Nákup zájezdu v předstihu má spoustu výhod. Na dovolenou se můžete těšit a začít včas s plánováním. Ale co když se před odjezdem přihodí něco, kvůli čemu nebudete moci odcestovat? Úraz nebo nemoc vám může plány překazit. Pak nezbývá než dovolenou zrušit, s čímž jsou spojené vysoké storno poplatky. Naštěstí se dají alespoň částečně pokrýt prostřednictvím pojištění storna zájezdu.
Pojištění storna zájezdu, přesněji pojištění storno poplatků, kryje poplatky, které vám cestovní kancelář naúčtuje při zrušení zájezdu. Čím blíže je termín odjezdu, tím vyšší jsou storno poplatky. Pár dní před odjezdem mohou dosáhnout až 100 % ceny zájezdu – to znamená, že vám cestovní kancelář při zrušení zájezdu nevrátí ani korunu.
Pokud si sjednáte pojištění storna cesty, část storno poplatků vám proplatí pojišťovna. Přitom pojištění storno poplatků se vztahuje nejen na zájezdy, ale také na samostatně zakoupené letenky nebo zarezervované ubytování.
Lékařské ošetření, hospitalizace nebo operace v zahraničí vás může vyjít i na miliony korun. Kvalitní cestovní pojištění vás plně ochrání před zvolnými riziky a pomůže vám s úhradou nákladů. Kromě krytí léčebných výloh si můžete pojistit i zpoždění letu či ztrátu zavazadel.
Před uzavřením pojištění storna zájezdu si důkladně prostudujte podmínky pojištění. Každá společnost v nich stanovuje specifické události, na něž se pojištění storno poplatků vztahuje. K nejčastějším důvodům zrušení zájezdu, kdy lze pojištění storna uplatnit, patří:
akutní onemocnění či úraz, který vyžaduje hospitalizaci nebo upoutání na lůžko,
nemoc či úraz blízké osoby, která vyžaduje vaši péči,
úmrtí pojištěné osoby či blízké osoby,
živelní událost v místě bydliště,
krádež či ztráta cestovního dokladu,
předvolání k soudu,
dopravní zpoždění, meškání spoje (např. při cestě na letiště),
nezaviněná ztráta zaměstnání v důsledku organizačních změn,
podání žádosti o rozvod.
U některých pojišťoven vzniká nárok na plnění pouze pojištěnému, u jiných ho mají i manžel/manželka, druh/družka, děti, rodiče pojištěného a jiní spolucestující, když cestují společně s pojištěným a současně jsou s ním uvedeni na jedné pojistné smlouvě. To z toho důvodu, abyste na dovolenou nemuseli odcestovat sami, když se ostatním něco přihodí.
V pojistných podmínkách najdete i výluky. Pojištění storno poplatků se nevztahuje například na následující události:
úrazy vzniklé pod vlivem alkoholu či jiných omamných látek,
nemožnost čerpat dovolenou v práci,
zdravotní komplikace z důvodů těhotenství,
chronické onemocnění,
úmyslné sebepoškození, sebevražda apod.
Pojištění storna cesty vám většina cestovních kanceláří nabídne hned při koupi zájezdu. Pokud se chcete pojistit samostatně, můžete si pojištění stornovacích podmínek sjednat jako součást cestovního pojištění. Některé pojišťovny ho však nabízí i jako samostatný produkt. Ve všech případech počítejte s tím, že bude stanovena lhůta od zakoupení zájezdu, letenky či ubytování, do kdy si musíte pojištění stornovacích poplatků sjednat, aby bylo vůbec platné.
Pojišťovna | Nabízí pojištění storno poplatků | Maximální pojistná částka | Spoluúčast |
---|---|---|---|
Allianz | ANO | 300 000 Kč | 20 % ve variantě STORNO STANDARD, 0 % ve variantě STORNO PLUS |
AXA ASSISTANCE | ANO | 500 000 Kč | 20 % |
Slavia pojišťovna | ANO | 50 000 Kč/os. | 20 % |
UNIQA | ANO | dle smlouvy | 20 % |
Union | ANO | 40 000 Kč/os., u varianty Rodina max. 120 000 Kč/smlouva | 20 % (u úmrtí pojištěného či blízké osoby je spoluúčast 0 %) |
PVZP | ANO | dle ceny zájezdu | 20 % |
U pojištění storno poplatků stanovuje každá pojišťovna nejzazší termín, do kdy si musíte pojištění sjednat, aby bylo platné.
Pojišťovna | Termín pro sjednání pojištění storna zájezdu |
---|---|
Allianz | Lze sjednat až 21 dnů po úhradě cestovní služby, nejpozději však 30 kalendářních dnů před plánovaným odjezdem. Pokud cestovní službu zakoupíte méně než 30 kalendářních dnů před datem odjezdu, musí být pojištění sjednáno a platba uhrazena do 24 hodin od zakoupení. |
AXA ASSISTANCE | Lze sjednat nejpozději 15 dní před odjezdem. |
Slavia pojišťovna | Lze sjednat do 5 dnů od zakoupení zájezdu. Pokud cestovní službu či zájezd zakoupíte méně než 15 dní před odjezdem, musí být pojištění sjednáno a zaplaceno nejpozději do 24 hodin od uhrazení zájezdu. |
UNIQA | Lze sjednat před, současně, nebo následující den po zaplacení poslední splátky, případně plné ceny zájezdu či cestovní služby. |
Union | Neuvedeno v pojistných podmínkách. |
PVZP | Lze sjednat nejpozději 7 kalendářních dnů po úhradě cestovní služby nebo první zálohy na ni. Pokud jste zájezd uhradili méně než 15 dní před plánovaným odjezdem, musí být pojištění uhrazeno ve stejný den. |
Zrušení zájezdu oznamte bez zbytečného odkladu cestovní kanceláři, případně poskytovateli služby. Postupujte podle smluvních podmínek – většinou budete muset oznámení podat v písemné podobě e-mailem, vyplnit elektronický formulář nebo zaslat tiskopis poštou.
Poté kontaktujte svoji pojišťovnu a předložte jí důkazy, že nastal důvod pro zrušení zájezdu – např. lékařskou zprávu, policejní protokol aj. Dále musíte pojišťovně poskytnout kopii objednávky zájezdu, stornovací podmínky cestovní kanceláře, doklad o zaplacení a částce, kterou vám cestovní kancelář vrátila.
Při cestě do zahraničí si nezapomeňte sjednat cestovní pojištění. Stihnete to během pár minut, klidně z letiště v den odletu.
O zprostředkování pojištění se stará společnost ePojisteni.cz s.r.o. Půjčky a úvěry jsou zprostředkovávány společností Elephant Orchestra, s.r.o. Zprostředkování telekomunikací a energií zajišťuje společnost Tarifomat, s.r.o. Jedná se o společnosti, které jsou součástí Skupiny Srovnejto a jsou držiteli platné registrace České národní banky, případně platné registrace Energetického regulačního úřadu.