Cestovní pojištění – srovnání cen

Pandemie a český automobilový průmysl - Výrobní linka aut

Z automobilek loni vyjelo méně nových vozů a na trhu chyběly i ojetiny. Například Škoda Auto loni vyrobila o 17 procent méně vozů než v roce 2019. Automobilky se vypořádávají s klesajícími tržbami i prodlevami v dodávkách dílů. Současně hledají cesty, jak ze svízelné situace ven, a chystají nové projekty spojené například s elektromobilitou.

Po krizovém loňském jaru přišlo krátké letní nadechnutí a někteří ekonomové předvídali rychlé oživení ekonomiky a návrat průmyslové výroby do plánovaných čísel. Podzim byl ale o poznání skeptičtější a na konci roku už bylo jasné, že se průmysl, automotive nevyjímaje, bude muset vyrovnat s poklesem. Většině výrobních podniků vypadly prodeje, prodlužovaly se dodávky dílů, chyběli lidé. Některé továrny dokonce na pár týdnů zavřely, například vlajková loď českého automobilového průmyslu Škoda Auto.

porovnání povinného ručení

Škodovek bylo o 17 procent méně  

Továrny mladoboleslavské Škody Auto byly prázdné devětatřicet dní – a za tu dobu nesjelo z linky žádné auto. Do výroby se pochopitelně promítla i další omezení, hygienická opatření a karantény zaměstnanců. Sečteno a podtrženo, automobilka loni vyrobila o 160 tisíc vozů méně než v roce 2019, což je rozdíl 17 procent. Největší zastoupení mezi novými automobily měl model Octavia v počtu 187 tisíc kusů. Vyráběly se také modely Fabia, Scala, Kamiq, Superb, Kodiaq nebo Karoq. Koncem roku pak začala sériová produkce elektrického modelu Enyaq iV, který se vyrábí na stejné lince jako Octavia. Přestavba linky vyšla automobilku na 835 milionů korun. Tato investice ukazuje, že i tradiční automobilky berou elektrické vozy vážně. Škoda Auto není jediným automobilovým koncernem, který má s elektromobily velké plány.   

Také další automobilky vyrábějící v České republice uzavřely loňský rok s nižšími čísly. Například v nošovickém závodě Hyundai Motor Manufacturing Czech se výroba snížila o téměř 23 procent – vyrobilo se tu 238 750 vozidel. Kolínský závod TPCA, kde vznikají vozy značky Toyota, Peugeot a Citroën, zaznamenal pokles produkce o 21,7 procent. Kromě pandemie mohla v tomto případě za nižší výrobu i příprava továrny na její rozšíření. Na čísla z roku 2020 se jde dívat ale i optikou toho, co mohlo být.  

Snížení výroby, i když ve srovnání s producenty osobních aut jen nepatrné, ohlásili také výrobci autobusů nebo užitkových vozů. Iveco, SOR a KH motor Centrum poslaly na trh o téměř 3 procenta autobusů méně. Jediný výrobce nákladních aut, společnost Tatra Trucks, zaznamenala meziroční nárůst, když loni vyrobila 1 180 náklaďáků, tedy o jeden kus více než v roce 2019. Výrazný byl naopak propad u výroby motocyklů, když Jawě poklesla produkce o 44 procent.  

Výroba ve Škoda Auto 

  • 2019 – vyrobeno 910 tisíc nových vozů 
  • 2020 – vyrobeno 750 tisíc nových vozů 
  • Meziroční pokles 17 procent 
  • Závod kvůli pandemii uzavřen 39 dní

Trh očekával o statisíce vozů více  

Tuzemské automobilky měly původně v plánu vyrobit o 270 tisíc vozů více. Ve světovém kontextu není Česká republika pochopitelně jedinou zasaženou zemí. Evropské sdružení výrobců automobilů (ACEA) vypočítalo, že v Evropské unii a ve Velké Británii se loni vlivem pandemie koronaviru nevyrobilo přes 4,2 milionů vozidel, ať už osobních automobilů, nákladních vozů nebo autobusů. Důvodem bylo jarní pozastavení výroby napříč celou Evropou, kdy automobilky omezovaly výrobu ve snaze zpomalit šíření Covidu-19. V České republice se kromě už zmíněné Škody Auto zavřely na určitou dobu i závody Hyundai nebo TPCA.  

Je ale třeba dodat i „B“ – zastavení produkce bylo zároveň reakcí na nižší odbyt a poptávku. Zpomalování výroby v automotive bylo ostatně patrné už v roce 2019. Po opětovném najetí na běžnou výrobu během letních měsíců pak nedokázaly automobilky zpoždění dohonit a odbyt nadále zůstával nižší, což souviselo i s uzavřenými automobilovými prodejnami.

Prezident Sdružení automobilového průmyslu AutoSAP Bohdan Wojnar ale nevidí situaci na trhu tak černě. „Je třeba vyzdvihnout, jakým způsobem se firmy dokázaly s danými omezením vypořádat. Při restartu po jarních odstávkách prokázaly vysokou flexibilitu a jejich podzimní produkce pak táhla vpřed celý český průmysl. I díky tomu je celoroční pokles nakonec o něco mírnější, než jsme po vypuknutí pandemie očekávali. Je nutné ocenit i konkurenceschopnost výrobců osobních vozidel, zejména s přihlédnutím k výši poklesu poptávky po automobilech napříč EU téměř o čtvrtinu,“ uvádí.

Vzmohly se on-line prodeje vozů  

Podpořit prodeje a rozhýbat odbyt se automobilky loni snažily především s pomocí on-line nástrojů a marketingem. Svůj on-line showroom zavedla hned na začátku pandemie například Toyota. „Možnost on-line kontaktu s prodejcem nebo objednání testovacích jízd on-line jsme od té doby standardizovali jako další nástroj kontaktu se zákazníkem,“ uvedl Martin Peleška, šéf českého zastoupení Toyoty a dodal, že tento krok se automobilce vyplatil, protože se prodeje vozů podařilo navýšit.

Cestou on-line prodejů vozů se vydala také Škoda Auto. Pro automobilku to nebyla žádná novinka. Prodeje přes internet zavedla už před čtyřmi roky, s ohledem na pandemii je ale rozšířila a zaměřila se na prodej skladových vozů. „Rozšíření on-line nabídky o skladové vozy je další logický krok v digitalizaci našeho prodejního procesu,“ uvedl Miroslav Holan, vedoucí rozvoje prodejní sítě Škoda Auto Česká republika. Na webu si zákazníci mohou vybrat a objednat vůz a uzavřít smlouvu. Automobily jsou pak připravené k vyzvednutí u autorizovaných prodejců do dvou týdnů.

I přes snahu automobilek se loni na českém trhu prodalo méně vozů než v předchozích letech. Statistiky prodejů a registrací automobilů dlouhodobě sleduje Svaz dovozců automobilů, který na klesající trend poukazoval od roku 2017, jenž byl z hlediska registrací rekordní, ale pak následoval pokles. Před čtyřmi lety si řidiči v České republice registrovali 271 595 nových osobních automobilů. O rok později to bylo o téměř deset tisíc registrací méně a v roce 2019 bylo přihlášeno 249 915 vozů. Za rok 2020 bylo registrováno 202 971 nových osobních aut, což je meziroční propad o 18,78 procent. Největší propad zaznamenal trh během loňské jarní karantény, kdy se v dubnu registrace takřka zastavily. Právě jaro přitom bývá v registracích nejsilnější.

Co se týká prodejů i registrací značek a modelů vozů, nejlépe na tom byla Škoda Auto. Škodovce se v uplynulém roce podařilo zaznamenat nižší pokles, než byl pokles trhu jako takového. „Prodali jsme 74 786 nových automobilů, což vzhledem k okolnostem není oproti 85 895 v roce 2019 dramatická ztráta. Zatímco celý trh klesl zhruba o pětinu, my jsme i díky velmi konkurenceschopnému portfoliu modelů zaznamenali, jen 13 procentní meziroční pokles,“ uvedl šéf marketingu automobilky Jiří Maláček.

Pandemie a český automobilový průmysl - stříbrné auto na silnici

Krize teprve přijde  

Co přinese rok 2021 zatím není jasné. Automobilky sice plánují nové modely a některé z nich, třeba i Škoda Auto, svoji pozornost stále silněji koncentrují na elektromobily, ale zároveň se budou muset vyrovnat s některými novými výzvami. Na druhou stranu, zkušenosti z loňského roku, kdy na trhu panovala nejistota, byly zavřené hranice a zpožďovaly se dodávky, je mnohé naučila. I když občas to byla krutá lekce.  

Situace v autoprůmyslu nebude jednoduchá, nezáleží pouze na poptávce na trhu, ale i na zátěži výrobních firem, kterou si s sebou nesou v podobě úvěrů, placení nájmů a jiných nákladů. Nutný je tedy silný restart všech odvětví, pozitivní je zatím současná situace, kdy vlády napříč Evropou podporují zachování pracovních míst,“ komentoval situaci Zdeněk Petzl, výkonný ředitel Sdružení automobilového průmyslu (AutoSAP). Současně však dodal, že problém vidí v budoucí chybějící poptávce. 

Český automobilový průmysl také silně ovlivňuje dění v Německu, kde se stále více orientují na elektromobily. Rozhodující tak bude i vývoj na západních trzích, které jsou obvykle likvidnější. Rizikem pro další období může být výroba součástek do elektromobilů, které se produkují převážně v asijských zemích, což je pro evropské automobilky výzva. Například Čína má konkurenční výhodu i proto, že má k dispozici suroviny k výrobě baterií pro elektrické vozy

Výroba vozů v ČR v roce 2020 

Loni klesla výroba nových osobních vozů v ČR o 19,2 procent na 1,15 milionů automobilů. Vrátila se tak na úroveň roku 2014. Na český trh automobilky dodaly 97 298 tisíc vozů. Export klesl o téměř 20 procent. V registracích nových vozů se z poloviny podílela tuzemská produkce.  

V současné době probíhá řada průzkumů a analýz, které mají predikovat budoucí vývoj a stanovit hlavní výzvy pro následující roky. Například z průzkumu KPMG Global Automotive Executive Survay vyplynulo, že Evropa (a spolu s ní i Česká republika) se dostává do kritické situace. Automobilky totiž letos nebudou reagovat jen na problémy vzniklé loni kvůli pandemii, ale musí zohlednit i přísné emisní limity. Podle průzkumu, do něhož se zapojilo 1 100 výkonných manažerů ze 30 zemí (včetně Česka), povede krize k významným změnám v poptávce. Odborníci očekávají hlubokou a systematickou recesi. Podle šéfů světových automobilek připadne v roce 2030 na západní Evropu jen 5 procent světové produkce vozů.  

Stále více se budou skloňovat nové trendy, jako je elektromobilita, konektivita nebo digitalizace. Loni ale automobilky zažily šok spíše než technologický vývoj, a tak musí řešit operativní agendu a vlastní přežití. Trh čeká konsolidace, budou se tak uzavírat nová partnerství, dojde k fúzím a akvizicím. „Trh se bude ještě několik měsíců stabilizovat z šoku vyvolaného uzavřením továren i prodejních míst. Do toho se ale začnou projevovat dopady recese,“ hodnotí aktuální situaci Jan Linhart, partner KPMG odpovědný za automobilový sektor.  

Podle šéfů automobilek budou hrát ve světě po pandemii důležitou roli daňové úlevy a dotace. „Firmy a následně i domácnosti budou nákupy nových aut odkládat. Důležité proto bude, zda vlády přistoupí ke stimulům na straně poptávky. Během minulé krize řada států zavedla například takzvané šrotovné. I o něm se teď mluví, ale zatím nikde nejsou známy konkrétní obrysy,“ konstatuje Jan Linhart. 

Snížit by se také mohly počty prodejen automobilů, a to až o 30 procent. Přes 80 procent manažerů je navíc přesvědčeno, že role prodejen se musí změnit, čím dál tím více budou automobilky spoléhat na digitální kanály, flexibilní kontrakty a práci s daty. Je proto možné, že on-line prodeje aut přetrvají i poté, co pandemie koronaviru bude hlubokou minulostí. 

Hodnocení článku:  
Počet hlasů: 2