Dobíjecí stanice

Budoucnost elektromobilů: Jaké jsou vize automobilek?

Do roku 2030 má po českých silnicích jezdit kolem půl milionu elektromobilů. Zájem o elektrické vozy postupně roste spolu s tím, jak se prodlužuje jejich dojezdová vzdálenost, zhušťuje se dobíjecí infrastruktura a klesá cena. Většina tradičních automobilek bere elektromobilitu vážně, jak ukazují jejich investice a plány do dalších let. Jaké konkrétní plány mají na svých stolech?

Podle statistik prodejů (ale třeba i statistik úvěrů na elektromobily, které poskytují české banky) mají lidé nyní největší zájem o elektromobily značky Tesla, Hyundai, Škoda nebo Suzuki. V hledáčku zájemců o ekologická auta se často objevují také hybridní vozy značky Toyota.

Nejprodávanějším elektromobilem se v roce 2020 podle serveru Elektrickevozy.cz v České republice stal model Škoda Citigo-e iV, kterého se prodalo celkem 943 kusů. Na druhém místě skončilo nové SUV Škoda Enyaq iV. Tento vůz si loni zaregistrovalo 741 majitelů. Na třetí příčce se umístily vozy značky Tesla. Prodeje jednotlivých modelů S, 3 a X nejsou známé, odborníci ale odhadují, že pravděpodobně nejvíce se prodalo vozu Tesla Model 3.

Spočítat ceny povinného ručení

Do trhu s elektromobily zasáhla koronavirová krize podobně jako do prodejů klasických vozů, a tak registrace všech nových osobních aut v lednu 2021 meziročně poklesly o 23 procent. U elektromobilů byl propad ještě citelnější. Meziročně spadly prodeje aut na elektřinu o 40 procent. Zatímco v lednu 2020 se prodalo 384 elektromobilů, v lednu tohoto roku to bylo 231 elektrických vozů.

Delší dojezd a nižší cena elektrovozů

V desetiletém srovnání to však vůbec nejsou špatná čísla. „Pokud se podíváme na registrace vozidel z roku 2011, jednalo se o necelých 80 osobních elektromobilů. Jen za první měsíc letošního roku pak přibylo 231 vozidel na elektřinu. Na druhou stranu, z pohledu celého trhu se jedná o minoritní zastoupení 1,56 procenta. Vedle dojezdu je často jako negativum těchto vozidel zmiňována pořizovací cena. Ano, elektromobily jsou a nějakou dobu pravděpodobně ještě budou na pořízení nákladnější než jejich spalovací sourozenci, nicméně progres v této oblasti je nezpochybnitelný,“ uvádí Lukáš Kadula z Centra dopravního výzkumu.

Posun v ceně elektromobilů opět ukazuje desetileté srovnání. Například Citroën C-Zero, který vstoupil na český trh v dubnu 2011 a měl ve vínku 16kilowatthodinovou baterii, tehdy vyšel na 900 tisíc korun. Aktuálně tato značka nabízí nepoměrně větší vozidlo Ë-C4 s 50kilowatthodinovou baterií o téměř 100 tisíc korun levněji.Co se dojezdu těchto vozidel týká, tak více než trojnásobná kapacita baterie dává tušit, že i ten je dnes již významně jinde než před deseti lety,“ dodává Lukáš Kadula.

Elektromobily místo tradičních aut

Rozhýbat trh s elektromobilitou a podpořit zájem běžných uživatelů o vozy s elektřinou se už několik let pokoušejí samotné automobilky, které do svého programu zahrnuly vývoj elektromobilů. Investují do nových modelů, zlepšují výkon baterií a prodlužují dojezdovou vzdálenost vozů. Jsou to právě nové technologie a inovace, které by mohly v následujících letech zpřístupnit vozy běžným uživatelům.

Sjednat povinné ručení

Automobilky investují do elektromobility hned z několika důvodů. Nejde jen o to, kdo se stane lídrem v tomto rostoucím segmentu, ale s tím, jak se zpřísňují normy, musejí výrobci krotit emise oxidu uhličitého nových vozů.

Dalším faktorem jsou trendy. Detroitský autosalon, který proběhl v roce 2019, ostatně toto směřování potvrdil. Jak informovala agentura Reuters, která automobilky oslovila, většina výrobců si myslí, že elektrické pohony mají budoucnost, a celkově by velcí hráči chtěli do elektromobility v následujících pěti letech investovat kolem 6,7 bilionu korun. „Pokud se automobilky chtějí udržet dvacet, třicet, čtyřicet, padesát let, jakkoli dlouho, budou potřebovat plán. A elektromobily jsou tím plánem,“ nechal se slyšet Brian Marango, šéf marketingu a prodejní strategie elektromobilů u Nissanu.

Škoda Auto sází na elektromobily

Velké plány na rozvoj elektromobility má i česká automobilka Škoda Auto. Nedávno to potvrdila mimo jiné tím, že se do jejího vedení po dvanácti letech vrátil coby šéf prodeje a marketingu Martin Jahn, který se chce zaměřit právě na rozvoj aut na elektřinu. Inovovaná strategie přichází v nejistém období kolísajících prodejů na celé řadě trhů, automobilky se musejí vypořádávat s výpadky dodávek nebo chybějících součástek. Právě elektromobilita by mohla Škodu touto náročnou dobou provést. „Na elektrovůz Enyaq už máme dvacet tisíc závazných objednávek. První část výroby je v podstatě vyprodaná. Letos máme jistotu, že prodáme vše, co vyrobíme,“ řekl Martin Jahn v rozhovoru pro idnes.cz.

Zájem o elektromobilitu dala Škoda Auto najevo i při představování svých hlavních plánů na rok 2021.Na konci roku představíme novou verzi elektrického SUV Enyaq iV s karoserií ve stylu coupé. Naopak už se jen doprodávají poslední vyrobené vozy Citigo e iV. Klademe důraz nejen na nabídku nových elektrifikovaných modelů, ale také se angažujeme v budování jedné z největších nabíjecích stanicnejvětších nabíjecích stanic u nás. V současné době provozujeme 226 veřejných, respektive poloveřejných stanic. Naším cílem je rovněž vytváření energeticky soběstačných dealerství, jako je tomu třeba v Autodružstvu Podbabská v Praze,“ prozrazuje Jiří Maláček, vedoucí českého zastoupení automobilky Škoda Auto.

S uvedením elektricky poháněného SUV Enyaq iV zavádí Škoda Auto i balíčky elektromobility zahrnující nabídku komplexních služeb ve třech úrovních. Konkrétně jde o kontrolu stávající sítě, instalaci wall boxu Škoda iV Charger a komplexní řešení orientované především na firemní zákazníky a státní správu.

Důležité je elektrovozidlo nejen vyrobit, ale také prodat. Proto se automobilka soustředí na specializovanou síť prodejců a servisů pro elektrifikované vozy. „V současné době už všichni obchodní partneři umějí přijímat a servisovat vozidla s plug-in hybridním nebo plně elektrickým pohonem. S tím souvisí i stoprocentní proškolení celé prodejní a servisní sítě partnerů Škoda Auto o předpisech týkajících se zacházení s elektrickými zařízeními,“ doplňuje Jiří Maláček.


Nabíjení elektromobilu

Volkswagen investuje ve velkém

Velké plány na rozvoj elektromobility představil i celý koncern Volkswagen Group, do něhož česká Škoda Auto spadá. Připraveno na to má 73 miliard euro. V koncernu Volkswagen jsme včas nastavili výhybky směrem k budoucnosti založené na elektromobilech napájených z akumulátorů a dnes jsme s našimi platformami pro elektrický pohon a našimi elektricky poháněnými modely globálním lídrem,“ uvádí Herbert Diess, předseda představenstva koncernu.

Volkswagen se jako první automobilový koncern na světě zavázal ke splnění cílů Pařížské dohody o ochraně klimatu a do roku 2050 chce dosáhnout klimatické neutrality projektem Way to Zero. Proto ve svém desetiletém plánu počítá s tím, že do roku 2030 uvede na trh zhruba 70 modelů s výhradně elektrickým pohonem. Dvacet z nich už se vyrábí, dalších padesát bude následovat. „Do roku 2030 chceme na trh uvést 26 milionů elektromobilů. Z toho 19 milionů vozů bude používat modulární platformu MEB, tedy Modularer E-Antriebsbaukasten, a velká část ze zbývajících sedmi milionů vozidel připadne na platformu PPE pro vysokovýkonné elektromobily,“ konstatuje Herbert Diess.

Ve svém závodě v Salzgitteru koncern investuje jednu miliardu euro do strategicky významné akumulátorové technologie. Se švédským partnerem Northvolt vybuduje ve společném podniku v tomto městě provoz pro výrobu akumulátorových článků. Jejich produkce by měla být spuštěna v roce 2024. V závodě v Hannoveru pak bude závod kromě elektromobilu ID.BUZZ vyrábět také tři elektrické modely SUV segmentu D pro ostatní koncernové značky. Hannoverský výrobní závod tím uspíší již zahájenou transformaci na elektromobilitu. „Kromě toho bude z našeho závodu Emden od roku 2023 vyjíždět čtyřdveřový elektromobil Volkswagen Aero, který v současné době existuje jen jako koncept,“ dodává Herbert Diess.

Tesla plánuje inovované baterie

Velkým snílkem v oblasti elektromobility a hybatelem v tomto segmentu je Tesla. Ti, kdo dlouhodobě sledují vývoj v elektromobilitě, vždy tají dech, s čím zase Elon Musk přijde. Automobilka je známá tím, že si do svých elektrovozidel sama vyrábí baterie. Jsou to přitom právě baterie, které jsou na celém autě nejdražší, a navíc rozhodují o délce dojezdu. Automobilka se tak nechala slyšet, že chce produkci navýšit natolik, aby dosáhla cenové parity s vozy se spalovacím motorem.

Tesla dokonce získává pro baterie své vlastní materiály a podle posledních zpráv Elon Musk naznačil, že by velké společnosti zabývající se těžbou niklu, který je pro baterie nezbytný, měly začít spolupracovat s výrobci elektromobilů. Automobilka se dlouhodobě snaží baterie svých vozů vylepšovat, což potvrdila loni v květnu, když podala patent na baterie, které budou bez vodivých prvků vyrobených z niklu, hliníku nebo mědi. Právě tato místa jsou totiž v bateriích nejkomplikovanější. Když se baterie nabíjí nebo vybíjí, vzniká ve vodivých prvcích velké množství tepla, což je pro lithiovou baterii problematické.

Automobilka loni představila i další dílčí úpravy výroby baterií, které mají produkci zjednodušit, zrychlit a zlevnit. Firma si dala mimo jiné za cíl vyrobit ročně baterie s celkovou kapacitou od 10 do 20 terawatthodin. Její celková roční výrobní kapacita je přitom o dva řády nižší. Tesla proto chystá další stavbu továren na baterie a věří také ve své inovace. Kontinuální výroba jednodušších baterií, které pojmou více energie, může podle automobilky zvýšit produkci z jedné linky zhruba sedminásobně.

Na veřejnost rovněž prosákly informace, že Tesla chce přinést elektromobil dostupný běžným uživatelům. Ten by se měl začít vyrábět v šanghajské továrně Gigafactory a stát by měl 25 tisíc dolarů, tedy něco přes 530 tisíc korun. Jak se bude vůz jmenovat nebo jak bude vypadat, však zatím automobilka nezveřejnila.


SUV auto

A další automobilky

Na elektromobilech pracují i další výrobci tradičních vozů. Například loni na podzim představila japonská automobilka Honda svůj nový a futuristicky vyhlížející e:concept, kolem něhož se na autosalonu v Pekingu strhl doslova poprask.

Do vývoje elektromobilů se pustila i společnost Hyundai, která letos v únoru představila CUV střední velikosti Ioniq 5 – jakéhosi křížence mezi hatchbackem a SUV. Ioniq 5 je prvním modelem nové značky elektromobilů Ioniq.

Elektromobily berou v potaz i výrobci luxusnějších vozů, jako je třeba Audi nebo Porsche. Právě letos, tři roky po premiéře studie elektrického kombi, Porsche představilo sériové provedení Taycan Cross Turismo, což je elektrický sedan se sportovní vizáží. A tak se zdá, že se na poli elektromobility je na co těšit.

Sjednejte si výhodnější povinné ručení

Jak se vám tento článek líbil?

Sdílet článek

Související články

  • cestování-vozem
    Auto
    29. června 2022|Petr Woff
    Kolik stojí benzín a nafta? Srovnáváme ceny pohonných hmot v tuzemsku a zahraničí

    Čerpací stanice prudce zdražily, ale stále jsou mezi nimi významné rozdíly. V tuzemsku zůstává nejnákladnější Praha, zatímco nejlevnější benzín a naftu natankujete v Ústeckém a Karlovarském kraji. Za státními hranicemi ušetříte v Polsku a Slovinsku, ale vyšší účty očekávejte v Rakousku. Současné ceny pohonných hmot porovnáváme v grafech, které zachycují celou Českou republiku i Evropskou unii.

  • Koupě ojetého auta
    Auto
    Dovážíte auto z Německa? Tady je vše, co potřebujete vědět

    Německý trh s ojetinami je v mnoha ohledech slibnější než ten český. Za západními hranicemi se dají pořídit zejména slušná SUV, která v tuzemsku pořád chybějí. Pokud se vydáváte pro auto do Německa, měli byste se pořádně připravit a vyhnout se některým nepříjemnostem. Proto přinášíme podrobného průvodce dovozem auta od našich sousedů.

  • prihlaseni-noveho-vozu
    Auto
    15. května 2022|Marek Drahorád
    Návod, jak přihlásit nové auto

    Jak zvládnout přepis auta tak, aby vám nehrozily žádné problémy? Jaké jsou lhůty, kam vyrazit, jak řešit pojištění a co si vzít s sebou? Přepisu se nemusíte obávat, nejde o nijak složitý proces. Známe všechny potřebné kroky a doklady.

  • Auto
    05. května 2022|Marek Drahorád
    Povinná výbava na motorku v EU 2022

    Víte, co všechno s sebou musíte vozit na motorce? Povinná výbava motocyklu může v roce 2022 překvapit i zkušené jezdce. Přečtěte si, z čeho se skládá povinná výbava v Česku a jak se liší v zahraničních zemích, kam Češi na motorce často vyráží.

  • Mechanik s pneumatikou
    Auto
    Celoroční pneumatiky: Komu se jejich pořízení vyplatí a jak se k nim staví jednotlivé pojišťovny?

    Pořízení automobilu s sebou nese obrovskou dávku komfortu a svobody. Na druhou stranu jsou tyto výhody vykoupeny zodpovědností a řadou povinností, s nimiž souvisí spousta budoucích investic i starostí. Jednou z nich jsou i pneumatiky. Pokud se vám nechce investovat do letních a zimních gum, jsou jistou alternativou pneumatiky celoroční. Kdy má smysl je pořizovat a jak bude pojišťovna řešit případnou pojistnou událost?

  • tankování
    Auto
    Jak ušetřit na pohonných hmotách? Stáhněte si chytrou aplikaci a jezděte chytře

    Ceny pohonných hmot v posledních týdnech překonávaly historická maxima. Důvodem je nejen zdražování ropy na světových trzích, ale i citelné oslabení koruny vůči dolaru. Oboje nepochybně souvisí s propuknutím války na Ukrajině. Jak ušetřit na pohonných hmotách a zároveň auto zbytečně neničit?

  • Koupě ojetého auta
    Auto
    08. dubna 2022|Marek Drahorád
    Vyplatí se koupit nové nebo ojeté auto? Jaké mají klady a zápory?

    Pokud už máte jasno, které auto si chcete pořídit a jak ho budete financovat, zbývá už jen poslední krok, a to samotný nákup vozu. Při něm se můžete vydat dvěma směry - pořídit si zcela nové auto, nebo sáhnout po ojetém. Zjistěte, jaké jsou klady a zápory obou možností a která je tou správnou pro vás.

  • žena prodává páru auto v salonů
    Auto
    04. dubna 2022|Marek Drahorád
    Jak u ojetého vozu poznat, že je stočený tachometr

    Až třetina ojetin v Česku má stočený tachometr. Třetina nabízených vozů je po bouračce. A třetina má jiný původ, než jaký se uvádí v inzerátu. Nelichotivá tuzemská statistika. Obezřetnost je proto při nákupu auta z bazaru vždy na místě. Poznat stočený tachometr je ale často nelehký úkol a koupě auta se tím komplikuje. Zjistěte, na co se zaměřit, abyste nenaletěli podvodníkům, a jaké nástroje vám při kontrole ojetiny mohou pomoci.

  • manželé stoji u bílého auta v autosalonu
    Auto
    31. března 2022|Marek Drahorád
    Jak vybrat nejvýhodnější financování nového auta?

    Výběr nového auta už máte za sebou? Pak už zbývá vyřešit jen financování. Zjistěte, která z dostupných možností je pro vás tou nejvýhodnější. 

  • nehoda
    Auto
    28. března 2022|Lucie Dosedělová
    Nabouralo vás ukrajinské nepojištěné auto? ČKP vám škodu zaplatí, víme jak postupovat

    Škodu na vlastním vozidle nemusíte vymáhat po ukrajinských řidičích. Česká kancelář pojistitelů se zavázala za ně škody uhradit. Stačí si připravit záznam o nehodě a požádat o náhradu škody.

  • žena volá asistenční službu
    Auto
    17. března 2022|Vendula Flassig Vrablová
    Povinné ručení a havarijní pojištění dál zdražuje. Jak na něm ušetřit?

    Koronavirová pandemie, stejně jako válka na Ukrajině, rozkolísaly zcela zásadním způsobem evropský i světový trh. Cenové šoky jdou bohužel ruku v ruce s velkým zdražováním, které se dotkne prakticky každého z nás. Kromě pohonných hmot a energií se zvyšování cen nevyhne ani povinnému ručení nebo havarijnímu pojištění.

  • autonehoda
    Auto
    10. března 2022|Vendula Flassig Vrablová
    Víte, jakou ochranu si můžete sjednat v rámci havarijního pojištění?

    Pořízení osobního automobilu nepřináší jen radosti v podobě časové a mobilní nezávislosti, ale také starosti technické a administrativní povahy. K těm se pojí i sjednání kvalitní pojistky. Kromě povinného ručení je vhodné zvážit i možnost havarijního pojištění.

  • ČKP Ukrajina
    Auto
    09. března 2022|Vendula Flassig Vrablová
    Ukrajinci prchající před válkou mohou díky ČKP jezdit dva měsíce bez povinného ručení

    Válečný konflikt na Ukrajině nutí miliony lidí narychlo opouštět své domovy. Ti, kteří mají to štěstí, prchají ke svým západním sousedům osobními automobily. Často ale nemají sjednané pojištění odpovědnosti z provozu vozidla (tzn. povinné ručení) a nevlastní tudíž ani tzv. zelenou kartu, která jeho zaplacení dokládá. Pokud způsobili nehodu, byl to ještě donedávna zcela zásadní problém.

  • motorkář v Alpách
    Auto
    04. března 2022|Vendula Flassig Vrablová
    Jak vybrat výbavu na motorku na dlouhé cesty

    Chystáte se vyrazit na motorce na vícedenní výlet? Pojedete poprvé do zahraničí a chcete vědět, na co si dát pozor? Máme pro vás tipy, jak se vybavit na dlouhé cesty na dvou kolech.

  • servis a kontrola motorky
    Auto
    01. března 2022|Marek Drahorád
    Jak připravit motorku před sezónou?

    Mezi motorkáři se najdou nadšenci, kteří sedlo svého stroje neopouští ani v zimních měsících. Většina ale motorku ukládá k zimnímu spánku. Dlouhé stání však neprospívá žádným strojům a motorky nejsou výjimkou. K přípravě motocyklu po zimní pauze proto přistupujte svědomitě - citelně tím snížíte riziko poruch i nehod.

  • Jak řešit srážku se zvěří?
    Auto
    10. února 2022|Marek Drahorád
    Jak řešit srážku se zvěří?

    Nemusíte nutně projíždět lesem či polní krajinou, aby vám pod koly vozu skončilo zvíře. Jak se zachovat v případě, že není možné střetu se zvířetem či divokou zvěří zabránit? Jak řešit vzniklou škodu a lze se proti ní pojistit?

  • mladý pár drží klíčky od nového auta
    Auto
    Kupní smlouva na auto a přepis vozu. Co všechno je potřeba?

    Budete kupovat vozidlo nebo se naopak snažíte prodat to své? V obou případech si dejte pozor na správné vypořádání dokumentů. Vždy byste měli uzavřít písemnou kupní smlouvu a včas vůz přepsat na nového majitele, jinak hrozí dokonce pokuty.

  • Muž oškrabává auto
    Auto
    04. února 2022|Marek Drahorád
    Jak správně udržovat auto v zimě?

    Extrémní teploty nevyhovují žádnému stroji. Automobily nejsou výjimkou a obzvlášť v zimě mohou bez správné údržby trpět. Víte, jak se o své auto v zimě správně postarat? Objevte s námi tipy, jak se o vůz správně starat, když venkovní teploty spadnou pod bod mrazu.

  • kontrola motoru s baterkou
    Auto
    Na co si dát pozor při koupi ojetého vozu

    Ať už kupujete ojeté auto z bazaru nebo od soukromé osoby, číhá na vás celá řada nástrah. Tu se zamlčí závada, tam se zatají bouračka, ale setkáte se i s regulérními podvody, jako je přetočený tachometr. Kromě technického stavu byste si měli posvítit i na doklady k vozu a uzavřít kvalitní smlouvu, aby koupě ojetého auta proběhla bez problémů.

  • zelená karta pojištění
    Auto
    Zelená karta stačí v elektronické podobě, rozhodlo Ministerstvo financí

    Ministerstvo financí rozhodlo ve prospěch řidiče, který se při silniční kontrole prokázal zelenou kartou na displeji telefonu. Zatím se jedná pouze o rozhodnutí v konkrétním případu, ale znamená to, že řidičům bude odteď stačit zelená karta v elektronické podobě.

  • Muž za volantem
    Auto
    13. ledna 2022|Marek Drahorád
    Jak vybrat auto? Těchto 10 tipů vám pomůže

    Auto je jednou z nejdražších věcí, kterou si pořizujeme. Jeho výběru bychom proto měli věnovat dostatečnou péči, ať už pokukujeme po novém, ojetém nebo úplně prvním autě. Náš desetibodový seznam tipů vám hledání ideálního vozidla výrazně usnadní - nehledě na váš rozpočet.

  • zena_drzi_ridicsky_prukaz
    Auto
    11. ledna 2022|Marek Drahorád
    Vše, co jste chtěli vědět o řidičském průkazu

    Řidičských průkazů existuje celá řada a není vůbec snadné se v nich vyznat. Potřebujete je na řízení motorky, auta, náklaďáku i traktoru. Jaké druhy řidičského oprávnění v Česku rozlišujeme a jak je získat?

  • Mnoho SPZ
    Auto
    13. prosince 2021|Marek Drahorád
    Jak postupovat při krádeži SPZ?

    Dokonce i SPZ (registrační značky vozidel) se stávají terčem krádeží. Zloději s nimi sice nemohou dlouhodobě nic moc dělat, avšak hodí se jim na jednorázové podvody. Mnoho řidičů si neví s takovou situací rady a bohužel je čeká mnoho komplikací.

  • Žena manipuluje s autobaterií
    Auto
    29. listopadu 2021|Marek Drahorád
    Nabíjení autobaterie doma: Na co si dát pozor?

    Autobaterii prospívá pravidelný provoz a alespoň občasné jízdy na delší vzdálenosti. Dlouhodobě nepoužívaným bateriím hrozí totální vybití a následné nevratné poškození. U stojících aut se proto doporučuje akumulátor pravidelně kontrolovat a občas ho nechat dobít.

  • Náhrada škody z povinného ručení, když není známý viník
    Auto
    23. listopadu 2021|Jana Poncarová
    Náhrada škody z povinného ručení: Co dělat, když neznáte viníka?

    Když nabouráte, měli byste nehodu nafotit a vše sepsat společně s dalšími účastníky, aby vám pojišťovna mohla vyplatit pojistku. Pak jde hlavně o administrativu. Získat náhradu škody z povinného ručení je ale mnohem složitější, když viník od nehody ujede. Co dělat? Jaká jsou vaše práva a povinnosti? A kdy zavolat policii?

© 2022 Srovnejto.cz a.s., všechna práva vyhrazena.

O zprostředkování pojištění se stará společnost ePojisteni.cz s.r.o. Půjčky a úvěry jsou zprostředkovávány společností Elephant Orchestra, s.r.o. Zprostředkování telekomunikací a energií zajišťuje společnost Tarifomat, s.r.o. Jedná se o společnosti, které jsou součástí Skupiny Srovnejto a jsou držiteli platné registrace České národní banky (ČNB).