Na samotnou technickou kontrolu je potřeba, abyste kromě svého vozu přivezli i velký a malý technický průkaz, tedy osvědčení o registraci vozidla a originál technického průkazu. S vozem nemusí nutně přijet jeho majitel, můžete klidně poslat někoho místo sebe. Stačí, když bud mít potřebné dokumenty.
Auto musíte přivézt čisté a musíte z něj sundat veškeré okrasné věci, které omezují výhled. Stejně tak nesmí být na autě ani ozdobné poklice.
Na technické kontrole strávíte i několik desítek minut. Technik nejdříve změří emise, a následně provede technickou kontrolu vozu.
Ta se skládá z kontrolní jámy, kde technik prohlédne podvozek, zkontroluje, jestli z auta neunikají tekutiny, prověří těsnost motoru apod. Následně bude kontrolovat geometrii vozu, tedy seřízení kol a případné nepřesnosti, stav vzorku na pneumatikách, který nesmí být nižší než minimální povolené limity. Kontrolou projdou i brzdy, a to z hlediska symetrie brždění a funkčnost ruční brzdy.
V neposlední řadě prověří i světla vašeho vozu a jejich nastavení, a také již zmíněnou povinnou výbavu. Samozřejmostí je, že vozidlo projde detailní identifikací, co se týče typu vozu, a také z hlediska stavu tachometru.
Cena technické kontroly není stanovená jednotně. Každá stanice si cenu určuje sama podle svých potřeb. Liší se také podle toho, o jaké auto jde. Vliv má typ pohonu i typ konkrétního automobilu. V průměru pak technická kontrola stojí mezi 500 Kč a 1000 Kč.
Vaše technická kontrola pak může skončit jednou ze tří variant. První varianta je ideální. Technickou kontrolou jste prošli, obdržíte novou červenou samolepku a nová technická kontrola vám platí další 2 roky. V takovém případě budete při této technické kontrole do 30 dnů platit nižší poplatek, a to v řádu několika set korun.
Druhou variantou je situace, kdy má vaše auto závady většího typu, které je nutné odstranit. V takovém případě vám pracovník technické kontroly udělí technickou kontrolu jen na 30 dní, které vám budou sloužit právě k tomu, abyste auto uvedli do stavu, v němž technickou kontrolu projde. Do těchto 30 dnů musíte auto znovu přivézt ke kontrole.
Třetí varianta je taková, že technik shledá, že vaše auto má závažné závady, které jsou v provozu nebezpečné, a tak vám neudělí žádnou technickou kontrolu. V takové situaci nesmíte s autem na pozemní komunikace, tedy nesmíte s ním vlastně ani odjet. Pokud v této fázi s autem odjedete, ačkoli není způsobilé provozu, opět se dopouštíte přestupku, ale mnohem závažnějšího. Hrozí vám za něj udělení 5 bodů a zákaz řízení na půl roku až rok. Takový přestupek se řeší pouze ve správním řízení, a to s pokutou od 5000 Kč do 10 000 Kč.
Může se samozřejmě stát, že budete mít v hlavě i důležitější starosti, než konec platnosti stávající technické kontroly. A pak také může dojít k tomu, že vám jednoduše propadne. A co potom?
S takovým autem byste už pak neměli na silnici vyjet, dokud opět nebude mít technickou kontrolu v pořádku. Což znamená, že byste s autem nesměli přejet ani na tuto technickou kontrolu, ale nechat tam auto dopravit jinak.
Pokud to porušíte a s autem vyjedete, riskujete pokutu, protože se jedná o přestupek. A to do 2000 Kč na místě, případně 1500 Kč až 2500 Kč ve správním řízení. Body za to ale nedostanete. I pokud s sebou zrovna nemáte velký technický průkaz, což vaše povinnost není, Policie ČR si informace zjistí sama. Má totiž kompletní přístup do databáze.
Pokud patříte mezi ty, kteří si nejsou jisti, nebo nemají čas celou situaci řešit, můžete využít služeb autoservisů. Některé nabízí speciální balíčky, tzv. Technickou kontrolu na klíč. To znamená, že do autoservisu přivezete vůz, tam jej prohlédnou, opraví závady, se kterými by auto technickou kontrolou neprošlo, a následně tam necháte i veškeré dokumenty. Pracovník autoservisu pak na stanici technické kontroly zajede a technickou kontrolu absolvuje místo vás. Vy si pak zase auto vyzvednete ve zmíněném autoservisu.
Jen se v takovém případě dopředu informujte, kolik celá služba stojí a chtějte také informaci, na kolik vyjde oprava vozu, aby vás výsledná faktura nezaskočila.