Cestovní pojištění – srovnání cen

Hypotéka, manželé

V minulém článku jsme zmínili, co vše je potřeba k vyřízení hypotéky. Nyní se podíváme na další dokumenty, které po vás banky mohou chtít.

Doklady totožnosti

Každý žadatel o hypotéku musí doložit svou totožnost, a to dvěma různými doklady. Mezi doklad totožnosti se počítá:

  • občanský průkaz,

  • cestovní pas,

  • rodný list,

  • zbrojní průkaz,

  • letecký průkaz,

  • řidičský průkaz.

Jak je to se spolužadateli?

Pokud máte spolužadatele, dokládá i ten veškeré dokumenty stejně jako vy, včetně příjmů, dokladů totožnosti atd.

Komplikovaná může být situace, kdy o hypotéku sice žádáte sami, ale jste v manželství. Pak budete pro účely úvěru potřebovat písemný souhlas druhého z manželů. Tuto podmínku vyžadují některé banky při úvěru nad určitou částku. A to i přes fakt, že už se svým manželem či manželkou nežijete, ale nejste formálně rozvedeni.

Podklady k nemovitosti, kvůli které žádáte o hypotéku

Dále pak banka bude chtít vidět podklady k nemovitosti, kvůli které si hypotéku berete. Zajímat ji bude:

  • stavební povolení,

  • územní rozhodnutí,

  • geometrický plán,

  • výpis z katastru nemovitostí,

  • ocenění nemovitosti,

  • návrh kupní smlouvy,

  • rozpočet.

Někdy má banka možnost si některé dokumenty obstarat sama, nebo to přímo vyžaduje. Například na ocenění nemovitosti mají banky většinou své vlastní odhadce, které preferují. S tím se pojí i prokázání účelu, na který si hypotéku budete brát. Banky mohou chtít i dokument, ve kterém popíšete, na co peníze použijete.

V případě, že žádáte o hypotéku a ručíte jinou nemovitostí, je potřeba doložit i vlastnické právo k této nemovitosti.

Prokázání účelu

Banka bude chtít také prokázání účelu, za jakým si hypotéku berete. Někdo si hypotéku bere na koupi bytu, domu, pozemku. Jiný hypotéku využije na rekonstrukci stávajícího bydlení. 

V případě, že si berete hypotéku na rekonstrukci, bude po vás banka navrch chtít ještě i smlouvu o dílo.

Kromě toho musíte zastavenou nemovitost pojistit, a to ve prospěch banky.

Podpis dokumentů k hypotéce

Co banka, to jiná pravidla

Každá banka má trochu jiná schvalovací pravidla, když posuzuje žádosti o hypotéky. Je tak pravděpodobné, že po vás nebude chtít všechny vyjmenované doklady.

Jak dlouho pak vyřízení trvá?

Celý proces žádosti o hypotéku by se dal shrnout následovně. V první fázi dodáváte bance podklady, které si zakládá k vám do složky. Tato fáze trvá nejdéle, protože málokdo má opravdu veškeré podklady v pořádku a nic mu nechybí. V prví fázi také banka ověřuje vaši bonitu a to, zda na hypotéku vůbec dosáhnete. 

To probíhá následovně. Poté, co od vás má banka všechny informace, vás prověří v registru dlužníků. Tam porovná, jaké jsou vaše závazky, zda nejste nikde po splatnosti a zda splňujete nařízení vydané Českou národní bankou viz výše. Pak následuje skóring. To je proces, kterým si banka ověřuje vaši schopnost splácet úvěr, o který jste si požádali. Porovnává vaše příjmy, výdaje, ale i platební minulost, a to právě z registru dlužníků.

Výsledkem posouzení je rozhodnutí, jestli vám banka může půjčit částku, o kterou jste si zažádali, a za jakých podmínek, tedy s jakou úrokovou sazbou. Může se také stát, že částku, o kterou žádáte, vám banka nepůjčí, ale nabídne vám nižší částku, na kterou dle jejích požadavků dosáhnete.

Ve chvíli, kdy máte všechny dokumenty, které banka požadovala a prošli jste skóringem, jde vaše složka ke schválení. To vyřizuje specializované oddělení banky a trvá to zpravidla několik dnů. 

Pokud máte všechny papíry v pořádku a banka je má pouze zaevidovat a hypotéku vám schválit, může to být proces třeba jen na týden. Statisticky ale průměrné vyřízení hypotéky trvá přibližně měsíc, jelikož málokdo má opravdu všechny dokumenty, a poté, co je bankou vyzván k předložení dalších, chvíli trvá, než si je obstará, doloží je a banka je zpracuje.

Hodnocení článku:  
Počet hlasů: 2