Cestovní pojištění – srovnání cen

Povinné ručení v zahraničí

V předchozím článku jsme informovali o tom, jak funguje zelená karta mimo Českou republiku. I když vám ale platí i v jiných státech, nemusí platit na celém území dané země.

Zelená karta platí, ale jen na určitém území

Platí, že pokud nějaká země na zelené kartě uvedena je a políčko není přeškrtnuté, znamená to, že zelená karta vám tam platí. Jak jsme ale zmínili v úvodu tohoto článku, může se stát, že vám zelená karta nebude platit na celém území tohoto státu.

To je například případ Ázerbajdžánu. Tam vám zelená karta platí v celé zemi s výjimkou Náhorního Karabachu, který oficiálně spadá pod správu Arménie, ačkoli geograficky je součástí Ázerbajdžánu.

Podobně je tomu v případě, že jedete autem na Kypr. Povinné ručení vám na ostrově platí jen v uvedených zeměpisných částech. Například severní Kypr už pod zelenou kartu nespadá.

A pokud cestujete do Srbska, připravte se na to, že na území Kosova vám neplatí žádná zelená karta a situaci musíte řešit jinak.

porovnání povinného ručení

Co když mi tam zelená karta neplatí?

PV praxi to funguje tak, že se zelenou kartou prokazujete při vjezdu na dané území. Pokud je ale daná země na zelené kartě přeškrtnutá, zelená karta vám na daném území neplatí. Totéž platí v případě, že daná země na zelené kartě není uvedena vůbec.

V takovém případě si musíte sjednat tzv. hraniční pojištění. To vás bude stát okolo pár desítek eur a platí vždy jen na území konkrétního státu a to po omezený počet dní. Pokud byste cestovali skrze více států, kde zelená karta neplatí, budete si hraniční pojištění platit v každém z nich.

Před vjezdem do cizího státu byste si vždy měli ověřit, jaká povinná výbava je v zemi vyžadována, a zda ji splňujete. Oficiálně by po vás sice silniční kontrola neměla vyžadovat povinnou výbavu svého státu, ale i přesto se to stává.

Zvažte i havarijní pojištění

I když třeba standardně nemáte havarijní pojištění sjednané, zvažte před odjezdem do zahraničí možnost sjednání tzv. krátkodobého havarijního pojištění. To si lidé sjednávají například právě na dovolenou v zahraničí. Některé pojišťovny mají jako nejkratší možnou dobu pojištění měsíc, jiné mohou poskytovat i kratší.

Ještě před odjezdem se pak informujte u vaší pojišťovny, jaké služby vaše povinné ručení či havarijní pojištění obsahuje. Standardně to u havarijního pojištění budou rizika havárie, odcizení, živlů a vandalismu, ale konkrétní nabídky se mohou lišit.

Povinné ručení v zahraničí

Kdo vám zaplatí případnou škodu?

Pokud v zahraničí dojde k nehodě a vaše auto je nějak poškozeno, je potřeba ke všemu přivolat policii a sepsat protokol. Jakožto poškozený řidič se s nárokem na pojistné plnění můžete obrátit na jednu z těchto institucí či osob:

  • na zahraničního pojistitele vozidla, které vás nabouralo,

  • na národní Kancelář státu, ve kterém došlo k dopravní nehodě,

  • na škodního zástupce zahraničního pojistitele v České republice,

  • na Českou kancelář pojistitelů (ve specifických případech).

Přímo na zahraničního pojistitele vozidla, které vás nabouralo, se můžete obrátit vždy. Pokud například neznáte tohoto pojistitele, můžete se zkusit obrátit také na Kancelář státu, ve kterém došlo k dopravní nehodě. Což nemusí být stát, jehož jste občanem vy nebo viník.

Na škodního zástupce zahraničního pojistitele v České republice se můžete obrátit jen v případě, že se vám škoda stala po 1. květnu 2004, a to cizozemským vozidlem, které je registrované ve státech EHP (Evropský hospodářský prostor), tedy v rámci Evropské unie nebo na Islandu, v Lichtenštejnsku, Norsku či ve Švýcarsku. 

Konkrétní Národní kancelář vybraných států si můžete vyhledat na webových stránkách Coucnil of Bureaux.

Ke zjištění informací o škodním zástupci zahraničního pojistitele v České republice můžete využít Informační středisko České kanceláře pojistitelů.

Přímo na Českou kancelář pojistitelů se pak můžete obrátit jen ve specifických případech. Jedním z nich je, když jste po nehodě nedokázali zjistit, jaký zahraniční pojistitel pojistil vozidlo, které vás nabouralo, případně pokud jste nedokázali zjistit škodního zástupce pojistitele v ČR. Ale až v případě, že se vám tyto informace nepodařilo zjistit do 2 měsíců od vzniku dopravní nehody. 

V takových situacích pak ČKP posoudí celou záležitost jakožto kompenzační nástroj České republiky. Předložit ji však budete muset kompletní dokumentaci k dopravní nehodě a k uplatnění nároků. Druhým případem je situace, kdy do 3 měsíců od řádného uplatnění a prokázání nároku na odškodnění nedošlo k uspokojení tohoto nároku ani k jeho odůvodněného zamítnutí zahraničním pojistitelem či škodním zástupcem v České republice.

Peníze nemůžete dostat dvakrát

Ať už se nakonec domůžete odškodnění u jakékoli varianty, vždy platí, že jej nemůžete dostat vícekrát. Pojistné plnění vám smí být vyplaceno pouze jednou. I proto se obecně doporučuje využít pouze jednu variantu. Pokud už jste použili více variant a obrátili jste se na více institucí, nic se neděje. Musíte ale všechny instituce informovat o tom, že běží souběžně více variant, kterými se snažíte pojistné plnění získat. 

Jestliže se pokusíte získat více pojistných plnění od různých institucí, dopouštíte se minimálně v České republice trestného činu pojistného podvodu. Ten definuje § 210 trestního zákoníku a můžete za něj být odsouzeni až na 10 let odnětí svobody.

Hodnocení článku:  
Počet hlasů: 2