Telefon pro seniory: Podle čeho se orientovat a jaký zvolit tarif
Mobilní telefon dnes vlastní téměř každý a senioři nejsou žádnou výjimkou. Starší generace však mají specifické požadavky, které je nutné promítnout do výběru zařízení i tarifu. Vybíráte telefon pro seniory nebo pro ně hledáte adekvátní tarif? Pak je tento článek právě pro vás.
Mobilní telefon používá 96 % seniorů
Stále žijete v domnění, že mobilní telefony nejsou mezi seniory až tak rozšířené? Čísla hovoří jinak. Podle průzkumu Českého statistického úřadu (ČSÚ) z roku 2021 používá mobil 96 % seniorů. Od ostatních uživatelů se tato skupina značně liší. Starší lidé dále spoléhají hlavně na klasické telefony bez operačního systému. Se smartphony pracuje jen 40 % osob ve věku 65–74 let. V kategorii nad 75 let je to dokonce jen 15 % uživatelů. Senioři výrazně preferují tlačítkové telefony. Vlastní je téměř 80 % osob starších 75 let.
Jaký telefon pro seniory zvolit?
Ze zmíněných dat jednoznačně vyplývá, jaké telefony senioři vyhledávají. K hlavním požadavkům starších generací patří především:
snadné ovládání,
velká tlačítka,
dobře čitelný displej,
dlouhá výdrž baterie.
Zapomeňte na své běžné nároky. Senioři zpravidla netouží po nejnovějších aplikacích a neřeší, zda se připojí k 5G síti. Samozřejmě se najdou výjimky, ale tito uživatelé mají obvykle přesné představy o tom, jaký telefon chtějí a nad jeho výběrem přebírají kontrolu. U většiny seniorů se můžete řídit uvedenými požadavky.
Výrobci přichází se speciálními telefony pro seniory, které standardním nárokům odpovídají. Často bývají vybaveny tzv. SOS tlačítkem, po jehož stisknutí zařízení automaticky začne volat na vybraný kontakt nebo odešle nouzové zprávy. Některé mobily v tento okamžik zašlou kontaktům i přesnou GPS lokaci. Tyto funkce jsou v mnoha případech vítané a mohou přispět k zajištění rychlé pomoci.
Důležité jsou hovory a SMS zprávy
Také u tarifů se projevují specifické požadavky seniorů. Hlavní důraz je kladen na volání a psaní SMS zpráv. Zatímco mladá generace vyhledává tarify s neomezenými daty, senioři internet v mobilu využívají daleko méně. Je to pochopitelně dáno i telefony, jimiž disponují. Podle ČSÚ čerpá mobilní data 30 % osob ve věku 65–74 let a 8 % uživatelů starších 75 let. Jen pro srovnání – ve věkové kategorii 16–24 let jde o 98 % uživatelů.
Volné minuty a málo dat
Tarif by tedy měl poskytovat zejména výhodné volání a SMS zprávy. Operátoři často nabízí speciální tarify pro seniory, které s těmito potřebami korespondují. K dalším výhodám oproti běžným tarifům patří například zvýhodněné volání na pevnou linku.
Tarify pro seniory jsou většinou dostupné pro osoby nad 60 let. Ne vždy ale představují nejvýhodnější řešení. Raději si porovnejte všechny dostupné nabídky v online kalkulačce služeb.
Řada seniorů využívá mobilní služby příležitostně. V takových situacích se měsíční paušál nemusí vyplatit a je na místě zvážit pořízení předplacené karty, ze které se strhávají poplatky pouze za uskutečněné služby.
Na začátku seniorům pomozte a vše jim vysvětlete
Senioři vyrostli v jiné době a ne všichni z nich se stačili v oblasti mobilních telefonů a tarifů zorientovat. Buďte připraveni jim s možnými nástrahami pomoci. Po pořízení nového telefonu jim ukažte základní funkce a způsob ovládání. Určitě i vy si chcete být jisti, že se vám dotyčná osoba v případě potřeby rychle dovolá.
S orientací v online světě pomáhají seniorům i mobilní operátoři. Například Vodafone spustil na konci roku 2021 projekt Digitální odysea. Tento online kurz starší generaci objasní fungování chytrých telefonů. Kurz je bezplatný a mohou jej využít i zákazníci konkurenčních operátorů.