Pandemie covidu nepřestává zasazovat rány cestování. Aerolinky a cestovní kanceláře sice mají prodané rekordní množství letenek a zájezdů, odlety letadel ale komplikuje nedostatek lidí na letištích i stávkující personál. Co dělat, pokud uvíznete na letišti v důsledku zpožděného letu? A na koho se obrátit, pokud váš let rovnou zruší?
V případě, že byl váš let zrušen ze strany letecké společnosti, máte nárok na vrácení plné ceny za letenky, které nebyly využity. Nárok vzniká i v případě, kdy vám byla v rámci zpáteční letenky zrušena pouze jedna cesta, ale druhá nikoliv. To platí pouze v případech, kdy byly oba lety zakoupeny pod jednou rezervací.
Obecně však platí, že vám letecká společnost nejprve nabídne alternativní řešení v podobě jiného letu do stejné, případně jiné vámi vybrané cílové destinace. Jestliže kvůli zrušenému letu uvíznete v zahraničí, máte právo na to, aby vás aerolinka dostala co nejdříve zpět domů.
Pokud vám z nějakého důvodu nemůže nabídnout alternativní spojení, můžete si let zajistit sami a zpětně si zažádat o vrácení peněz za zrušenou letenku. A to včetně rozdílu mezi původní a novou letenkou. V tomto případě si schovejte účtenky i za dodatečné výdaje, které vám vzniknou v průběhu čekání (ubytování, doprava na hotel a letiště). I o jejich proplacení můžete v rámci kompenzace žádat.
Zůstaňte v klidu. Každá situace má řešení, přestože je velmi nepříjemná.
Neprodleně kontaktujte leteckou společnost prostřednictvím zákaznické telefonní linky, kterou naleznete na internetových stránkách dopravce. Společnost vám nabídne náhradní řešení.
Některé letecké společnosti mají přímo na letištích zřízeny zákaznické přepážky, které můžete v případě problémů a komplikací osobně navštívit.
Domluvit se můžete na jiném letu do stejné (nebo odlišné) cílové destinace s touže aerolinkou, případně na vrácení celé částky za letenku.
Jakmile učiníte výběr, můžete začít řešit, zda vám vznikl nárok na kompenzace plynoucích z nařízení Evropského parlamentu a Rady (ES) č. 261/2004.
O benefity (např. stravu, ubytování) se musíte sami aktivně hlásit u letecké společnosti, která let pořádá.
Poukaz na občerstvení zpravidla obdržíte na letišti, pokud je váš alternativní let posunut o 2 a více hodin.
Ubytování, plnou stravu a dopravu na letiště vám dopravce poskytne v případě, kdy je náhradní let plánován o jednu či více nocí později.
Pokud máte nárok na občerstvení, vyzvedněte si jej dle instrukcí na obdrženém poukazu. V případě, že vám náleží i náhradní ubytování, přesuňte se do něj a vyčkejte na nový/náhradní let.
Pokud máte nárok na občerstvení, příp. ubytování zajištěné dopravcem a dopravce vám toto sám nenabídne, můžete si vše zařídit sami a pak na základě dokladů a účtenek (za jídlo, pití, hygienické potřeby, dopravu, ubytování apod.) požadovat po dopravci proplacení!
Kompenzace letu v případě zpoždění se pohybuje v rozmezí od 250 do 600 € (cca 6 500 Kč – 16 000 Kč). Výše odškodnění letu závisí na jeho délce (viz níže). Obecně však platí, že kompenzaci a odškodnění můžete žádat ve chvíli, kdy vám let zruší nebo bude činit zpoždění alespoň dvě hodiny.
Na území Evropské unie nebo členského státu platí nařízení, podle kterého mají klienti leteckých společností nárok na odškodnění v případě komplikací během letecké přepravy. Pokud byl váš let zrušen méně než 14 dní před plánovaným datem odletu, musí vám letecká společnost proplatit peníze vynaložené za letenku, ale také nabídnout finanční kompenzaci za zrušení letu ve výši až 600 €.
Nárok na kompenzaci zaniká v případě, kdy vám bylo zrušení letu oznámeno od dvou týdnů do sedmi dnů před plánovaným odletem a zároveň vám bylo nabídnuto alternativní spojení s odletem maximálně o dvě hodiny dříve a příletem nejpozději o čtyři hodiny později. Nebo méně než sedm dní před plánovaným datem odletu a zároveň vám bylo nabídnuto alternativní spojení s odletem maximálně o jednu hodinu dříve a příletem nejpozději o dvě hodiny později.
Aby bylo možné čerpat kompenzaci za zrušený let, musí váš letový itinerář splňovat podmínky určené nařízením Evropského parlamentu a Rady (ES) č. 261/2004. Let musí začínat nebo končit na letišti na území Evropské unie nebo členského státu (Norsko, Švýcarsko, Island) a zároveň musí být operován leteckou společností, která má sídlo na území Evropské unie či členského státu. Pokud tyto podmínky splňujete, máte nárok na finanční odškodnění. Konkrétní částka závisí na nejkratší vzdálenosti odletové a cílové destinace v rámci jedné rezervace. Do této vzdálenosti se nezapočítávají případná mezipřistání či přestupy.
Konkrétně se jedná o:
250 EUR u letů do 1500 kilometrů. Příkladem je let Praha - Paříž.
400 EUR u letů ve Společenství delších než 1500 kilometrů a u všech ostatních letů o délce od 1500 kilometrů do 3500 kilometrů. Příkladem je let Brno - Madrid.
600 EUR u letů nespadajících pod písmena a) nebo b). Například let Praha - New York.
Tak jak to v mnoha v případech bývá, i zde existují výjimky. Pokud byl váš let zrušen a letecká společnost vás přesměrovala na jiný let, který do cíle doletí od dvou do čtyř hodin později oproti původnímu plánu, má aerolinka nárok na snížení částky o 50 procent. Pokud navíc dopravce prokáže, že bylo zrušení letu z důvodu nepředvídatelných okolností, kterým by nebylo možné zabránit, i kdyby byla všechna přiměřená opatření přijata, náhrada vám nemusí být uznána vůbec. Za nepředvídatelné okolnosti se považuje například nestabilní politická situace v zemi odletu nebo příletu, nepřízeň počasí, obecná bezpečnostní rizika, ale i stávka personálu letiště či řídících letového provozu.
Obecně platí, že pokud jste si let zaplatili u konkrétní letecké společnosti, je právě ona odpovědná za zrušený let. S žádostí o kompenzaci se tedy obraťte přímo na ni. Někdy může být let provozován jinou leteckou společností, než ta, u které jste letenku zakoupili. V takovém případě je odpovědná letecká společnost, která let uskutečňuje. Pro kompenzaci tedy oslovte přímo ji, a to i v případě, že jste letenku kupovali jinde. V případě nákupu letenek prostřednictvím zprostředkovatele (např. Pelikan.cz, Kralovna.cz, Letuska.cz, apod.) musíte komunikovat přímo se zprostředkovatelem.
Leteckou společnost můžete kontaktovat prostřednictvím emailu. V žádosti uveďte detaily vašeho letu a rezervační údaje s tím, že byl váš let zrušen a dle nařízení Evropského parlamentu a Rady (ES) č. 261/2004 žádáte o úhradu odškodnění v částce odpovídající dle vzdáleností výše. Zároveň uveďte číslo účtu včetně mezinárodního formátu IBAN. Příloha emailu by měla obsahovat kopie vašich letenek a příjmové doklady. Detailní informace o tom, jak stížnost napsat vám poskytne Úřad pro civilní letectví (The Civil Aviation Authority), kde si můžete stáhnout i formulář stížnosti. Připravte se na to, že bohužel ne každá letecká společnost se bude chovat čestně a může se stát, že se bude snažit ze situace vykroutit, případně s vámi nebude komunikovat vůbec.
Pokud vás aerolinka odbude, můžete se zkusit obrátit na Úřad pro civilní letectví, aby případ přezkoumali. Bohužel skutečnost je mnohdy taková, že domoci se svých práv bývá složité a jen málokdo skutečně uspěje. Pokud se s případem nechceme zabývat sami, můžete využít služeb specializovaného zprostředkovatele, který za vás tyto nároky vymůže. V oblasti letecké dopravy takovou službu nabízejí společnosti Vasenaroky.cz, Airadvisor.com, Click2Claim.eu a další. Než se pro nějakou společnost rozhodnete, ze všeho nejdříve se informujte o tom, jaké si účtuje případné poplatky a provize. Provize se v případě úspěšného získání finanční kompenzace zpravidla pohybuje kolem 15-30 % z vymožené částky.
Odmítá-li vám aerolinka či prodejce vrátit platbu za zrušenou letenku, případně vůbec nekomunikuje, můžete se zkusit obrátit na svou banku se žádostí o tzv. chargeback neboli zpětnou platbu. Podmínkou je, že jste svou letenku hradili platební kartou, let byl zrušen ze strany letecké společnosti, platba proběhla před více než třiceti dny a nepřijali jste žádnou jinou možnost náhrady, například poukaz. Výhodou chargebacku je, že nemusíte čekat, až o proplacení pohledávek rozhodne soud. Reklamaci můžete podat na jakékoliv pobočce své banky, telefonicky nebo pomocí reklamačního formuláře. Žádost je třeba podpořit relevantními dokumenty, například kopií komunikace s leteckou společností apod.
V rámci cestovního pojištění si můžete sjednat také připojištění zrušení letu ze strany letecké společnosti. Jen pozor, v dnešní době ne všechny pojišťovny takovýto druh pojištění vůbec nabízejí. Důležité je sledovat i limity jednotlivých pojistných událostí. U většiny pojišťoven ho můžete uplatnit v případě, že je váš let zrušen a není vám do šesti hodin od plánovaného odletu zajištěna žádná alternativní doprava. Pro získání náhrady ze strany pojišťovny pak budete muset doložit osvědčení letecké společnosti potvrzující důvod zrušení letu, kopie letenky, údaje o letu (číslo letu, název letecké společnosti, letiště odletu a příletu, časy odletu a příletu podle letového řádu) a všechny originální účtenky za jídlo a základní hygienické potřeby, které jste si v době čekání zakoupili.
Celý proces samozřejmě začíná samotným nákupem letenky. A to buď u konkrétní letecké společnosti, skrze zprostředkovatele (např. pelikan.cz, cestujlevne.com, expedia.de gotogate.cz, kiwi.com apod.) nebo u vybrané cestovní kanceláře, která zahraniční dovolenou organizuje.
Pokud jste zvolili první zmíněnou možnost, pak si zkontrolujte připravenost letecké společnosti a nebojte se zapátrat v nejrůznějších fórech a diskuzích, kde se dočtete reálné zkušenosti cestovatelů, kteří jejích služeb využili. Při nákupu letenky si také ověřte, co přesně obsahuje pojištění letu, které vám společnost s největší pravděpodobností nabídne.
Zahrnuje zmíněné pojištění dostatečnou kompenzaci za zpoždění nebo zrušení letu? Je jeho součástí kompenzace za ztracená/poškozená zavazadla? Máte nárok na úhradu nákladů za ubytování a stravu při delším čekání?
Pokud se vám zdá rozsah pojistné ochrany nedostatečný, není nic jednoduššího, než si vyřídit cestovní pojištění nezávisle na letecké společnosti. To ostatně doporučujeme i ve chvíli, kdy využíváte k nákupu letenek zprostředkovatele nebo cestovní kancelář.
Nezapomeňte si také k důležitým kontaktům dopsat i telefonní číslo aerolinky, s níž letíte. V letištním chaosu se totiž může stát cokoliv – od nefungující Wi-Fi, přes chaos a stres, až po výpadek oficiálního webu aerolinek.
Jednou z častých chyb je spoléhat na cestovní pojištění k platební kartě. Ani to totiž nenabízí v drtivé většině případů vyšší limity, které v případě zpoždění nebo zrušení letu pokryjí nezbytné náklady (včetně těch na stravování nebo ubytování). Proto je dobré překontrolovat nejen pojistné podmínky, ale zejména rizika krytí a limity pojistného plnění. Pozornost ale samozřejmě věnujte také výlukám z pojistného plnění, u kterých může pojišťovna plnění krátit nebo ho dokonce úplně odmítnout.
V každém případě je dobré zvážit sjednání kvalitního cestovního pojištění, které kryje nejen výlohy za zdravotní péči v cílové destinaci, ale také náklady související se zpožděním nebo zrušením letu. V takovém případě máte obvykle nárok na proplacení základního občerstvení, hygienických potřeb a nákladů na náhradní dopravu, jež jste museli vynaložit při cestě na náhradní spoj.
Kvalitně nastavené cestovní pojištění je otázkou několika stokorun. V případě pojistné události vám ale může ušetřit často i (mnoha)tisícové náklady, které byste jinak museli uhradit z vlastní kapsy. Proto doporučujeme jednotlivé nabídky cestovního pojištění vzájemně porovnat a konkrétní produkt vybírat nejen na základě ceny, ale zejména rozsahu pojistné ochrany. Překontrolujte i nabídku asistenčních služeb. Dobrá pojišťovna vám v případě zpoždění nebo zrušení letu sama objedná taxi nebo ubytování a vy nemusíte na místě nic platit.
Pokud jste uvízli na letišti z důvodu zpožděného nebo zrušeného letu a cestovní pojištění byste si chtěli sjednat dodatečně online, mějte na paměti, že pojišťovna vám v tuto chvíli již s největší pravděpodobností pojistné plnění nevyplatí.
O zprostředkování pojištění se stará společnost ePojisteni.cz s.r.o. Půjčky a úvěry jsou zprostředkovávány společností Elephant Orchestra, s.r.o. Zprostředkování telekomunikací a energií zajišťuje společnost Tarifomat, s.r.o. Jedná se o společnosti, které jsou součástí Skupiny Srovnejto a jsou držiteli platné registrace České národní banky, případně platné registrace Energetického regulačního úřadu.