Výrobní linka Škoda

Historie Škodovky: Jaké byly nejoblíbenější modely?

Kdo z nás alespoň jednou neřídil vůz značky Škoda auto? Pravděpodobně existuje jen málo řidičů, kteří na tuhle otázku odpoví negativně. Ačkoli v Česku můžete pořídit desítky různých modelů a značek automobilů, Škodovky se stále drží na pomyslné špici. Alespoň tedy co se oblíbenosti týče. Jaké modely téhle legendy patří mezi ty bezkonkurenčně nejoblíbenější? Dozvíte se na následujících řádcích.

Něco málo z historie

Největší výrobce automobilů v České republice má své sídlo v Mladé Boleslavi, kde se zároveň nachází i největší výrobní závod značky. Od roku 1991 je Škoda auto součástí německého koncernu Volkswagen Group.

Historie mladoboleslavské automobilky se začíná psát přesně 17. prosince 1895, kdy dva cyklisté – mechanik Václav Laurin a knihkupec Václav Klement založili malý podnik Laurin & Klement na výrobu jízdních kol.

Od roku 1899 začíná továrna Laurin & Klement vyrábět i motocykly Slavia. První automobil se objevil v roce 1905. Jde o model Voiturette A, který se okamžitě stává prodejním trhákem.

Po první světové válce se společnost nadále rozvíjí a kromě osobních vozidel vyrábí i vozidla nákladní a letecké motory. S cílem podporovat další výrobu začíná „Laurinka“ hledat silného partnera.

Toho najde ve strojírenském koncernu Škoda. Laurin & Klement tak postupně zaniká a u nově vyvíjených typů už přechází na jméno a znak Škoda. Společnost začíná představovat legendární modely, které si získaly srdce motoristů nejen v Česku, ale i ve světě. O jaké modely šlo?

Škoda 421

Vůbec prvním Rapidem z dílny Škoda, byl model 421, který se objevil na trhu v roce 1934. Pod kapotou skrýval řadový čtyřválec SV umístěný podélně za přední nápravou. Na délku měřil 3800 mm a vážil 850 kilogramů. Jeho maximálka byla 90 kilometrů v hodině a na sto kilometrů spotřeboval rovných osm litrů benzinu. Zajímavostí je, že karoserie vozu měla ještě dřevěnou kostru.

Škoda 640

ŠestsetčtyřicítkaŠestsetčtyřicítka“ nebo taky první Superb představoval elegantní limuzínu s délkou 5,5 metru. Pochlubit se mohl šestiválcovým motorem s výkonem 55 koňských sil. Škoda 640 mohla jet až úctyhodných 110 kilometrů v hodině, čemuž ale odpovídala taky vysoká spotřeba. Ta činila 14 až 17 litrů na 100 km. Pořídit jste si ji mohli v klasické nebo cabrio verzi.

Škoda 420

Škoda 420, známější spíš jako Škoda Popular, se vyráběla v letech 1934 až 1938. Pořídit jste si ji mohli jako roadster nebo jako praktickou dodávku. Malá a elegantní, 3,77 metrů dlouhá Škodovka, se stala populární taky mezi známými osobnostmi První republiky. Celkem se jí prodalo 4 220 kusů! Vylepšená Škoda Popular ve verzi Monte Carlo, mohla uhánět až stodesítkou a spotřebovala 10 litrů benzínu na 100 kilometrů.

Škoda 1102

Škoda 1102 byla vlastně tak trochu upraveným Popularem, kterému nikdo neřekl jinak než Tudor. Koupit jste ho mohli jako kabriolet s pevnými bočnicemi a plátěnou stahovací střechou, což bylo typické především pro italská auta z 80. let.

Škoda Spartak

Modelem, který začal určovat nový směr Škodovky, se stala Škoda 440, známá spíše pod označením Spartak. První model opustil výrobní linky v roce 1955 a mohl se pochlubit motorem o objemu 1 089 ccm s výkonem 40 koňských sil. O popularitě tohoto modelu svědčí i počet prodaných vozů, který překonal číslo 75 000.

Škoda Octavia 1959

Řada z nás považuje „OktávkyOktávky“ za ty vůbec nejkrásnější auta Škodovky. A nejinak tomu bylo i v roce 1959, kdy se na trhu objevila vůbec první Škoda Octavia, která nabízela elegantní řešení masky i zádi, kulaté světlomety a robustní konstrukci.

Škoda Felicia 1957

Další elegantní kráska spatřila světlo světa v roce 1957. Čtyřmístný hardtop dokázal po silnicích svištět až 128 km/h a potřeboval k tomu 9 litrů na 100 km. Ačkoli se jí v Kvasinách tehdy vyrobilo jen necelých 30 tisíc kusů, dodnes patří mezi největší sběratelské raritky.

Škoda 1000 MB

Legendárního „embéčka“ se vyrobilo neuvěřitelných 500 000 kusů! Elegantní vůz s litrovým motorem a výkonem 42 HP dokázal jet až stodvacítkou a model, který se začal vyrábět od roku 1966 dokonce i 125 km/h.


Škoda Superb

Škoda 105

Legendární stopětka se objevila na našem trhu v polovině sedmdesátých let. I dnes patří tenhle model do „velké pětkyvelké pětky“ nejprodávanějších vozů automobilky v celé své historii. Společně s modely Škoda 125 a 130 se těchto Škodovek prodaly více než dva miliony. Poslední Škodovky s pohonem zadních kol byly vyráběny taky ve verzi Garde nebo Rapid.

Škoda Favorit

O vnější design dalšího populárního automobilu se postaralo italské studio Berone. Elegantní vzhled byl nicméně v rozporu s celkem zastaralou koncepcí modelu. I tak se ho společně s kombi Forman stihlo vyrobit přes milion kusů.

Škoda Felicia 1994

Další generace vozu Škoda Felicia vyjela z výrobní linky v roce 1994. Ve své podstatě šlo o modernizovanou verzi Škody Favorit, která dostala oblejší tvary a modernější vzhled. Čtvrtého nejprodávanějšího modelu se prodalo téměř 1,5 milionu kusů!

Škoda Octavia I

Škoda Octavia I vyjela z výrobní linky v roce 1996 a prakticky přes noc se stala absolutní hvězdou a legendou. Ani následující generace nezůstaly pozadu a dnes „Oktávky“ patří mezi nejprodávanější a nejoblíbenější modely automobilky Škoda.

Škoda Fabia

Koncernové auto a nástupce legendární Octavie je možné koupit ve verzi Praktik nebo Kombi. S délkou 3 960 mm je Fabia o něco menší než Felicia a dodnes patří k „držákůmdržákům“, na které mnozí řidiči nedají dopustit.

Škoda Superb

Škoda Superb opustila výrobní linku v roce 2001 a prakticky okamžitě byla zařazena do střední/vyšší třídy, která dokáže konkurovat i takovým legendám, jako je VW Passat. Model byl postaven na stejné podvozkové platformě B5 a pochlubit se mohl i jednou typicky českou vychytávkou – speciální přihrádkou na deštník v přední části dveří.

Autorka - Vendula Flassig Vrablová
Vendula Flassig VrablováVíce článků autora

Jak se vám tento článek líbil?

Sdílet článek

Související články

  • Předávání klíče k autu
    11. března 2024|Petr Pohůdka
    Kupní smlouva na auto a přepis vozu. Co všechno je potřeba?

    Budete kupovat vozidlo nebo se naopak snažíte prodat to své? V obou případech si dejte pozor na správné vypořádání dokumentů. Vždy byste měli uzavřít písemnou kupní smlouvu a včas vůz přepsat na nového majitele, jinak hrozí dokonce pokuty.

  • Řada motoristů se mylně domnívá, že sjednáním povinného ručení auta a havarijního pojištění je jejich vozidlo plně chráněno. Často je pro ně proto nepříjemným překvapením, když pojišťovna odmítne vzniklou škodu uhradit, případně pojistné plnění krátí. Nejedná se přitom o mimořádné případy, ale takové, které mohou potkat téměř každého. Kdy vám pojišťovna odmítne peníze vyplatit, případně vyplatí méně, než jste čekali? Tady je pět situací.
    10. března 2024|Jana Březinová
    5 situací, kdy pojišťovna nezaplatí, ani když je auto pojištěné

    Myslíte si, že je vaše auto po sjednání povinného ručení a havarijního pojištění plně chráněno? Ve většině případů ano. Mohou ale vzniknout situace, kdy pojišťovna pojistné plnění krátí, nebo dokonce odmítne vzniklou škodu uhradit. Problém je jízda na sjetých pneumatikách, neohlášení nehody policii nebo zbytkový alkohol. O jaké další situace se jedná?

  • Automechanik upevňuje rámeček pod SPZ
    27. února 2024|Jana Březinová
    Vše o SPZ: K čemu slouží, jak řešit její ztrátu a vybrat si ji na přání?

    Když SPZ ztratíte a vyjedete bez ní, hrozí vám zákaz řízení až na 1,5 roku. Připravit vás o ni ale může i policie, když zjistí, že dlužíte za pokuty. Od roku 2016 si můžete navrhnout SPZ na přání. Nesmí obsahovat vulgarity a zaplatíte za ni 10 000 Kč. Co dalšího jste o SPZ (ne)věděli?

  • žena telefonuje po nehodě u auta ve sněhu
    13. února 2024|Jana Březinová
    Nehody v zimě: Jak jim předcházet a jak si auto správně pojistit

    V posledních letech bývají zimy mírnější, přesto každoročně na namrzlých silnicích zemře kolem 20 osob a asi 1000 se zraní. Řidiči nejsou zvyklí jezdit v zimních podmínkách, a tak je náledí a sníh na vozovce často zaskočí. Na co si dát na silnicích pozor, jaká zimní výbava vám nesmí chybět a jak si auto na zimu správně pojistit?

  • povinné ručení mimo čr
    12. února 2024|Petr Pohůdka
    Povinné ručení v zahraničí: Kde všude vám platí zelená karta?

    Pokud jezdíte po českých silnicích, musíte mít sjednané povinné ručení. V opačném případě vám hrozí vysoká pokuta. Jako potvrzení o sjednání povinného ručení slouží zelená karta na auto. Jak si ale zařídit pojištění auta do zahraničí? Záleží, kam vyrážíte. V Evropě si téměř všude vystačíte se zelenou kartou, jinde musíte uzavřít hraniční pojištění.

  • pohonne-hmoty
    24. ledna 2024|Petr Pohůdka
    Kolik stojí benzín a nafta? Srovnáváme ceny pohonných hmot v tuzemsku a zahraničí

    Ceny pohonných hmot v posledních třech měsících výrazně klesly. Benzín i nafta stojí v průměru okolo 36 Kč/litr. Zlevňuje se především kvůli propadu cen ropy na světových trzích. Nejvyšší ceny jsou tradičně v Praze, naopak nejvýhodněji natankujete v Královéhradeckém kraji. V rámci Evropské unie je nejlevnější benzín v Bulharsku a Rumunsku. Podívejte se na grafy porovnávající současné ceny pohonných hmot v ČR a EU.

  • 10. ledna 2024|Jana Březinová
    Jaké změny platí pro řidiče od 1. ledna 2024?

    Se začátkem roku se řidiči v ČR musí připravit na mnoho novinek zejména v souvislosti s novým zákonem o silničním provozu. Mění se bodový systém i výše pokut. Už s sebou není třeba vozit doklady od auta, velký technický průkaz se dokonce ruší. Dálniční známka zdraží o 800 Kč a na silnice vyjedou už 17letí řidiči. Jaké novinky pro řidiče od letoška platí?

  • Auto po autonehodě
    28. prosince 2023|Jana Březinová
    Víte, jak získat odpovídající odškodnění po dopravní nehodě?

    Poškození při dopravní nehodě mají často nárok na násobně vyšší částky, než jim přiznala pojišťovna. Na vině bývají nesprávně vyplněné formuláře nebo chybějící lékařské zprávy. Navíc někdy o kompenzaci ani nežádají, protože nechtějí viníka popotahovat u soudu. Odškodnění se však řeší přímo s pojišťovnou a vyplácí se z povinného ručení.

  • stromecek-na-aute
    03. prosince 2023|Petr Woff
    Jak dovézt živý vánoční stromek bez dopravní nehody

    K vánočním svátkům patří pěkný smrček, jedlička nebo jiný jehličnan, který postavíte a nazdobíte ve své domácnosti. Vhodného adepta seženete lehce, otázka však zní, jak dopravíte živý vánoční stromeček do svého bydliště. Srovnejme, kolik stojí profesionální přeprava a jak naložíte stromek do svého auta, aby následná cesta neskončila dopravní nehodou.

  • mladý muž za volantem - jak vybrat první auto
    30. listopadu 2023|Jana Březinová
    Jak vybrat první auto

    Spolehlivé, bezpečné, kompaktní, s nízkou spotřebou. Snadno se s ním manévruje a parkuje. Pár ťukanců se na něm ztratí. Náhradní díly jsou dostupné a levné, stejně jako povinné ručení. Podobně bychom mohli shrnout, jak vypadá nejlepší první auto. Splňuje to třeba Škoda Fabia nebo VW Golf.