Mechanik s pneumatikou

Celoroční pneumatiky: Komu se jejich pořízení vyplatí a jak se k nim staví jednotlivé pojišťovny?

23. 4. 2022
|
Délka čtení: 10 min.

Pořízení automobilu s sebou nese obrovskou dávku komfortu a svobody. Na druhou stranu jsou tyto výhody vykoupeny zodpovědností a řadou povinností, s nimiž souvisí spousta budoucích investic i starostí. Jednou z nich jsou i pneumatiky. Pokud se vám nechce investovat do letních a zimních gum, jsou jistou alternativou pneumatiky celoroční. Kdy má smysl je pořizovat a jak bude pojišťovna řešit případnou pojistnou událost?

Jak fungují celoroční pneumatiky?

Celoroční pneumatiky jsou vyrobeny z tvrdší směsi. Díky tomu jsou na cestě odolnější a méně náchylné k opotřebení. Tvrdá směs též snižuje hluk při odvalování, což přispívá k vyššímu komfortu celé posádky osobního automobilu. Díky těmto vlastnostem také lépe snáší chladnější podmínky.

Jelikož má ale každá mince dvě strany, musíme zmínit též jisté nedostatky, které se s celoročními gumami pojí. Mezi ty patří zejména skutečnost, kdy při nízkých teplotách jejich směs tvrdne rychleji než směs zimních pneumatik. Jízdní vlastnosti v zimních měsících tudíž mohou být zhoršené a řidiči by měli být obezřetnější.

Další nevýhodou je i finanční zátěž. Sice nemusíte pořizovat dvě sady (zimních a letních) pneumatik, ale musíte pravidelně kontrolovat jejich dezén. Pokud ho během léta sjezdíte pod 4 milimetry, pořízení zimních gum vás stejně nemine. A to i přesto, že byste mohli na celoročních pneumatikách v létě bez obav z postihu jezdit.

Náš tip:

Poslechněte si podcast o tom, jak připravit auto na zimu.

Pokrok nezastavíme

Od řidičů, ale i některých expertů můžeme často zaslechnout, že celoroční pneu nejsou dobré v zimě, ani v létě. Tohle tvrzení platilo možná pár (desítek) let dozadu. Technologický pokrok společně s kvalitnějšími a inovativními materiály udělal z celoročních pneumatik žádané zboží, s nímž se pojí řada dalších výhod:

  • Odpadá nutnost pravidelné návštěvy autoservisu a přezutí automobilu.

  • Vlastníkovi automobilu odpadají starosti s uskladněním nepoužívaných pneumatik (zimní nebo letní sada).

  • V případě nevyzpytatelného počasí (například sníh v dubnu), bude auto s celoročními pneumatikami na vozovce disponovat mnohem lepšími jízdními vlastnostmi než vůz na gumách letních

  • Celoroční obutí se zpravidla v teplejších měsících opotřebovává podstatně méně než pneumatiky zimní.

Kdo by měl o pořízení celoročních pneumatik uvažovat?

Celoroční pneumatiky nejčastěji pořizují motoristé s ročním nájezdem v řádech jednotek tisíců kilometrů. Přesně těm je totiž tento typ pneumatik primárně určen. Odborníci a dopravní experti tento typ gum doporučují zejména na městské popojíždění a pro řidiče, jenž za sněhu a námrazy vyráží na silnice jen sporadicky.

Pokud ale patříte mezi řidiče, kteří v zimě obrážejí tuzemské nebo zahraniční hory, celoroční pneumatiky nebudou ideální volbou. V takovém případě vám nezbyde nic jiného, než pořídit dvě sady gum a ty nechat průběžně měnit ve specializovaném autoservisu.


Pneumatika - jízda na sněhu

Jak celoroční pneu vybírat?

V první řadě se zaměřte na ověřené prodejce (kamenné prodejny i e-shopy), kteří prodávají pouze certifikované a u nás uznávané pneu. Tyto pneumatiky musí splňovat značení M+S nebo na nich musí být vyobrazený tzv. Alpský symbol tří vrcholů s vločkou.

Měli byste vědět: Pneumatiky označené M+S bez piktogramu se sněhovou vločkou a horami mohou pocházet například z importu z USA, kde mají celoroční pneumatiky jiné vlastnosti než ty evropské.

Dobré je také vyhledat si aktuální a nezávislé testy celoročních pneumatik, které najdete na řadě odborných portálů i v diskuzních vláknech. Pamatujte, že cena sice může být při výběru dobrým vodítkem, spoléhat ale pouze na ni se nemusí (zejména z dlouhodobého hlediska) vyplatit.

Pojistná událost a celoroční pneumatiky

Jistě vás napadlo, jak se na celoroční pneumatiky dívají pojišťovny v případě hodnocení a vypořádání pojistné události. Obecně lze říci, že celoroční pneumatiky nejsou problém, pokud splňují zákonné náležitosti (např. certifikace a hloubka dezénu). Pokud ale řidič způsobí nehodu v zimě a na cestě, kde jsou zimní gumy povinné, může pojišťovna zkoumat, jestli typ pneumatik hrál v případě nehody roli.

To potvrzují i slova zástupce pojišťovny Uniqa, který k problematice dodává: „Pokud klient bude mít auto takto obuté a bude mít nehodu v úseku, kde jsou povinné zimní pneumatikyzimní pneumatiky, budeme zjišťovat, jestli typ pneumatik hrál v případě nehody roli. Jestli k nehodě nedošlo například kvůli smyku na sněhu a podobně. Pokud ano, můžeme plnění odmítnout. Pokud ale obutí auta nehodu nijak negativně neovlivnilo, a bylo například sucho a 6 stupňů, škodu zaplatíme podle smlouvy."

Podobně na situaci nahlíží i v pojišťovně Pillow: „U nás je pravidlo jednoduché. Přistupujeme a bereme celoroční pneumatiky tak, jak je napsáno v zákoně. Čili celoroční pneu jsou schválené pro provoz a v případě, že mají českou homologaci a auto je obuto rozměrem, který je zapsán ve VTP, tak toto akceptujeme bez výjimek. U celoročních pneumatik nemáme žádné výjimky, zvýhodnění ani znevýhodnění."

Slavia pojišťovna je co se týče celoročních pneumatik take benevolentní: „Celoroční pneumatiky u nás nejsou v zimním období problém, pokud nesou označení M+S, nebo 3PMSF. Takto označené univerzální pneumatiky uznáváme i v zimním období."

Závěrečné resumé

Celoroční pneumatiky jsou jistě zajímavou alternativou pro řidiče, kteří vyrážejí na silnici v zimě jen sporadicky, jejich roční nájezd je minimální a věnují se zejména občasnému městskému popojíždění. V případě pojistné události, kterou způsobí na celoročních gumách, je ovšem u některých pojišťoven nutno počítat s rizikem krácení nebo odmítnutí pojistného plnění. Proto je potřeba při výběru vhodných pneumatik zvážit jejich přínosy a rizika, a tomu následně přizpůsobit samotný nákup.

Autorka - Vendula Flassig Vrablová
Vendula Flassig VrablováVíce článků autora

Jak se vám tento článek líbil?

Sdílet článek

Související články

  • mladý muž za volantem - jak vybrat první auto
    30. listopadu 2023|Jana Březinová
    Jak vybrat první auto

    Spolehlivé, bezpečné, kompaktní, s nízkou spotřebou. Snadno se s ním manévruje a parkuje. Pár ťukanců se na něm ztratí. Náhradní díly jsou dostupné a levné, stejně jako povinné ručení. Podobně bychom mohli shrnout, jak vypadá nejlepší první auto. Splňuje to třeba Škoda Fabia nebo VW Golf.

  • muž sedící v autě - co najdeme v technickém průkazu
    24. listopadu 2023|Petr Woff
    Co najdete v technickém průkazu?

    Česká republika se digitalizuje, což brzy pocítí řidiči. Úřady vám od roku 2024 nevydají velký technický průkaz v papírové podobě. Informace o svém voze najdete v elektronickém registru, kam se přihlásíte přes internet. Malý technický průkaz zůstane ve fyzické formě. Prozkoumejme, co znamenají kódy v obou dokumentech, a jaké následky má ztráta velkého či malého technického průkazu.

  • Muž na motorce v helmě
    18. listopadu 2023|Jana Březinová
    Jak vybrat motorku pro začátečníka

    Při výběru vezměte v úvahu kubaturu a výkon motorky, terén, kam se se s ní chystáte, i svůj rozpočet. Poradíme, jestli koupit novou, nebo ojetou motorku a s jakými náklady navíc byste měli počítat. Naše tipy vám přijdou vhod při výběru motorky, ať už máte čerstvé papíry, nebo se k jízdě na dvou kolech vracíte po mnoha letech.

  • funkčnost airbagu
    13. listopadu 2023|Jana Březinová
    Jak fungují airbagy

    Airbagy v kombinaci s bezpečnostními pásy snižují riziko úmrtí o 61 % při čelním nárazu. Nafouknou se během 50 milisekund. Za rychlou reakcí se skrývají chytré senzory pohybu a elektronicky aktivovaná chemická reakce.

  • motorka zima
    12. listopadu 2023|Srovnejto.cz
    Jak připravit motorku na zimu?

    Do zazimování motorky se můžete pustit, jakmile uhodí první ranní mrazíky. Nezapomeňte motorku důkladně umýt, dotankovat a dofouknout pneumatiky. Nechcete motorku ukládat ke spánku? Jízdu na dvou kolech si užijete i v zimních měsících, ale jen s pořádným vybavením.

  • Muž opřený o auto v autosalónu
    08. listopadu 2023|Petr Pohůdka
    Nejlevnější auta na trhu: Do 300 000 Kč už jen pár modelů

    Nejlevnější nové auto dnes seženete zhruba za 300 000 Kč. V těchto relacích ale počítejte s malým výběrem a skromnější výbavou. Jak nejlevnější auto na trhu vypadá a na co byste při koupi nového vozu neměli zapomenout?

  • Liška na silnici před autem
    26. října 2023|Jana Březinová
    Jak řešit srážku se zvěří?

    Ke každé srážce se zvěří přivolejte policii. Na zvíře nesahejte a neodvážejte ho pryč –⁠ to by bylo pytláctví. Škodu na autě vám proplatí pojišťovna, ale jen v případě, že jste si sjednali připojištění střetu se zvěří. To vás vyjde na několik set korun ročně.

  • Muž vyměňuje olej u motocyklu
    25. října 2023|Petr Pohůdka
    Jak připravit motocykl na STK

    Bez platné STK s motorkou na silnici nesmíte. Na rozdíl od automobilů vám ale stačí prohlídka jednou za 4 roky. Pohlídejte si hlavně funkčnost světel, brzd a stav výfuku. Dodatečně instalované díly musí splňovat bezpečnostní a technické normy. Co dalšího byste měli vědět o STK motocyklu?

  • Nabourané auto
    14. října 2023|Jana Březinová
    Dopravní nehoda v zahraničí: Jak postupovat?

    V roce 2022 Češi v zahraničí způsobili 7028 nehod, nejvíce v Německu a na Slovensku. To představuje téměř 4 % všech nehod. Šance, že budete nehodu při cestách po Evropě řešit, tak rozhodně není zanedbatelná. Nastudujte si předem správný postup. Až vás na místě ochromí stres nebo jazyková bariéra, budete přesně vědět, co dělat.

  • Řidičák na motorku - úspěšná zkouška v autoškole
    12. října 2023|Petr Pohůdka
    Řidičák na motorku – na co se připravit

    Řidičák skupiny AM na nejslabší motorky si můžete udělat už v 15 letech. Na řidičský průkaz A si ale počkáte až do 24 let. Za výcvik v autoškole zaplatíte nejméně 10 tisíc Kč, v Praze počítejte i s více než dvojnásobnými částkami. U závěrečných zkoušek budete prokazovat znalost teorie a předvádět předepsané jízdní úkony včetně slalomu. Na co dalšího se u řidičáku na motorku připravit?