servis a kontrola motorky

Jak připravit motorku před sezónou?

Většina motorkářů svůj stroj ukládá k zimnímu spánku. Dlouhé stání mu ale neprospívá, proto k přípravě motorky na sezónu přistupujte svědomitě. Snížíte tím riziko poruch i nehod.

Správné zazimování je základ

Příprava stroje na další sezónu by měla začít už před zimou. Když motorce věnujete trochu péče, než ji uložíte ke spánku, zabere vám její odzimování jen pár minut. Správné zazimování obnáší zejména důkladné mytí a osušení, načerpání plné nádrže, nahuštění pneumatik a připojení baterie k nabíječce. Pak přípravu motorky na sezónu zvládnete v 10 krocích.

1. Zkontrolujte únik kapalin a celkový stav motorky

Když k motorce po zimě přijdete, prohlédněte si povrch pod ní a ujistěte se, že z ní neunikají žádné provozní kapaliny. Neměli byste najít skvrny od oleje ani brzdové či chladicí kapaliny. Zkontrolujte také celkový stav stroje. V garáži k žádné újmě nedojde, ale jestli jste parkovali venku, mohli se na motorce vyřádit vandalové nebo zvířata, i když byla skrytá pod plachtou.

2. Vraťte zpět akumulátor

Ve vytápěné garáži stačí baterii přes zimu napojit na udržovací nabíječku. Skladujete motorku v mrazu? Pak byste měli akumulátor vyjmout a uložit v teplotě do 20 °C. I tak je nutné ho pravidelně dobíjet, hluboké vybití by totiž nemusel přežít. Jakmile bude čas na první jarní start, očistěte kontakty a připojte ho zpět. Průběžně nabíjený akumulátor by měl bez problémů naskočit.

3. Dofoukněte pneumatiky

Dlouhé stání se na pneumatikách může projevit ztrátou tlaku, který byste měli doplnit na výrobcem předepsanou hodnotu. Pokud jste to neudělali už před zimou, podívejte se, jestli pneumatiky nejsou poškozené nebo vyboulené. Ověřte také hloubku dezénu min. 1,6 mm. Pořizujete nové pneumatiky? Pak si zkontrolujte tzv. DOT kód, který udává datum výroby pneumatik. Neměli byste kupovat pneu starší než 4 roky.

Tip na poslech

Tlak v pneumatikách musíte kontrolovat před každou jízdou a za studena, připomíná Pepa Sršeň v podcastu Nepodceňto. Získejte další tipy od známého motorkáře.

4. Olej vyměňte podle intervalu

Po zimě zkontrolujte hladinu motorového oleje a případně ho dolijte na správnou hladinu. Pokud se neblíží interval jeho výměny, není nutné na jaře měnit olej. Ale co když s posledními kilometry za řídítky nastal konec životnosti oleje, je lepší vyměnit ho ještě na podzim, nebo až na jaře? Na tom se neshodnou ani odborníci. Jisté ale je, že když olej vyměníte už na podzim, nemusíte na jaře čekat fronty v servisu a rovnou můžete vyrazit na první vyjížďku.

Náš tip

Když si měníte olej svépomocí

Olej vždy vypouštějte po zahřátí, jedině tak vyteče kompletně. Správný typ oleje najdete v manuálu k motorce. A pokud ne, vydejte se na stránky velkých výrobců motorových olejů. Například na webu značky Motul zadáte model motorky a získáte přehled vhodných olejů. Zároveň s olejem vyměňte olejový filtr.

5. Zkontrolujte brzdy

Ve vlhkém prostředí se na brzdových kotoučích může vytvořit slabá vrstva rzi. Ta se zpravidla obrousí hned při prvním brzdění. Zkontrolujte množství brzdové kapaliny, a pokud jste to neudělali už na podzim, i stav brzdových destiček. Obvykle je na nich drážka, která udává minimální tloušťku. Případně se doporučuje, aby brzdové destičky měly alespoň 3 mm. Zvlněné brzdové kotouče se nesnažte rovnat, ale rovnou je vyměňte společně s destičkami.

Havarijní pojištění

Neohlížejte se na začátek moto sezóny, sjednejte si pojištění na celý rok

Letošní teplá zima nahrála tomu, že někteří motorkáři vyrazili na silnice už v únoru. Je to i váš případ a máte sezónní havarijní pojištění? Pak byste měli vědět, že například u Kooperativy platí jen v období od 1. dubna do 31. října. Mimo tento termín se vztahuje pouze na rizika odcizení, vandalismu a poškození živly. Zjistěte, na kolik by vás vyšlo celoroční havarijko, ať se příště nemusíte ohlížet na kalendář.

6. Namažte řetěz

Jestliže jste řetěz nenamazali už před zazimováním motorky, nezapomeňte ho nejdříve pořádně vyčistit. K čištění si pořiďte speciální přípravek –⁠⁠⁠⁠⁠ nepoužívejte líh nebo benzín, ty jsou agresivní ke gumovým řetězovým kroužkům. I na mazání řetězu použijte speciální přípravek, nikdy WD40. Ověřte také průvěs řetězu. Řetěz by neměl být úplně napnutý nebo naopak příliš prověšený –⁠⁠⁠⁠⁠ správnou hodnotu najdete v manuálu.

Náš tip

Pořiďte si pračku na řetěz

Pro důkladné vyčištění řetězu slouží pračka nebo myčka na řetěz. Nacvakne se na řetěz, nalije se do ní čisticí roztok, a tak vyčistí řetěz i zevnitř. Po umytí nezapomeňte čisticí prostředek osušit, jinak na řetězu nebude mazání držet.

7. Vypusťte karburátor

Před odstavením motorky byste celou nádrž měli naplnit vysokooktanovým benzínem bez obsahu bioethanolu. Ten se totiž během dlouhého stání může oddělovat od dalších částí benzínu. Řešení je ale celkem jednoduché –⁠⁠⁠⁠⁠ stačí s motorkou před prvním startem zakývat, aby se všechny složky benzínu v nádrži opět smíchaly.

Větší pozornost vyžadují karburátory. Před jarním startem byste měli vypustit jejich plovákové komory. Poté je třeba otočit palivový kohout do pozice PRI a pár minut počkat, než se karburátory zaplní novým benzínem z nádrže. U motorek s elektronickým vstřikováním paliva tento krok není třeba.

Zajímavost

Proč před zimní odstávkou tankovat plnou nádrž?

Čím méně místa v nádrži zůstane, tím méně v ní bude vzduchu, a tím pádem ubyde vzdušné vlhkosti. Tak předcházíte oxidaci kovové nádrže. Natankovat plnou se ale vyplatí i u plastové nádrže –⁠⁠⁠⁠⁠ voda ze vzdušné vlhkosti by totiž v prázdné nádrži kondenzovala na stěnách a stékala do paliva.

8. Dolijte chladicí kapalinu

Bez pořádné kontroly hladiny chladicí kapaliny nestartujte, mohli byste tím poškodit motor. Pokud vaše motorka nemá kontrolní okénko, odšroubujte víčko chladiče a podívejte se dovnitř. Všechna vnitřní žebra chladiče by měla být zaplavena. V opačném případě dolijte stejnou chladicí kapalinu, nebo trochu destilované vody.

9. Zkontrolujte kabely, hadičky a lanka

Zběžně prohlédněte, jestli jsou v pořádku všechny kabely a nepošmákli si na nich hlodavci. Pokud jste pod motorkou nenašli žádné loužičky, hadičky nejspíš budou v pořádku. Větší pozornost věnujte lanku plynu a spojky. Neměly by klást velký odpor a bez problémů se musí vracet, jinak byste je měli vyměnit. Lanka se nemažou –⁠⁠⁠⁠⁠ když použijete mazivo, bude se na něj lepit prach a problém to jen zhorší.

10. Nastartujte a nechte motorku zahřát

Teď už zbývá jen otočit klíčem a zmáčknout startér. Motorku nechte pár minut běžet, než na ni usednete. Před vyjetím ještě ověřte, že vám svítí všechna světla, včetně zadního brzdového. První kilometry se nepouštějte do plného plynu. Jeďte plynule, ať si vše po zimě sedne.

infografika: jak připravit motorku před sezónou

Přípravu motorky na sezónu usnadní servis

Motorku můžete svěřit také profesionálnímu servisu, který provede kompletní kontrolu a přípravu motorky na sezónu. Navíc se postará o náročnější úkony, jako je výměna brzdové kapaliny včetně natlakování soustavy. Získáte tím jistotu, že vás na cestách žádná část motocyklu nezradí. Některé servisy zajišťují i přepravu stroje do své dílny.

Do nové sezóny v čistém oblečení

Jestli jste si na novou sezónu ještě nepřipravili oblečení na motorku, je teď nejvyšší čas věnovat mu pozornost. Před praním nebo čištěním z oblečení vyjměte chrániče.

Některé textilní moto oblečení můžete prát v automatické pračce bez ždímání. Poté ho nechte volně uschnout, nedávejte ho do sušičky ani nepokládejte na topení. Oblečení můžete vyprat také v ruce ve vlažné vodě. Použijte speciální prací prostředky a impregnace určené pro moto oblečení.

Kožené oblečení omyjte měkkou houbičkou a vlažnou vodou a nechte uschnout. Nesušte ho na přímém slunci ani u tepelného zdroje. Při sušení kožené oblečení nezavěšujte, protože by se mohlo vytahat. Po uschnutí ho pořádně promažte balzámem na kůži.

Nezapomeňte ani na údržbu helmy. Výstelku vyperte v ruce a vyčistěte plexi. Pokud je hledí poškrábané, raději ho vyměňte. Zkontrolujte si i životnost helmy –⁠⁠⁠⁠⁠ při pravidelném používání se doporučuje vyměnit přilbu každých 5 let.

Náš tip

Ušetřete si čas a využijte služeb specializované prádelny moto oblečení. Čištění moto oblečení i s vyzvednutím u vás doma nabízí například cleany.cz.

Nikdy nevyjíždějte bez platné STK a pojištění motorky

Příprava motorky na sezónu nezahrnuje jen technikálie, ale i porci administrativy. Zkontrolujte platnost řidičského průkazu, technické kontroly a pojištění motorky. Bez povinného ručení nesmíte vyjet na silnici, havarijní pojištění si můžete sjednat dobrovolně. Z povinné výbavy by vám neměla chybět motolékárnička a reflexní vesta.

Končí vám povinné ručení? Najděte to nejvýhodnější na trhu

Najezdíte za rok sotva pár set kilometrů a nechce se vám platit drahé povinné ručení? Nebo si k pojištění motorky chcete sjednat kvalitní asistenční služby, aby vás porucha nezaskočila ani v zahraničí? Každá pojišťovna nabízí trochu jiné služby, a proto se vyplatí porovnat si nabídky od několika společností. Která bude nejlépe vyhovovat vašim potřebám, zjistíte v našem online srovnávači.

Pokud motorku ukládáte k zimnímu spánku každý rok, zapřemýšlejte o sezónním pojištění na motorku. To nabízí ČPP, Generali Česká pojišťovna, Pillow a Uniqa. Sami si zvolíte měsíce, kdy chcete pojištění platit. Jedná se ovšem o nestandardní nabídku. Kontaktujte nás a my vám sezónní pojištění na motorku rádi zprostředkujeme.

Na jaře začněte zlehka

Počasí se začalo lepšit a vy už se po dlouhé zimě nemůžete dočkat, až sednete na motorku a vyrazíte na pořádnou projížďku? S chutí do toho! Jen myslete na to, že silnice mohou být studené, gumy se jen tak nezahřejí a podmínky ještě nejsou ideální. Na bezpečí nepřidávají ani zbytky posypových materiálů, které na silnicích zůstaly po zimě.

Řidiči ostatních vozidel si navíc odvykli přítomnosti motorkářů na cestách a mohou vás snáze přehlédnout. Ne nadarmo BESIP označuje jaro jako nejrizikovější období pro všechny motorkáře. Tak na to myslete a na začátku sezóny buďte extra opatrní.

Autor - Jana Březinová
Jana BřezinováVíce článků autora

Jak se vám tento článek líbil?

Sdílet článek

Související články

  • technická kontrola vozu
    26. dubna 2024|Petr Pohůdka
    Vše, co potřebujete vědět o STK

    Pravidelné návštěvě STK se nevyhne žádný majitel vozidla. Kdy musíte na STK vyrazit, jaká je cena technické kontroly, na co se technici zaměřují a co dělat, když vaše auto na STK neprojde? Shrnuli jsme pro vás všechny důležité informace o STK včetně změn platných od roku 2024.

  • Muž pije pivo při řízení auta
    15. dubna 2024|Petr Pohůdka
    Bodový systém a pokuty 2024

    Od ledna roku 2024 platí v České republice nový bodový systém. Pro řidiče by měl být přehlednější. Vážné přestupky jsou postihovány přísněji, u banálních provinění se tresty naopak zmírnily. Jaké jsou hlavní změny a kde najdete bodový stav řidiče?

  • Koupě ojetého auta
    08. dubna 2024|Petr Pohůdka
    Jak dovézt auto z Německa: Vše, co potřebujete vědět

    Německý trh s ojetinami je v mnoha ohledech lákavější než ten český. Za západními hranicemi se dají pořídit modely, které v tuzemsku často chybí. Jak koupit auto v Německu a co je potřeba k přihlášení vozidla ze zahraničí? Připravili jsme pro vás průvodce nákupem auta v Německu.

  • výlet na motorce v horách
    06. dubna 2024|Jana Březinová
    Výlety na motorce do Rakouska a Německa – méně známé mototrasy přes Alpy

    Když se řeknou Alpy, nejspíš každý motorkář si vybaví legendární Grossglocknerstrasse. Tentokrát pro vás máme tipy na jiné alpské silnice. S krásným povrchem, plné zatáček a dechberoucími výhledy. Vydejte se s námi na dva výlety na motorce do Rakouska a Německa.

  • Žena telefonuje kvůli prasklému čelnímu sklu
    30. března 2024|Jana Březinová
    Jak řešit prasklé čelní sklo

    Jeden odražený kamínek dokáže napáchat škodu za desítky tisíc. Není divu, že připojištění skel patří k nejoblíbenějším doplňkovým pojištěním. Sjednává si ho každý čtvrtý řidič. Která pojišťovna vám nabídne nejvýhodnější podmínky a jak prasklé sklo řešit?

  • 24. března 2024|Jana Březinová
    Jak řešit nabourané auto na parkovišti

    Podle statistik pojišťoven se s odřeným autem na parkovišti setkalo 9 z 10 řidičů. Jak si s nehodou poradit, ať už jste ji zavinili vy, nebo jiný řidič? A co dělat, když viník od nehody ujede?

  • Zdražení povinného ručení 2022 - Kalkulačka, model auta, mince a smlouvy o pojistce
    19. března 2024|Petr Pohůdka
    Zdražení povinného ručení a havarijního pojištění v roce 2024

    I v letošním roce se provoz vozidla nejspíš prodraží. Připlatíme si nejen za pojištění, ale i autoservisní práce a součástky. Nicméně inflace konečně klesá, a tak by nárůst cenové hladiny neměl být tak výrazný – u povinného ručení a havarijního pojištění experti očekávají nárůst v jednotkách procent. Jak se s případným zvyšováním pojistného poprat?

  • Předávání klíče k autu
    11. března 2024|Petr Pohůdka
    Kupní smlouva na auto a přepis vozu. Co všechno je potřeba?

    Budete kupovat vozidlo nebo se naopak snažíte prodat to své? V obou případech si dejte pozor na správné vypořádání dokumentů. Vždy byste měli uzavřít písemnou kupní smlouvu a včas vůz přepsat na nového majitele, jinak hrozí dokonce pokuty.

  • Řada motoristů se mylně domnívá, že sjednáním povinného ručení auta a havarijního pojištění je jejich vozidlo plně chráněno. Často je pro ně proto nepříjemným překvapením, když pojišťovna odmítne vzniklou škodu uhradit, případně pojistné plnění krátí. Nejedná se přitom o mimořádné případy, ale takové, které mohou potkat téměř každého. Kdy vám pojišťovna odmítne peníze vyplatit, případně vyplatí méně, než jste čekali? Tady je pět situací.
    10. března 2024|Jana Březinová
    5 situací, kdy pojišťovna nezaplatí, ani když je auto pojištěné

    Myslíte si, že je vaše auto po sjednání povinného ručení a havarijního pojištění plně chráněno? Ve většině případů ano. Mohou ale vzniknout situace, kdy pojišťovna pojistné plnění krátí, nebo dokonce odmítne vzniklou škodu uhradit. Problém je jízda na sjetých pneumatikách, neohlášení nehody policii nebo zbytkový alkohol. O jaké další situace se jedná?