Výrobní linka aut

Méně aut i nové výzvy: Jak pandemie ovlivnila český automobilový průmysl?

Z automobilek loni vyjelo méně nových vozů a na trhu chyběly i ojetiny. Například Škoda Auto loni vyrobila o 17 procent méně vozů než v roce 2019. Automobilky se vypořádávají s klesajícími tržbami i prodlevami v dodávkách dílů. Současně hledají cesty, jak ze svízelné situace ven, a chystají nové projekty spojené například s elektromobilitou.

Po krizovém loňském jaru přišlo krátké letní nadechnutí a někteří ekonomové předvídali rychlé oživení ekonomiky a návrat průmyslové výroby do plánovaných čísel. Podzim byl ale o poznání skeptičtější a na konci roku už bylo jasné, že se průmysl, automotive nevyjímaje, bude muset vyrovnat s poklesem. Většině výrobních podniků vypadly prodeje, prodlužovaly se dodávky dílů, chyběli lidé. Některé továrny dokonce na pár týdnů zavřely, například vlajková loď českého automobilového průmyslu Škoda Auto.

Srovnat ceny povinného ručení

Škodovek bylo o 17 procent méně

Továrny mladoboleslavské Škody Auto byly prázdné devětatřicet dní – a za tu dobu nesjelo z linky žádné auto. Do výroby se pochopitelně promítla i další omezení, hygienická opatření a karantény zaměstnanců. Sečteno a podtrženo, automobilka loni vyrobila o 160 tisíc vozů méně než v roce 2019, což je rozdíl 17 procent. Největší zastoupení mezi novými automobily měl model Octavia v počtu 187 tisíc kusů. Vyráběly se také modely Fabia, Scala, Kamiq, Superb, Kodiaq nebo Karoq. Koncem roku pak začala sériová produkce elektrického modelu Enyaq iV, který se vyrábí na stejné lince jako Octavia. Přestavba linky vyšla automobilku na 835 milionů korun. Tato investice ukazuje, že i tradiční automobilky berou elektrické vozy vážně. Škoda Auto není jediným automobilovým koncernem, který má s elektromobily velké plány.

Také další automobilky vyrábějící v České republice uzavřely loňský rok s nižšími čísly. Například v nošovickém závodě Hyundai Motor Manufacturing Czech se výroba snížila o téměř 23 procent – vyrobilo se tu 238 750 vozidel. Kolínský závod TPCA, kde vznikají vozy značky Toyota, Peugeot a Citroën, zaznamenal pokles produkce o 21,7 procent. Kromě pandemie mohla v tomto případě za nižší výrobu i příprava továrny na její rozšíření. Na čísla z roku 2020 se jde dívat ale i optikou toho, co mohlo být.

Snížení výroby, i když ve srovnání s producenty osobních aut jen nepatrné, ohlásili také výrobci autobusů nebo užitkových vozů. Iveco, SOR a KH motor Centrum poslaly na trh o téměř 3 procenta autobusů méně. Jediný výrobce nákladních aut, společnost Tatra Trucks, zaznamenala meziroční nárůst, když loni vyrobila 1 180 náklaďáků, tedy o jeden kus více než v roce 2019. Výrazný byl naopak propad u výroby motocyklů, když Jawě poklesla produkce o 44 procent.

Výroba ve Škoda Auto

  • 2019 – vyrobeno 910 tisíc nových vozů

  • 2020 – vyrobeno 750 tisíc nových vozů

  • Meziroční pokles 17 procent

  • Závod kvůli pandemii uzavřen 39 dní

Trh očekával o statisíce vozů více

Tuzemské automobilky měly původně v plánu vyrobit o 270 tisíc vozů více. Ve světovém kontextu není Česká republika pochopitelně jedinou zasaženou zemí. Evropské sdružení výrobců automobilů (ACEA) vypočítalo, že v Evropské unii a ve Velké Británii se loni vlivem pandemie koronaviru nevyrobilo přes 4,2 milionů vozidel, ať už osobních automobilů, nákladních vozů nebo autobusů. Důvodem bylo jarní pozastavení výroby napříč celou Evropou, kdy automobilky omezovaly výrobu ve snaze zpomalit šíření Covidu-19. V České republice se kromě už zmíněné Škody Auto zavřely na určitou dobu i závody Hyundai nebo TPCA.

Je ale třeba dodat i „B“ – zastavení produkce bylo zároveň reakcí na nižší odbyt a poptávku. Zpomalování výroby v automotive bylo ostatně patrné už v roce 2019. Po opětovném najetí na běžnou výrobu během letních měsíců pak nedokázaly automobilky zpoždění dohonit a odbyt nadále zůstával nižší, což souviselo i s uzavřenými automobilovými prodejnami.

Prezident Sdružení automobilového průmyslu AutoSAP Bohdan Wojnar ale nevidí situaci na trhu tak černě. „Je třeba vyzdvihnout, jakým způsobem se firmy dokázaly s danými omezením vypořádat. Při restartu po jarních odstávkách prokázaly vysokou flexibilitu a jejich podzimní produkce pak táhla vpřed celý český průmysl. I díky tomu je celoroční pokles nakonec o něco mírnější, než jsme po vypuknutí pandemie očekávali. Je nutné ocenit i konkurenceschopnost výrobců osobních vozidel, zejména s přihlédnutím k výši poklesu poptávky po automobilech napříč EU téměř o čtvrtinu,“ uvádí.

Vzmohly se on-line prodeje vozů

Podpořit prodeje a rozhýbat odbyt se automobilky loni snažily především s pomocí on-line nástrojů a marketingem. Svůj on-line showroom zavedla hned na začátku pandemie například Toyota. „Možnost on-line kontaktu s prodejcem nebo objednání testovacích jízd on-line jsme od té doby standardizovali jako další nástroj kontaktu se zákazníkem,“ uvedl Martin Peleška, šéf českého zastoupení Toyoty a dodal, že tento krok se automobilce vyplatil, protože se prodeje vozů podařilo navýšit.

Cestou on-line prodejů vozů se vydala také Škoda Auto. Pro automobilku to nebyla žádná novinka. Prodeje přes internet zavedla už před čtyřmi roky, s ohledem na pandemii je ale rozšířila a zaměřila se na prodej skladových vozů. „Rozšíření on-line nabídky o skladové vozy je další logický krok v digitalizaci našeho prodejního procesu,“ uvedl Miroslav Holan, vedoucí rozvoje prodejní sítě Škoda Auto Česká republika. Na webu si zákazníci mohou vybrat a objednat vůz a uzavřít smlouvu. Automobily jsou pak připravené k vyzvednutí u autorizovaných prodejců do dvou týdnů.

I přes snahu automobilek se loni na českém trhu prodalo méně vozů než v předchozích letech. Statistiky prodejů a registrací automobilů dlouhodobě sleduje Svaz dovozců automobilů, který na klesající trend poukazoval od roku 2017, jenž byl z hlediska registrací rekordní, ale pak následoval pokles. Před čtyřmi lety si řidiči v České republice registrovali 271 595 nových osobních automobilů. O rok později to bylo o téměř deset tisíc registrací méně a v roce 2019 bylo přihlášeno 249 915 vozů. Za rok 2020 bylo registrováno 202 971 nových osobních aut, což je meziroční propad o 18,78 procent. Největší propad zaznamenal trh během loňské jarní karantény, kdy se v dubnu registrace takřka zastavily. Právě jaro přitom bývá v registracích nejsilnější.

Co se týká prodejů i registrací značek a modelů vozů, nejlépe na tom byla Škoda Auto. Škodovce se v uplynulém roce podařilo zaznamenat nižší pokles, než byl pokles trhu jako takového. „Prodali jsme 74 786 nových automobilů, což vzhledem k okolnostem není oproti 85 895 v roce 2019 dramatická ztráta. Zatímco celý trh klesl zhruba o pětinu, my jsme i díky velmi konkurenceschopnému portfoliu modelů zaznamenali, jen 13 procentní meziroční pokles,“ uvedl šéf marketingu automobilky Jiří Maláček.


Stříbrné auto na silnici

Krize teprve přijde

Co přinese rok 2021 zatím není jasné. Automobilky sice plánují nové modely a některé z nich, třeba i Škoda Auto, svoji pozornost stále silněji koncentrují na elektromobily, ale zároveň se budou muset vyrovnat s některými novými výzvami. Na druhou stranu, zkušenosti z loňského roku, kdy na trhu panovala nejistota, byly zavřené hranice a zpožďovaly se dodávky, je mnohé naučila. I když občas to byla krutá lekce.

Situace v autoprůmyslu nebude jednoduchá, nezáleží pouze na poptávce na trhu, ale i na zátěži výrobních firem, kterou si s sebou nesou v podobě úvěrů, placení nájmů a jiných nákladů. Nutný je tedy silný restart všech odvětví, pozitivní je zatím současná situace, kdy vlády napříč Evropou podporují zachování pracovních míst,“ komentoval situaci Zdeněk Petzl, výkonný ředitel Sdružení automobilového průmyslu (AutoSAP). Současně však dodal, že problém vidí v budoucí chybějící poptávce.

Český automobilový průmysl také silně ovlivňuje dění v Německu, kde se stále více orientují na elektromobily. Rozhodující tak bude i vývoj na západních trzích, které jsou obvykle likvidnější. Rizikem pro další období může být výroba součástek do elektromobilů, které se produkují převážně v asijských zemích, což je pro evropské automobilky výzva. Například Čína má konkurenční výhodu i proto, že má k dispozici suroviny k výrobě baterií pro elektrické vozy.

Výroba vozů v ČR v roce 2020

Loni klesla výroba nových osobních vozů v ČR o 19,2 procent na 1,15 milionů automobilů. Vrátila se tak na úroveň roku 2014. Na český trh automobilky dodaly 97 298 tisíc vozů. Export klesl o téměř 20 procent. V registracích nových vozů se z poloviny podílela tuzemská produkce.

V současné době probíhá řada průzkumů a analýz, které mají predikovat budoucí vývoj a stanovit hlavní výzvy pro následující roky. Například z průzkumu KPMG Global Automotive Executive Survay vyplynulo, že Evropa (a spolu s ní i Česká republika) se dostává do kritické situace. Automobilky totiž letos nebudou reagovat jen na problémy vzniklé loni kvůli pandemii, ale musí zohlednit i přísné emisní limity. Podle průzkumu, do něhož se zapojilo 1 100 výkonných manažerů ze 30 zemí (včetně Česka), povede krize k významným změnám v poptávce. Odborníci očekávají hlubokou a systematickou recesi. Podle šéfů světových automobilek připadne v roce 2030 na západní Evropu jen 5 procent světové produkce vozů.

Stále více se budou skloňovat nové trendy, jako je elektromobilita, konektivita nebo digitalizace. Loni ale automobilky zažily šok spíše než technologický vývoj, a tak musí řešit operativní agendu a vlastní přežití. Trh čeká konsolidace, budou se tak uzavírat nová partnerství, dojde k fúzím a akvizicím.Trh se bude ještě několik měsíců stabilizovat z šoku vyvolaného uzavřením továren i prodejních míst. Do toho se ale začnou projevovat dopady recese,“ hodnotí aktuální situaci Jan Linhart, partner KPMG odpovědný za automobilový sektor.

Podle šéfů automobilek budou hrát ve světě po pandemii důležitou roli daňové úlevy a dotace.Firmy a následně i domácnosti budou nákupy nových aut odkládat. Důležité proto bude, zda vlády přistoupí ke stimulům na straně poptávky. Během minulé krize řada států zavedla například takzvané šrotovné. I o něm se teď mluví, ale zatím nikde nejsou známy konkrétní obrysy,“ konstatuje Jan Linhart.

Snížit by se také mohly počty prodejen automobilů, a to až o 30 procent. Přes 80 procent manažerů je navíc přesvědčeno, že role prodejen se musí změnit, čím dál tím více budou automobilky spoléhat na digitální kanály, flexibilní kontrakty a práci s daty. Je proto možné, že on-line prodeje aut přetrvají i poté, co pandemie koronaviru bude hlubokou minulostí.

Jak se vám tento článek líbil?

Sdílet článek

Související články

  • Rozbité čelní sklo - překvapený člověk uvnitř auta
    Auto
    22. září 2022|Marek Drahorád
    Nejčastější připojištění k povinnému ručení

    Z povinného ručení se v posledních letech stal produkt, který dokáže nahradit i havarijní pojištění. Můžete se totiž připojistit prakticky na všechna rizika, která vašemu autu hrozí. Není proto divu, že zájem o připojištění k povinnému ručení dlouhodobě roste. Jak si vybrat správná připojištění? A která jsou v Česku nejoblíbenější?

  • Nárust cen vlastnictví auta - Papírové složky a klíčky od auta
    Auto
    14. září 2022|Petr Pohůdka
    Nárůst ceny vlastnictví vozu: Jak ušetřit peníze na provozu auta?

    V posledních měsících jsme svědky zdražování benzínu, povinného ručení, náhradních dílů nebo nových aut. Provoz vozidla tak stojí mnohem více než v minulosti. Jakými způsoby lze tyto náklady snížit? Poradíme vám, jak ušetřit peníze na provozu auta.

  • Žena u rozbitého auta
    Auto
    02. září 2022|Petr Pohůdka
    Proč je důležité mít havarijní pojištění i u staršího auta

    Havarijní pojištění auta není na rozdíl od povinného ručení vyžadováno zákonem. Řidiči si proto havarijní pojištění často nesjednají, zejména u starších vozů. Jenže i u ojetých automobilů vás oprava škod může vyjít pěkně draho. V době rostoucích cen v autoservisech to platí dvojnásob. Proč byste havarijní pojištění ojetého auta neměli podceňovat?

  • Lze ušetřit na autopojištění - Majitelé auta sčítají škody po nárazu svých vozů
    Auto
    24. srpna 2022|Jana Březinová
    Lze ušetřit na autopojištění při rozložení do vícero splátek?

    Platit povinné ručení ročně nebo čtvrtletně? Pokud jste v minulosti chtěli ušetřit na povinném ručení, bylo to jednoznačné rozhodnutí –⁠ roční platba pojištění totiž vycházela výhodněji. V dnešní době už to tak docela neplatí. Jak k rozložení plateb na menší částky přistupují jednotlivé pojišťovny?

  • Žena fotí dopravní nehodu
    Auto
    22. srpna 2022|Jana Březinová
    Jak ušetřit na autopojištění jako občasný řidič

    Najezdíte ročně sotva pár tisíc kilometrů a chtěli byste ušetřit na povinném ručení? Právě pro vás je určeno pojištění typu „Jezdím málo, platím málo“. Na českém trhu ho nabízí pojišťovna Allianz a Pillow. Zjistěte, jak přesně funguje pojištění podle skutečného počtu ujetých kilometrů a která pojišťovna vám ho nabídne výhodněji.

  • Zdražení povinného ručení 2022 - Kalkulačka, model auta, mince a smlouvy o pojistce
    Auto
    Zdražení povinného ručení 2022 - Na vině je inflace i dražší materiály

    V letošním roce si připlatíme nejen za energie a potraviny, ale i autoservisní práce, součástky a pojištění. Ceny budou kopírovat inflační trendy a růst, proto se během následujících měsíců provoz automobilu citelně prodraží. Co za zdražení povinného ručení může a jak se s ním poprat?

  • Vše co jste chtěli vědět o elektrokolech - Muž na vyhlídce s elektrokolem v horách
    Auto
    Vše, co jste chtěli vědět o elektrokolech

    Elektrokola patří mezi fenomén současnosti s obřím potenciálem a řadou výhod. Jak takové elektrokolo vlastně funguje? Kde ho koupit, jak ho správně nabíjet a maximálně zabezpečit, aby vám sloužilo spoustu let?

  • Jak nejlépe a nejlevněji zaparkovat při odletu na dovolenou - Žena na letištním parkovišti
    Auto
    Jak nejlépe a nejlevněji zaparkovat, když odlétáte na dovolenou?

    Vyrážíte na vysněnou dovolenou letadlem, ale na letiště se plánujete dopravit automobilem? Pak budete pravděpodobně přemýšlet, jestli oslovit známého, který vás na letiště doveze nebo rovnou zaparkovat v blízkosti odletového terminálu. Zvolíte-li druhou možnost, poradíme, jak najít nejlepší parkování na letišti a neutratit zbytečně moc peněz.

  • Řada motoristů se mylně domnívá, že sjednáním povinného ručení auta a havarijního pojištění je jejich vozidlo plně chráněno. Často je pro ně proto nepříjemným překvapením, když pojišťovna odmítne vzniklou škodu uhradit, případně pojistné plnění krátí. Nejedná se přitom o mimořádné případy, ale takové, které mohou potkat téměř každého. Kdy vám pojišťovna odmítne peníze vyplatit, případně vyplatí méně, než jste čekali? Tady je pět situací.
    Auto
    29. července 2022|Marek Drahorád
    Pět situací, kdy vám pojišťovna nezaplatí (nebo nemusí zaplatit) ani když je auto pojištěné

    Myslíte si, že je vaše auto po sjednání povinného ručení a havarijního pojištění plně chráněno? Ve většině případů ano. Mohou ale vzniknout situace, kdy vám pojišťovna pojistné plnění zkrátí, nebo dokonce odmítne vzniklou škodu uhradit. Nejedná se přitom o zcela mimořádné případy, potkat mohou téměř každého. O jaké situace se jedná?

  • Mobil za volantem
    Auto
    19. července 2022|Marek Drahorád
    Sazebník pokut aneb za jaké přestupky nám hrozí nejvyšší postih?

    Pravidla silničního provozu byste měli dodržovat především v zájmu vlastní bezpečnosti a v rámci ohleduplnosti k ostatním. Další motivací ale může být také možný trest. Zjistěte, jaké postihy vám hrozí, pokud pravidla porušíte.

  • cestování s obytným vozem
    Auto
    14. července 2022|Vendula Flassig Vrablová
    Cestování s obytným vozem: Vše, co potřebujete vědět, než vyrazíte

    Obliba dovolených v obytném voze už několik sezón roste. Pokud i vy letos plánujete pobyt „na čtyřech kolech” a jste v této oblasti absolutními nováčky, určitě vás bude zajímat, jak se na ni co nejlépe připravit. Máme pro vás řadu praktických rad i vychytaných aplikací, které vám pomohou užít si cestování na maximum.

  • cestování-vozem
    Auto
    29. června 2022|Petr Woff
    Kolik stojí benzín a nafta? Srovnáváme ceny pohonných hmot v tuzemsku a zahraničí

    Čerpací stanice prudce zdražily, ale stále jsou mezi nimi významné rozdíly. V tuzemsku zůstává nejnákladnější Praha, zatímco nejlevnější benzín a naftu natankujete v Ústeckém a Karlovarském kraji. Za státními hranicemi ušetříte v Polsku a Slovinsku, ale vyšší účty očekávejte v Rakousku. Současné ceny pohonných hmot porovnáváme v grafech, které zachycují celou Českou republiku i Evropskou unii.

  • Koupě ojetého auta
    Auto
    Dovážíte auto z Německa? Tady je vše, co potřebujete vědět

    Německý trh s ojetinami je v mnoha ohledech slibnější než ten český. Za západními hranicemi se dají pořídit zejména slušná SUV, která v tuzemsku pořád chybějí. Pokud se vydáváte pro auto do Německa, měli byste se pořádně připravit a vyhnout se některým nepříjemnostem. Proto přinášíme podrobného průvodce dovozem auta od našich sousedů.

  • prihlaseni-noveho-vozu
    Auto
    15. května 2022|Marek Drahorád
    Návod, jak přihlásit nové auto

    Jak zvládnout přepis auta tak, aby vám nehrozily žádné problémy? Jaké jsou lhůty, kam vyrazit, jak řešit pojištění a co si vzít s sebou? Přepisu se nemusíte obávat, nejde o nijak složitý proces. Známe všechny potřebné kroky a doklady.

  • Auto
    05. května 2022|Marek Drahorád
    Povinná výbava na motorku v EU 2022

    Víte, co všechno s sebou musíte vozit na motorce? Povinná výbava motocyklu může v roce 2022 překvapit i zkušené jezdce. Přečtěte si, z čeho se skládá povinná výbava v Česku a jak se liší v zahraničních zemích, kam Češi na motorce často vyráží.

  • Mechanik s pneumatikou
    Auto
    Celoroční pneumatiky: Komu se jejich pořízení vyplatí a jak se k nim staví jednotlivé pojišťovny?

    Pořízení automobilu s sebou nese obrovskou dávku komfortu a svobody. Na druhou stranu jsou tyto výhody vykoupeny zodpovědností a řadou povinností, s nimiž souvisí spousta budoucích investic i starostí. Jednou z nich jsou i pneumatiky. Pokud se vám nechce investovat do letních a zimních gum, jsou jistou alternativou pneumatiky celoroční. Kdy má smysl je pořizovat a jak bude pojišťovna řešit případnou pojistnou událost?

  • tankování
    Auto
    Jak ušetřit na pohonných hmotách? Stáhněte si chytrou aplikaci a jezděte chytře

    Ceny pohonných hmot v posledních týdnech překonávaly historická maxima. Důvodem je nejen zdražování ropy na světových trzích, ale i citelné oslabení koruny vůči dolaru. Oboje nepochybně souvisí s propuknutím války na Ukrajině. Jak ušetřit na pohonných hmotách a zároveň auto zbytečně neničit?

  • Koupě ojetého auta
    Auto
    08. dubna 2022|Marek Drahorád
    Vyplatí se koupit nové nebo ojeté auto? Jaké mají klady a zápory?

    Pokud už máte jasno, které auto si chcete pořídit a jak ho budete financovat, zbývá už jen poslední krok, a to samotný nákup vozu. Při něm se můžete vydat dvěma směry - pořídit si zcela nové auto, nebo sáhnout po ojetém. Zjistěte, jaké jsou klady a zápory obou možností a která je tou správnou pro vás.

  • žena prodává páru auto v salonů
    Auto
    04. dubna 2022|Marek Drahorád
    Jak u ojetého vozu poznat, že je stočený tachometr

    Až třetina ojetin v Česku má stočený tachometr. Třetina nabízených vozů je po bouračce. A třetina má jiný původ, než jaký se uvádí v inzerátu. Nelichotivá tuzemská statistika. Obezřetnost je proto při nákupu auta z bazaru vždy na místě. Poznat stočený tachometr je ale často nelehký úkol a koupě auta se tím komplikuje. Zjistěte, na co se zaměřit, abyste nenaletěli podvodníkům, a jaké nástroje vám při kontrole ojetiny mohou pomoci.

  • Jak financovat nákup automobilu - lidské ruce s penězi a autem
    Auto
    31. března 2022|Marek Drahorád
    Jak vybrat nejvýhodnější financování nového auta?

    Výběr nového auta už máte za sebou? Pak už zbývá vyřešit jen financování. Zjistěte, která z dostupných možností je pro vás tou nejvýhodnější. 

  • nehoda
    Auto
    28. března 2022|Lucie Dosedělová
    Nabouralo vás ukrajinské nepojištěné auto? ČKP vám škodu zaplatí, víme jak postupovat

    Škodu na vlastním vozidle nemusíte vymáhat po ukrajinských řidičích. Česká kancelář pojistitelů se zavázala za ně škody uhradit. Stačí si připravit záznam o nehodě a požádat o náhradu škody.

  • žena volá asistenční službu
    Auto
    17. března 2022|Vendula Flassig Vrablová
    Povinné ručení a havarijní pojištění dál zdražuje. Jak na něm ušetřit?

    Koronavirová pandemie, stejně jako válka na Ukrajině, rozkolísaly zcela zásadním způsobem evropský i světový trh. Cenové šoky jdou bohužel ruku v ruce s velkým zdražováním, které se dotkne prakticky každého z nás. Kromě pohonných hmot a energií se zvyšování cen nevyhne ani povinnému ručení nebo havarijnímu pojištění.

  • autonehoda
    Auto
    10. března 2022|Vendula Flassig Vrablová
    Víte, jakou ochranu si můžete sjednat v rámci havarijního pojištění?

    Pořízení osobního automobilu nepřináší jen radosti v podobě časové a mobilní nezávislosti, ale také starosti technické a administrativní povahy. K těm se pojí i sjednání kvalitní pojistky. Kromě povinného ručení je vhodné zvážit i možnost havarijního pojištění.

  • ČKP Ukrajina
    Auto
    09. března 2022|Vendula Flassig Vrablová
    Ukrajinci prchající před válkou mohou díky ČKP jezdit dva měsíce bez povinného ručení

    Válečný konflikt na Ukrajině nutí miliony lidí narychlo opouštět své domovy. Ti, kteří mají to štěstí, prchají ke svým západním sousedům osobními automobily. Často ale nemají sjednané pojištění odpovědnosti z provozu vozidla (tzn. povinné ručení) a nevlastní tudíž ani tzv. zelenou kartu, která jeho zaplacení dokládá. Pokud způsobili nehodu, byl to ještě donedávna zcela zásadní problém.

  • motorkář v Alpách
    Auto
    04. března 2022|Vendula Flassig Vrablová
    Jak vybrat výbavu na motorku na dlouhé cesty

    Chystáte se vyrazit na motorce na vícedenní výlet? Pojedete poprvé do zahraničí a chcete vědět, na co si dát pozor? Máme pro vás tipy, jak se vybavit na dlouhé cesty na dvou kolech.

© 2022 Srovnejto.cz a.s., všechna práva vyhrazena.

O zprostředkování pojištění se stará společnost ePojisteni.cz s.r.o. Půjčky a úvěry jsou zprostředkovávány společností Elephant Orchestra, s.r.o. Zprostředkování telekomunikací a energií zajišťuje společnost Tarifomat, s.r.o. Jedná se o společnosti, které jsou součástí Skupiny Srovnejto a jsou držiteli platné registrace České národní banky (ČNB).