Cestovní pojištění – srovnání cen

Energie

Přepis energií řeší lidé nejčastěji ve chvíli, kdy se stěhují do dlouhodobého pronájmu, nebo naopak opouští stávající pronájem. Jde v podstatě o převod odběrného místa na nového zákazníka. Jste tedy buď v pozici, že stávající bydlení opouštíte a energie chcete přepsat na nového nájemníka, nebo se do nového nájmu stěhujete a chcete si nechat energie přepsat na sebe. Poradíme, jak na to krok za krokem.

Přepis odběrného místa

V případě, který jsme popsali, dochází k tzv. přepisu odběrného místa. To znamená, že dodavatel elektřiny do dané jednotky zůstává stejný, ale mění se osoba, která tam tyto energie bude odebírat. V podstatě se elektroměr převede na jinou osobu. 

Důležité je, abyste se na přepisu energií domluvili společně a i tento důvod do některých dokumentů uvedli. Pokud nebudete postupovat společně, hrozí, že energetická společnost zaeviduje vaše žádosti odděleně a demontuje měřicí zařízení připadající na danou bytovou jednotku. A nový odběratel bude muset řešit ne přepis energií, ale sjednání energií, a to zcela od začátku.

porovnání energií

Co budete potřebovat

Ať už jste v pozici toho, kdo nájemní byt opouští, nebo se do něj stěhuje, vždy se domluvte s druhou osobou, abyste postupovali společně.

Vezměme v úvahu situaci, že se stěhujete do dlouhodobého pronájmu a pronajímatel vám navrhl, abyste si elektřinu přepsali na sebe. V tom případě budete potřebovat:

  • žádost o ukončení smlouvy původního zákazníka,

  • Smlouvu o připojení,

  • doklad o vztahu k nemovitosti (případně čestné prohlášení),

  • smlouvu o sdružených službách dodávky,

  • předávací protokol,

  • plná moc pronajímatele, pokud dokumenty podáváte vy jako nový nájemník.

Přičemž všechny dokumenty můžete energetické společnosti doručit vy jakožto nový zákazník.

Jak postupovat?

S pronajímatelem se domluvte, aby sepsal žádost o ukončení smlouvy o dodávce energií. Energetické společnosti mají často vzor žádostí na svých webových stránkách.

Jako důvod ukončení je potřeba uvést “převod odběrného místa na nového zákazníka”. Jen tak si energetická společnost dovodí, že nemá dodávky elektřiny na daném místě zcela ukončit, ale jen převést na vás, na nového nájemníka.

Dále vyplníte Smlouvu o připojení, kde se jakožto nový zájemce zavazujete, že budete novým odběratelem. K tomu je potřeba doložit nějaký doklad o vašem vztahu k dané nemovitosti. Například nájemní smlouvu. Někdy ale postačí i čestné prohlášení.

Do předávacího protokolu pak uvedete aktuální stav elektroměru, který byste vy i stávající odběratel měli společně ověřit. Pokud tuto informaci dodavateli elektřiny nedoložíte, tak vám bude přepis proveden odhadem. Což pro vás může být nevýhodné, jelikož hrozí, že zaplatíte za odběr někoho jiného.

Kromě toho je potřeba uzavřít s vybraným obchodníkem také smlouvu o sdružených službách dodávky.

Dokumenty stačí poslat poštou

Ideální je nejprve shromáždit všechny požadované dokumenty a pak je najednou doručit energetické společnosti. 

Doručit jí je můžete buď osobně na některém z kontaktních míst, nebo je zaslat poštou. Tady se doporučuje využít možnost poslat dokumenty doporučeně, jelikož díky sledovacímu číslu budete mít informace o tom, kde se dopis nachází a jestli jej energetická společnost vůbec obdržela.

Rozhodně platí, že pokud si nejste jisti, jak některé dokumenty vyplnit, případně nevíte, jestli máte vše potřebné a nechcete si přepis protáhnout případným čekáním ze strany energetické společnosti na dodání chybějících formulářů, kontaktujte před odesláním energetickou společnost a domluvte se, jestli to, co jí odesíláte, bude pro přepis odběrného místa stačit.

V každém případě na sebe v dokumentech vyplňte také kontaktní údaje, aby vás energetická společnost opravdu mohla kontaktovat, kdyby jí nějaké formuláře chyběly.

Někdy to jde i on-line

Některé energetické společnosti jdou s dobou a převedení stávajícího elektroměru na nového zákazníka umožňují i on-line. To pak může mít dva průběhy.

První variantou je, že se stávající odběratel přihlásí do svého klientského účtu a tam provede změny. Druhou variantou je, že nový odběratel vyplní on-line formulář, kde uvede všechny náležitosti. 

 

V následujícím článku si přiblížíme, co bude následovat poté, co všechny dokumenty odešlete dodavateli energií.

Hodnocení článku:  
Počet hlasů: 2