Přezutí pneumatik v servisu

Kdy je čas přezout na zimní pneumatiky?

5. 10. 2023
|
Délka čtení: 4 min.

Od listopadu do března platí na českých silnicích povinnost zimních pneumatik. V některých horských úsecích je ale musíte využívat celoročně. Jaké parametry musí zimní pneumatiky splňovat a co vám hrozí, když auto nepřezujete?

Povinnost zimních pneumatik stanovuje zákon

Rádi byste využívali letní pneumatiky v zimě? Nejenže ohrožujete sebe a další účastníky silničního provozu, ale také se můžete dostat do problémů se zákonem. Podle zákona 361/2000 Sb. o provozu na pozemních komunikacích musí řidiči v období od 1. listopadu do 31. března používat zimní pneumatiky v případě, že je na silnici souvislá vrstva sněhu, ledu či námraza. Anebo se dá vzhledem k počasí předpokládat, že tato situace při jízdě nastane.

Povinnost zimních pneumatik se vztahuje na vozidla kategorie M a N, tedy motorová vozidla s alespoň čtyřmi koly, která jsou určená k přepravě osob nebo nákladu. Mimo zmíněné období zimní pneumatiky sice mít nemusíte, ale v zájmu bezpečnosti je lepší řídit se spíše aktuálními podmínkami a ne pouhým kalendářem. Dopravní experti proto doporučují využívání zimní pneumatiky v době, kdy se teploty dlouhodobě pohybují pod 7 °C.

dopravní značka zimní gumy
Věděli jste?

V horských oblastech narazíte na dopravní značku C 15a „Zimní výbava“. Jde o modrou kulatou značku s autem a bílou vločkou.

V úsecích označených touto značkou musíte jezdit na zimních pneumatikách po celý rok – neudává-li dodatková ⁠tabulka jinak.

Jaká platí pravidla pro sousední země?

Cestujete do zahraničí? Pak si nezapomeňte zjistit, jak k zimním pneumatikám přistupují tamní zákony.

  • Na Slovensku musíte mít zimní pneumatiky vždy, když je na vozovce námraza, sníh či led. Pro nákladní vozidla platí od 15. listopadu do 31. března povinnost zimních pneumatik bez ohledu na aktuální počasí.

  • V Rakousku nesmíte v případě ledu, sněhu či námrazy vyjet bez zimních pneumatik od 1. listopadu do 15. dubna.

  • Němci pro zimní pneumatiky nestanovují žádné časové období, ale za nepříznivých podmínek jsou povinné.

  • V Polsku je používání zimních pneumatik pouze doporučené.

Havarijní pojištění pro větší pocit bezpečí

Zima je z hlediska dopravních nehod mnohem rizikovější než léto. Proto není od věci si kromě povinného ručení sjednat také havarijní pojištění, které kryje případné škody na vašem vozidle – zpravidla po celé Evropě. Nejvýhodnější havarijko si během pár minut srovnáte a sjednáte v naší online kalkulačce.

Rozdíly: Hloubka dezénu pneumatik a použitá směs

K přezouvání pneumatik na zimní by vás neměly motivovat jen zákony, ale hlavně bezpečnost. Letní pneumatiky v zimě totiž výrazně zaostávají z pohledu jízdních vlastností. Zimní modely se vyrábí z měkčí směsi a při nižších teplotách vám zajistí vyšší přilnavost k vozovce. V praxi to pro vás znamená především větší stabilitu automobilu v zatáčkách a kratší brzdnou dráhu.

Zimní pneumatiky mají hlubší dezén (vzorek) s více drážkami. Zvládnou od kol odvést více vody a efektivněji tak zabraňují aquaplaningu – ztrátě přilnavosti pneumatiky vlivem vody. Mnohem lépe proto poslouží na mokré silnici. Hluboký dezén zároveň vytváří dutiny pro sníh. Udusaný sníh na zasněžené silnici podpoří přilnavost a přenos síly z kol na vozovku. Minimální hloubka dezénu u zimních pneumatik činí 4 mm. Pro letní pneumatiky je hranice stanovena na 1,6 mm.

Alternativu představují celoroční pneumatiky, díky kterým se vyhnete přezouvání. Celoroční pneumatiky se svojí konstrukcí blíží spíše zimním modelům. Dají se tedy použít i v období, kdy platí povinnost zimních pneumatik – pokud mají požadovanou hloubkou dezénu. V extrémních podmínkách (letních i zimních) jsou ale jízdní vlastnosti celoročních pneumatik kompromisní. Navíc se příliš nehodí pro dynamickou jízdu.

Věděli jste?

Jaká hrozí pokuta?

Pokud v předepsaném období nedodržíte povinnost zimních pneumatik, hrozí vám pokuta až 2 000 Kč. Do bodového systému se tento dopravní přestupek nepromítá.

Hlavní odlišnosti zimních pneumatik

  • Měkčí směs pro vyšší přilnavost v nižších teplotách

  • Hlubší dezén pro lepší jízdu v dešti a na sněhu

  • Více drážek pro rychlejší odvod vody

Životnost zimních pneumatik

Zimní pneumatiky vám pochopitelně nevydrží věčně a po určité době byste si měli pořídit novou sadu. Směrodatná je v tomto ohledu jednak zákonem stanovená hloubka dezénu (4 mm) a také celkové stáří pneumatik. Výrobci obvykle doporučují každoroční odbornou kontrolu pneumatik po 5 letech provozu.

Maximální doba životnosti se standardně uvádí 10 let od výroby pneumatik. Poté byste je měli vyměnit i v případě, že nejeví známky opotřebení. Pneumatiky totiž časem ztrácí své vlastnosti. Obecně můžete počítat s tím, že zimní pneumatiky vydrží zhruba 40–60 tisíc km.

Jak prodloužit životnost pneumatik

Životnost pneumatik prodloužíte adekvátní péčí. Pneumatiky se v závislosti na umístění opotřebovávají jiným tempem – nejrychleji na hnací nápravě. Proto je vhodné po ujetí zhruba 8–10 tisíc km provést rotaci pneumatik z přední nápravy na zadní nebo z jedné strany na druhou. V zimním období věnujte zvýšenou pozornost také kontrole tlaku v pneumatikách. Ta by měla proběhnout ideálně každý týden. Nesprávná hodnota tlaku je jednou z hlavních příčin kratší životnosti pneumatik.

Nechce se vám platit drahé autopojištění?

Dejte stop neustálému zdražování. Pomůžeme vám se změnou pojišťovny i se sjednáním lepší nabídky. Vše jednoduše z pohodlí domova.

Jak se vám tento článek líbil?

Sdílet článek

Související články

  • Muž pije pivo při řízení auta
    15. dubna 2024|Petr Pohůdka
    Bodový systém a pokuty 2024

    Od ledna roku 2024 platí v České republice nový bodový systém. Pro řidiče by měl být přehlednější. Vážné přestupky jsou postihovány přísněji, u banálních provinění se tresty naopak zmírnily. Jaké jsou hlavní změny a kde najdete bodový stav řidiče?

  • Koupě ojetého auta
    08. dubna 2024|Petr Pohůdka
    Jak dovézt auto z Německa: Vše, co potřebujete vědět

    Německý trh s ojetinami je v mnoha ohledech lákavější než ten český. Za západními hranicemi se dají pořídit modely, které v tuzemsku často chybí. Jak koupit auto v Německu a co je potřeba k přihlášení vozidla ze zahraničí? Připravili jsme pro vás průvodce nákupem auta v Německu.

  • servis a kontrola motorky
    31. března 2024|Jana Březinová
    Jak připravit motorku před sezónou?

    Většina motorkářů svůj stroj ukládá k zimnímu spánku. Dlouhé stání mu ale neprospívá, proto k přípravě motorky na sezónu přistupujte svědomitě. Snížíte tím riziko poruch i nehod.

  • Žena telefonuje kvůli prasklému čelnímu sklu
    30. března 2024|Jana Březinová
    Jak řešit prasklé čelní sklo

    Jeden odražený kamínek dokáže napáchat škodu za desítky tisíc. Není divu, že připojištění skel patří k nejoblíbenějším doplňkovým pojištěním. Sjednává si ho každý čtvrtý řidič. Která pojišťovna vám nabídne nejvýhodnější podmínky a jak prasklé sklo řešit?

  • 24. března 2024|Jana Březinová
    Jak řešit nabourané auto na parkovišti

    Podle statistik pojišťoven se s odřeným autem na parkovišti setkalo 9 z 10 řidičů. Jak si s nehodou poradit, ať už jste ji zavinili vy, nebo jiný řidič? A co dělat, když viník od nehody ujede?

  • Zdražení povinného ručení 2022 - Kalkulačka, model auta, mince a smlouvy o pojistce
    19. března 2024|Petr Pohůdka
    Zdražení povinného ručení a havarijního pojištění v roce 2024

    I v letošním roce se provoz vozidla nejspíš prodraží. Připlatíme si nejen za pojištění, ale i autoservisní práce a součástky. Nicméně inflace konečně klesá, a tak by nárůst cenové hladiny neměl být tak výrazný – u povinného ručení a havarijního pojištění experti očekávají nárůst v jednotkách procent. Jak se s případným zvyšováním pojistného poprat?

  • Předávání klíče k autu
    11. března 2024|Petr Pohůdka
    Kupní smlouva na auto a přepis vozu. Co všechno je potřeba?

    Budete kupovat vozidlo nebo se naopak snažíte prodat to své? V obou případech si dejte pozor na správné vypořádání dokumentů. Vždy byste měli uzavřít písemnou kupní smlouvu a včas vůz přepsat na nového majitele, jinak hrozí dokonce pokuty.

  • Řada motoristů se mylně domnívá, že sjednáním povinného ručení auta a havarijního pojištění je jejich vozidlo plně chráněno. Často je pro ně proto nepříjemným překvapením, když pojišťovna odmítne vzniklou škodu uhradit, případně pojistné plnění krátí. Nejedná se přitom o mimořádné případy, ale takové, které mohou potkat téměř každého. Kdy vám pojišťovna odmítne peníze vyplatit, případně vyplatí méně, než jste čekali? Tady je pět situací.
    10. března 2024|Jana Březinová
    5 situací, kdy pojišťovna nezaplatí, ani když je auto pojištěné

    Myslíte si, že je vaše auto po sjednání povinného ručení a havarijního pojištění plně chráněno? Ve většině případů ano. Mohou ale vzniknout situace, kdy pojišťovna pojistné plnění krátí, nebo dokonce odmítne vzniklou škodu uhradit. Problém je jízda na sjetých pneumatikách, neohlášení nehody policii nebo zbytkový alkohol. O jaké další situace se jedná?

  • Automechanik upevňuje rámeček pod SPZ
    27. února 2024|Jana Březinová
    Vše o SPZ: K čemu slouží, jak řešit její ztrátu a vybrat si ji na přání?

    Když SPZ ztratíte a vyjedete bez ní, hrozí vám zákaz řízení až na 1,5 roku. Připravit vás o ni ale může i policie, když zjistí, že dlužíte za pokuty. Od roku 2016 si můžete navrhnout SPZ na přání. Nesmí obsahovat vulgarity a zaplatíte za ni 10 000 Kč. Co dalšího jste o SPZ (ne)věděli?

  • žena telefonuje po nehodě u auta ve sněhu
    13. února 2024|Jana Březinová
    Nehody v zimě: Jak jim předcházet a jak si auto správně pojistit

    V posledních letech bývají zimy mírnější, přesto každoročně na namrzlých silnicích zemře kolem 20 osob a asi 1000 se zraní. Řidiči nejsou zvyklí jezdit v zimních podmínkách, a tak je náledí a sníh na vozovce často zaskočí. Na co si dát na silnicích pozor, jaká zimní výbava vám nesmí chybět a jak si auto na zimu správně pojistit?