Jedním z hlavních témat posledních měsíců je jednoznačně zdražování. Tento nepříjemný fenomén se bohužel nevyhýbá ani mobilním službám. Na konci února zdraží Vodafone – poslední z velkých poskytovatelů, který se navýšení cen doposud vyhýbal. Kolik si za mobilní služby připlatíte a jak proti zdražování operátorů můžete bojovat?
Během posledního půl roku zdražili všichni hlavní mobilní operátoři. Uváděné důvody nijak nepřekvapí – nepříznivá makroekonomická situace v podobě inflace a vysoké ceny energií, které společnostem zvyšují náklady na provoz sítě.
Jako první sáhlo k nepopulárním krokům O2, nový ceník je v platnosti již od 1. září loňského roku. Většina internetových tarifů zdražila o 50 Kč, totéž platí o O2 TV. U balíčků O2 Spolu se cenovka zvýšila dokonce o 100 Kč. Zhruba o pět týdnů později se přidal T-Mobile, který zdražil mobilní tarify a datové SIM karty. V nabídce se objevilo několik nových tarifů, některé původní naopak zmizely. U srovnatelných služeb se zdražení většinou pohybuje okolo 5 %, tedy v řádu desítek Kč. Zároveň ale T-Mobile u všech tarifů nově zpřístupnil 5G síť.
Nejdéle se zdražováním otálel Vodafone. Své konkurenty z velké trojky napodobil až letos. Nový ceník vstoupí v platnost 26. února. Přináší zdražení mobilních tarifů o 9 %. V praxi to pro zákazníky opět znamená několik desítek Kč navíc, jen u tarifu Neomezený Premium 5G překročí nárůst hranici 100 Kč (konkrétně 108 Kč). Ceny pevného internetu a Vodafone TV se nemění.
Pokud u Vodafonu čerpáte různá zvýhodnění, operátor je promítne i do nových cen. Ke zdražení reálně dojde v nejbližším zúčtovacím období po 26. únoru. Je-li vaše zúčtovací období například 2. března, vyšší cena se vám začne účtovat právě od tohoto data.
Na změnu nebo zrušení tarifu mají operátoři samozřejmě právo, musí ale splnit několik zákonných náležitostí. Možnost změny smluvních podmínek včetně jejich rozsahu musí být uvedena ve smlouvě, kterou jste s poskytovatelem uzavřeli. Zároveň musíte být o nových podmínkách vyrozuměni, a to nejpozději jeden měsíc před nabytím účinnosti změn. K informování musí dojít v textové podobě jasným a srozumitelným způsobem. Operátoři tak obvykle činí v rámci vyúčtování.
Pokud vám změněné podmínky nevyhovují, máte možnost smlouvu bez sankcí vypovědět. I o tomto právu vás musí operátor při změně informovat. V případě, že jste ale na základě smlouvy získali dotované zařízení, má poskytovatel nárok na náhradu. Ta odpovídá poměrné části hodnoty daného zařízení, nebo zbývajícímu paušálu. Rozhoduje, která částka je nižší.
Se smlouvou na 24 měsíců jste zdarma obdrželi mobil v hodnotě 10 tisíc Kč. Pět měsíců před koncem smlouvy jste se ale kvůli zdražení služeb rozhodli operátora opustit. Cena zařízení se rozpočítává do doby závazku.
V tomto případě tedy odpovídá zhruba 417 Kč/měsíc (10 000 : 24 ≐ 417). Pokud byl váš paušál vyšší než 417 Kč měsíčně, zaplatíte 2 085 Kč (5 × 417 = 2 085). Jestliže jste za měsíc platili méně, doplatíte zbývající paušál (například 1 750 Kč u tarifu za 350 Kč).
Možná si kladete otázku, jestli se vyšším poplatkům za mobilní služby lze nějakým způsobem vyhnout. Určitá východiska skutečně existují. Můžete pochopitelně kontaktovat svého operátora a projevit nesouhlas s aktualizovanými podmínkami. Nicméně poskytovatelé nasazují nové ceníky plošně a jen těžko je mohou upravovat každému na míru.
Vzhledem k tomu, že v dnešní době můžete od operátora snadno a bez pokut přejít ke konkurenci, představuje změna podmínek ideální okamžik pro nezávislé porovnání nabídek. V online kalkulačce mobilních tarifů od Srovnejto.cz jednoduše vyplníte své požadavky a během několika minut uvidíte, který operátor vám nabídne nejvýhodnější tarif. Naši specialisté za vás případně zdarma vyřídí ukončení smlouvy i sjednání kontraktu s novým poskytovatelem. Své telefonní číslo si samozřejmě můžete ponechat.
Chcete dosáhnout nejvyšších úspor? Pak se zamyslete nad sjednáním balíčku služeb. Pokud si u jedné společnosti sjednáte více služeb, poskytovatel získá mnohem více prostoru pro udělení slevy.
Do balíčku si můžete přidat například mobilní tarify všech členů domácnosti, pevný internet nebo digitální televizi. Zákazníci tímto způsobem ušetří klidně několik tisíc Kč ročně. Zajímá vás, na kolik by balíček služeb vyšel právě vás? Nechte si spočítat cenu v naší kalkulačce.