Každá domácnost si může svobodně zvolit svého dodavatele elektřiny a podle spotřeby šetřit stovky až tisíce korun ročně. S novým obchodníkem mohou přijít nejen úspory, ale také lepší služby a vstřícnější komunikace.
Nižší cena elektřiny. To je nejčastější důvod, který domácnosti vede ke změně dodavatele. Vedle ceny by měly být kritériem při výběru energetické firmy také smlouva a obchodní podmínky, kvalita zákaznického servisu, dobrá pověst a férový přístup k zákazníkům. Pro někoho může být rozhodujícím faktorem i to, zda dodavatel prodává elektřinu vyrobenou z obnovitelných zdrojů.
Ještě před patnácti lety nebylo možné si svobodně vybrat dodavatele elektřiny. Na českém trhu operovalo jen několik firem, mezi nimi hlavně energetičtí giganti ČEZ, E.ON nebo Pražská energetika. Změna přišla s rokem 2006, kdy se trh s elektřinou liberalizoval. Postupně se na něm objevilo více hráčů – obchodníků s elektřinou, kteří energii nakupují na energetických burzách a pak ji prodávají svým zákazníkům. A kde je konkurence, tam je i cenová politika a možnost ušetřit. Lidé do svých rukou dostali nástroj, jak optimalizovat účty za elektřinu. Pokud si správně vyberou svého dodavatele.
Zpočátku byly změny dodavatele elektřiny nesmělé. V roce 2006 přešlo podle statistik OTE ČR k novému obchodníkovi s elektřinou jen 5 tisíc odběratelů. O rok později už to bylo 25 tisíc domácností. Velmi silný byl například rok 2012, kdy si nového dodavatele elektřiny vybralo přes 382 tisíc domácností. Loni energetickou firmu změnilo 320 901 odběratelů a v letošním roce (od ledna do konce září) to bylo zatím 240 785 domácností.
Se svobodou vkročila na energetický trh také odpovědnost. Vybrat si svého dodavatele a ušetřit je lákavé, je však nutné se do problematiky ponořit, alespoň v základu porozumět fungování trhu, složení ceny elektřiny a smluvním podmínkám. Vedle seriózních dodavatelů totiž na energetickém trhu operují i méně poctivé společnosti. Stále zde působí také podomní obchodníci, typicky lidé prodávající jednou mobilní tarify, podruhé elektřinu. Jejich jediným zájmem je vydělat. A před nimi je třeba mít se na pozoru.
Ačkoli se na první pohled může zdát výběr dodavatele elektřiny složitější, jakmile do procesu jednou proniknete, zjistíte, že o nic komplikovaného nejde. Naučíte se pravidelně optimalizovat své účty za energie, šetřit a získat ten nejlepší možný produkt a servis na trhu. Ostatně, k pravidelné kontrole účtů za elektřinu a tarifů vybízejí jak energetičtí experti, tak samotní dodavatelé. „Pasivita se v tomto směru určitě nevyplácí. Doporučujeme si jednotlivé nabídky jednoduše a zdarma porovnat prostřednictvím nezávislých kalkulaček na internetu,“ říká Hana Novotná ze společnosti Bohemia Energy.
Jak už bylo řečeno, motivací ke změně dodavatele je především finanční úspora. O ceny elektřiny je záhodno se zajímat hlavně na začátku roku, kdy energetické firmy mění své ceníky, nebo na podzim, kdy se chystá nová topná sezóna. Zejména domácnosti, které elektřinu používají k vytápění nebo k ohřevu teplé vody, mohou své účty snížit až o tisíce korun ročně. Čas na změnu dodavatele nastává také v době, kdy jdou ceny elektřiny nahoru. Energetický zákon totiž říká, že pokud dodavatel zdraží, lidé mohou smlouvu vypovědět bez jakýchkoli sankcí a ve zkrácené době přejít k nové firmě. To samé platí, pokud dodavatel změní obchodní podmínky.
Dalším důvodem, proč se domácnost pro změnu dodavatele nakonec rozhodne, bývají vyšší nedoplatky na konci zúčtovacího období. Taková situace nastává například, když je delší a tužší zima. Nedoplatky pak mohou dosahovat řádově tisíců korun. Na vině mohou být i nesprávně nastavené zálohy. Podle analytiků je ale vždy šance najít levnějšího dodavatele. „Na trhu působí společnosti nabízející různé tarify uzpůsobené vašemu bydlení a spotřebě energií. Téměř vždy se dá najít dodavatel, který vám nabídne stejné či lepší služby a tarif za nižší cenu při stejné spotřebě,“ říká Markéta Witoszová, analytička trhu energií ve společnosti Ušetřeno.cz.
Pro úspěšnou změnu dodavatele elektřiny je zásadní jeho výběr. Například Energetický regulační úřad na svém webu uvádí pět kroků, které by vás k lepšímu dodavateli a úsporám měly dovést:
Posouzení výhodnosti změny dodavatele. V této fázi je vhodné si prolistovat ceníky dodavatelů a využít i nezávislé kalkulátory a srovnávače na internetu.
Samotný výběr dodavatele. Zaměřit byste se měli na jeho pověst, reference, finanční stabilitu a obchodní podmínky.
Podpis smlouvy. S novým dodavatelem pak podepíšete smlouvu a spolu s ní většinou i souhlas, že za vás veškeré změny a administrativu vyřídí.
Vlastní proces změny. Následně se rozbíhá proces změny dodavatele, který v závislosti na vaší stávající smlouvě trvá několik měsíců (zpravidla tři).
Dodávka od nového dodavatele. V mezičase vám přijde rozpis záloh od nového dodavatele. A v dohodnutém termínu je zahájena dodávka elektřiny.
Když se podíváte na těchto pět kroků, není změna dodavatele složitá. Jako odběratel můžete vlastně jen kontaktovat vybranou společnost a solidní obchodník za vás veškeré změny vyřídí poté, co mu k tomu dáte souhlas a také plnou moc. Na čem ovšem záleží, je samotný výběr dodavatele. A na ten se právě teď podíváme.
Při výběru nového obchodníka byste si k ruce měli vzít fakturu elektřiny od svého stávajícího dodavatele. Najdete tam roční spotřebu, distribuční sazbu, výši jističe a další parametry, které pak zadáte do internetové kalkulačky a v prvních výpočtech zjistíte, kolik zhruba můžete ušetřit. Nejnižší nabídky nemusejí být ty nejlepší! Proto byste měli dodavatele a jejich ceníky blíže prozkoumat, jít do detailu a podívat se na následující:
jaká je cena silové elektřiny;
jak vysoký je měsíční plat;
jaké další poplatky dodavatel účtuje.
Mějte na paměti, že se cena elektřiny skládá z více částí (přečtěte si o tom podrobný článek), přičemž zhruba 50 procent připadá na regulovanou položku – tu část, která bude pořád stejná. Co můžete změnou dodavatele ovlivnit, je obchodní složka, tedy cena silové elektřiny a měsíční plat. Na ty se ve srovnání zaměřte.
Dodavatelé mívají ve svých nabídkách více ceníků. Některé (zpravidla ty výhodnější) jsou určené pro nové zákazníky. I to ale může mít svá úskalí. „Může se stát, že dodavatel nabízí jeden výhodný ceník na omezenou dobu a pak následuje dražší ceník pro zbytek smluvního závazku. Je také třeba podívat se na ceník doplňkových služeb, zda neobsahuje položky jako deaktivační poplatek, poplatek za vystavení opisu faktury či smlouvy a případně, jaká je jeho výše,“ radí Jan Schindler, analytik kalkulátoru TZB-info.cz.
Smlouva a obchodní podmínky jsou další klíčovou věcí, kterou byste měli při výběru dodavatele elektřiny posoudit. Nejdříve ze všeho ale nahlédněte do své stávající smlouvy, tedy do té, kterou jste uzavřeli se svým současným dodavatelem.
Existují dva hlavní typy smluv:
na dobu neurčitou, které lze vypovědět kdykoli v průběhu roku bez sankcí a svobodně od dodavatele odejít;
na dobu neurčitou, které jsou uzavřené většinou na rok, dva nebo tři a je nutné je vypovědět ke konkrétnímu termínu, jinak můžete platit sankce za předčasné ukončení.
Kromě smlouvy, kde byste měli sledovat, na jak dlouhou dobu ji uzavíráte, si přečtěte také obchodní podmínky dodavatele elektřiny. Sledujte v nich zejména následující:
doba trvání smlouvy a výpovědní doba;
další nabízené služby, přístup k nim a případné poplatky;
výčet smluvních sankcí a poplatků;
úplný a platný ceník pro konkrétní rok;
práva a povinnosti smluvních stran;
zda bude změna dodavatele zpoplatněna (ze zákona je bezplatná, někteří dodavatelé ale vybírají takzvaný aktivační poplatek za zprostředkování);
způsob a možnosti ukončení smluvního vztahu s novým dodavatelem.
Pokud se vám líbí ceny a obchodní podmínky dodavatele, je čas pátrat po jeho pověsti. Zavítat můžete třeba do diskusí a různých internetových fór, kde se změna dodavatele řeší. Mějte však na paměti, že on-line marketing je silný a že i někteří dodavatelé mohou využívat placené diskutéry. Proto berte vše s rezervou. Pomoci může i Etický kodex obchodníka k němuž se mohou firmy připojovat prostřednictvím Energetického regulačního úřadu nebo si samy definovat pravidla etického jednání.
Podívejte se rovněž na web dodavatele. To, jak je přehledný a uživatelsky příjemný, vám může napovědět, jak bude dodavatel seriózní. Abyste si společnost prověřili, můžete s ní zkusit začít komunikovat – třeba zavolat na zákaznickou linku, zjistit, za jak dlouho se spojíte s operátorem a jak moc je erudovaný. Pozor ovšem na to, abyste hned po telefonu nekývli na novou smlouvu! Smlouvy je totiž možné uzavírat běžně i takto distančně.
Protože je konkurence veliká, někteří dodavatelé lákají také na extra služby nebo bonusy navíc. U některých společností tak můžete zdarma získat třeba servis spotřebičů, revize kotlů, servis elektrikáře nebo slevy na zboží a služby u partnerů jejich dodavatelů. K benefitům je možné přiřadit také elektřinu vyrobenou pouze z obnovitelných zdrojů nebo ryze praktickou věc, jako je zákaznická linka zdarma.
Změna dodavatele elektřiny je veskrze jednoduchý administrativní proces, kterého se není třeba bát. Než ale smlouvu s novou společností podepíšete, raději si ji třikrát pročtěte. „Lidé si musejí dávat pozor na formální nedostatky. Jedná se hlavně o správnost údajů o odběrných místech a adresách,“ nabádá Jan Schindler.
Komplikace mohou podle Jana Schindlera nastat i v tom, že zákazník zjistí, že podle dříve uzavřených obchodních podmínek nemůže ukončit smlouvu nebo zmeškal termín pro podání oznámení o úmyslu neprodloužit smlouvu. Když se zákazník domnívá, že je v právu, měl by se nejdříve dohodnout s dodavatelem. A pokud se nedohodne, může se obrátit na Energetický regulační úřad.
Dobrou zprávou je, že kdyby se cokoli stalo, lidé mohou podle občanského zákoníku odstoupit od smluv uzavřených mimo obchodní prostory (pobočku dodavatele) do 14 dnů od podpisu dokumentu. Podle energetického zákona je pak možné smlouvu vypovědět ještě patnáctý den od zahájení dodávek.
Přemýšlíte nad změnou dodavatele? Zadejte do on-line kalkulačky elektřiny svoji spotřebu a zjistěte, zda se vám úsilí vyplatí.