Cestovní pojištění – srovnání cen

Ztráta kreditní karty - Žena s platebním terminálem

Můžete ji ztratit jako každou jinou věc. A co hůř, mohou vám ji i ukradnout. Jistěže svoji kreditku opatrujete jako oko v hlavě, ale v životě se takové věci prostě dějí. Pokud jste o kreditní kartu přišli, hned jednejte a zablokujte ji. Sepsali jsme pro vás návod, jak postupovat a přinášíme rady také přímo od bank.

porovnání půjček

Banku volejte ihned

Ztráta jakékoli věci je nepříjemná. O to hůř, pokud jde o peníze. Jakmile ztrátu kreditní nebo platební karty zjistíte, na nic nečekejte a kontaktujte svoji banku. Nejlepší je, pokud si pro všechny případy telefon na banku (nonstop linku) nebo přímo na svého bankovního poradce uložíte do telefonu.

Ačkoli banky působící v ČR mají různé služby a různé poplatky, ohledně ztráty kreditky se shodují: na nic nečekejte a okamžitě kartu zablokujte, což je služba, která je zdarma. Blokaci můžete udělat po telefonu, přes internetové bankovnictví nebo přes aplikaci v mobilu. Zároveň si u banky můžete zažádat o vydání nové karty.

Společně s kartou jste mohli přijít i o hotovost nebo o doklady. Ve zlodějových rukou se tak mohly ocitnout všechny vaše citlivé údaje a vaše konto je v ohrožení. Proto kromě banky kontaktujte také Policii ČR, a to na lince 158, kde krádež nebo ztrátu oznámíte.

Nejdříve tedy zablokujte kartu a ve druhém kroku zavolejte na policii. Pro jistotu pak sledujte pohyby na svém účtu a při podezřelých platbách informujte policii.

Po blokaci karty na pobočku

Jakmile bance oznámíte ztrátu nebo krádež kreditní karty, na vaši žádost kartu zablokuje a může zablokovat také všechny elektronické transakce, jež jsou prověřované online. Po telefonátu s bankou se na pobočku vydejte raději ještě osobně, protože některé banky toto vyžadují. Pokud se nemůžete dostavit osobně, může za vás potvrzení o ztrátě nebo odcizení karty vyřídit i jiná vámi pověřená osoba.

Pokud jste mimo území České republiky, například na dovolené, tak se s žádostí o pomoc můžete obrátit na jakoukoliv banku, která je členem mezinárodní asociace VISA nebo MasterCard. I ze zahraničí byste samozřejmě měli kartu nejdříve zablokovat telefonicky nebo online.

Nouzová hotovost nebo karta

Po ztrátě, resp. zablokování karty jste samozřejmě přišli o možnost výběru z bankomatů a o možnost placení v obchodech. Novou kartu s novým PIN kódem by vám banka měla vystavit během několik dnů.

Pokud jste ale například v zahraničí a potřebujete peníze, protože nemáte dostatek hotovosti, můžete požádat o vydání nouzové hotovosti nebo nouzové karty (tzv. emergency cash nebo emergency card). To se ale prodraží a nutno podotknout, že jde o málo využívanou službu.

Odpovědnost za zneužití karty

V případě ztráty nebo krádeže karty je třeba si ujasnit takzvanou odpovědnost za zneužití karty. Zákon uvádí, že v případě odcizení kreditky nese hlavní část odpovědnosti za způsobovanou finanční újmu bankovní instituce, která kartu vydala. Do doby nahlášení ztráty či zcizení platební karty ale nese okradený majitel karty na vzniklé škodě spoluúčast v maximální výši 150 eur (proto je nutné ztrátu rychle nahlásit).

Záleží ale na okolnostech ztráty karty, zejména pokud vlastník karty zavinil její ztrátu hrubou nedbalostí, nemá banka povinnost vzniklou škodu hradit. Mezi hrubou nedbalost pak patří třeba i PIN kód poznamenaný na papírku a uložený v peněžence spolu s kartou. Potom je snadné, aby zloděj peníze vybral…

Ztráta kreditní karty - Internetové bankovnictví

Pojištění kreditní karty

Proti zneužití platební karty se samozřejmě můžete pojistit. Všechny banky takovou službu nabízí. Pojištěním se chráníte právě v případech, kdy o kartu přijdete a vykutálený zloděj vám z konta vybere peníze. Užitečné jsou v tomto směru také limity – například pro výběr z bankomatu nebo při placení online.

Přehledně: Co doporučují banky

ČSOB

Na svém webu ČSOB radí při ztrátě karty neotálet a hned vše nahlásit na 495 800 111. Dodává, že od nahlášení karty už nenesete žádnou zodpovědnost za provedené platby a dodává, že jakékoli podezřelé platby byste měli ihned ohlásit. Pokud si myslíte, že kartu najdete, můžete ji zablokovat dočasně, což vás ale nezbavuje odpovědnosti za provedené platby. Trvalou blokaci tak zvolte, pokud vám kartu ukradli a požádejte rovnou o vydání nové.

Česká spořitelna

U České spořitelny můžete zablokovat kartu několik způsoby.

  • V aplikaci George.
  • Telefonicky na linkách 800 207 207 (pro volání z ČR) nebo +420 956 777 901 pro volání ze zahraničí.
  • Osobně na pobočce.

Moneta

Také v případě banky Moneta můžete využít různé způsoby blokace karty. Například můžete využít internetové bankovnictví nebo mobilní aplikaci. Pokud se vám to nedaří, volejte do banky, a to na zákaznickou linku 224 443 636. K blokaci kreditní karty potřebujete znát její číslo. Pokud ho neznáte, tak vám operátor položí kontrolní otázky. Zajít můžete také na pobočku, kde předložíte průkaz totožnosti.

Komerční banka

V Komerční bance doporučují ihned volat na linku 955 512 230, která je k dispozici nonstop. „Kartu vám ihned zablokujeme (v bance tomuto procesu říkáme stoplitace), aby ji nikdo nemohl zneužít. Následně vám vydáme novou kartu, která vám během několika dní přijde poštou na vaši adresu, případně si ji můžete vyzvednout na pobočce,“ uvádí banka na svém webu. Nezapomeňte, že blokace karty je nevratná, takže si rovnou objednejte novou. Pokud jste ztratili peněženku a jste bez peněz, zajděte rovnou na pobočku. KB umožňuje v rámci nouzového režimu vybrat až 6 500 korun na pokrytí nezbytných výdajů.

UniCredit Bank

Nahlášení ztráty nebo krádeže karty vydané UniCredit Bank byste měli co nejdříve na informační lince (800 14 00 14) nebo na Emergency Line (+420 221 210 012). Ze zahraničí volejte na +420 221 210 031. Při komunikaci vás banka může požádat o následující údaje: informace o držiteli karty, informaci o bydlišti držitele karty nebo majiteli účtu, heslo, druh karty případně číslo karty.

Air Bank

Při ztrátě nebo odcizení karty, jíž vydala Air Bank, volejte co nejdříve na telefon +420 547 134 134 nebo si v internetovém nebo mobilním bankovnictví kartu zablokujte. Zajít můžete také na pobočku. Při blokaci karty si rovnou požádejte o vydání nové.

Raiffeisenbank

Telefon pro blokaci karty, kterou máte u Raiffeisenbank zařídíte nejlépe pomocí bezplatné nonstop linky 800 900 900. Do banky můžete zajít také osobně. Pokud máte internetové bankovnictví nebo aplikaci, blokovat kartu můžete i takto.

Fio banka

Abyste zabránili zneužití vaší platební karty, je nezbytné v co nejkratší době provést blokaci platební karty,“ radí Fio bankana svém webu. Nonstop můžete volat na zákaznickou linku +420 224 346 777. Banka upozorňuje, že blokace platební karty je nevratný proces a je zdarma. „O novou platební kartu můžete následně požádat na kterékoliv pobočce Fio banky, automatické znovu vydání karty se v takových případech neprovádí,“ dodává banka.

mBank

V případě, že máte konto u mBank, můžete kartu snadno zablokovat v internetovém bankovnictví nebo v mobilní aplikaci. Pokud preferujete telefonát, vytočte +420 222 111 999. Zvolit můžete mezi dočasnou a trvalou blokací. Ztrátu karty i s doklady pak nahlaste na policii a nezapomeňte si požádat o vydání nové kreditky.

Pokud řešíte ztrátu karty, přejeme vám hodně štěstí!

Hodnocení článku:  
Počet hlasů: 3