Koupě nového vozu

Na co si dát pozor při dovozu aut ze zahraničí

Koupě auta ze zahraničí se může po finanční stránce zdát jako výhodná koupě. A může jí skutečně být, pokud se vyvarujete několika chyb, které mohou zapříčinit, že místo auta v dobrém stavu koupíte naleštěný vrak.

Osobní návštěva je nejjistější

Kupovat auto z dovozu je vždy rizikové, a to nejen z důvodu manipulace s tachometrem, který bývá velmi často stočený. Jistější variantou je si vůz vybrat a následně se na něj jet podívat osobně. To ale vyžaduje váš čas, jazykovou vybavenost a další peníze navíc, které k celkovým nákladům na auto musíte přičíst.

Lákavá cena jako vějička

Cena je lákadlem pro řadu potenciálních kupců. Vždyť kdo by nechtěl auto z dovozu za poloviční cenu, než kterou by zaplatil v České republice. Častým trikem zahraničních prodejců ale bývá inzerování neúplné ceny. Až pokud se na auto jedete podívat osobně, prozradí vám prodejce, že k ceně musíte připočítat řadu poplatků. Skutečně zaplacená částka se tak může blížit té, za kterou totožný vůz ve stejném stavu koupíte i v tuzemském autobazaru.

Pokud budete auto vybírat na internetu s tím, že se na něj následně pojedete podívat, prověřte si co nejlépe prodejce, od kterého se auto chystáte kupovat. Seriózními prodejci jsou například autorizovaní dealeři, ale i řadu let zavedené rodinné autobazary.

Nabídka neexistujících vozů

Pokud vybíráte auto na internetových stránkách, můžete se také setkat s fiktivními nabídkami. Jedním z častých triků prodejců je nabízet neexistující vůz ve velmi dobrém stavu za příznivou cenu. A teprve až když projevíte vážný zájem a přijedete se osobně podívat, zjistíte, že vůz se v bazaru vůbec nenachází.

Auto si dopředu zarezervujte, aby opravdu nedošlo k tomu, že než na místo dorazíte, bude prodané. Pro všechny případy se pak doporučuje mít v okolí vyhlédnutá další auta, aby vaše cesta nevedla jen za jedním potenciálně vhodným autem a měli jste další možnosti, když vám jedna z nich nevyjde.

Prodejci pak mají většinou připravenou naučenou historku o tom, že vámi vyhlédnuté auto je už prodané, ale mohou vám nabídnout řadu jiných modelů. Někteří zájemci pak ve snaze, aby cesta nebyla úplně zbytečná, vyberou auto, které ale původně nechtěli.

Jazyková vybavenost je nutností

Pokud pojedete pro auto například do Německa, komunikace je pro vás výrazně výhodnější, pokud umíte německy, a to na velmi dobré úrovni. Při komunikaci v angličtině může dojít k nepochopení různých drobností, jako je omezení záruky a další. Smlouva navíc stejně pravděpodobně bude psaná německy, pokud je prodejcem německý autobazar.

Jestliže tedy danému cizímu jazyku nerozumíte, je lepší si na danou akci najmout tlumočníka. Cenu za tlumočníka je pak ale potřeba připočítat k celkovým nákladům, abyste věděli, jestli se vám celá akce finančně vyplatí.

Investujte i do mechanika

Kromě tlumočníka zvažte i pomoc mechanika. Pokud nemáte to štěstí, že by autům rozuměl někdo z vašeho okolí, zvažte, že si mechanika zaplatíte, aby vám vůz osobně prohlédl. Zaměřit by se měl na technický stav auta, stav tachometru, ale i vzhled motoru. Paradoxně zcela čistý a nablýskaný motor značí, že se majitel vozu pravděpodobně snaží něco skrýt, a proto motor důkladně omyl.

Ideální je, pokud mechanik bude rozumět přímo typu auta, které se chystáte koupit. Každé auto má totiž své typické závady.

Jako alternativa pak může sloužit návštěva autorizovaného servisu, který vám vůz rovněž může prohlédnout.

Prověření auta může být složité

Stáčení kilometrů patří mezi nejrozšířenější podvody, kterých se prodejci aut dopouštějí. Automobil s menším počtem najetých kilometrů má zcela logicky vyšší cenu, a pokud vypadá jinak velmi zachovale, „kazí“ mu vysoký počet kilometrů cenu.

Ve chvíli, kdy se vám nějaké auto zamlouvá, vyžádejte si VIN kód. S tím pak můžete auto prověřit. Možností máte několik:

  • Cebia Autotracer (Provozovatelem je společnost Cebia),

  • VinCheck (Provozovatelem jsou společnosti CarDetect, IRIS IDENT a Asociace prodejců použitých automobilů a autobazarů ČR (APPAA),

  • AutoDNA (Provozovatelem je společnost ASDIRECT SPÓŁKA Z OGRANICZONĄ ODPOWIEDZIALNOŚC (Polsko)),

Prověření auta přes VinCheck je bezplatné. Na druhou stranu ale neobsahuje příliš informací a o případném stočeném tachometru se nic nedozvíte. AutoDNA je zpoplatněno, ale získáte informace jen o technickém stavu vozidla.

Autotracer Cebia je zpoplatněný a za prověření jednoho auta zaplatíte od 400 Kč výše. Na druhou stranu je to v současné době jediná společnost, která má vytvořené stovky obchodních vztahů s řadou dodavatelů aut a informace obsažené v její databázi mají vysokou vypovídající hodnotu.

Pokud má auto stočený tachometr, zjistíte to právě v Autotraceru. Při prověřování auta, které bylo registrováno v zahraničí, ale získávání informací složitější a může se vám stát, že o něm nezískáte skoro žádné informace. V takovém případě je koupě auta sázkou do loterie.

DPH možná budete muset odvést dvakrát

Placení DPH je při nákupu ojetiny z vybraných zemí problematické. V České republice ukládá zákon povinnost platit DPH kupujícímu. Prodávající je od této povinnosti osvobozen. Například v Německu má ale zákonnou povinnost odvést DPH naopak prodávající. Jediná šance, jak si nenavýšit cenu auta o dvakrát odvedenou daň je, že prodávající vám bude důvěřovat, že vy auto přihlásíte. A nebude tak trvat na tom, že odvede daň sám.

Pokud vám ale nedůvěřuje, cena auta bude vyšší právě o DPH, které musí prodávající ve své rodné zemi zaplatit. A pak platíte daň i vy, a to v České republice.

Cenu navýší i převozní značky

Další položkou, která vám výslednou cenu navýší, jsou tzv. převozní značky. Například v již zmíněném Německu je musíte vyřídit na tzv. registru vozidel – Zulasungstelle. Tam zaplatíte poplatek ve výši 120 – 240 eur (3107 Kč – 6214 Kč), přičemž tyto převozní značky platí 5 až 14 kalendářních dní. Do té doby musíte převoz stihnout, jinak vám vyjednané a zaplacené převozní značky propadnou a musíte procesem projít znovu. V jiných zemích cena tak vysoká není, ale v Německu k převozním značkám automaticky připočítávají povinné pojištění auta.

Pokud nechcete platit za převozní značky, můžete auto odvézt na přívěsném vozíku, který je pro převoz aut určen. Ten si půjčíte i za 1000 Kč za den, což může být v určitých případech finančně méně nákladné.

Počítejte také s tím, že registry na úřadech nemusí být otevřeny tak, jak budete vy potřebovat. Naopak si proto dopředu zjistěte, jak mají úřady otevřeno. V opačném případě se vám může stát, že auto sice koupíte, ale už jej nestihnete zaregistrovat a nebudete s ním moci odjet ze země. V takovém případě budete muset buď přijet jindy, nebo v dané zemi nocovat a dokončit prodej další pracovní den.

A jak vlastně budete platit?

Dopředu zvažte také způsob platby za zvolené auto. Podle zákona totiž nemůžete v hotovosti zaplatit více než 10 000 eur (cca 258 900 Kč). Některé zahraniční autobazary navíc hotovost neakceptují vůbec.

V žádném případě se nedoporučuje posílat peníze dopředu. Zkuste se spíše informovat na možnost platby kartou a řádného nastavení limitů, případně na možnost rychlého převodu z banky do banky.

Někteří prodejci naopak vyžadují platbu jen v hotovosti. V takovém případě musíte dopředu vyměnit české koruny na eura. Výběr konkrétní směnárny ale dobře zvažte, protože i při rozdílu 50 haléřů na kurzu koruny vůči euru si při ceně auta 250 000 Kč připlatíte o 5000 Kč.

Směnárnu si vyberte dopředu a vyvarujte se směny v pohraničí. Tam jsou kurzy nejméně výhodné a navíc tu působí organizované gangy, které se specializují přesně na ty zákazníky, kteří mění větší obnos peněz.

Na slevě se domluvte předem

Pokud chcete smlouvat o ceně a domluvit se na slevě z inzerované částky, nečekejte až na osobní setkání a prohlídku vozu. Prodejce v tuto chvíli ví, že jste si s sebou tak jako jak přivezli celou částku, tudíž případné smlouvání o nižší ceně nemá příliš smysl.

Naopak se ještě před vypravením na cestu zeptejte, jestli by bylo možné o ceně diskutovat. Pomoci vám může i to, když nebude na auto poskytována záruka alespoň 12 měsíců. V takovém případě slevu vyžadujte.

U aut z USA a Asie může být problém s homologací

Při nákupu aut v České republice, ale ani z Evropské unie, se vás tento problém týkat nebude. Auta z USA a Asie ale nemusí mít platnou evropskou homologaci. Bez té ale auto na evropských pozemních komunikacích provozovat nesmíte.

Homologace je osvědčení o splnění bezpečnostních a technických standardech. Jde o úřední ověření.

U aut se výraz homologace používá v souvislosti s pneumatikami.

Homologaci pro evropský trh si pochopitelně můžete zařídit i sami, ale bude vás to stát další peníze navíc.

Co vás čeká po převozu auta do ČR?

Jakmile auto nějakým způsobem dopravíte do ČR, vaše starosti a povinnosti bohužel nekončí. Ještě jej musíte přihlásit na českém registru vozidel. Následně projít měřením emisí a u vozů starších 4 let také doložit dovozovou technickou kontrolu. Registrace pak podle zákona může trvat maximálně 30 dnů.

Kdy má smysl vozit auto ze zahraničí?

Jsou ale pochopitelně i situace, kdy se navzdory všemu výše uvedenému vyplatí uvažovat o tom, že si auto ze zahraničí přivezete. Například tehdy, když jde o drahý vůz nebo o vůz mladší 2 let. A nebo v případě, že daný model vozu či daná značka se na našem, případně evropském trhu, nevyskytuje.

Veronika DoskočilováVíce článků autora

Jak se vám tento článek líbil?

Sdílet článek

Související články

  • Muž pije pivo při řízení auta
    15. dubna 2024|Petr Pohůdka
    Bodový systém a pokuty 2024

    Od ledna roku 2024 platí v České republice nový bodový systém. Pro řidiče by měl být přehlednější. Vážné přestupky jsou postihovány přísněji, u banálních provinění se tresty naopak zmírnily. Jaké jsou hlavní změny a kde najdete bodový stav řidiče?

  • Koupě ojetého auta
    08. dubna 2024|Petr Pohůdka
    Jak dovézt auto z Německa: Vše, co potřebujete vědět

    Německý trh s ojetinami je v mnoha ohledech lákavější než ten český. Za západními hranicemi se dají pořídit modely, které v tuzemsku často chybí. Jak koupit auto v Německu a co je potřeba k přihlášení vozidla ze zahraničí? Připravili jsme pro vás průvodce nákupem auta v Německu.

  • servis a kontrola motorky
    31. března 2024|Jana Březinová
    Jak připravit motorku před sezónou?

    Většina motorkářů svůj stroj ukládá k zimnímu spánku. Dlouhé stání mu ale neprospívá, proto k přípravě motorky na sezónu přistupujte svědomitě. Snížíte tím riziko poruch i nehod.

  • Žena telefonuje kvůli prasklému čelnímu sklu
    30. března 2024|Jana Březinová
    Jak řešit prasklé čelní sklo

    Jeden odražený kamínek dokáže napáchat škodu za desítky tisíc. Není divu, že připojištění skel patří k nejoblíbenějším doplňkovým pojištěním. Sjednává si ho každý čtvrtý řidič. Která pojišťovna vám nabídne nejvýhodnější podmínky a jak prasklé sklo řešit?

  • 24. března 2024|Jana Březinová
    Jak řešit nabourané auto na parkovišti

    Podle statistik pojišťoven se s odřeným autem na parkovišti setkalo 9 z 10 řidičů. Jak si s nehodou poradit, ať už jste ji zavinili vy, nebo jiný řidič? A co dělat, když viník od nehody ujede?

  • Zdražení povinného ručení 2022 - Kalkulačka, model auta, mince a smlouvy o pojistce
    19. března 2024|Petr Pohůdka
    Zdražení povinného ručení a havarijního pojištění v roce 2024

    I v letošním roce se provoz vozidla nejspíš prodraží. Připlatíme si nejen za pojištění, ale i autoservisní práce a součástky. Nicméně inflace konečně klesá, a tak by nárůst cenové hladiny neměl být tak výrazný – u povinného ručení a havarijního pojištění experti očekávají nárůst v jednotkách procent. Jak se s případným zvyšováním pojistného poprat?

  • Předávání klíče k autu
    11. března 2024|Petr Pohůdka
    Kupní smlouva na auto a přepis vozu. Co všechno je potřeba?

    Budete kupovat vozidlo nebo se naopak snažíte prodat to své? V obou případech si dejte pozor na správné vypořádání dokumentů. Vždy byste měli uzavřít písemnou kupní smlouvu a včas vůz přepsat na nového majitele, jinak hrozí dokonce pokuty.

  • Řada motoristů se mylně domnívá, že sjednáním povinného ručení auta a havarijního pojištění je jejich vozidlo plně chráněno. Často je pro ně proto nepříjemným překvapením, když pojišťovna odmítne vzniklou škodu uhradit, případně pojistné plnění krátí. Nejedná se přitom o mimořádné případy, ale takové, které mohou potkat téměř každého. Kdy vám pojišťovna odmítne peníze vyplatit, případně vyplatí méně, než jste čekali? Tady je pět situací.
    10. března 2024|Jana Březinová
    5 situací, kdy pojišťovna nezaplatí, ani když je auto pojištěné

    Myslíte si, že je vaše auto po sjednání povinného ručení a havarijního pojištění plně chráněno? Ve většině případů ano. Mohou ale vzniknout situace, kdy pojišťovna pojistné plnění krátí, nebo dokonce odmítne vzniklou škodu uhradit. Problém je jízda na sjetých pneumatikách, neohlášení nehody policii nebo zbytkový alkohol. O jaké další situace se jedná?

  • Automechanik upevňuje rámeček pod SPZ
    27. února 2024|Jana Březinová
    Vše o SPZ: K čemu slouží, jak řešit její ztrátu a vybrat si ji na přání?

    Když SPZ ztratíte a vyjedete bez ní, hrozí vám zákaz řízení až na 1,5 roku. Připravit vás o ni ale může i policie, když zjistí, že dlužíte za pokuty. Od roku 2016 si můžete navrhnout SPZ na přání. Nesmí obsahovat vulgarity a zaplatíte za ni 10 000 Kč. Co dalšího jste o SPZ (ne)věděli?

  • žena telefonuje po nehodě u auta ve sněhu
    13. února 2024|Jana Březinová
    Nehody v zimě: Jak jim předcházet a jak si auto správně pojistit

    V posledních letech bývají zimy mírnější, přesto každoročně na namrzlých silnicích zemře kolem 20 osob a asi 1000 se zraní. Řidiči nejsou zvyklí jezdit v zimních podmínkách, a tak je náledí a sníh na vozovce často zaskočí. Na co si dát na silnicích pozor, jaká zimní výbava vám nesmí chybět a jak si auto na zimu správně pojistit?