Znuděný muž a žena se dívají na dovolené do počítače

Jak řešit problémy při cestování přes cestovní kancelář

24. 6. 2021
|
Délka čtení: 10 min.

Dovolená s využitím služeb cestovní kanceláře u nás patří mezi velmi oblíbenou formu cestování. Zkušení pracovníci najdou vše dle vašich preferencí a finančních možností. Vy se už nemusíte téměř o nic starat. Přes veškerou snahu ale může dojít k nenadálým komplikacím, které mohou dovolenou narušit. Jak nejlépe řešit vady zájezdu?

Před odjezdem

Pokud se rozhodnete k realizaci dovolené využít služeb cestovní kanceláře, nepodceňujte především prostudování smluvních podmínek, které jsou nedílnou součástí smlouvy. Každá cestovní kancelář má k tomu určený vlastní formulář. Pokud zájezd kupujete v cestovní agentuře, vyplňuje se jménem cestovní kanceláře, která zájezd pořádá. Za to, že jsou všechny služby v souladu se sjednanou smlouvou, odpovídá právě pořadatel zájezdu.

Pohlídejte si, aby vše, co požadujete, bylo uvedeno ve smlouvě nebo potvrzení o zájezdu. Pečlivě vyplněná smlouva je základem pro zaslouženou radost z vaší dovolené. Mimo označení smluvních stran a účastníků by mělo být uvedeno:

  • cena zájezdu, včetně časového rozvrhu plateb a výše zálohy,

  • rozsah objednaných služeb jako doprava (svoz na letiště), ubytování (přesný druh pokoje, případný výhled na moře, přistýlka), popis stravování (požadavek na speciální dietu), cestovní připojištění, fakultativní výlety, služby delegáta (v exotických destinacích nemusí být dostupný, nebo pouze na telefonu, případně anglicky hovořící),

  • nezaměnitelně identifikované místo určení cesty nebo pobytu, trasu a délku pobytu včetně termínů a, je-li součástí ubytování, i počet nocí (nezapomínejte, že první a poslední den zájezdu je určený k přepravě),

  • speciální požadavek v případě zdravotních problémů,

  • podmínky storna, způsob uplatnění reklamace.

Nedostatky řešte ihned

Pokud během zájezdu narazíte na nedostatky, je potřeba se ihned obrátit na delegáta, který je povinen se situací zabývat. V případě, že odmítne odstranit vadu, trvejte na sepsání písemného potvrzení o reklamaci dané služby. Dále si určete přiměřenou lhůtu k nápravě. Jako důkaz pořiďte fotografie, může být i svědectví ostatních účastníků. Pokud nejsou součástí zájezdu služby delegáta, kontaktujte přímo cestovní kancelář.

V případě, že nedojde k nápravě v dané lhůtě, můžete odstranit vadu sami a požadovat náhradu nákladů. Pokud se ale bude jednat o podstatnou vadu, cestovní kancelář nabídne náhradní řešení, aby nebylo nutné zájezd rušit. Nabídnout musí stejnou nebo vyšší jakost, než byla sjednána ve smlouvě. Při nižší kvalitě je pořadatel povinen poskytnout slevu. Toto můžete odmítnout, pokud řešení není srovnatelné, nebo poskytnutá sleva není přiměřená. V případě, že odstoupíte z řádného důvodu od smlouvy, pořadatel zajistí návrat na původní místo odjezdu na vlastní náklady.

Žena telefonující v hotelu

Po návratu

Nedošlo-li k řešení nedostatků na místě, podejte ihned po návratu reklamaci písemnou formou. Toto učiňte nejlépe na adresu sídla pořadatele, nebo osobně na pobočce. Náležitosti reklamace jsou uvedeny v reklamačním řádu cestovní kanceláře. Jedná se především o číslo smlouvy, popis reklamace včetně případných důkazů, čeho se reklamací domáháte. Je dobré uvést číslo účtu, kam má být kompenzace zaslána. CK má na vyřízení lhůtu 30 dnů.

V mimořádných případech je možné podat návrh na mimosoudní řešení sporu u České obchodní inspekce, při nákupu online můžete využít platformu pro řešení sporů.

Jaké odškodnění požadovat

Spolehlivé cestovní kanceláře dodržují mezinárodní standardy kvality. Jedná se o tabulku ITQ kodexu (International Travel Quality – Mezinárodní standard kvality cestovních služeb), která garantuje jednotný postup při odškodnění. Dozvíte se z ní, jakou kompenzaci je možné požadovat za konkrétní vady dle jejich rozsahu a trvání. Odškodnění se počítá ze základní ceny zájezdu, nezapočítává se pojistné, půjčovné za auto, výlet apod. Tabulka je orientační, dle konkrétní situace může být kompenzace v různé výši. Jakmile celková částka odškodnění přesáhne 50 % z ceny zájezdu, je možné požadovat kompenzaci „ztráty radosti z dovolené“. Kodex je běžně dostupný na internetu.

Hotelový pokoj pro dva

Příklad řešení

Po příjezdu do vybraného hotelu vás nemile překvapí chybějící balkon, který měl být dle katalogu součástí pokoje. Ihned kontaktujte delegáta s požadavkem na nápravu. Jestliže nedojde k výměně pokoje do vámi stanovené adekvátní lhůty, vyzvěte zástupce cestovní kanceláře k sepsání protokolu o vadách zájezdu. Pořiďte si také fotografie, potvrzení recepce, případně kontakty na svědky. Po návratu z dovolené předejte ihned písemnou reklamaci cestovní kanceláři s žádostí o kompenzaci za nedostatky ve vybavení pokoje. V tomto případě můžete dle ITQ kodexu požadovat orientačně 5 % z ceny nazpět.

Pokud by jeden den během pobytu došlo třeba k výpadku proudu delšímu než tři hodiny, máte nárok na odškodnění ve výši 10 %. To u zájezdu na 10 nocí a základní ceny 25 000 Kč činí 250 Kč.

Dosáhne-li celková míra vážného pochybení například 60 %, máte dle tabulky ztráty radosti nárok na odškodné 1 200 Kč za osobu a den.

Jak se vám tento článek líbil?

Sdílet článek

Související články

  • Předání vánočních dárků
    25. září 2023|Nikola Zatloukalová
    S těmito tipy vás vánoční nákupy nezruinují

    Vánoce znamenají nemalé výdaje nejen za vánoční dárky, ale i potraviny nebo výzdobu. Kromě nákupního seznamu, online nakupování a pořizování dárků v průběhu celého roku vás zachrání následující tipy.

  • motorkář v Alpách
    23. září 2023|Petr Pohůdka
    Jak vybrat výbavu na motorku na dlouhé cesty

    Kvalitní a bezpečné oblečení, uzamykatelné kufry na motorku nebo povinná výbava přizpůsobená navštěvovaným zemím. Vícedenní výlety na dvou kolech vyžadují delší přípravu. Jaká výbava vám na dlouhých cestách přijde vhod?

  • Krádež auta - zloděj otevírá zámek na dveřích
    21. září 2023|Petr Woff
    10 nejčastěji kradených automobilů: Najdete v seznamu svoji značku?

    Moderní auta jsou stále sofistikovanější, ale pozadu nezůstávají ani zloději. Dříve používali hrubou sílu, která by jim dneska nestačila, takže se naučili různé elektrikářské a programátorské finty. V absolutním bezpečí není žádný vůz, některé modely však mizejí častěji než jiné. Jaké riziko hrozí Škodovce, Volkswagenu, Fordu a dalším automobilům?

  • Platba kreditní kartou
    19. září 2023|Magdaléna Kubečková
    Využijte kreditní kartu na maximum

    Umí vydělat několik procent z nákupu, nabízí zajímavé bonusy, pomůže vám překlenout čekání na výplatu. Můžete s ní bezpečně platit na internetu a v cizině vám usnadní půjčení auta. Když s ní ale neumíte pořádně zacházet, zaplatíte desítky procent navíc na úrocích. Víte, jaké jsou výhody a nevýhody kreditní karty?

  • Žárovka s mincemi v pozadí
    18. září 2023|Petr Woff
    Dodavatelé nabízejí energie pod cenovým stropem. Komu se vyplatí?

    Energie na evropských burzách zlevnily, a proto dodavatelé vydali nové ceníky. Společnosti ČEZ, E.ON, innogy, PRE nebo Pražská plynárenská nabízejí elektřinu a zemní plyn pod cenovými stropy, které stanovila vláda. Není však jisté, zda se v blízké budoucnosti dočkáme ještě výraznějších slev. Proto zvažte, jestli v současnosti uzavřete delší cenovou fixaci, nebo volnější smlouvu.

  • Zabezpečení motorky - zámek na kolo
    17. září 2023|Petr Pohůdka
    Zabezpečení motorky: Jak zastavit zloděje

    Lankové a řetězové zámky, zámek kotoučové brzdy s alarmem nebo GPS lokátor. Zabezpečení motorky proti krádeži má různou podobu. Který způsob ochrany je nejlepší? Záleží na konkrétní situaci. Nejlépe uděláte, když zkombinujete více prvků.

  • Figurka Lego
    15. září 2023|Jana Březinová
    LEGO, akční figurky a další sběratelské kousky. Jak je pojistit?

    V kostičkách LEGO nebo pár sběratelských kartičkách můžete mít doma stovky tisíc korun, a tak by vám nemělo chybět kvalitní pojištění. Netradiční sběratelské předměty můžete zahrnout do běžného pojištění domácnosti nebo je pojistit jako sbírku – pak se vám bude hodit znalecký posudek.

  • Kalkulačka a papíry s grafy
    13. září 2023|Petr Woff
    Sankce za předčasné splacení hypotéky mají stoupnout až na desetitisíce Kč. Jak se jim vyhnete?

    Vláda chce dovolit bankám, aby pokutovaly svoje klienty za předčasné splacení hypotečních úvěrů. Někteří občané by potom museli uhradit navíc až 2 % z předčasně splacené části celkové jistiny. V navrženém zákoně jsou však popsány situace, kdy můžete hypotéku bezproblémově umořit ještě předtím, než skončí její fixace. Pokuta se vám vyhne, třeba když prodáte svou nemovitost nebo se rozvedete. 

  • Muž na motorce
    11. září 2023|Jana Březinová
    Pojištění na motorku: Jak se liší od pojištění auta?

    Povinné ručení na motorku je levnější oproti autu, naopak za pojištění havárie si výrazně připlatíte. Neměli byste podcenit pojištění odcizení, protože motorky se více kradou. Co dalšího byste měli vědět o pojištění motorky?

  • Žena sedí s nohama v ponožkách u topení
    09. září 2023|Petr Pohůdka
    Topná sezona začíná: 5 tipů, na co nezapomenout

    Údržba kotle a komínu, odvzdušnění radiátorů nebo správné nastavení termostatu. Na topnou sezonu se raději připravte s dostatečným předstihem – zejména pokud potřebujete využít služeb profesionálů. Dobrá příprava vám navíc může přinést významné úspory. Na co před startem topné sezony nezapomenout?