Německý trh s ojetinami je v mnoha ohledech slibnější než ten český. Za západními hranicemi se dají pořídit zejména slušná SUV, která v tuzemsku pořád chybějí. Pokud se vydáváte pro auto do Německa, měli byste se pořádně připravit a vyhnout se některým nepříjemnostem. Proto přinášíme podrobného průvodce dovozem auta od našich sousedů.
Pandemie koronaviru a následná válka na Ukrajině notně pozměnila trh s prodejem nových vozů i ojetin. Zdražení na primárním automobilovém trhu, který se stále potýká s nedostatkem nových vozů, bohužel také neodmyslitelně ovlivňuje ceny ojetin.
Například v České republice auta do tří let stáří na trhu meziročně zdražila o 25,7 %. Ve srovnání s rokem 2020 je to dokonce o 41,8 %. Podobný trend je patrný i v sousedním Polsku, kde zánovní auta meziročně zdražila o 22,2 %. Na Slovensku se zdražilo méně a to o 13,4 %.
Poptávka výrazně převyšuje nabídku a ceny vozů tak dál letí prudce nahoru. To často až tak, že se auto stává pro mnoho lidí nedostupným zbožím. Proto se stále více jednotlivců i rodin rozhodne pro koupi ojetiny z Německa.
I tady ale vozy podražily. A to v průměru o 12 %. Přesto jde stále o jednu z nejschůdnějších cest, jak starší auto pořídit za poměrně slušnou cenu. Čemu během samotného procesu věnovat pozornost a na co se zaměřit?
Srovnáme vám nejlepší nabídky povinného ručení na trhu. Vámi vybrané pojištění vám naši specialisté pomůžou sjednat do několika minut.
Dovézt automobil z Německa zvládne každý, kdo se alespoň trochu domluví německy nebo anglicky a dopředu si zjistí všechny důležité informace, které usnadní jak jednání, tak následný proces převozu. Díky internetu je možné vůz vybírat pohodlně z domova. Mezi hlavní německé portály s ojetými vozy patří například:
Hodit se vám bude i klasická nebo on-line kalkulačka pro přepočet ceny podle aktuálního kurzu české koruny a eura.
Už při samotném hledání vozu byste měli ojetinu a prodejce prověřit. V inzercích najdete jak značkové dealery, tak menší zavedené autobazary. Stačí si zkopírovat jméno do vyhledávače a hned vám vyjedou reference nebo recenze.
Jedním z prvních kroků by také mělo být prověření VIN kódu vozidla, což je sedmnáctimístný kód identifikující automobil. V některých inzerátech je VIN rovnou uveden. A pokud není, můžete o něj prodejci napsat. Na českém internetu je pak hned několik webových stránek, které vám s prověřením vozidla pomohou on-line.
O dobrém stavu vozidla vám napoví servisní knížka. V některých inzerátech ji prodejci uvádějí. Vyčtete z ní kompletní servisní historii vozu včetně najetých kilometrů. V Německu je přikládána k většině ojetých vozů.
Pořádně si pročtěte popis vozu a detailně si prohlédněte fotografie nebo videa. Pozor si dejte na super výhodné nabídky za „bezkonkurenční cenu“. Bývá v nich háček. Auta mohou mít například stočené tachometry nebo vám prodejce zamlčuje, že je vůz bouraný a opravený.
Jakmile si vůz vyberete, kontaktujte prodejce a domluvte se s ním na postupu. Výhodné nabídky mizí rychle. Méně výhodné zůstávají dlouhé týdny. Pokud narazíte na vysněný vůz v dobré kvalitě, neměli byste se dlouho rozmýšlet a ihned volat.
Raději se ještě jednou přeptejte na technický stav vozidla. Prodejce by vám měl umět odpovědět na všechny důležité otázky – a možná i z jeho jednání a ochoty poznáte, zda je poctivý. Potom ho požádejte o rezervaci vozu. Většinou vám ale nikdo nerezervuje vůz déle než do druhého dne, proto buďte připraveni na cestu.
Naši zákazníci s námi průměrně ušetří 2 350 Kč za povinné ručení. Buďte mezi nimi i vy.
Jak je to se stářím vozidel a jejich dovozem do ČR? Rok výroby není omezen, pokud má vůz takzvanou homologaci ES. V opačném případě je povoleno dovážet jen vozidla stará maximálně osm let. V případě roku 2021 by tak vůz neměl být vyrobený později než v roce 2013. Další podmínkou dovozu je platná technická kontrola (TÜV).
Vůz byste si u prodejce měli v klidu prohlédnout, zkontrolovat jeho technický stav (hodí se mít po ruce někoho, kdo autům rozumí), prověřit základní identifikátory (například VIN) a s autem se projet.
Pokud si s prodejcem plácnete, nejdříve podepíšete smlouvu a pak je třeba vyřídit ještě další papírování.
Kupní smlouvu si vždy pořádně pročtěte. Měli byste jí plně porozumět. Není na škodu mít při ruce slovník. Ve smlouvě by neměly chybět údaje o prodávajícím a o vás, měla by tam být specifikace automobilu, jeho výrobní číslo a cena.
Auto pak můžete z Německa do ČR přivézt na přívěsu, který si lze pronajmout. Počítejte s nájemným kolem tisícikoruny za den. Navíc budete muset jet mnohem pomaleji. Jestliže pojedete přímo s vozem, bude třeba vyřídit převozní značky, a to na německém registru vozidel Zulasungstelle. Na výběr máte ze dvou značek – žlutou, která platí pět dní a stojí 100 euro, nebo červenou, která vyjde na 150 euro a platí až 365 dní. Součástí těchto značek je i povinné pojištění na cestu domů.
Vyřízení převozních značek není to jediné, co musíte zařídit. Pokud kupujete auto od soukromého majitele, nikoli od obchodníka nebo bazaru, je nutné vůz společně odhlásit na registru. Proto byste si dopředu měli zjistit, jaké má příslušný místní registr úřední hodiny. Možná se vám kvůli tomu návštěva protáhne o další den.
V momentě, kdy máte vše vyřízené a auto je vaše, můžete se vydat na cestu domů. Pokud za sebou máte náročný den, zvažte přenocování. Odpočatí zvládnete cestu mnohem lépe a přespání se dá sehnat za dobrou cenu například v motelech u dálnice.
Doma vás čeká další běhání po úřadech. Auto je totiž nutné registrovat do českého registru vozidel. Pokud je auto starší než čtyři roky a nemá platnou technickou kontrolu z Německa, musíte na technickou kontrolu a měření emisí v České republice.
Zajeďte s vozem na takzvanou dovozovou STK a měření emisí. Připravte si kolem 1 500 korun. K tomu budete potřebovat malý i velký technický průkaz.
Potom se vydejte na registr motorových vozidel. S sebou si nachystejte hned několik dokumentů:
protokol o technické prohlídce vozidla, protokol o emisích, technický protokol,
doklad o nabytí vozidla, tedy kupní smlouva,
občanský průkaz,
technický průkaz,
Na úřadu vyplňte formulář Žádost o zápis silničního vozidla do registru silničních vozidel. Připravit si ho můžete už dopředu, je ke stažení na webu Ministerstva dopravy ČR. S formulářem pak zajděte za úředníkem. Ten vám při podání žádosti naúčtuje poplatek 800 korun a vystaví vám český velký technický průkaz.
Když je registrace hotová, můžete s přivezeným automobilem legálně jezdit po českých i zahraničních silnicích. Při cestě do zahraničí ale nezapomeňte ani na kvalitní cestovní pojištění.
Dejte stop neustálému zdražování. Pomůžeme vám se změnou pojišťovny i se sjednáním lepší nabídky. Vše jednoduše z pohodlí domova.
O zprostředkování pojištění se stará společnost ePojisteni.cz s.r.o. Půjčky a úvěry jsou zprostředkovávány společností Elephant Orchestra, s.r.o. Zprostředkování telekomunikací a energií zajišťuje společnost Tarifomat, s.r.o. Jedná se o společnosti, které jsou součástí Skupiny Srovnejto a jsou držiteli platné registrace České národní banky, případně platné registrace Energetického regulačního úřadu.