Mezi motorkáři se najdou nadšenci, kteří sedlo svého stroje neopouští ani v zimních měsících. Většina ale motorku ukládá k zimnímu spánku. Dlouhé stání však neprospívá žádným strojům a motorky nejsou výjimkou. K přípravě motocyklu po zimní pauze proto přistupujte svědomitě - citelně tím snížíte riziko poruch i nehod.
Příprava vašeho stroje na další sezónu by měla začít už před zimou. Pokud totiž svoji motorku správně zazimujete, značně vám to na jaře ulehčí práci.
Když k motorce po zimě přijdete, prohlédněte si povrch pod ní a ujistěte se, že z ní neunikají žádné provozní kapaliny. Neměli byste najít skvrny od oleje ani brzdové či chladící kapaliny. V případě potřeby kapaliny rovnou doplňte.
Pokud jste akumulátor během zimy ani jednou nedobíjeli, nejspíš bude úplně vybitý. Vy tak ani nenastartujete a bude třeba ho pořádně nabít. Jestliže jste baterii z motorky před zazimováním vyndali a průběžně ji dobíjeli, před jejím vrácením očistěte kontakty a případně je namažte vazelínou.
Dlouhé stání se na pneumatikách může projevit ztrátou tlaku, který bychom měli doplnit na výrobcem předepsanou hodnotu. Pokud jste s motorkou během zimy vůbec nehýbali, zkontrolujte, jestli se pneumatiky nezdeformovaly - nejde ale o častý problém a většinou si tak vystačíte s prostým dohuštěním.
Brzdy stáním přes zimu příliš netrpí. Ve vlhkém prostředí se na brzdových kotoučích může vytvořit slabá vrstva rzi, která se ale zpravidla odrolí hned při prvním brzdění. Zkontrolujte ale stav brzdových destiček a množství brzdové kapaliny.
Řetěz můžete namazat už před zazimováním a na jaře vám to usnadní práci. Jestliže jste řetěz nenamazali už před zimou, nezapomeňte ho před jarním promazáním pořádně vyčistit. Vždy zkontrolujte také jeho průvěs. Řetěz by nikdy neměl být úplně napnutý nebo naopak příliš prověšený - univerzální hodnota zde neexistuje, ideální průvěs se u jednotlivých strojů liší.
Motor nevyžaduje zvláštní péči před sezónou ani po ní. Pro jistotu ale změřte hladinu motorového oleje a zkontrolujte, kdy byl naposledy měněn. Pokud by se blížil konec jeho životnosti, neváhejte jej vyměnit, ať to nemusíte řešit později během sezóny.
Před odstavením motorky by se celá nádrž měla naplnit vysokooktanovým benzínem bez obsahu bioethanolu. Pokud byl v nádrži benzín obsahující bioethanol, který se během dlouhého stání odděluje od dalších částí benzínu, je dobré s motorkou před prvním startem zakývat, aby se všechny složky benzínu v nádrži opět smíchaly.
Větší pozornost vyžadují karburátory. Před jarním startem byste měli vypustit jejich plovákové komory. To provedete povolením odkalovacích šroubů na spodní části karburátoru. Poté je třeba otočit palivový kohout do pozice PRI a pár minut počkat, než se karburátory zaplní benzínem z nádrže. U motorek s elektronickým vstřikováním paliva tento krok není třeba.
Tip: Plánujete dovolenou na motorce? V tom případě si nezapomeňte přečíst také článek Jak vybrat výbavu na motorku na dlouhé cesty.
Bez pořádné kontroly hladiny chladící kapaliny určitě nestartujte. Mohli byste tím poškodit motor. Pokud vaše motorka nemá kontrolní okénko, odšroubujte víčko chladiče a podívejte se dovnitř. Všechna vnitřní žebra chladiče by měla být zaplavena. Pokud tomu tak není, kapalinu dolijte. Vždy ale používejte pouze chladící kapalinu určenou pro motorky - nikdy tu pro auta, která se složením liší a motorku by poškodila.
Zběžně prohlédněte, jestli jsou v pořádku všechny kabely a nepošmákli si na nich hlodavci. Pokud jste pod motorkou nenašli žádné loužičky, hadičky nejspíš budou v pořádku. Pro jistotu je ale zkontrolovat můžete. Větší pozornost věnujte všem lankům, ve kterých by nikdy neměl být cítit velký odpor a měla by se správně vracet.
Pokud se na některé úkony necítíte, svěřte motorku profesionálnímu servisu, který kompletní kontrolu a následnou přípravu na novou sezónu provede. Získáte tím jistotu, že vás na cestách žádná část motocyklu nezradí. Některé servisy zajišťují i přepravu stroje do své dílny, čímž vám značně usnadní život.
Počasí se začalo lepšit a vy už se po dlouhé zimě nemůžete dočkat, až sednete na motorku a vyrazíte na pořádnou projížďku? S chutí do toho! Jen myslete na to, že silnice ještě mohou být studené, gumy se jen tak nezahřejí a podmínky tak ještě nejsou ideální. Na bezpečí nepřidávají ani zbytky posypových materiálů, které se po zimě na silnicích nachází.
Řidiči ostatních vozidel si navíc odvykli na přítomnost motorkářů na cestách a mohou vás snáze přehlédnout. Ne nadarmo je podle BESIP jaro kritickým obdobím pro všechny motorkáře. Tak na to myslete a na začátku sezóny buďte extra opatrní.
Začněte správným zazimováním.
Před prvním startem zkontrolujte nabití akumulátoru, pneumatiky, řetěz, olej v motoru, palivovou a chladící soustavu, kabely, hadičky i lanka.
Pokud se na přípravu motorky svépomocí necítíte, investujte do kvalitního servisu.
Začátkem sezóny buďte na silnici obzvlášť opatrní.
A jak se na sezónu plánuje připravit Vojtěch Lavický, autor knihy Na motorce kolem světa, který ze sedla svého stroje viděl už pořádný kus naší planety? V epizodě podcastu Nepodceňto s názvem Na motorce za hranice prozradil, že se chystá především na kontrolu a nafouknutí gum, dobití akumulátoru, dotankování benzínu a pořádné umytí svého motocyklu. Prohlídku, očištění a namazání řetězu nemusí řešit, protože má na motorce kardan.