Nově postavená dálnice

Dálnice D1: Jak probíhala její výstavba?

11. 12. 2020
|
Délka čtení: 4 min.

Řidiči často proklínaná a vysmívaná, zároveň ale naprosto nepostradatelná – i taková je dálnice D1. Zapomeňme teď na chvíli na aktuální stav dálnice D1 a podívejme se na její historii. Jak probíhala výstavba nejdelší české dálnice?

Konkrétní návrhy na výstavbu dálnice D1 se objevily ve 30. letech 20. století

Ve 30. letech 20. století docházelo k do té doby nevídanému rozmachu motorismu. Bylo jasné, že s dalším růstem počtu aut bude potřeba oddělit pomalý lokální provoz a rychlou dálkovou dopravu. V té době se také objevilo několik návrhů na stavbu dálkových silnic. Jedna z variant pracovala se spojením mezi Plzní a Košicemi, ta druhá – navrhovaná zlínským velkoprůmyslníkem J. A. Baťou – si kladla za cíl spojit Cheb s Podkarpatskou Rusí, tedy nejzápadnější a nejvýchodnější oblasti tehdejšího území Československa.

Baťa v červenci 1937 získal od vlády povolení na přípravné práce, zabrání Sudet Německou říší v roce 1938 ale původní plány narušilo. Ještě téhož roku následovala vídeňská arbitráž, po které Československo přišlo o významnou část jižního i východního Slovenska a také část Podkarpatské Rusi. Cheb, Košice ani Užhorod najednou nebyly součástí československého území. Vše se muselo přepracovávat. Od listopadu 1938, krátce po vídeňské arbitráži, bylo za výstavbu zodpovědné nově zřízené Velitelství stavby dálkových silnic.

V květnu roku 1939 se začalo stavět

Ještě na konci roku 1938 se oficiálně začalo pracovat s termínem dálnice. Stál za ním s největší pravděpodobností stavební inženýr Karel Chmel, který jej vymyslel během projektové přípravy zkrácením a spojením dvojsloví dálková silnice. V prosinci 1938 bylo Velitelství stavby dálkových silnic přejmenováno na Generální ředitelství stavby dálnic.

Konečný plán výstavby nakonec počítal se spojením Prahy a Podkarpatské Rusi. Vše bylo posvěceno i německými okupanty. Ti přikázali, aby dálnice D1 splňovala přísnější technické parametry, které odpovídaly zkušenostem z německých dálnic. Druhého května 1939 se mohlo začít oficiálně stavět. Mimochodem, výstavba začala jen den poté, co byla v Československu zavedena jízda vpravo. Tento krok byl ale plánován delší dobu, a tak se s pravostranným provozem v projektu počítalo.

Válka a komunisté výstavbu zastavily

Dálnice západ – východ, jak se dálnici D1 tehdy říkalo, se začala stavět nejprve v pohoří Chřiby nedaleko Zlína. Tato skutečnost je poměrně paradoxní, protože dnes tudy žádná dálnice nevede. Několik měsíců poté se stavělo i v úseku Praha – Humpolec. Výstavba probíhala navzdory začátku války úspěšně, nicméně postupem času se důsledky bojů projevovaly v nedostatku materiálu i pracovních sil. Stavební práce byly v roce 1942 zastaveny.

Pokračovalo se až po válce – na základě dekretu vydaného prezidentem Benešem byla nařízena dostavba dálnice z Prahy do Brna a dále až ke slovenským hranicím. Začít se však mělo jen částí mezi Prahou a Humpolcem. Výstavba se opět rozběhla v roce 1946, jenže po únoru 1948 se tempo značně zpomalilo a v roce 1950 práce opět ustaly – nový komunistický režim se soustředil na podporu těžkého průmyslu, nikoliv toho automobilového. To, co bylo hotové, zůstalo ležet ladem.

Z Prahy do Brna po dálnici D1 až v roce 1980

Opětovný nárůst silniční dopravy donutil komunisty názor přehodnotit – v roce 1963 vláda rozhodla o obnovení stavby dálnice D1 v trase Praha – Brno – Žilina – Košice, přičemž přednostně se počítalo s kratším úsekem z Prahy do Brna. V září roku 1967 se začalo opět stavět. Mezi lety 1967–1971 se budovala část vedoucí z Prahy do Mirošovic. Zde projektanti využili velké množství původní staveb. Zmiňovaná část byla 12. července 1971 uvedena do provozu jako první úsek československé dálnice.

Výstavba dálnice D1 pokračovala na úsecích do Hořic a přes údolí řeky Sázavy. Paralelně se v 70. letech rozjely práce také na moravské straně – v roce 1975 byl dokončen úsek z Brna do Měřína, o dva roky později se výstavba na české straně dostala do Hořic. Zbývalo tak posledních zhruba 55 km přes Českomoravskou vrchovinu. Po dokončení této části se 8. listopadu roku 1980 mohli řidiči poprvé projet na dálnici D1 z Prahy do Brna. V Brně na D1 navazovala rovněž nová dálnice D2 až do Bratislavy. Československo se konečně dočkalo dálničního propojení.

Co čeká dálnici D1 do budoucna?

Stav dálnice D1 má v současné době daleko k ideálu, na řadě úseků docházelo v posledních letech k opravám. Celková rekonstrukce začala v roce 2013 a běží dodnes. Práce nyní probíhají na čtyřech úsecích, přičemž nejpozději v prosinci by měly na zimu ustat. Plánovanou rekonstrukci nezpomalila ani pandemie koronaviru. „Harmonogram, jak jsme ho nastavili, pokračuje. Ke zpožděním prakticky nedošlo,“ řekl serveru Aktuálně.cz generální ředitel Ředitelství silnic a dálnic Radek Mátl. Pokud se výrazně nezhorší epidemiologická situace a vše půjde podle plánu, pak by celková rekonstrukce dálnice D1 měla skončit v říjnu roku 2021.

Autorka - Vendula Flassig Vrablová
Vendula Flassig VrablováVíce článků autora

Jak se vám tento článek líbil?

Sdílet článek

Související články

  • Muž pije pivo při řízení auta
    15. dubna 2024|Petr Pohůdka
    Bodový systém a pokuty 2024

    Od ledna roku 2024 platí v České republice nový bodový systém. Pro řidiče by měl být přehlednější. Vážné přestupky jsou postihovány přísněji, u banálních provinění se tresty naopak zmírnily. Jaké jsou hlavní změny a kde najdete bodový stav řidiče?

  • Koupě ojetého auta
    08. dubna 2024|Petr Pohůdka
    Jak dovézt auto z Německa: Vše, co potřebujete vědět

    Německý trh s ojetinami je v mnoha ohledech lákavější než ten český. Za západními hranicemi se dají pořídit modely, které v tuzemsku často chybí. Jak koupit auto v Německu a co je potřeba k přihlášení vozidla ze zahraničí? Připravili jsme pro vás průvodce nákupem auta v Německu.

  • Žena telefonuje kvůli prasklému čelnímu sklu
    30. března 2024|Jana Březinová
    Jak řešit prasklé čelní sklo

    Jeden odražený kamínek dokáže napáchat škodu za desítky tisíc. Není divu, že připojištění skel patří k nejoblíbenějším doplňkovým pojištěním. Sjednává si ho každý čtvrtý řidič. Která pojišťovna vám nabídne nejvýhodnější podmínky a jak prasklé sklo řešit?

  • 24. března 2024|Jana Březinová
    Jak řešit nabourané auto na parkovišti

    Podle statistik pojišťoven se s odřeným autem na parkovišti setkalo 9 z 10 řidičů. Jak si s nehodou poradit, ať už jste ji zavinili vy, nebo jiný řidič? A co dělat, když viník od nehody ujede?

  • Zdražení povinného ručení 2022 - Kalkulačka, model auta, mince a smlouvy o pojistce
    19. března 2024|Petr Pohůdka
    Zdražení povinného ručení a havarijního pojištění v roce 2024

    I v letošním roce se provoz vozidla nejspíš prodraží. Připlatíme si nejen za pojištění, ale i autoservisní práce a součástky. Nicméně inflace konečně klesá, a tak by nárůst cenové hladiny neměl být tak výrazný – u povinného ručení a havarijního pojištění experti očekávají nárůst v jednotkách procent. Jak se s případným zvyšováním pojistného poprat?

  • Předávání klíče k autu
    11. března 2024|Petr Pohůdka
    Kupní smlouva na auto a přepis vozu. Co všechno je potřeba?

    Budete kupovat vozidlo nebo se naopak snažíte prodat to své? V obou případech si dejte pozor na správné vypořádání dokumentů. Vždy byste měli uzavřít písemnou kupní smlouvu a včas vůz přepsat na nového majitele, jinak hrozí dokonce pokuty.

  • Řada motoristů se mylně domnívá, že sjednáním povinného ručení auta a havarijního pojištění je jejich vozidlo plně chráněno. Často je pro ně proto nepříjemným překvapením, když pojišťovna odmítne vzniklou škodu uhradit, případně pojistné plnění krátí. Nejedná se přitom o mimořádné případy, ale takové, které mohou potkat téměř každého. Kdy vám pojišťovna odmítne peníze vyplatit, případně vyplatí méně, než jste čekali? Tady je pět situací.
    10. března 2024|Jana Březinová
    5 situací, kdy pojišťovna nezaplatí, ani když je auto pojištěné

    Myslíte si, že je vaše auto po sjednání povinného ručení a havarijního pojištění plně chráněno? Ve většině případů ano. Mohou ale vzniknout situace, kdy pojišťovna pojistné plnění krátí, nebo dokonce odmítne vzniklou škodu uhradit. Problém je jízda na sjetých pneumatikách, neohlášení nehody policii nebo zbytkový alkohol. O jaké další situace se jedná?

  • Automechanik upevňuje rámeček pod SPZ
    27. února 2024|Jana Březinová
    Vše o SPZ: K čemu slouží, jak řešit její ztrátu a vybrat si ji na přání?

    Když SPZ ztratíte a vyjedete bez ní, hrozí vám zákaz řízení až na 1,5 roku. Připravit vás o ni ale může i policie, když zjistí, že dlužíte za pokuty. Od roku 2016 si můžete navrhnout SPZ na přání. Nesmí obsahovat vulgarity a zaplatíte za ni 10 000 Kč. Co dalšího jste o SPZ (ne)věděli?

  • žena telefonuje po nehodě u auta ve sněhu
    13. února 2024|Jana Březinová
    Nehody v zimě: Jak jim předcházet a jak si auto správně pojistit

    V posledních letech bývají zimy mírnější, přesto každoročně na namrzlých silnicích zemře kolem 20 osob a asi 1000 se zraní. Řidiči nejsou zvyklí jezdit v zimních podmínkách, a tak je náledí a sníh na vozovce často zaskočí. Na co si dát na silnicích pozor, jaká zimní výbava vám nesmí chybět a jak si auto na zimu správně pojistit?

  • povinné ručení mimo čr
    12. února 2024|Petr Pohůdka
    Povinné ručení v zahraničí: Kde všude vám platí zelená karta?

    Pokud jezdíte po českých silnicích, musíte mít sjednané povinné ručení. V opačném případě vám hrozí vysoká pokuta. Jako potvrzení o sjednání povinného ručení slouží zelená karta na auto. Jak si ale zařídit pojištění auta do zahraničí? Záleží, kam vyrážíte. V Evropě si téměř všude vystačíte se zelenou kartou, jinde musíte uzavřít hraniční pojištění.