Cestovní pojištění – srovnání cen

Koupě ojetého auta v Německu

Německý trh s ojetinami je v mnoha ohledech slibnější než ten český. Za západními hranicemi se dají pořídit zejména slušná SUV, která v tuzemsku pořád chybějí. Pokud se vydáváte pro auto do Německa, měli byste se pořádně připravit a vyhnout se některým nepříjemnostem. Proto přinášíme podrobného průvodce dovozem auta od našich sousedů.

porovnání povinného ručení

Pandemie ochromila dovoz ojetin 

Jako do všech aspektů lidského bytí i do dovozu automobilů z Německa zasáhla pandemie. S ohledem na aktuální restrikce je možné, že se na hranicích zdržíte, budete muset předložit negativní test na covid-19 nebo další dokumenty. Proto si před odjezdem zjistěte aktuální informace o možnostech vycestování, například na stránkách německé ambasády v ČR

Koronavirová krize zasáhla do trhu s ojetinami i poklesem prodejů. Za první pololetí roku 2020 se prodalo o 40 procent méně ojetých vozů. Podle prodejců nyní na českém trhu chybí až 20 tisíc ojetých automobilů. Důvodem jsou právě koronavirová opatření a pokles dovozu. I proto narostla cena ojetin. Střední hodnota ojetého vozu podle zjištění ČTK meziročně stoupla o 10 tisíc korun na 135 tisíc. Také z tohoto důvodu se stále více lidí poohlíží po ojetém voze v zahraničí, zejména pak v Německu. 

Začněte výběrem automobilu

Dovézt automobil z Německa zvládne každý, kdo se alespoň trochu domluví německy nebo anglicky a dopředu si zjistí všechny důležité informace, které usnadní jak jednání, tak následný proces převozu. Díky internetu je možné vůz vybírat pohodlně z domova. Mezi hlavní německé portály s ojetými vozy patří například: 

 

Hodit se vám bude i klasická nebo on-line kalkulačka pro přepočet ceny podle aktuálního kurzu české koruny a eura. 

Už při samotném hledání vozu byste měli ojetinu a prodejce prověřit. V inzercích najdete jak značkové dealery, tak menší zavedené autobazary. Stačí si zkopírovat jméno do vyhledávače a hned vám vyjedou reference nebo recenze. 

Jedním z prvních kroků by také mělo být prověření VIN kódu vozidla, což je sedmnáctimístný kód identifikující automobil. V některých inzerátech je VIN rovnou uveden. A pokud není, můžete o něj prodejci napsat. Na českém internetu je pak hned několik webových stránek, které vám s prověřením vozidla pomohou on-line. 

Tip: Servisní knížka 

O dobrém stavu vozidla vám napoví servisní knížka. V některých inzerátech ji prodejci uvádějí. Vyčtete z ní kompletní servisní historii vozu včetně najetých kilometrů. V Německu je přikládána k většině ojetých vozů. 

Pořádně si pročtěte popis vozu a detailně si prohlédněte fotografie nebo videa. Pozor si dejte na super výhodné nabídky za „bezkonkurenční cenu“. Bývá v nich háček. Auta mohou mít například stočené tachometry nebo vám prodejce zamlčuje, že je vůz bouraný a opravený. 

Když jste si vůz vybrali, kontaktujte prodejce a domluvte se s ním na postupu. Výhodné nabídky mizí rychle. Méně výhodné zůstávají dlouhé týdny. Pokud narazíte na vysněný vůz v dobré kvalitě, neměli byste se dlouho rozmýšlet a ihned volat. 

Raději se ještě jednou přeptejte na technický stav vozidla. Prodejce by vám měl umět odpovědět na všechny důležité otázky – a možná i z jeho jednání a ochoty poznáte, zda je poctivý. Potom ho požádejte o rezervaci vozu. Většinou vám ale nikdo nerezervuje vůz déle než do druhého dne, proto buďte připraveni na cestu.

Stáří vozu 

Jak je to se stářím vozidel a jejich dovozem do ČR? Rok výroby není omezen, pokud má vůz takzvanou homologaci ES. V opačném případě je povoleno dovážet jen vozidla stará maximálně osm let. V případě roku 2021 by tak vůz neměl být vyrobený později než v roce 2013. Další podmínkou dovozu je platná technická kontrola (TÜV). 

Papírování v Německu

Vůz byste si u prodejce měli v klidu prohlédnout, zkontrolovat jeho technický stav (hodí se mít po ruce někoho, kdo autům rozumí), prověřit základní identifikátory (například VIN) a s autem se projet. Pokud si s prodejcem plácnete, nejdříve podepíšete smlouvu a pak je třeba vyřídit ještě další papírování. 

Kupní smlouvu si vždy pořádně pročtěte. Měli byste jí plně porozumět. Není na škodu mít při ruce slovník. Ve smlouvě by neměly chybět údaje o prodávajícím a o vás, měla by tam být specifikace automobilu, jeho výrobní číslo a cena. 

Auto pak můžete z Německa do ČR přivézt na přívěsu, který si lze pronajmout. Počítejte s nájemným kolem tisícikoruny za den. Navíc budete muset jet mnohem pomaleji. Jestliže pojedete přímo s vozem, bude třeba vyřídit převozní značky, a to na německém registru vozidel Zulasungstelle. Na výběr máte ze dvou značek – žluté, která platí pět dní a stojí 100 euro, nebo červené, jež vyjde na 150 euro a platí až 365 dní. Součástí těchto značek je i povinné pojištění na cestu domů. 

Vyřízení převozních značek není to jediné, co musíte zařídit. Pokud kupujete auto od soukromého majitele, nikoli od obchodníka nebo bazaru, je nutné vůz společně odhlásit na registru. Proto byste si dopředu měli zjistit, jaké má příslušný místní registr úřední hodiny. Možná se vám kvůli tomu návštěva protáhne o další den.

Koupě ojetého auta v Německu

Cesta domů a zase na úřad

Když máte vše vyřízené a auto je vaše, můžete se vydat na cestu domů. Pokud máte za sebou náročný den, kdy jste řídili do Německa, absolvovali martyrium s nákupem vozu a běhání po úřadech, zvažte přenocování. Odpočatí zvládnete cestu mnohem bezpečněji a přespání se dá sehnat za dobrou cenu například v motelech u dálnice. 

Doma vás čeká další běhání po úřadech. Auto je totiž nutné registrovat do českého registru vozidel. Pokud je auto starší než čtyři roky a nemá platnou technickou kontrolu z Německa, musíte na technickou kontrolu a měření emisí v České republice. 

Jak konkrétně postupovat?

  1. Zajeďte s vozem na takzvanou dovozovou STK a měření emisí. Připravte si kolem 1 500 korun. K tomu budete potřebovat malý i velký technický průkaz. 
  2. Potom se vydejte na registr motorových vozidel. S sebou si nachystejte hned několik dokumentů:
  • protokol o technické prohlídce vozidla, protokol o emisích, technický protokol, 
  • doklad o nabytí vozidla, tedy kupní smlouva, 
  • občanský průkaz, 
  • technický průkaz, 
  • zelenou kartupovinné ručení
 

Na úřadu vyplňte formulář Žádost o zápis silničního vozidla do registru silničních vozidel. Připravit si ho můžete už dopředu, je ke stažení na webu Ministerstva dopravy ČR. S formulářem pak zajděte za úředníkem. Ten vám při podání žádosti naúčtuje poplatek 800 korun a vystaví vám český velký technický průkaz

Když je registrace hotová, můžete s přivezeným automobilem legálně jezdit po českých i zahraničních silnicích. Při cestě do zahraničí ale nezapomeňte na správné pojištění.

Jak prohlédnout vůz? 

Pořádně si prohlédněte karosérii. Pozornost věnujte barvě laku. Pokud je v některých místech jiný odstín, pravděpodobně byl vůz havarovaný a přelakovaný. Velkou pozornost věnujte motoru, zkontrolujte, zda nikde neunikají kapaliny. Motor by měl být studený, prodejce by měl vůz startovat až před vámi. Prohlédněte si výfuk a podvozek. Prověřte stav a opotřebení pneumatik. Trvejte na zkušební jízdě. 

Hodnocení článku:  
Počet hlasů: 2