Poklidná jízda malebnou krajinou se může zcela nečekaně a bez varování proměnit v noční můru každého motoristy. A stačí k tomu vlastně docela málo. Odražený kamínek z vozu jedoucího před vámi může svou deformační energií na čelním skle vytvořit celkem slušný podpis. Věděli jste, že každá čtvrtá škoda na autě představuje poškozené čelní sklo? Bohužel dostat za opravu peníze od pojišťovny není tak jednoduché, jak se na první pohled zdá.
Ještě před tím, než si začnete dělat hlavu z toho, kdo vám způsobenou škodu uhradí, byste měli vědět, že auto s prasklým nebo rozbitým čelním sklem je podle § 36 odst. 3 písm. a) vyhlášky č. 341/2002 Sb., o schvalování technické způsobilosti a o technických podmínkách provozu vozidel na pozemních komunikacích nezpůsobilé k další jízdě!
To za předpokladu, že má auto na čelním skle v dosahu stěračů (tzv. stírací ploše) poškození větší než 2 cm, což odpovídá zhruba rozměru dvoukorunové mince. V takovém případě nesmí řidič vozidlo na pozemních komunikacích provozovat a závadu musí na místě odstranit, případně v jízdě pokračovat přiměřenou rychlostí jen do nejbližšího autoservisu.
Rozhodně proto nespoléhejte na to, že prasklé čelní sklo opravíte, jakmile k tomu bude vhodná příležitost. Nejen, že se prasklina poměrně rychle rozšiřuje a může vyústit až ve výhled omezující pavučinu, také riskujete pokutu od 5 000 do 10 000 Kč, zákaz činnosti od 6 měsíců do 1 roku a navrch ještě 5 bodů.
Pokud navíc policista pojme podezření, že by se přistižený řidič mohl vyhýbat přestupkovému řízení nebo extrémně komplikovat vymáhání pokuty, může na místě vybrat kauci od 3 500 do 10 000 Kč, zajistit auto botičkou, nebo jej nechat rovnou odtáhnout.
Zatímco ještě v roce 2015 se rozbitá čelní skla běžně hradila z povinného ručení, od následujícího roku již tuto možnost řidiči nemají. A to i v případě přítomnosti policie, svědků i viníka, který podepíše prohlášení. Spousta řidičů totiž v minulosti na vyplácení škody z povinného ručení lidově řečeno „hřešila“ a nechala si proplácet i škody, které odlétnutý kamínek nezpůsobil.
Jak tedy rozbité nebo prasklé sklo řešit? Na výběr máte několik možností. Pokud znáte viníka, můžete se s ním pokusit domluvit na nahlášení škody z jeho povinného ručení. To je ovšem většinou problematické, protože by musel sám uznat vinu a navíc by přišel o bonusy. V praxi je tak plnění z povinného ručení viníka opravdu výjimečné.
Další (a často i jedinou) možností je tedy oprava na vlastní náklady, resp. na náklady pojišťovny, u níž máte sjednané kvalitní připojištění čelních skel. Některé pojišťovny tuto službu nabízí k povinnému ručení, jinde jde o samostatnou pojistku, jejíž cena se liší napříč kraji i jednotlivými pojišťovnami.
Pokud si pojištění skel sjednáváte k havarijnímu pojištění, tak zde většinou můžete počítat s nulovou spoluúčastí. Jestliže ale pojistku sjednáváte k povinnému ručení, bývá již zpravidla spoluúčast sjednána. I tak ovšem při opravě nebo výměně skla výrazně ušetříte oproti tomu, když žádné pojištění mít nebudete.
U jednotlivých pojišťoven se produkt pojištění skel mírně liší. Většinou se u osobních vozidel pojištění vztahuje na všechna obvodová skla. Z pojistky jsou naopak vyjmuta střešní a panoramatická skla.
V případě, že máte připojištění skel sjednané, s nahlášením škody a následnou opravou neotálejte, ale řešte ji co nejdříve u smluvního servisu pojišťovny. Spousta pojišťoven ve svých pojistných podmínkách totiž uvádí jako důvod pro krácení nebo dokonce odmítnutí plnění, pokud pojištěný nahlásí pojistnou událost se značným zpožděním nebo nepodá důkaz o vzniku škody a tím neposkytne pojistiteli součinnost potřebnou ke zjištění příčin a výše škody. Zmíněným důkazem může být třeba kvalitní záznam z palubní kamery automobilu.
Nejhorší variantou je samozřejmě situace, kdy připojištění čelních skel sjednané nemáte a poškození čelního skla od kamínku, či dokonce rozbité čelní sklo musíte hradit ze své kapsy. V takovém případě se připravte na výdaj okolo 8 500 korun.
Nákladnější jsou samozřejmě opravy vyhřívaných skel nebo skel u novějších modelů aut. Zatímco u Škody Felicie vás výměna čelního skla vyjde na cca 1 700 korun, u vozu Citroën C4 Picasso se částka šplhá až na závratných 13 500 Kč. Samotné připojištění čelních skel je přitom záležitostí několika stokorun ročně.
U jednotlivých pojišťoven se produkt pojištění skel mírně liší. Většinou se u osobních vozidel pojištění vztahuje na všechna obvodová skla. Z pojistky jsou naopak vyjmuta střešní a panoramatická skla.
Při sjednávání pojistky věnujte pozornost nejen výši pojistného plnění, ale zejména limitům. Limit stanovený na každou pojistnou událost zvlášť znamená, že o výměnu skla z důvodu poškození lze požádat i několikrát do roka. Pokud vybraná pojišťovna pracuje s limitem stanoveným na celý pojistný rok, je třeba zohlednit maximální částku, kterou za vás pojišťovna v daném roce zaplatí.
Srovnáme vám nejlepší nabídky povinného ručení na trhu. Vámi vybrané pojištění vám naši specialisté pomůžou sjednat do několika minut.
O zprostředkování pojištění se stará společnost ePojisteni.cz s.r.o. Půjčky a úvěry jsou zprostředkovávány společností Elephant Orchestra, s.r.o. Zprostředkování telekomunikací a energií zajišťuje společnost Tarifomat, s.r.o. Jedná se o společnosti, které jsou součástí Skupiny Srovnejto a jsou držiteli platné registrace České národní banky, případně platné registrace Energetického regulačního úřadu.