Nově postavená dálnice

Dálnice D1: Jak probíhala její výstavba?

Publikováno: 11. 12. 2020
|
Délka: 4 min.

Řidiči často proklínaná a vysmívaná, zároveň ale naprosto nepostradatelná – i taková je dálnice D1. Zapomeňme teď na chvíli na aktuální stav dálnice D1 a podívejme se na její historii. Jak probíhala výstavba nejdelší české dálnice?

Konkrétní návrhy na výstavbu dálnice D1 se objevily ve 30. letech 20. století

Ve 30. letech 20. století docházelo k do té doby nevídanému rozmachu motorismu. Bylo jasné, že s dalším růstem počtu aut bude potřeba oddělit pomalý lokální provoz a rychlou dálkovou dopravu. V té době se také objevilo několik návrhů na stavbu dálkových silnic. Jedna z variant pracovala se spojením mezi Plzní a Košicemi, ta druhá – navrhovaná zlínským velkoprůmyslníkem J. A. Baťou – si kladla za cíl spojit Cheb s Podkarpatskou Rusí, tedy nejzápadnější a nejvýchodnější oblasti tehdejšího území Československa.

Spočítat ceny povinného ručení

Baťa v červenci 1937 získal od vlády povolení na přípravné práce, zabrání Sudet Německou říší v roce 1938 ale původní plány narušilo. Ještě téhož roku následovala vídeňská arbitráž, po které Československo přišlo o významnou část jižního i východního Slovenska a také část Podkarpatské Rusi. Cheb, Košice ani Užhorod najednou nebyly součástí československého území. Vše se muselo přepracovávat. Od listopadu 1938, krátce po vídeňské arbitráži, bylo za výstavbu zodpovědné nově zřízené Velitelství stavby dálkových silnic.

V květnu roku 1939 se začalo stavět

Ještě na konci roku 1938 se oficiálně začalo pracovat s termínem dálnice. Stál za ním s největší pravděpodobností stavební inženýr Karel Chmel, který jej vymyslel během projektové přípravy zkrácením a spojením dvojsloví dálková silnice. V prosinci 1938 bylo Velitelství stavby dálkových silnic přejmenováno na Generální ředitelství stavby dálnic.

Konečný plán výstavby nakonec počítal se spojením Prahy a Podkarpatské Rusi. Vše bylo posvěceno i německými okupanty. Ti přikázali, aby dálnice D1 splňovala přísnější technické parametry, které odpovídaly zkušenostem z německých dálnic. Druhého května 1939 se mohlo začít oficiálně stavět. Mimochodem, výstavba začala jen den poté, co byla v Československu zavedena jízda vpravo. Tento krok byl ale plánován delší dobu, a tak se s pravostranným provozem v projektu počítalo.

Válka a komunisté výstavbu zastavily

Dálnice západ – východ, jak se dálnici D1 tehdy říkalo, se začala stavět nejprve v pohoří Chřiby nedaleko Zlína. Tato skutečnost je poměrně paradoxní, protože dnes tudy žádná dálnice nevede. Několik měsíců poté se stavělo i v úseku Praha – Humpolec. Výstavba probíhala navzdory začátku války úspěšně, nicméně postupem času se důsledky bojů projevovaly v nedostatku materiálu i pracovních sil. Stavební práce byly v roce 1942 zastaveny.

Pokračovalo se až po válce – na základě dekretu vydaného prezidentem Benešem byla nařízena dostavba dálnice z Prahy do Brna a dále až ke slovenským hranicím. Začít se však mělo jen částí mezi Prahou a Humpolcem. Výstavba se opět rozběhla v roce 1946, jenže po únoru 1948 se tempo značně zpomalilo a v roce 1950 práce opět ustaly – nový komunistický režim se soustředil na podporu těžkého průmyslu, nikoliv toho automobilového. To, co bylo hotové, zůstalo ležet ladem.

Z Prahy do Brna po dálnici D1 až v roce 1980

Opětovný nárůst silniční dopravy donutil komunisty názor přehodnotit – v roce 1963 vláda rozhodla o obnovení stavby dálnice D1 v trase Praha – Brno – Žilina – Košice, přičemž přednostně se počítalo s kratším úsekem z Prahy do Brna. V září roku 1967 se začalo opět stavět. Mezi lety 1967–1971 se budovala část vedoucí z Prahy do Mirošovic. Zde projektanti využili velké množství původní staveb. Zmiňovaná část byla 12. července 1971 uvedena do provozu jako první úsek československé dálnice.

Výstavba dálnice D1 pokračovala na úsecích do Hořic a přes údolí řeky Sázavy. Paralelně se v 70. letech rozjely práce také na moravské straně – v roce 1975 byl dokončen úsek z Brna do Měřína, o dva roky později se výstavba na české straně dostala do Hořic. Zbývalo tak posledních zhruba 55 km přes Českomoravskou vrchovinu. Po dokončení této části se 8. listopadu roku 1980 mohli řidiči poprvé projet na dálnici D1 z Prahy do Brna. V Brně na D1 navazovala rovněž nová dálnice D2 až do Bratislavy. Československo se konečně dočkalo dálničního propojení.

Co čeká dálnici D1 do budoucna?

Stav dálnice D1 má v současné době daleko k ideálu, na řadě úseků docházelo v posledních letech k opravám. Celková rekonstrukce začala v roce 2013 a běží dodnes. Práce nyní probíhají na čtyřech úsecích, přičemž nejpozději v prosinci by měly na zimu ustat. Plánovanou rekonstrukci nezpomalila ani pandemie koronaviru. „Harmonogram, jak jsme ho nastavili, pokračuje. Ke zpožděním prakticky nedošlo,“ řekl serveru Aktuálně.cz generální ředitel Ředitelství silnic a dálnic Radek Mátl. Pokud se výrazně nezhorší epidemiologická situace a vše půjde podle plánu, pak by celková rekonstrukce dálnice D1 měla skončit v říjnu roku 2021.

Autorka - Vendula Flassig Vrablová
Vendula Flassig Vrablová Více článků autora

Jak se vám tento článek líbil?

Sdílet článek

Související články

  • Zdražení povinného ručení 2022 - Kalkulačka, model auta, mince a smlouvy o pojistce
    Auto
    15. listopadu 2022|Vendula Flassig Vrablová
    Zdražení povinného ručení a havarijní pojištění 2022 - Na vině je inflace i dražší materiály

    V letošním roce si připlatíme nejen za energie a potraviny, ale i autoservisní práce, součástky a pojištění. Ceny budou kopírovat inflační trendy a růst, proto se během následujících měsíců provoz automobilu citelně prodraží. Co za zdražení povinného ručení může a jak se s ním poprat?

  • Muž ovládá telefon na držáku v autě
    Auto
    27. října 2022|Marek Drahorád
    Chytré auto: Proč si ho pořídit a co to vlastně je?

    Chytrá zařízení nás dnes obklopují a mohou nám značně usnadnit život, pomoci chránit zdraví i ušetřit peníze. Auta nejsou výjimkou a výrobci funkce neustále vylepšují v rámci svých infotainmentů i mobilních aplikací. Díky mobilním operátorům ale chytré auto můžete udělat také ze starších modelů.

  • Jak řešit nabourané auto na parkovišti - Poškozený předek auta na parkovišti
    Auto
    14. října 2022|Marek Drahorád
    Jak řešit nabourané auto na parkovišti

    Podle policejní statistiky je náraz do zaparkovaného auta druhým nejčastějším druhem nehody a není divu, že se s poškozením vozu na tomto místě setkal skoro každý řidič. Jak si s podobnou situací poradit, ať už jste ji zavinili vy, nebo jiný řidič? A co dělat, pokud viník od nehody ujede?

  • Rozbité čelní sklo - překvapený člověk uvnitř auta
    Auto
    22. září 2022|Marek Drahorád
    Nejčastější připojištění k povinnému ručení

    Z povinného ručení se v posledních letech stal produkt, který dokáže nahradit i havarijní pojištění. Můžete se totiž připojistit prakticky na všechna rizika, která vašemu autu hrozí. Není proto divu, že zájem o připojištění k povinnému ručení dlouhodobě roste. Jak si vybrat správná připojištění? A která jsou v Česku nejoblíbenější?

  • Nárust cen vlastnictví auta - Papírové složky a klíčky od auta
    Auto
    14. září 2022|Petr Pohůdka
    Nárůst ceny vlastnictví vozu: Jak ušetřit peníze na provozu auta?

    V posledních měsících jsme svědky zdražování benzínu, povinného ručení, náhradních dílů nebo nových aut. Provoz vozidla tak stojí mnohem více než v minulosti. Jakými způsoby lze tyto náklady snížit? Poradíme vám, jak ušetřit peníze na provozu auta.

  • Žena u rozbitého auta
    Auto
    02. září 2022|Petr Pohůdka
    Proč je důležité mít havarijní pojištění i u staršího auta

    Havarijní pojištění auta není na rozdíl od povinného ručení vyžadováno zákonem. Řidiči si proto havarijní pojištění často nesjednají, zejména u starších vozů. Jenže i u ojetých automobilů vás oprava škod může vyjít pěkně draho. V době rostoucích cen v autoservisech to platí dvojnásob. Proč byste havarijní pojištění ojetého auta neměli podceňovat?

  • Lze ušetřit na autopojištění - Majitelé auta sčítají škody po nárazu svých vozů
    Auto
    24. srpna 2022|Jana Březinová
    Lze ušetřit na autopojištění při rozložení do vícero splátek?

    Platit povinné ručení ročně nebo čtvrtletně? Pokud jste v minulosti chtěli ušetřit na povinném ručení, bylo to jednoznačné rozhodnutí –⁠ roční platba pojištění totiž vycházela výhodněji. V dnešní době už to tak docela neplatí. Jak k rozložení plateb na menší částky přistupují jednotlivé pojišťovny?

  • Žena fotí dopravní nehodu
    Auto
    22. srpna 2022|Jana Březinová
    Jak ušetřit na autopojištění jako občasný řidič

    Najezdíte ročně sotva pár tisíc kilometrů a chtěli byste ušetřit na povinném ručení? Právě pro vás je určeno pojištění typu „Jezdím málo, platím málo“. Na českém trhu ho nabízí pojišťovna Allianz a Pillow. Zjistěte, jak přesně funguje pojištění podle skutečného počtu ujetých kilometrů a která pojišťovna vám ho nabídne výhodněji.

  • Vše co jste chtěli vědět o elektrokolech - Muž na vyhlídce s elektrokolem v horách
    Auto
    Vše, co jste chtěli vědět o elektrokolech

    Elektrokola patří mezi fenomén současnosti s obřím potenciálem a řadou výhod. Jak takové elektrokolo vlastně funguje? Kde ho koupit, jak ho správně nabíjet a maximálně zabezpečit, aby vám sloužilo spoustu let?

  • Jak nejlépe a nejlevněji zaparkovat při odletu na dovolenou - Žena na letištním parkovišti
    Auto
    Jak nejlépe a nejlevněji zaparkovat, když odlétáte na dovolenou?

    Vyrážíte na vysněnou dovolenou letadlem, ale na letiště se plánujete dopravit automobilem? Pak budete pravděpodobně přemýšlet, jestli oslovit známého, který vás na letiště doveze nebo rovnou zaparkovat v blízkosti odletového terminálu. Zvolíte-li druhou možnost, poradíme, jak najít nejlepší parkování na letišti a neutratit zbytečně moc peněz.

  • Řada motoristů se mylně domnívá, že sjednáním povinného ručení auta a havarijního pojištění je jejich vozidlo plně chráněno. Často je pro ně proto nepříjemným překvapením, když pojišťovna odmítne vzniklou škodu uhradit, případně pojistné plnění krátí. Nejedná se přitom o mimořádné případy, ale takové, které mohou potkat téměř každého. Kdy vám pojišťovna odmítne peníze vyplatit, případně vyplatí méně, než jste čekali? Tady je pět situací.
    Auto
    29. července 2022|Marek Drahorád
    Pět situací, kdy vám pojišťovna nezaplatí (nebo nemusí zaplatit) ani když je auto pojištěné

    Myslíte si, že je vaše auto po sjednání povinného ručení a havarijního pojištění plně chráněno? Ve většině případů ano. Mohou ale vzniknout situace, kdy vám pojišťovna pojistné plnění zkrátí, nebo dokonce odmítne vzniklou škodu uhradit. Nejedná se přitom o zcela mimořádné případy, potkat mohou téměř každého. O jaké situace se jedná?

  • Mobil za volantem
    Auto
    19. července 2022|Marek Drahorád
    Sazebník pokut aneb za jaké přestupky nám hrozí nejvyšší postih?

    Pravidla silničního provozu byste měli dodržovat především v zájmu vlastní bezpečnosti a v rámci ohleduplnosti k ostatním. Další motivací ale může být také možný trest. Zjistěte, jaké postihy vám hrozí, pokud pravidla porušíte.

  • cestování s obytným vozem
    Auto
    14. července 2022|Vendula Flassig Vrablová
    Cestování s obytným vozem: Vše, co potřebujete vědět, než vyrazíte

    Obliba dovolených v obytném voze už několik sezón roste. Pokud i vy letos plánujete pobyt „na čtyřech kolech” a jste v této oblasti absolutními nováčky, určitě vás bude zajímat, jak se na ni co nejlépe připravit. Máme pro vás řadu praktických rad i vychytaných aplikací, které vám pomohou užít si cestování na maximum.

  • cestování-vozem
    Auto
    29. června 2022|Petr Woff
    Kolik stojí benzín a nafta? Srovnáváme ceny pohonných hmot v tuzemsku a zahraničí

    Čerpací stanice prudce zdražily, ale stále jsou mezi nimi významné rozdíly. V tuzemsku zůstává nejnákladnější Praha, zatímco nejlevnější benzín a naftu natankujete v Ústeckém a Karlovarském kraji. Za státními hranicemi ušetříte v Polsku a Slovinsku, ale vyšší účty očekávejte v Rakousku. Současné ceny pohonných hmot porovnáváme v grafech, které zachycují celou Českou republiku i Evropskou unii.

  • Koupě ojetého auta
    Auto
    Dovážíte auto z Německa? Tady je vše, co potřebujete vědět

    Německý trh s ojetinami je v mnoha ohledech slibnější než ten český. Za západními hranicemi se dají pořídit zejména slušná SUV, která v tuzemsku pořád chybějí. Pokud se vydáváte pro auto do Německa, měli byste se pořádně připravit a vyhnout se některým nepříjemnostem. Proto přinášíme podrobného průvodce dovozem auta od našich sousedů.

  • prihlaseni-noveho-vozu
    Auto
    15. května 2022|Marek Drahorád
    Návod, jak přihlásit nové auto

    Jak zvládnout přepis auta tak, aby vám nehrozily žádné problémy? Jaké jsou lhůty, kam vyrazit, jak řešit pojištění a co si vzít s sebou? Přepisu se nemusíte obávat, nejde o nijak složitý proces. Známe všechny potřebné kroky a doklady.

  • Auto
    05. května 2022|Marek Drahorád
    Povinná výbava na motorku v EU 2022

    Víte, co všechno s sebou musíte vozit na motorce? Povinná výbava motocyklu může v roce 2022 překvapit i zkušené jezdce. Přečtěte si, z čeho se skládá povinná výbava v Česku a jak se liší v zahraničních zemích, kam Češi na motorce často vyráží.

  • Mechanik s pneumatikou
    Auto
    Celoroční pneumatiky: Komu se jejich pořízení vyplatí a jak se k nim staví jednotlivé pojišťovny?

    Pořízení automobilu s sebou nese obrovskou dávku komfortu a svobody. Na druhou stranu jsou tyto výhody vykoupeny zodpovědností a řadou povinností, s nimiž souvisí spousta budoucích investic i starostí. Jednou z nich jsou i pneumatiky. Pokud se vám nechce investovat do letních a zimních gum, jsou jistou alternativou pneumatiky celoroční. Kdy má smysl je pořizovat a jak bude pojišťovna řešit případnou pojistnou událost?

  • tankování
    Auto
    Jak ušetřit na pohonných hmotách? Stáhněte si chytrou aplikaci a jezděte chytře

    Ceny pohonných hmot v posledních týdnech překonávaly historická maxima. Důvodem je nejen zdražování ropy na světových trzích, ale i citelné oslabení koruny vůči dolaru. Oboje nepochybně souvisí s propuknutím války na Ukrajině. Jak ušetřit na pohonných hmotách a zároveň auto zbytečně neničit?

  • Koupě ojetého auta
    Auto
    08. dubna 2022|Marek Drahorád
    Vyplatí se koupit nové nebo ojeté auto? Jaké mají klady a zápory?

    Pokud už máte jasno, které auto si chcete pořídit a jak ho budete financovat, zbývá už jen poslední krok, a to samotný nákup vozu. Při něm se můžete vydat dvěma směry - pořídit si zcela nové auto, nebo sáhnout po ojetém. Zjistěte, jaké jsou klady a zápory obou možností a která je tou správnou pro vás.

  • žena prodává páru auto v salonů
    Auto
    04. dubna 2022|Marek Drahorád
    Jak u ojetého vozu poznat, že je stočený tachometr

    Až třetina ojetin v Česku má stočený tachometr. Třetina nabízených vozů je po bouračce. A třetina má jiný původ, než jaký se uvádí v inzerátu. Nelichotivá tuzemská statistika. Obezřetnost je proto při nákupu auta z bazaru vždy na místě. Poznat stočený tachometr je ale často nelehký úkol a koupě auta se tím komplikuje. Zjistěte, na co se zaměřit, abyste nenaletěli podvodníkům, a jaké nástroje vám při kontrole ojetiny mohou pomoci.

  • Jak financovat nákup automobilu - lidské ruce s penězi a autem
    Auto
    31. března 2022|Marek Drahorád
    Jak vybrat nejvýhodnější financování nového auta?

    Výběr nového auta už máte za sebou? Pak už zbývá vyřešit jen financování. Zjistěte, která z dostupných možností je pro vás tou nejvýhodnější. 

  • nehoda
    Auto
    28. března 2022|Lucie Dosedělová
    Nabouralo vás ukrajinské nepojištěné auto? ČKP vám škodu zaplatí, víme jak postupovat

    Škodu na vlastním vozidle nemusíte vymáhat po ukrajinských řidičích. Česká kancelář pojistitelů se zavázala za ně škody uhradit. Stačí si připravit záznam o nehodě a požádat o náhradu škody.

  • žena volá asistenční službu
    Auto
    17. března 2022|Vendula Flassig Vrablová
    Povinné ručení a havarijní pojištění dál zdražuje. Jak na něm ušetřit?

    Koronavirová pandemie, stejně jako válka na Ukrajině, rozkolísaly zcela zásadním způsobem evropský i světový trh. Cenové šoky jdou bohužel ruku v ruce s velkým zdražováním, které se dotkne prakticky každého z nás. Kromě pohonných hmot a energií se zvyšování cen nevyhne ani povinnému ručení nebo havarijnímu pojištění.

  • autonehoda
    Auto
    10. března 2022|Vendula Flassig Vrablová
    Víte, jakou ochranu si můžete sjednat v rámci havarijního pojištění?

    Pořízení osobního automobilu nepřináší jen radosti v podobě časové a mobilní nezávislosti, ale také starosti technické a administrativní povahy. K těm se pojí i sjednání kvalitní pojistky. Kromě povinného ručení je vhodné zvážit i možnost havarijního pojištění.

© 2022 Srovnejto.cz a.s., všechna práva vyhrazena.

O zprostředkování pojištění se stará společnost ePojisteni.cz s.r.o. Půjčky a úvěry jsou zprostředkovávány společností Elephant Orchestra, s.r.o. Zprostředkování telekomunikací a energií zajišťuje společnost Tarifomat, s.r.o. Jedná se o společnosti, které jsou součástí Skupiny Srovnejto a jsou držiteli platné registrace České národní banky, případně platné registrace Energetického regulačního úřadu.