Za elektřinu či plyn platíte průběžné zálohy, které jsou regulovány zákonem. Jejích maximální povolená výše se odvíjí od vaší spotřeby a zvoleného ceníku. Dodavatel nemůže zdražit znenadání, změnu vám musí oznámit v určitém předstihu. Podle jasného vzorce probíhá také účtování záloh na energie, ale přesto nepodceňujte svoje smluvní podmínky. Poradíme vám, jak snížíte své pravidelné výdaje, kdo vám okamžitě vrátí přeplatky, kdy se vám vyplatí nedoplatek a přidáme další užitečné tipy.
Jsme tady pro vás. Hledáme vám levnějšího dodavatele, lepší mobilní tarif nebo výhodnější pojištění. Přitom nasloucháme vašim dotazům – a žhavým tématem posledních měsíců jsou zálohy na energie. Není divu, elektřina a plyn proklatě zdražily, takže rostou i pravidelné zálohové platby. Odpovědi na nejpalčivější dotazy najdete níže.
Odpověď najdeme v energetickém zákoně. Dodavatel vám může stanovit maximálně takové zálohy, které odpovídají vaší předpokládané spotřebě. Uveďme konkrétní příklad.
Domácnost platí měsíční zálohy a dostává roční souhrnné vyúčtování.
Vloni spotřebovala 2 000 kilowatthodin (kWh) elektrické energie. Přitom platila 1 000 Kč/měsíc. Zálohy odpovídaly spotřebě a celkové ceně, která vyšla na na 12 000 Kč/rok.
Zůstáváme ve stejné domácnosti, která vypadá a funguje podobně jako vloni. Ale pokud letos spotřebuje 2 000 kWh elektrické energie, podle aktuálního ceníku zaplatí dohromady 24 000 Kč/rok.
Celkovou sumu vydělíme počtem kalendářních měsíců a vyjde současná maximální záloha: 24 000 Kč / 12 = 2 000 Kč.
Záleží na smlouvě, kterou máte uzavřenou, ale i na zákonech. Někteří dodavatelé ve svých obchodních podmínkách slibují, že vám na začátku každého zúčtovacího období zašlou pevný platební kalendář a mezitím zálohy nezvýší. Na trhu existují také smlouvy, které po určitou dobu (například 1, 2, 3 roky) garantují neměnnou cenu. Ale nic netrvá věčně. A jakmile vzroste celková předpokládaná cena, většinou stoupají také zálohové platby.
Čeští zákonodárci nechtějí, abyste se špatnou zprávu dozvěděli na poslední chvíli. Podle energetického zákona vás dodavatel nejpozději 30 dnů předem „prokazatelně a adresně” informuje, že zdražuje. Zároveň vám vysvětlí, že ještě 10 dnů před avizovaným zdražením můžete vypovědět smlouvu. Pokud svoje informační povinnosti nesplní, nadále platí stará cena a nový ceník „nevyvolá právní účinky”.
Ve smlouvách bývá specifikována forma další komunikace. Obvykle jde o e-mail, telefon, internetový zákaznický portál nebo tradiční poštu. Průběžně kontrolujte, zda jste na uvedených adresách a účtech nedostali novou zprávu.
Otevírejte došlé dopisy. Ve své e-mailové schránce občas ověřte, jestli vám důležité avízo nespadlo do spamové složky. Čtěte textovky ve svém mobilním telefonu.
Okamžitě reagujte. Pokud dodavatel porušil smlouvu nebo zákon a zdražuje neoprávněně, upozorněte ho, že nadále platí stará cena. Doufejme, že došlo k pouhému nedorozumění a protistrana uzná vaše námitky. Ale buďte připraveni také na případný spor. Dodavatelské služby reklamujte písemně, například doporučeným papírovým dopisem. Prozatím plaťte předepsané zálohy, abyste nebyli odpojeni od elektřiny nebo plynu.
Reálný příběh: „Dodavatel mi sdělil, že v následujícím měsíci zdraží. Takže jsem vypověděl smlouvu a přecházím ke konkurenci. Ale dosavadní dodavatel po mně chce, abych zaplatil vysokou zálohu ještě na další měsíc! A vyhrožuje mi, že jestli nezaplatím, stanu se černým odběratelem a budu odpojen!,” napsal nám čtenář.
Zachovejte klid. Podle energetického zákona se stáváte neoprávněným odběratelem, teprve jakmile „opakovaně” porušíte svoje platební povinnosti. Až potom vám opravdu hrozí, že budete odpojeni. Nicméně pokud na zálohách zaplatíte více, než musíte, přeplatky dostanete zpátky v rámci finálního vyúčtování.
Srovnejte si nabídky jednotlivých dodavatelů v našich kalkulačkách a zjistěte, zda na trhu najdete výhodnější. Případný přechod k jinému dodavateli vyřešíme zdarma za vás.
Problematické zálohy na energie řešte nejdříve se svým dodavatelem. Jestliže nenajdete společné východisko, obraťte se na Energetický regulační úřad (ERÚ), který přijímá podněty na e-mailové adrese: podatelna@eru.cz. Zde jsou odhalovány a vyjasňovány omyly, ale také padají pokuty za nekalé obchodní praktiky.
Statistika: „Každoročně řešíme tisíce spotřebitelských stížností. Nejčastějším tématem jsou zálohy a vyúčtování, respektive ceníky,” shrnuje Ladislav Havel, který zasedá v Radě ERÚ. „Spotřebitelé se sice ptají na zálohové platby, ale nakonec zjišťujeme, že problémem jsou ceny. Například jde o zdražení, které dodavatel řádně neoznámil. Případů, kdy byla chybně nastavena záloha, jsou letos řádově desítky,” pokračuje Havel.
Ať už váš dodavatel zdražil oprávněně, nebo neoprávněně, srovnáme vám alternativy. Dříve či později jistě najdete nějaký levnější tarif. Mezitím vám poradíme, jestli nemáte nárok na nějakou sociální dávku. Chudé domácnosti dostávají příspěvky na bydlení, na děti nebo na jakékoli jiné nezbytné výdaje. Využijte svá práva.
Někteří dodavatelé v posledním roce porušili svoje smluvní závazky, například nedodrželi cenovou fixaci a zdražili. Advokátní kancelář Fabian & Partners a společnost LitFin následně nabídly pomoc poškozeným občanům, kteří se chtějí bránit. „Protistrana se pravděpodobně bude hájit, takže celý proces může být náročný. Pohledávky proto doporučujeme vymáhat od částky 10 000 Kč na osobu,“ napsal nám za svoji advokátní kancelář Pavel Fabian.
Maximální povolené zálohy závisí na vaší individuální spotřebě a na ceně, kterou vám účtuje dodavatel. Česká vláda od 1. října 2022 zrušila fakturační poplatek za obnovitelné zdroje a zavedla příspěvek na elektřinu (úsporný tarif). Od 1. ledna 2023 stanovuje také cenové stropy pro elektrickou energii a zemní plyn. Maximální povolené zálohy proto klesají, ale oproti loňskému roku stále zůstávají vysoké.
„V současné energetické krizi jsou klíčové úspory,” upozorňuje Roman Gazdík ze společnosti ČEZ. Největší tuzemský dodavatel snižuje svým zákazníkům zálohy, pokud prokazatelně klesne jejich spotřeba. “Nemusejí čekat, až přijde technik distribuční společnosti, aby zkontroloval elektroměr. Stačí, když provedou takzvaný samoodečet. Nahlásí nám, jaké hodnoty ukazuje elektroměr, ideálně přiloží jeho aktuální fotografii,” vysvětluje Roman Gazdík.
Pražská energetika (PRE) nabízí svým zákazníkům motivační prémii za ušetřenou elektřinu. Zájemce dvakrát ofotí svůj elektroměr a pokaždé provede samoodečet přes internetovou aplikaci svého dodavatele. Nejprve v období od 1. do 15. listopadu 2022, podruhé v čase od 31. března do 15. dubna 2023. „Následně porovnáme, jaká byla jeho spotřeba nyní a v minulé topné sezóně. A podle dosažené úspory mu připíšeme finanční prémii 750 až 3 000 Kč,” vysvětluje Petr Holubec z PRE.
„Zálohy snižujeme v odůvodněných případech. Například když se sníží počet členů domácnosti nebo došlo ke zefektivnění otopného systému,” vysvětluje Miroslav Vránek z Pražské plynárenské. Kupříkladu moderní kondenzační kotel dosahuje vyšší účinnosti než stará plynová kamna, protože při stejné spotřebě zemního plynu vyrábí více tepla.
Ovšem dodavatelé mají různá interní pravidla. „Chcete-li nižší zálohy, potřebujete nějaký relevantní důvod. Jako typický příklad uvedu byt, který prochází rekonstrukcí nebo odkud se právě odstěhoval nájemník a kde aktuálně nikdo nebydlí. Zde spotřeba pravděpodobně klesla na minimum či na nulu,” řekl nám Tomáš Horyna z Asociace nezávislých dodavatelů energií (ANDE). Některým obchodníkům stačí vaše čestné prohlášení, že šetříte a sníží vám zálohy až o 10 %.
„Veškeré žádosti řešíme na individuální bázi, běžně například na našem internetovém zákaznickém portále. V posledních měsících registrujeme především požadavky, abychom zálohy navýšili,” napsal nám Martin Chalupský ze společnosti innogy Energie.
E.ON potvrzuje, že Češi jsou většinou svědomití. „Zákazníci chtějí spíše vyšší, než nižší zálohy, aby se vyhnuli případným nedoplatkům na konci zúčtovacího období. Svoje platební závazky zvládají podobně jako dříve. Pokud některý zákazník má finanční problémy, vždy hledáme individuální řešení,” uvedl Roman Šperňák ze společnosti E.ON.
K vašemu odběrnému místu pravidelně přijíždí zástupce distribuční společnosti, která ve vašem regionu provozuje elektrické vedení či plynovod. Pokaždé zkontroluje elektroměr nebo plynoměr a zjistí, jaká byla vaše spotřeba v posledním roce. Výslednou hodnotu předá vašemu dodavateli, který spočítá cenu a následně odečte vaše zaplacené zálohy.
Vyjde-li kladná hodnota, vznikl vám nedoplatek, který ještě doplatíte. Záporný výsledek by naopak znamenal, že zálohy byly příliš vysoké a dostanete zpátky svůj přeplatek. Přidejme příklady. Jistá česká domácnost dlouhodobě platí svému dodavateli 1 500 Kč/měsíc. Celková skutečná cena vyšla v prvním roce na 12 000 Kč, ve druhém roce na 18 000 Kč a ve třetím roce na 19 000 Kč. Účtování záloh na energie probíhá následovně:
12 000 Kč − (12 x 1 500 Kč) = 12 000 Kč − 18 000 Kč = − 6 000 Kč, takže v prvním roce byly zálohy příliš vysoké a domácnost dostane zpátky přeplatek 6 000 Kč.
18 000 Kč − (12 x 1 500 Kč) = 18 000 Kč − 18 000 Kč = 0 Kč, takže ve druhém roce byly zálohy stanoveny správně, nevznikl přeplatek ani nedoplatek.
19 000 Kč − (12 x 1 500 Kč) = 19 000 Kč − 18 000 Kč = 1 000 Kč, takže ve třetím roce byly zálohy příliš nízké a domácnost doplatí ještě 1 000 Kč.
Typická česká domácnost preferuje vyšší zálohy, aby na konci zúčtovacího období nic nedoplácela. Tento přístup doporučujeme spotřebitelům, kteří nemají velké finanční rezervy a obávají se vysokého závěrečného nedoplatku. Ale bohatší občané udělají lépe, když svoje zálohy na energie minimalizují a zbylé peníze uloží raději na výhodný spořící účet.
Zaplatíte-li za energie o 5 000 Kč více, než musíte, zpátky dostanete 5 000 Kč. Ale kdybyste stejnou částku uložili na spořící bankovní účet, který vynáší 5 % p. a., po roce tam máte 5 250 Kč.
Jestliže jsou zálohy přemrštěné, nejlepší dodavatelé vám na konci zúčtovacího období spočítají a obratem vrátí celý přeplatek. V některých obchodních podmínkách bývá stanovena určitá mezní lhůta. Takže svoje peníze dostanete například do 15, 20 nebo 30 dnů.
Ale pozor! Mnozí dodavatelé v obchodních podmínkách uvádějí, že přeplatky převádějí „do dalšího zúčtovacího období”. V lepším případě vám sníží následující zálohy, protože fakticky máte předplacené jejich další služby. V horším případě použijí přeplatky na jiné účely, jako bezúročnou půjčku.
Vaše základní práva definovali zákonodárci, ovšem do zákonů a dalších právních předpisů se nevejde všechno. Proto existují smlouvy, které jsou nadřazené všeobecným obchodním podmínkám. Ale i tady naleznete důležité informace. Porovnejme přední dodavatele a jejich poslední obchodní podmínky, určené odběratelům elektrické energie.
Dodavatel | Může zvyšovat zálohy v průběhu zúčtovacího období? | Může převádět přeplatky do dalšího zúčtovacího období? |
---|---|---|
ČEZ Prodej | Ano. | Podle toho, co odběratel zaškrtl ve smlouvě. |
innogy Energie | Ano. | Ano, do 200 Kč. |
E.ON Energie | Ano, po dohodě smluvních stran. | Ne. |
Pražská energetika | Ne. | Ano. |
Pražská plynárenská | Ano. | Ne. |
Na trhu existuje více dodavatelů i obchodních podmínek.
Zálohy samy o sobě nejsou úročeny. Máte nárok na svůj přeplatek, ale nedostanete žádnou automatickou inflační přirážku. Pokud vám dodavatel po roce vrátí 1 000 Kč a inflace mezitím dosáhne 10 %, reálně obdržíte loňských 900 Kč. Kupní síla vaší tisícovky fakticky klesne o stovku.
Jiná situace nastává, pokud dodavatel nesplnil svoji smluvní povinnost a peníze zavčas nevrátil. Potom naskakují úroky z prodlení, které počítáme následovně: Vezmeme základní úrokovou sazbu České národní banky (ČNB), která platila na začátku kalendářního pololetí, v němž došlo k platebnímu zpoždění. Přičteme 8 procentních bodů… a vyjde roční úrok z prodlení. Aktuálně: 7 % + 8 procentních bodů = 15 % p. a.