Vyúčtování za elektřinu obdržíte každý rok. Dodavatel ho vystaví na základě skutečné spotřeby energie – buď vám vznikne přeplatek nebo nedoplatek oproti průběžně uhrazeným zálohám. Jak přesně probíhá a kdy chodí vyúčtování za elektřinu?
Váš distributor elektřiny provádí jednou ročně odečty elektroměrů. Tím zjistí skutečnou spotřebu vaší domácnosti. Distributor předá stav elektroměru dodavateli během 30 dnů a dodavatel má 15 dnů na to, aby vám vystavil roční vyúčtování.
Vyúčtování za elektřinu chodí většinou na jaře, ale nelze se na to spolehnout. Důvodem jsou různé trasy při odečtech elektřiny – záleží na distributorovi, kdy odečet provede. Teprve poté vám dodavatel může poslat vyúčtování. Nicméně jestli jste loni dostali vyúčtování v březnu, obdržíte ho v přibližně stejném termínu i následující roky.
Pokud vás distributor nezastihne a nemůže provést odečet elektroměru, může vás vyzvat k samoodečtu nebo nahradí skutečný odečet odhadem spotřeby.
Stěhujete se, řešíte přepis odběrného místa na nového odběratele nebo změnu dodavatele? Při ukončení stávající smlouvy dostanete od dodavatele mimořádné vyúčtování elektřiny.
V něm je zaznamenán stav elektroměru ke dni ukončení odběru. K tomuto datu vám dodavatel vypočítá přeplatek či nedoplatek vzhledem k zaplaceným zálohám.
V hlavičce vyúčtování najdete informace ke svému odběrnému místu, tedy zákaznické číslo a váš produkt. Zároveň obsahuje kontaktní adresu a číslo zákaznické linky dodavatele. První část vyúčtování elektřiny obsahuje souhrnné informace o konečném stavu, tedy jak vysoká byla spotřeba za dané období a zda vznikl přeplatek či nedoplatek.
Na dalších stranách se dozvíte podrobnosti o svém vyúčtování. Poplatky jsou rozdělené na distribuční část a obchodní část. Právě obchodní část ceny elektřiny máte možnost ovlivnit změnou dodavatele, protože není regulována.
Distribuční část zahrnuje:
platbu za jistič (fixní měsíční poplatek),
cena za distribuci ve vysokém a nízkém tarifu (podle spotřeby v MWh),
systémové služby (podle spotřeby v MWh),
platba POZE (podle spotřeby v MWh),
činnost OTE (fixní měsíční poplatek).
Obchodní část zahrnuje:
spotřeba (podle spotřeby v MWh v nízkém a vysokém tarifu, pokud máte dvoutarifní sazbu),
stálá platba (fixní měsíční poplatek),
daň z elektřiny.
Součástí vyúčtování je samozřejmě rozpis záloh na další období.
Okamžik, kdy chodí vyúčtování za elektřinu, pro vás může znamenat velkou radost při přeplatku, ale také velkou starost, jestliže vám vznikl nedoplatek. Zálohy byste si měli nastavit tak, aby vám nevznikl ani přeplatek, ani nedoplatek.
Ale jak na to? Pokud se na odběrném místě nemění nic zásadního, bude vaše spotřeba každoročně přibližně stejná. Pozor byste si měli dávat na situace, které výrazně zvyšují náklady na elektřinu:
nový spotřebič (např. sušička prádla, ohřev bazénu),
nový člen domácnosti (nebo časté přespávání návštěv),
tuhá zima (pokud elektřinou vytápíte).
Máte-li vysoký nedoplatek a žádná mimořádná událost v uplynulém roce nenastala, může být na vině také porouchaný elektroměr nebo chyba dodavatele při vyúčtování. V tom případě podejte reklamaci vyúčtování.