/f/124222/1280x853/56af3462a0/auticko-kalkulacka-penize.jpg)
Zdražení povinného ručení a havarijního pojištění v roce 2025
I v letošním roce se provoz vozidla o něco prodraží. Připlatíme si nejen za pojištění, ale i autoservisní práce a součástky. Nárůst cenové hladiny se u povinného ručení pohybuje okolo 6–7 %, u havarijního pojištění je situace o něco příznivější. Jak se poprat s případným zvyšováním pojistného?
Vývoj cen povinného ručení
Cena povinného ručení v posledních letech roste. Průměrná cena povinného ručení se mezi lety 2015 a 2024 zvýšila o průměrných 1 605 Kč. Řidiči za pojistné v loňském roce průměrně zaplatili 4 540 Kč. Aktuální data z roku 2025 přitom ukazují další navýšení cen – průměrné pojistné v současnosti činí 4 685 Kč. Údaje byly vypočítané na základě smluv sjednaných přes náš srovnávací portál.
/f/124222/1600x820/518213786c/image3.png)
Zdroj: Průměrné ceny sjednaných smluv osobních vozidel přes srovnávač Srovnejto.cz
Při bližším pohledu na data zjistíme, že cena nevzrostla ve všech nedávných kvartálech. Mírné poklesy v posledním čtvrtletí roku 2024 a prvním čtvrtletí letošního roku však znamenaly spíše stabilizaci na nové cenové hladině než návrat k původním cenám. Zatímco v prvním kvartálu loňského roku řidiči platili v průměru 4 334 Kč, v posledním čtvrtletí si museli zhruba 300 Kč připlatit. První polovina letošního roku se nesla v duchu ustálení cen, nekompletní data z třetího čtvrtletí ale naznačují další zdražení – mezičtvrtletně o přibližně 3 %.
/f/124222/1600x790/d767fc7006/image2.png)
Zdroj: Průměrné ceny sjednaných smluv osobních vozidel přes srovnávače Skupiny Klik.cz
Proč povinné ručení zdražuje?
Hlavní příčinou zdražování povinného ručení je tzv. škodní inflace – tedy stav, kdy se pojišťovnám zdražují náklady na pojistná plnění.
„Ceny povinného ručení žene vzhůru zvyšování nákladů spojených s opravami vozu, vyšší cena práce a náhradních dílů, pořizovací částky za vůz a další náklady ovlivněné zejména inflací. Naopak minulý rok obávané zákonné navýšení minimálního pojistného plnění z 35 na 50 milionů korun, které při nehodách kryje škody na zdraví a majetku, se do cen výrazněji nepropisuje. Důvodem je fakt, že již dříve měla většina klientů sjednané mnohem vyšší pojistné limity.“
Škodní inflace činí podle údajů Direct pojišťovny 50 % za poslední čtyři roky. Jinými slovy – pokud v roce 2021 byla průměrná výše škody 50 000 Kč, letos vzrostla na 75 000 Kč. Podle dat České kanceláře pojistitelů (ČKP) navíc roste i počet škodních událostí řešených v rámci povinného ručení.
V roce 2024 vyplatily pojišťovny na pojistném plnění v souvislosti s povinným ručením 17,9 miliard Kč – o 1,2 miliardy více než v předchozím roce. Oproti roku 2022 činí nárůst dokonce 3 miliardy Kč. Pojišťovny na tento stav pochopitelně musí reagovat zdražením, zvýšením spoluúčasti, případně úpravou rozsahu pojištění.
Výrazný meziroční růst o 8,2 % je u povinného ručení evidovaný u škod na majetku (v rámci případů, které vzniknou a jsou zlikvidovány během stejného kvartálu). U celkové škodní inflace sice oproti předchozímu roku došlo k poklesu z 11,7 % na 7,3 %, stále však jde o citelný růst majetkových škod, který má značné dopady na závazky povinného ručení. Kromě vyšších cen práce a náhradních dílů způsobuje škodní inflaci majetkových škod také postupná modernizace vozového parku, s níž se pojí vyšší technologická a finanční náročnost prováděných oprav.
Povinné ručení: Zdražení nesouvisí jen se škodami na majetku
Do zdražení povinného ručení se promítají nejen náklady na materiální škody, ale také odškodnění zdravotní újmy. Nárůst mezd se propisuje do odškodnění ztráty na výdělku, nákladů na péči v rámci asistencí v domácnosti i celkových nákladů na zdravotní péči. Růst zdravotních škod dlouhodobě ovlivňuje nový občanský zákoník, který přinesl pravidelnou valorizaci částek za odškodnění bolestného a ztížení společenského uplatnění.
Jak na povinném ručení ušetřit?
Nejlevnější povinné ručení není automaticky nejlepší. Při výběru vhodného produktu se vyplatí sledovat nejen cenu, ale zejména rozsah pojistné ochrany, asistenční služby, jednotlivá rizika, ale i výluky, na základě kterých mohou pojišťovny pojistné plnění krátit nebo ho dokonce úplně odmítnout.
Mezi nejčastější výluky z povinného ručení patří škody způsobené:
úmyslně,
řidičem, který byl pod vlivem alkoholu či drog,
osobou bez platného řidičského oprávnění,
při manipulaci s nákladem stojícího vozidla.
Pojišťovací experti zároveň doporučují sjednat alespoň limit 70/70 milionů Kč. Tedy 70 milionů na majetkové škody a stejnou částku pro újmy na zdraví.
Pro lepší orientaci v jednotlivých nabídkách tuzemských pojišťoven je dobré mezi sebou produkty vzájemně porovnat pomocí online kalkulačky. Výsledná cena povinného ručení závisí na řadě faktorů. Mnohé z nich v praxi neovlivníte – například bydliště, věk řidiče nebo technické parametry vozidla. Naopak ve svých rukách máte frekvenci placení či případné bonusy za bezeškodní jízdu. Každá pojišťovna dává uvedeným faktorům jinou váhu při své cenotvorbě.
„Různá kritéria jednotlivých pojišťoven jsou tím klíčovým prvkem, díky kterému mohou řidiči ušetřit až stovky korun ročně. Srovnávače totiž postupují obráceně. Podle klienta vybírají pojišťovny s odpovídajícími podmínkami tak, aby se dostal na tu nejvýhodnější cenu. Navíc pracují i s neveřejnými nabídkami, které zahrnují speciální akce, sezonní slevy a různé promo aktivity. V praxi to znamená, že nejnižší nabídka od jedné konkrétní pojišťovny bude vždy vyšší než cena, kterou řidič dostane díky srovnávači při zachování obdobných limitů a parametrů.“
Projděte si další tipy, jak ušetřit na povinném ručení.
Vývoj cen havarijního pojištění
Dražší náhradní díly, energie, materiál i lidská práce by měly zvyšovat také cenu havarijního pojištění. Při pohledu na průměrné čtvrtletní ceny havarijka sjednaného přes náš srovnávací portál však paradoxně sledujeme mírné zlevňování. Průměrná cena pojištění se v roce 2025 pohybuje okolo 9 500 Kč ročně. Ve druhém a třetím čtvrtletí loňského roku přitom řidiči platili o necelou tisícovku více.
/f/124222/1600x860/ff112cec49/image1.png)
Zdroj: Průměrné ceny sjednaných smluv osobních vozidel přes srovnávače Skupiny Klik.cz
Tento paradoxní stav ale neznamená, že by se pojišťovny u havarijního pojištění nepotýkaly se stejnými problémy jako u povinného ručení. Zlevnění je dané spíše tím, že řidiči u dražšího produktu pečlivěji srovnávají ceny a hledají výhodnější nabídku. Stále častěji využívají k úsporám také aktualizování smlouvy. Udávaná hodnota vozidla se totiž časem snižuje. Upravení této částky sníží i pojistné.
Pojišťovny navíc mají u havarijního pojištění více možností, jak produkt upravit a stále zachovat stejnou cenu – například vyšší spoluúčastí nebo omezením zahrnutých rizik. Průměrná cena havarijního pojištění je tradičně nejvyšší pro řidiče, kteří nemají vyježděné žádné bonusy a věkem spadají do rizikové skupiny (do 30 nebo nad 60 let).
Havarijní pojištění může pokrýt rizika spojená s:
havárií,
přírodními živly,
vandalismem,
odcizením,
střetem se zvěří.
/f/124222/1600x1650/d02c78f261/vyvoj-cen-povinneho-ruceni-u-osobnich-vozidel-1.png)
Střety se zvěří jsou stále častější
Právě střet se zvěří se na dopravních nehodách podílí čím dál častěji. Srážka se zvířetem stojí zhruba za každou desátou dopravní nehodou v ČR. Na dálnicích činí podíl těchto nehod dokonce 13,8 %. Vyplývá to z dlouhodobé analýzy Portálu nehod, která mapovala dopravní nehody v ČR od roku 2010 do poloviny roku 2023. Podle tzv. SRNA indexu, který s podporou společnosti Generali vytváří Centrum dopravního výzkumu (CDV), došlo na českých silnicích jen mezi říjnem 2024 a březnem 2025 k 9 469 srážkám se zvěří s celkovou škodou okolo 422 milionů Kč.
SRNA index vyjadřuje očekávané škody ze srážek se zvěří v poměru ke kilometrům silniční sítě v konkrétním kraji nebo okresu. Analýza probíhá dvakrát ročně za letní (duben–září) a zimní období (říjen–březen). Poslední SRNA index byl zveřejněn na jaře roku 2025. K nejvyššímu počtu nehod se zvěří tradičně dochází ve Středočeském kraji (1 621 z 9 469 nehod). Následuje Jihočeský kraj (1 244/9 469), Kraj Vysočina (962/9 469) a Ústecký kraj (947/9 469). Z pohledu očekávané škody na 1 km silniční sítě vychází dlouhodobě nejhůř okres Zlín.
Střet se zvěří často nebývá součástí základních balíčků pojištění, proto je potřeba si ho připojistit. Orientační cena na trhu se pohybuje od 500 do 2 000 Kč za rok. Vždy samozřejmě záleží na pojistných limitech, které jsou u základních pojistek zhruba 100 000 Kč, což může být vzhledem k vysokým cenám oprav nedostatečné. Připojištění střetu se zvěří by měli mít sjednané zejména motoristé, kteří se často pohybují po lesních nebo polních cestách, kde je riziko sražení zvířete zvýšené.
Pozor na staré limity a výluky
Mnozí klienti pojišťoven ve snaze ušetřit neaktualizují stávající smlouvy a nechávají si v nich staré limity. V případě dopravní nehody pak dostanou v poměru k současným cenám jen zlomek náhrady. Proto je důležité smlouvy jednou ročně aktualizovat.
Limitem pojistného plnění je v tomto případě pojistná částka, která by měla odrážet současnou hodnotu pojišťovaného vozidla. Pozornost věnujte i výlukám, na základě kterých mohou pojišťovny pojistné plnění krátit nebo ho odmítnout.
Mezi nejčastější výluky u havarijního pojištění patří:
- 1
Úmysl a trestná činnost
- 2
Řízení vozu bez řidičského oprávnění nebo pod vlivem alkoholu a jiných omamných látek
- 3
Mimořádné události (např. válka, nepokoje, teroristický útok, stávka, jaderný útok apod.)
- 4
Závady na vozidle (vozidlo je technicky nezpůsobilé k jízdě)
- 5
Neoprávněné využití vozidla (užití vozidla k jinému účelu, než ke kterému je určeno)
/f/124222/140x140/ec096a8ce4/petr-pohudka.png)