Bez internetu dnes nedáme ani ránu. Internet nám pomáhá v komunikaci s našimi blízkými, při nákupech, vzdělávání, ale zajišťuje také nepřeberné množství zábavy. Jak se Češi na internetu chovají a jaké zásadní změny v tomto ohledu přinesla pandemie koronaviru?
Internet v České republice využívá 85 % osob starších 10 let. Ve zprávě Češi online 2022 to uvádí Sdružení pro internetový rozvoj (SPIR). V praxi to znamená 8,1 milionu internetových uživatelů. Oproti roku 2015 narostl počet uživatelů o 19 %. Nejběžnějším zařízením s připojením k internetu zůstává počítač se 7,1 miliony uživatelů. Značně ho ale dohání telefon – internet v mobilu má k dispozici již 6,8 milionu Čechů. V porovnání s rokem 2015 jde o nárůst ve výši 135 %.
Využívání internetu je většinou pravidelné. Více než 82 % respondentů uvedlo, že internet používá několikrát denně, dalších zhruba 12 % 6–7× týdně. Průměrný čas věnovaný internetu napříč aktivními uživateli činí 16,7 hodin týdně. Průměrný Čech tedy stráví na internetu zhruba 36 dní za rok.
V užívání internetu jsou mírně aktivnější pánové – online je 87 % mužů oproti 82 % žen. I v rámci ostatních sociodemografických skupin můžeme vysledovat značné rozdíly. Ty nejvýznamnější souvisí s věkem uživatelů. Ve věkových kategoriích od 10 až do 44 let se podíl aktivních uživatelů internetu pohybuje mezi 95–96 %. U respondentů ve věku 45–54 let sledujeme mírný pokles na 92 % a v kategorii nad 55 let využívá internet již jen 66 % osob.
Na postoji k internetu se podepisuje rovněž vzdělání a sociální postavení. Internet využívá 94 % osob s vysokoškolským vzděláním. Mezi uživateli se základním či nedokončeným vzděláním je to jen 75 %. Podobně tak pro ekonomicky neaktivní osoby bývá užívání internetu méně obvyklé než pro pracující jedince a studenty.
Co Češi na internetu běžně dělají? Nakupují, sledují zpravodajství nebo komunikují se svými blízkými. Na služby pro zasílání zpráv (WhatsApp, Messenger apod.) spoléhá 76 % uživatelů internetu. Zhruba 84 % uživatelů na internetu nakupuje. Značný nárůst v online nákupech nastal zejména v důsledku pandemie koronaviru. Vyplývá to z průzkumu společnosti CBRE z června letošního roku.
„Lidé aktuálně nakupují na e-shopech potraviny 2krát častěji než před pandemií, což znamená každý jejich 4. nákup. U drogistického a lékárenského zboží je to 3krát častěji a u oblečení a obuvi 2krát častěji. Občerstvení z restaurací a kaváren si lidé nechávají přivézt až 3krát častěji, ale současně tyto podniky fyzicky navštěvují v podobné frekvenci jako před pandemií. Zřejmě si po dlouhém období domácího vaření potřebují odpočinout – a zdá se, že vaří méně než v minulosti. Elektronika se hojně nakupovala online již před pandemií, takže ta zaznamenala pouze minimální nárůst, ovšem i tak zákazníci realizují svůj každý 2. nákup online,“ vysvětluje Pavel Urban, vedoucí správy obchodních center a retail marketingu v CBRE. vysvětluje Pavel Urban, vedoucí správy obchodních center a retail marketingu v CBRE.
Silnou pozici má podle průzkumu Češi online 2022 zpravodajství. Online zprávy sleduje 80 % uživatelů internetu. Při vážných událostech se denní zásah internetového zpravodajství pohybuje až okolo 4 milionů osob. Zájem Čechů o zprávy potvrzuje i další průzkum – Video na internetu od Nielsen Admosphere. Ten se zaměřuje na videoobsah na internetu. Podle výsledků průzkumu jsou nejsledovanějším typem videí zpravodajská videa. Dívá se na ně 37 % osob sledujících videoobsah online. Až poté následují seriály (36 %), filmy (34 %) či vtipná videa (31 %).
V rámci sledování seriálů na internetu stále dominuje české znění. Tři čtvrtiny diváků preferují seriály v češtině nebo slovenštině. Pouze 16 % dotazovaných upřednostňuje původní znění s českými titulky. Originální znění se těší větší oblibě především u mladších ročníků.
Věděli jste, že v mnoha evropských zemích běží seriály a filmy v televizi v originálním znění s titulky? Běžné je to například ve Skandinávii či Nizozemsku. Obyvatelé těchto států obvykle vykazují lepší znalosti anglického jazyka než lidé v ČR a dalších zemích, kde se drtivá většina pořadů dabuje.
Většina z nás konzumuje na internetu hlavně volně dostupný obsah. Za sledování seriálů, filmů, videí a TV vysílání zatím podle zprávy Češi online 2022 platí jen pětina internetových uživatelů. Pouze 6 % Čechů si připlácí za zpravodajství nebo přístup do elektronické verze novin a časopisů.
Nezanedbatelné publikum mají také hry. Podle průzkumu Video na internetu od Nielsen Admosphere je hraje více než třetina internetových uživatelů, v kategorii od 15 do 24 let dokonce téměř polovina.
Údaje se vztahují k hraní na mobilu, na počítači si hry zahraje 27 % osob. Mezi uživateli vítězí zejména hry logické, strategické a střílečky.