Cestovní pojištění – srovnání cen

Elektromobil, dobíjencí stanice

Češi o elektromobily projevují zájem a svůj vůz jezdící na benzínový či naftový pohon by nejraději za elektrický pohon vyměnilo téměř 38 % z nich. Jediné, co jim v koupi elektromobilu brání je vysoká kupní cena, která začíná na nějakých 600 000 Kč. Mezi nejžádanější elektromobily stále patří Tesla.

Kdyby moderní a ekologické elektromobily stály totéž co automobily s tradičním pohonem, na českých silnicích už by jich jezdily stovky tisíc. Největší zájem přitom projevují muži starší 30 let s čistým příjmem nad 30 000 Kč měsíčně. Alespoň to tvrdí výsledky průzkumu, který si nechala zpracovat energetická společnost E.ON.

porovnání povinného ručení

Nejznámějším výrobcem elektromobilů stále zůstává Tesla

Bohužel právě vysoká pořizovací cena nového elektromobilu brání v jejich masovém rozšíření nejen u nás, ale v celé EU. Velký zájem je například o známý model S od americké značky a nejstaršího výrobce elektromobilů Tesly, který zvládne ujet 400 km na pouhé jedno nabití. Tento model Tesly zná téměř třetina všech respondentů z výzkumu E.ON. 

Na druhém místě se umístily modely Tesla X a BMW i3 a třetí příčku obsadily dva modely od německého koncernu Volkswagen e-up! a Volkswagen e-Golf. Pomyslnou bronzovou medaili získal elektromobil od v Česku hodně oblíbené jihokorejské automobilky Hyundai Ioniq. Mezi další žádané elektromobily patří Nissan Leaf, Kia Soul EV, Peugeot iOn či Mercedes Benz B ED.

Problém je, že ty nejlevnější elektromobily se pohybují okolo 600 000 Kč (Volkswagen e-Up! stojí 605 000 Kč). Lepší modely pak stojí zhruba 1 000 000 Kč a modely od Tesly pak začínají na 1 800 000 Kč. Vozidla za takové ceny si bohužel většina Čechů dovolit nemůže.

 

Porovnání elektromobilů dostupných na českém trhu:

Elektromobil

Cena / Kč

Výkon / kW

Baterie / kWh

Hmotnost / t

Délka x Šířka / m

Tesla Model S

1 800 000

310

70-90

2,1

5 × 2

BMW i3

1 014 000

125

18,8

1,2

4 × 1,8

Nissan Leaf

950 000

80

30

1,5

4,4 × 1,8

Kia Soul EV

850 000

81

27

1,6

4,4 ×1,8

Hyundai ioniq Electric

730 000

88

28

1,9

4,5 × 1,8

Renault Zoe

837 000

68

41

1,9

4,1 × 1,9

Volkswagen e-Golf

960 000

85

24

1,6

4,2 × 1,8

Volkswagen e-Up!

605 000

40

18,7

1,2

3,5 × 1,6

Mercedes-Benz B ED

1 020 000

132

28

1,8

4,3 × 1,8

Audi e-tron

2 140 000

265

95 

2,6

4,9 ×1,9

Škoda Citigo iV

479 900

61

36,8

1,2

3,6 ×1,6

Hyundai Kona Electric

993 000

100

39,2

1,6

4,2 ×1,8

Nejdůležitější u elektromobilů je délka dojezdu na jedno nabití

První elektromobily byly schopné na jedno nabití ujet maximálně tak 150 kilometrů, ty dnešní už zvládnou téměř dvojnásobek 300 kilometrů. To neplatí pro Teslu, která už pět let vyrábí a prodává elektromobily s rekordním dojezdem více než 400 kilometrů. Důvodem je odlišná konstrukce akumulátorů (baterií).

Zatímco ostatní automobilky do elektromobilů používají prizmatické články ve tvaru kvádru, Tesla už od začátku sazí na články válcového tvaru připomínající klasické tužkové baterie. Tyto válcové články totiž nabízí vysokou hustotu energie na jednotku hmotnosti, lze je dobře zchladit a navíc jsou o dost levnější.

Koupi elektromobilu podporuje rozšiřující se nabíjecí síť

V současné době se v České republice nachází přibližně stovka nabíjecích stanice pro elektromobily a třicet z nich umožňuje rychlé nabíjení. Síť nabíjecích stanic se přitom neustále rozšiřuje a to zejména ve městech a v okolí hlavních silničních a dálničních tahů. Výstavbu dobíjecích stanic finančně podporují fondy Evropské unie.

Hodnocení článku:  
Počet hlasů: 2