Výrobní linka Škoda

Historie Škodovky: Jaké byly nejoblíbenější modely?

Kdo z nás alespoň jednou neřídil vůz značky Škoda auto? Pravděpodobně existuje jen málo řidičů, kteří na tuhle otázku odpoví negativně. Ačkoli v Česku můžete pořídit desítky různých modelů a značek automobilů, Škodovky se stále drží na pomyslné špici. Alespoň tedy co se oblíbenosti týče. Jaké modely téhle legendy patří mezi ty bezkonkurenčně nejoblíbenější? Dozvíte se na následujících řádcích.

Něco málo z historie

Největší výrobce automobilů v České republice má své sídlo v Mladé Boleslavi, kde se zároveň nachází i největší výrobní závod značky. Od roku 1991 je Škoda auto součástí německého koncernu Volkswagen Group.

Historie mladoboleslavské automobilky se začíná psát přesně 17. prosince 1895, kdy dva cyklisté – mechanik Václav Laurin a knihkupec Václav Klement založili malý podnik Laurin & Klement na výrobu jízdních kol.

Od roku 1899 začíná továrna Laurin & Klement vyrábět i motocykly Slavia. První automobil se objevil v roce 1905. Jde o model Voiturette A, který se okamžitě stává prodejním trhákem.

Po první světové válce se společnost nadále rozvíjí a kromě osobních vozidel vyrábí i vozidla nákladní a letecké motory. S cílem podporovat další výrobu začíná „Laurinka“ hledat silného partnera.

Toho najde ve strojírenském koncernu Škoda. Laurin & Klement tak postupně zaniká a u nově vyvíjených typů už přechází na jméno a znak Škoda. Společnost začíná představovat legendární modely, které si získaly srdce motoristů nejen v Česku, ale i ve světě. O jaké modely šlo?

Škoda 421

Vůbec prvním Rapidem z dílny Škoda, byl model 421, který se objevil na trhu v roce 1934. Pod kapotou skrýval řadový čtyřválec SV umístěný podélně za přední nápravou. Na délku měřil 3800 mm a vážil 850 kilogramů. Jeho maximálka byla 90 kilometrů v hodině a na sto kilometrů spotřeboval rovných osm litrů benzinu. Zajímavostí je, že karoserie vozu měla ještě dřevěnou kostru.

Škoda 640

ŠestsetčtyřicítkaŠestsetčtyřicítka“ nebo taky první Superb představoval elegantní limuzínu s délkou 5,5 metru. Pochlubit se mohl šestiválcovým motorem s výkonem 55 koňských sil. Škoda 640 mohla jet až úctyhodných 110 kilometrů v hodině, čemuž ale odpovídala taky vysoká spotřeba. Ta činila 14 až 17 litrů na 100 km. Pořídit jste si ji mohli v klasické nebo cabrio verzi.

Škoda 420

Škoda 420, známější spíš jako Škoda Popular, se vyráběla v letech 1934 až 1938. Pořídit jste si ji mohli jako roadster nebo jako praktickou dodávku. Malá a elegantní, 3,77 metrů dlouhá Škodovka, se stala populární taky mezi známými osobnostmi První republiky. Celkem se jí prodalo 4 220 kusů! Vylepšená Škoda Popular ve verzi Monte Carlo, mohla uhánět až stodesítkou a spotřebovala 10 litrů benzínu na 100 kilometrů.

Škoda 1102

Škoda 1102 byla vlastně tak trochu upraveným Popularem, kterému nikdo neřekl jinak než Tudor. Koupit jste ho mohli jako kabriolet s pevnými bočnicemi a plátěnou stahovací střechou, což bylo typické především pro italská auta z 80. let.

Škoda Spartak

Modelem, který začal určovat nový směr Škodovky, se stala Škoda 440, známá spíše pod označením Spartak. První model opustil výrobní linky v roce 1955 a mohl se pochlubit motorem o objemu 1 089 ccm s výkonem 40 koňských sil. O popularitě tohoto modelu svědčí i počet prodaných vozů, který překonal číslo 75 000.

Škoda Octavia 1959

Řada z nás považuje „OktávkyOktávky“ za ty vůbec nejkrásnější auta Škodovky. A nejinak tomu bylo i v roce 1959, kdy se na trhu objevila vůbec první Škoda Octavia, která nabízela elegantní řešení masky i zádi, kulaté světlomety a robustní konstrukci.

Škoda Felicia 1957

Další elegantní kráska spatřila světlo světa v roce 1957. Čtyřmístný hardtop dokázal po silnicích svištět až 128 km/h a potřeboval k tomu 9 litrů na 100 km. Ačkoli se jí v Kvasinách tehdy vyrobilo jen necelých 30 tisíc kusů, dodnes patří mezi největší sběratelské raritky.

Škoda 1000 MB

Legendárního „embéčka“ se vyrobilo neuvěřitelných 500 000 kusů! Elegantní vůz s litrovým motorem a výkonem 42 HP dokázal jet až stodvacítkou a model, který se začal vyrábět od roku 1966 dokonce i 125 km/h.


Škoda Superb

Škoda 105

Legendární stopětka se objevila na našem trhu v polovině sedmdesátých let. I dnes patří tenhle model do „velké pětkyvelké pětky“ nejprodávanějších vozů automobilky v celé své historii. Společně s modely Škoda 125 a 130 se těchto Škodovek prodaly více než dva miliony. Poslední Škodovky s pohonem zadních kol byly vyráběny taky ve verzi Garde nebo Rapid.

Škoda Favorit

O vnější design dalšího populárního automobilu se postaralo italské studio Berone. Elegantní vzhled byl nicméně v rozporu s celkem zastaralou koncepcí modelu. I tak se ho společně s kombi Forman stihlo vyrobit přes milion kusů.

Škoda Felicia 1994

Další generace vozu Škoda Felicia vyjela z výrobní linky v roce 1994. Ve své podstatě šlo o modernizovanou verzi Škody Favorit, která dostala oblejší tvary a modernější vzhled. Čtvrtého nejprodávanějšího modelu se prodalo téměř 1,5 milionu kusů!

Škoda Octavia I

Škoda Octavia I vyjela z výrobní linky v roce 1996 a prakticky přes noc se stala absolutní hvězdou a legendou. Ani následující generace nezůstaly pozadu a dnes „Oktávky“ patří mezi nejprodávanější a nejoblíbenější modely automobilky Škoda.

Škoda Fabia

Koncernové auto a nástupce legendární Octavie je možné koupit ve verzi Praktik nebo Kombi. S délkou 3 960 mm je Fabia o něco menší než Felicia a dodnes patří k „držákůmdržákům“, na které mnozí řidiči nedají dopustit.

Škoda Superb

Škoda Superb opustila výrobní linku v roce 2001 a prakticky okamžitě byla zařazena do střední/vyšší třídy, která dokáže konkurovat i takovým legendám, jako je VW Passat. Model byl postaven na stejné podvozkové platformě B5 a pochlubit se mohl i jednou typicky českou vychytávkou – speciální přihrádkou na deštník v přední části dveří.

Autorka - Vendula Flassig Vrablová
Vendula Flassig VrablováVíce článků autora

Jak se vám tento článek líbil?

Sdílet článek

Související články

  • Předání vánočních dárků
    25. září 2023|Nikola Zatloukalová
    S těmito tipy vás vánoční nákupy nezruinují

    Vánoce znamenají nemalé výdaje nejen za vánoční dárky, ale i potraviny nebo výzdobu. Kromě nákupního seznamu, online nakupování a pořizování dárků v průběhu celého roku vás zachrání následující tipy.

  • motorkář v Alpách
    23. září 2023|Petr Pohůdka
    Jak vybrat výbavu na motorku na dlouhé cesty

    Kvalitní a bezpečné oblečení, uzamykatelné kufry na motorku nebo povinná výbava přizpůsobená navštěvovaným zemím. Vícedenní výlety na dvou kolech vyžadují delší přípravu. Jaká výbava vám na dlouhých cestách přijde vhod?

  • Krádež auta - zloděj otevírá zámek na dveřích
    21. září 2023|Petr Woff
    10 nejčastěji kradených automobilů: Najdete v seznamu svoji značku?

    Moderní auta jsou stále sofistikovanější, ale pozadu nezůstávají ani zloději. Dříve používali hrubou sílu, která by jim dneska nestačila, takže se naučili různé elektrikářské a programátorské finty. V absolutním bezpečí není žádný vůz, některé modely však mizejí častěji než jiné. Jaké riziko hrozí Škodovce, Volkswagenu, Fordu a dalším automobilům?

  • Platba kreditní kartou
    19. září 2023|Magdaléna Kubečková
    Využijte kreditní kartu na maximum

    Umí vydělat několik procent z nákupu, nabízí zajímavé bonusy, pomůže vám překlenout čekání na výplatu. Můžete s ní bezpečně platit na internetu a v cizině vám usnadní půjčení auta. Když s ní ale neumíte pořádně zacházet, zaplatíte desítky procent navíc na úrocích. Víte, jaké jsou výhody a nevýhody kreditní karty?

  • Žárovka s mincemi v pozadí
    18. září 2023|Petr Woff
    Dodavatelé nabízejí energie pod cenovým stropem. Komu se vyplatí?

    Energie na evropských burzách zlevnily, a proto dodavatelé vydali nové ceníky. Společnosti ČEZ, E.ON, innogy, PRE nebo Pražská plynárenská nabízejí elektřinu a zemní plyn pod cenovými stropy, které stanovila vláda. Není však jisté, zda se v blízké budoucnosti dočkáme ještě výraznějších slev. Proto zvažte, jestli v současnosti uzavřete delší cenovou fixaci, nebo volnější smlouvu.

  • Zabezpečení motorky - zámek na kolo
    17. září 2023|Petr Pohůdka
    Zabezpečení motorky: Jak zastavit zloděje

    Lankové a řetězové zámky, zámek kotoučové brzdy s alarmem nebo GPS lokátor. Zabezpečení motorky proti krádeži má různou podobu. Který způsob ochrany je nejlepší? Záleží na konkrétní situaci. Nejlépe uděláte, když zkombinujete více prvků.

  • Figurka Lego
    15. září 2023|Jana Březinová
    LEGO, akční figurky a další sběratelské kousky. Jak je pojistit?

    V kostičkách LEGO nebo pár sběratelských kartičkách můžete mít doma stovky tisíc korun, a tak by vám nemělo chybět kvalitní pojištění. Netradiční sběratelské předměty můžete zahrnout do běžného pojištění domácnosti nebo je pojistit jako sbírku – pak se vám bude hodit znalecký posudek.

  • Kalkulačka a papíry s grafy
    13. září 2023|Petr Woff
    Sankce za předčasné splacení hypotéky mají stoupnout až na desetitisíce Kč. Jak se jim vyhnete?

    Vláda chce dovolit bankám, aby pokutovaly svoje klienty za předčasné splacení hypotečních úvěrů. Někteří občané by potom museli uhradit navíc až 2 % z předčasně splacené části celkové jistiny. V navrženém zákoně jsou však popsány situace, kdy můžete hypotéku bezproblémově umořit ještě předtím, než skončí její fixace. Pokuta se vám vyhne, třeba když prodáte svou nemovitost nebo se rozvedete. 

  • Muž na motorce
    11. září 2023|Jana Březinová
    Pojištění na motorku: Jak se liší od pojištění auta?

    Povinné ručení na motorku je levnější oproti autu, naopak za pojištění havárie si výrazně připlatíte. Neměli byste podcenit pojištění odcizení, protože motorky se více kradou. Co dalšího byste měli vědět o pojištění motorky?

  • Žena sedí s nohama v ponožkách u topení
    09. září 2023|Petr Pohůdka
    Topná sezona začíná: 5 tipů, na co nezapomenout

    Údržba kotle a komínu, odvzdušnění radiátorů nebo správné nastavení termostatu. Na topnou sezonu se raději připravte s dostatečným předstihem – zejména pokud potřebujete využít služeb profesionálů. Dobrá příprava vám navíc může přinést významné úspory. Na co před startem topné sezony nezapomenout?