Jaro se konečně přihlásilo o slovo! Spousta motoristů tak (kromě jiného) řeší, zda je ještě nezbytně nutné jezdit na zimních pneumatikách nebo je vhodný čas pro jejich přezutí. Zatímco někde je přezouvání ze zimních pneu na ty letní dáno zákonem (třeba v Itálii), u nás podobná pravidla neexistují. Čeho se tedy držet a kdy svého plechového miláčka beztrestně a zodpovědně přezout? Poradíme na následujících řádcích.
Zákon v České republice upravuje pouze přezouvání letních pneumatik na ty zimní. Řidiči mají povinnost použít zimní pneumatiky v období od 1. listopadu do 31. března, pokud je na silnici souvislá vrstva sněhu, led nebo námraza. Od prvního dubna tak můžete beztrestně jezdit na letních pneumatikách. I v tomhle případě je ale potřeba použít trochu toho selského rozumu a zohlednit několik faktorů.
Kromě povětrnostních podmínek hraje při přezutí zimních pneumatik značnou roli také venkovní teplota. Od ní se totiž odvíjejí jízdní vlastnosti jednotlivých typů pneumatik a jejich materiálů. Hraničním bodem je v tomto případě 7 °C, kdy zimní pneu přestávají plnit svoji funkci. Samozřejmě to neznamená, že jakmile se rtuť poprvé vyšplhá nad tuto hranici, začnete ihned s přezouváním. Pravděpodobně byste totiž dopadli stejně jako ti řidiči, kteří přezuli pneumatiky 1. dubna a pak jim na silnicích daly ranní mrazíky co proto.
O přezutí zimních pneu na ty letní je vhodné přemýšlet až ve chvíli, kdy se venkovní teplota drží stabilně nad hranicí sedmi stupňů. A to jak ráno, tak večer. Počítejte také s tím, že dubnovému počasí se ne nadarmo říká počasí aprílové a sledujte proto dlouhodobou předpověď počasí. Vyhnete se tak nepříjemnému překvapení i zbytečnému riziku na cestách. Nicméně počítejte s tím, že přesné datum přezutí zimních pneumatik na ty letní nelze stoprocentně určit. Příroda je totiž mocná čarodějka a jaro tak přichází každý rok v různou dobu nezávisle na datu v kalendáři.
Zimní a letní pneu se chovají na silnici v různých teplotách odlišně. Za tuto skutečnost může jejich složení i dezén. Materiál zimních pneumatik je pro svoji vyšší přilnavost primárně určen do nižších teplot. Na vyhřátých letních silnicích se proto kvůli zimním pneumatikám výrazně zhoršuje ovladatelnost vozidla, bezpečnost jízdy a ve finále se dokonce i zvyšuje hluková zátěž pro posádku vozidla a její okolí.
Je také potřeba si uvědomit, že pryžová směs zimních pneumatik je měkčí a přilnavější než ta v letních. Ve vyšších teplotách tak mění své vlastnosti. Dezén zimních pneu je pak uzpůsoben k odvádění vody, je hlubší a nemá takovou styčnou plochu s vozovkou. To vede k výraznému prodloužení brzdné dráhy, a tím pádem i značnému snížení bezpečnosti jízdy.
Někteří řidiči odmítají přezouvat na letní pneumatiky z důvodu domnělé úspory finančních prostředků. I to je ale školácká chyba, kterou se pokusíme vyvrátit. Vyšší valivý odpor zimních pneumatik v teplém počasí totiž zvyšuje spotřebu pohonných hmot dokonce o pět až deset procent. Řidiči používající zimní pneumatiky po celý rok tak nejen, že riskují zdraví a životy sebe i spolujezdců, také v konečném důsledku neušetří. Co říci závěrem? Přezutí pneumatik má svoje opodstatnění, proto bychom ho neměli zbytečně podceňovat.
O zprostředkování pojištění se stará společnost ePojisteni.cz s.r.o. Půjčky a úvěry jsou zprostředkovávány společností Elephant Orchestra, s.r.o. Zprostředkování telekomunikací a energií zajišťuje společnost Tarifomat, s.r.o. Jedná se o společnosti, které jsou součástí Skupiny Srovnejto a jsou držiteli platné registrace České národní banky, případně platné registrace Energetického regulačního úřadu.