokázala představit třetina českých řidičů. Na druhou stranu řidiči uvedli, že by jim při takovém nákupu nejvíce chyběla možnost prohlédnout si vůz osobně

Téměř polovina českých a slovenských zájemců o nový vůz by podle průzkumu nejpravděpodobněji nakupovala na webových stránkách autorizovaného prodejce. „Respondenti ve Visegrádské čtyřce mají od možností nákupu vozu na internetu vysoká očekávání, která automobilky jen s obtížemi naplňují, a tím tak vyklízejí pole novým hráčům v odvětví,“ komentoval výsledky Petr Knap, vedoucí partner pro automobilový sektor v regionu střední a jihovýchodní Evropy ve společnosti Ernst & Young. Narážel tak mimo jiné na nové platformy, jejichž cílem je právě prodej vozů on-line. A právě ty v posledních měsících posílily. 

porovnání povinného ručení

Automobilky vyprodávají skladové zásoby on-line 

Před dvěma roky, kdy zmiňovaný průzkum Ernst & Young probíhal, byly prodeje aut přes internet vnímány jako něco, co může představovat zajímavý doplněk k tradičnímu prodeji vozů. Jenže první lockdown na jaře loňského roku rozmach on-line prodejů aut urychlil. Autosalony i autobazary byly zavřené, a kdo potřeboval vůz, neměl jinou možnost, než si ho vybrat přes internet. Prodejci na tuto situaci zareagovali v některých případech rychleji, v jiných pomaleji. Navíc, s trvalým přechodem k on-line prodejům, žádná z velkých automobilek zatím nepočítá. 

Na začátku pandemie zavedla on-line showroom například Toyota.Možnost on-line kontaktu s prodejcem nebo objednání testovacích jízd on-line jsme od té doby standardizovali jako další nástroj kontaktu se zákazníkem,“ nechal se slyšet šéf českého zastoupení Toyoty Martin Peleška. Podle automobilky se tento krok vyplatil, protože díky tomu vzrostly prodeje jejích vozů.

On-line prodeje zavedla také česká Škoda Auto, která tuto službu spustila už v roce 2017, ale na jaře loňského roku ji ještě rozšířila. Zaměřila se hlavně na prodej skladových vozů. „Rozšíření on-line nabídky o skladové vozy je další logický krok v digitalizaci našeho prodejního procesu,“ uvedl Miroslav Holan, vedoucí rozvoje prodejní sítě Škoda Auto Česká republika. Na webu si tak zákazníci mohou vybrat a objednat vůz a uzavřít smlouvu. Automobily jsou pak připravené k předání u autorizovaných prodejců, a to do dvou týdnů od objednávky. Někteří prodejci pak odvezou vůz přímo k zákazníkovi domů. Podobné rozhodnutí udělala i značka Volkswagen, která zákazníkům nabídla on-line rezervaci skladových vozů.Reakce jsou příznivé,“ sdělil k projektu český mluvčí značky David Valenta. 

Ne všechny značky ale e-shopy se svými modely spustily. Například automobilka Kia se rozhodla spíše posílit on-line prodejní nástroje. Jedním z nich jsou virtuální konference, na nichž jsou prezentovány jednotlivé modely nebo funkce vozidel. Tím oslovila hlavně firemní zákazníky. 

Rozmáhá se on-line prodej ojetin

Do on-line prostředí nepřešel jen prodej nových vozů, ale také ojetin. Nejvíce je v tomto směru slyšet o síti autobazarů AAA Auto a Auto ESA. Právě autobazary Auto ESA si loni v prosinci nechaly zpracovat průzkum, který ukázal, že více než polovina oslovených lidí si umí představit koupi ojetého vozu přes e-shop. Vedle pohodlí se respondentům zamlouvá i to, že od kupní smlouvy mohou podle občanského zákoníku odstoupit bez udání důvodů do 14 dnů podobně jako při jiném nákupu realizovaném na dálku. „Lidé kvitují také přistavení vozu před dům,“ dodává Filip Kučera z Auto ESA. 

Auto ESA spustila svůj e-shop s nabídkou ojetých vozů v polovině února letošního roku. Podle Filipa Kučery zabere celý nákupní proces maximálně patnáct minut.Při výběru konkrétního auta lze například zvolit doplňkové služby, způsob financování a místo, kde bude auto k vyzvednutí. Zákazník hradí předem pouze vratnou zálohu ve výši 2 tisíce korun a vozidlo bude doručeno na vybrané místo kdekoliv v republice nejpozději do 48 hodin,“ vysvětluje. 

Firma očekává, že během letošního roku prodá v čistě online režimu 10 až 20 procent obchodovaných vozidel. I proto plánuje v průběhu letošního roku personálně posílit svoje call centrum a oddělení on-line obchodování přibližně o 30 procent, aby zákazníkům poskytla větší podporu.

Mezi jedněmi z prvních, kteří zavedli on-line prodeje ojetých vozů v České republice, byla síť AAA Auto. Podle údajů, které firma zveřejnila, prodala přes internet za poslední rok v České republice a na Slovensku 16 tisíc vozů. Největší zájem byl o model Škoda Octavia. „Když se naše provozovny poprvé před rokem uzavřely a my jsme prakticky ze dne na den spustili on-line prodej, nečekali jsme, že tak rychle zdomácní a lidé ho přijmou jako běžný způsob nákupu. Přestože prodeje nejsou zdaleka na takové úrovni, jak by tomu bylo za běžné situace, prodáváme již na sto automobilů denně,“ říká Karolína Topolová, generální ředitelka a předsedkyně představenstva AURES Holdings, provozovatele sítě autocenter AAA Auto. 

Také společnost AAA Auto vytvořila svůj e-shop, kde si mohou lidé vůz vybrat a zarezervovat. Přes call centrum si pak domluví místo a čas předání automobilu. O zbytek už se postará prodejce, který vydezinfikovaný vůz přiveze. „Již na samotném počátku pandemie koronaviru jsme spustili napříč celou společností soubor ochranných opatření, díky nimž chráníme naše zaměstnance i zákazníky před nákazou. Pro dezinfekci vozů jsme nakoupili nové technologie a zpřísnili procesy tak, aby byla auta zcela bezpečná,“ dodává Karolína Topolová.

Startupy vidí v on-line prodeji aut příležitost 

Tradičním dodavatelům vozů během pandemie vyrostla konkurence, která zahlédla příležitost právě v on-line prodejích. Příkladem je startupové on-line tržiště s ojetými automobily Carvago spadající do portfolia skupiny EAG, které se v říjnu loňského roku otevřelo i koncovým zákazníkům. Tržiště nabízí vedle on-line prodejů vozů také jejich financování, pojištění a doručení až domů. Lidé mají na výběr z téměř milionu ojetých automobilů. Společnost rovněž slibuje kontrolu vozu v servisu a bezchybný stav auta garantuje jednoroční zárukou.

Jsme si vědomi, že přicházíme se zásadní inovací a budeme si muset získat důvěru zákazníků. I proto máme velmi striktní pravidla nákupu vozů a zákazníkům nabízíme jen ta, která projdou přísným auditem kvality, což jsou průměrně pouze dvě auta z pěti. Prakticky již není jediný důvod, proč by si zákazník měl v dnešní době kupovat auto v kamenné prodejně,“ míní Jakub Šulta, který startupu Carvago šéfuje. 

Carvago vykupuje vozy před finálním prodejem koncovému zákazníkovi do svého vlastnictví. Nabízí také možnost prodloužené záruky, stejně jako další služby včetně přihlášení vozidla, mytí, STK, drobného servisu, leštění či tepování. Zároveň zajišťuje i administrativu spojenou s on-line pořízením auta, jako je podepsání kupní smlouvy, sjednání financování, pojištění a dalších náležitostí. 

Podobnou službu, ačkoli zaměřenou na pronájem vozů, nabízí společnost Driveto, která si všímá změny na trhu a rostoucí ochoty lidí objednat si nové auto on-line. „Během posledního roku se zažité postupy v pořízení nového auta zcela změnily. Češi si už mnohdy nepotřebují nové auto takzvaně osahat a vidět ho na vlastní oči. Často dávají přednost tomu, že mohou všechno vyřídit bezkontaktně. To se v této době zvlášť hodí,“ popisuje Adam Szabó, ředitel společnosti Driveto. 

Nakupování aut přes internet

Rizika online nákupu auta 

Do prodeje vozů vnesla pandemie ještě jednu proměnnou, a to výrazný pokles počtu nabízených vozů. Nejvíce se snížily prodeje nových aut, ale zasažen byl i trh s ojetými automobily. Zatímco u nových modelů stál za poklesem lockdown a výpadky ve výrobě a v dodávkách dílů, na trhu s ojetinami chyběla zánovní auta dovážená za zahraničí.

Trh s ojetými auty ve střední Evropě sledujeme kontinuálně již řadu let. Takto silný pokles nabídky jsme naposledy zažili po krizi v roce 2008. Za loňský rok chybělo ve srovnání s rokem 2019 ve střední Evropě přes 477 tisíc ojetých aut,“ konstatuje Petr Vaněček, provozní ředitel společnosti Aures Holdings. Konkrétně v České republice loni chybělo odhadem asi 90 tisíc automobilů a převis poptávky nad nabídkou tlačil také na ceny.

Nedostatku ojetin na trhu začali zneužívat podvodníci, kteří nabízejí vozy, jež by jindy byly hůře prodatelné.Kvůli pandemii rapidně přibývá automobilů, které se nevyplatí koupit. Nejčastějšími problémy jsou právní vady, stočené tachometry nebo technické stavy vyžadující náročné opravy,“ doplňuje Petr Vaněček. Souvisí to i s tím, že jak lidé přicházejí o práci a nemají peníze, snaží se prodat i vozy, jejichž technický stav je nevyhovující. 

Proto je důležité mít se při pořizování vozu na pozoru. Na fotkách zveřejněných na webech prodejců lze leccos skrýt a zaretušovat. Popis nemusí odpovídat skutečnému stavu. Důležité je také dobře prostudovat obchodní podmínky prodejce a zjistit, za jakých podmínek je možné vůz vrátit a jakou záruku na něj obchodník poskytuje. 

Při koupi na dálku, kam je zahrnutý i on-line prodej, platí už zmíněná možnost odstoupení od smlouvy a vrácení zboží ve lhůtě do 14 dnů. Prodávající je také povinen řádně informovat spotřebitele o vlastnostech vozu a k novému automobilu poskytnout písemný návod. U ojetých vozů povinnost poskytovat písemný návod není, ale prodejce by měl zákazníka seznámit s funkcemi auta. Pokud by s firmou byly potíže, je možné podat stížnost na Českou obchodní inspekci

Obecně platí, že ať už jde o nákup nového, nebo ojetého automobilu, zákazník by si měl prodejce prověřit a znát všechna svá práva i povinnosti, která z uzavření smluvního vztahu vyplývají. Na internetu je též možné najít diskuze snad k téměř každému modelu vozů – lidé tak mohou snadno zjistit, jaké typické závady vozy mívají a na co si dát při jejich výběru pozor. To může do jisté míry suplovat konzultaci s automechanikem, kterého by lidé při off-line koupi vozu v autobazaru měli brát s sebou.

Vývoj prodejů nových vozů 

  • Prodej osobních aut v Česku loni kvůli koronaviru klesl o 18,8 procenta. 
  • V roce 2020 se prodalo 202 971 vozů. To je meziročně o 47 tisíc aut méně. 
  • Nejprodávanější značkou zůstává Škoda Auto, na druhém místě je Volkswagen a na třetím Hyundai. 
  • K nejprodávanějším modelům patří Škoda Octavia, Škoda Fabia a Škoda Scala. 
  • Celých 74 procent nových osobních vozů si loni pořídily firmy. 

Zdroj: Svaz dovozců automobilů a ČTK

Hodnocení článku:  
Počet hlasů: 2