Energie pro svou domácnost všichni nakupujeme na volném trhu, kde můžeme najít levné a férové dodavatele. Někteří dodavatelé ale myslí spíše na svůj zisk, než na zákazníka. Lákají nás na první pohled nízkou cenou, ale používají ji společně s řadou technik či podmínek, které nakonec nemusejí být vůbec výhodné. Nabízejí například jen krátkodobé slevy, chtějí, abyste podepsali několikaletou smlouvu, která se automaticky obnovuje a podobně. Na elektřině nebo zemním plynu můžete ušetřit, nejdříve však srovnejme alternativy a přitom dávejme pozor na zdánlivé detaily.
Podepište jenom takové smluvní podmínky, které obsahují pevný ceník. Budete vědět, kolik utratíte za svoje odběrné místo (Kč/měsíc) a za každou spotřebovanou energetickou jednotku (Kč/kWh či Kč/MWh). Dávejte pozor na nabídky, které obsahují nepředvídatelnou cenu – vázanou buďto na dominantního dodavatele, nebo na vrtkavou velkoobchodní burzu. Přestože třeba dneska vycházejí výhodně, zítra mohou razantně zdražit.
Celkovou cenu zjistíte jednou ročně, když přijde výsledné vyúčtování. Mezitím však musíte odvádět zálohy. V některých smlouvách stojí, že každý měsíc zaplatíte částku, která odpovídá dvanáctině vaší loňské spotřeby, takže lehce naplánujete svoje výdaje a nakonec pravděpodobně nebudete muset (mnoho) doplácet. Někteří dodavatelé ale ve svých obchodních podmínkách stanoví, že mohou zálohy kdykoli jednostranně zvýšit!
Pokud snížíte svoji spotřebu, vaše zálohy mohou být souhrnně vyšší, než závěrečné vyúčtování. Podle dobré smlouvy potom automaticky obratem dostanete zpátky peníze, které jste zaplatili navíc. Mnozí dodavatelé však přeplatky převádějí „do dalšího zúčtovacího období”, neboli ponechávají na svém účtu.
Každému se může stát, že zapomene zaplatit zálohu. Přátelský dodavatel vás zadarmo, třeba textovou zprávou upozorní, že máte zpoždění. Podle některých smluvních podmínek však draze zaplatíte (například 240 Kč) za každou SMS, kterou od protistrany dostanete a navíc budete muset odvést „jistotu” (trojnásobek stávající měsíční zálohy apod.)!
Chybovat mohou i dodavatelé energií, třeba když vystavují závěrečné vyúčtování. Správní dodavatelé potom svůj omyl uznají a napraví, i když vaše reklamace přijde třeba až po několika měsících. Obvykle požadují, abychom se ozvali „bez zbytečného odkladu“, ale respektují pravý stav věci. Dávejte proto pozor na smlouvy, které reklamační lhůtu výslovně omezují, například na pouhých 15 dní.
Smlouvy bývají uzavírány na dobu neurčitou, nebo určitou. V prvním případě můžete rychle odejít (výpovědní lhůta trvá maximálně 3 měsíce). V druhém případě, jinak musíte u svého dodavateli zůstat věrní déle, například jeden, dva i tři roky. Za dlouhodobý závazek požadujte cenovou fixaci, abyste měli jistotu, že vám mezitím energie nezdraží. Pozor na každou smlouvu, která místo jasného ceníku obsahuje složitý vzoreček, jehož budoucí výsledek zatím nikdo nezná. Pozornost věnujte zejména smlouvám, které vyžadují závazek delší než 3 roky.
Smlouva, která byla uzavřena na dobu určitou samozřejmě může být prodloužena. Krátce předtím, než skončí, vás solidní dodavatel kontaktuje a nabídne, abyste ve svém obchodním vztahu pokračovali. Pečlivě zvažte, jestli podepíšete smlouvu, která se „obnovuje” automaticky. Pokud zapomenete včas ukončit podepsanou smlouvu, můžete být převedeni na dražší „produktovou řadu”, ze které nebudete moci hned odstoupit.
Dlouhodobé smlouvy mají ještě jedno úskalí. Obvykle obsahují několikatisícový „deaktivační poplatek”, který musíte zaplatit poté, co předčasně odejdete k jinému dodavateli. Takže buďto uzavřete smlouvu na dobu neurčitou, abyste případně mohli dát rychlou bezplatnou výpověď. Nebo pamatujte, do kdy jste vázáni a tento termín dodržte. Případně podepište plnou moc nějakému důvěryhodnému prostředníkovi, který potřebné formality bezpečně vyřídí za vás.
Kvalitní dodavatelé provozují vlastní internetové portály, kde má každý jejich odběratel svůj osobní zabezpečený účet. Tam může zkontrolovat své vyúčtování, smlouvu nebo požádat o změnu tarifu (produktové řady). Na trhu však operují rovněž tajnůstkáři, kteří svým zákazníkům důležité informace neprozrazují a cestu ke smlouvě a dokumentům komplikují. Cílem je, aby zákazníci nevěděli, kdy mají potvrdit ukončení svojí smlouvy, která následně bude automaticky prodloužena.
Na energetickém trhu zkouší profitovat leckdo. Vznikají dokonce tzv. „pyramidové hry“ a společné aukce, za něž účastníci dostávají provize za každého dalšího zákazníka, kterého ulovili. Jinými slovy, zkoušejí na vás vydělat. Raději srovnejte prověřené dodavatele a tarify, jejich smluvní podmínky a jaké mají hodnocení. Na první pohled levnější cena nemusí nutně znamenat, že ušetříte. Pokud se v tématu energií sami dobře neorientujete, využijte pravidelně nezávislé srovnání a sjednání, abyste za energie zbytečně nepřepláceli.