Blog
Pojištění vozu
Dobíjení elektromobilu

Elektromobily Tesla: Jak na tom jsou v porovnání s jinými značkami?

22. června 2020|Monika Šaríková|

Češi o elektromobily projevují zájem a svůj vůz jezdící na benzínový či naftový pohon by nejraději za elektrický pohon vyměnilo téměř 38 % z nich. Jediné, co jim v koupi elektromobilu brání je vysoká kupní cena, která začíná na nějakých 600 000 Kč. Mezi nejžádanější elektromobily stále patří Tesla.

Kdyby moderní a ekologické elektromobily stály totéž co automobily s tradičním pohonem, na českých silnicích už by jich jezdily stovky tisíc. Největší zájem přitom projevují muži starší 30 let s čistým příjmem nad 30 000 Kč měsíčně. Alespoň to tvrdí výsledky průzkumu, který si nechala zpracovat energetická společnost E.ON.

Porovnat povinné ručení

Nejznámějším výrobcem elektromobilů stále zůstává Tesla

Bohužel právě vysoká pořizovací cena nového elektromobilu brání v jejich masovém rozšíření nejen u nás, ale v celé EU. Velký zájem je například o známý model S od americké značky a nejstaršího výrobce elektromobilů Tesly, který zvládne ujet 400 km na pouhé jedno nabití. Tento model Tesly zná téměř třetina všech respondentů z výzkumu E.ON.

Na druhém místě se umístily modely Tesla X a BMW i3 a třetí příčku obsadily dva modely od německého koncernu Volkswagen e-up! a Volkswagen e-Golf. Pomyslnou bronzovou medaili získal elektromobil od v Česku hodně oblíbené jihokorejské automobilky Hyundai Ioniq. Mezi další žádané elektromobily patří Nissan Leaf, Kia Soul EV, Peugeot iOn či Mercedes Benz B ED.

Problém je, že ty nejlevnější elektromobily se pohybují okolo 600 000 Kč (Volkswagen e-Up! stojí 605 000 Kč). Lepší modely pak stojí zhruba 1 000 000 Kč a modely od Tesly pak začínají na 1 800 000 Kč. Vozidla za takové ceny si bohužel většina Čechů dovolit nemůže.

Porovnání elektromobilů dostupných na českém trhu:

ElektromobilCena / KčVýkon / kWBaterie / kWhHmotnost / tDélka x Šířka / m

Tesla Model S


1 800 000


310


70-90


2,1


5 × 2


BMW i3


1 014 000


125


18,8


1,2


4 × 1,8


Nissan Leaf


950 000


80


30


1,5


4,4 × 1,8


Kia Soul EV


850 000


81


27


1,6


4,4 ×1,8


Hyundai ioniq Electric


730 000


88


28


1,9


4,5 × 1,8


Renault Zoe


837 000


68

41

1,9


4,1 × 1,9


Volkswagen e-Golf


960 000


85


24

1,6


4,2 × 1,8


Volkswagen e-Up!


605 000


40


18,7


1,2

3,5 × 1,6


Mercedes-Benz B ED


1 020 000


132

28

1,8


4,3 × 1,8


Audi e-tron


2 140 000


265


95

2,6

4,9 ×1,9


Škoda Citigo iV


479 900


61

36,8

1,2

3,6 ×1,6


Hyundai Kona Electric


993 000


100

39,2


1,6

4,2 ×1,8


Nejdůležitější u elektromobilů je délka dojezdu na jedno nabití

První elektromobily byly schopné na jedno nabití ujet maximálně tak 150 kilometrů, ty dnešní už zvládnou téměř dvojnásobek 300 kilometrů. To neplatí pro Teslu, která už pět let vyrábí a prodává elektromobily s rekordním dojezdem více než 400 kilometrů. Důvodem je odlišná konstrukce akumulátorů (baterií).

Zatímco ostatní automobilky do elektromobilů používají prizmatické články ve tvaru kvádru, Tesla už od začátku sazí na články válcového tvaru připomínající klasické tužkové baterie. Tyto válcové články totiž nabízí vysokou hustotu energie na jednotku hmotnosti, lze je dobře zchladit a navíc jsou o dost levnější.

Koupi elektromobilu podporuje rozšiřující se nabíjecí síť

V současné době se v České republice nachází přibližně stovka nabíjecích stanice pro elektromobily a třicet z nich umožňuje rychlé nabíjení. Síť nabíjecích stanic se přitom neustále rozšiřuje a to zejména ve městech a v okolí hlavních silničních a dálničních tahů. Výstavbu dobíjecích stanic finančně podporují fondy Evropské unie.

Monika Šaríková Více článků autora
© 2022 Srovnejto.cz a.s., všechna práva vyhrazena.

O zprostředkování pojištění se stará společnost ePojisteni.cz s.r.o. Půjčky a úvěry jsou zprostředkovávány společností Elephant Orchestra, s.r.o. Jedná se o společnosti, které jsou součástí Skupiny Srovnejto a jsou držiteli platné registrace České národní banky (ČNB).