Nově postavená dálnice

Dálnice D1: Jak probíhala její výstavba?

11. 12. 2020
|
Délka: 4 min.

Řidiči často proklínaná a vysmívaná, zároveň ale naprosto nepostradatelná – i taková je dálnice D1. Zapomeňme teď na chvíli na aktuální stav dálnice D1 a podívejme se na její historii. Jak probíhala výstavba nejdelší české dálnice?

Konkrétní návrhy na výstavbu dálnice D1 se objevily ve 30. letech 20. století

Ve 30. letech 20. století docházelo k do té doby nevídanému rozmachu motorismu. Bylo jasné, že s dalším růstem počtu aut bude potřeba oddělit pomalý lokální provoz a rychlou dálkovou dopravu. V té době se také objevilo několik návrhů na stavbu dálkových silnic. Jedna z variant pracovala se spojením mezi Plzní a Košicemi, ta druhá – navrhovaná zlínským velkoprůmyslníkem J. A. Baťou – si kladla za cíl spojit Cheb s Podkarpatskou Rusí, tedy nejzápadnější a nejvýchodnější oblasti tehdejšího území Československa.

Spočítat ceny povinného ručení

Baťa v červenci 1937 získal od vlády povolení na přípravné práce, zabrání Sudet Německou říší v roce 1938 ale původní plány narušilo. Ještě téhož roku následovala vídeňská arbitráž, po které Československo přišlo o významnou část jižního i východního Slovenska a také část Podkarpatské Rusi. Cheb, Košice ani Užhorod najednou nebyly součástí československého území. Vše se muselo přepracovávat. Od listopadu 1938, krátce po vídeňské arbitráži, bylo za výstavbu zodpovědné nově zřízené Velitelství stavby dálkových silnic.

V květnu roku 1939 se začalo stavět

Ještě na konci roku 1938 se oficiálně začalo pracovat s termínem dálnice. Stál za ním s největší pravděpodobností stavební inženýr Karel Chmel, který jej vymyslel během projektové přípravy zkrácením a spojením dvojsloví dálková silnice. V prosinci 1938 bylo Velitelství stavby dálkových silnic přejmenováno na Generální ředitelství stavby dálnic.

Konečný plán výstavby nakonec počítal se spojením Prahy a Podkarpatské Rusi. Vše bylo posvěceno i německými okupanty. Ti přikázali, aby dálnice D1 splňovala přísnější technické parametry, které odpovídaly zkušenostem z německých dálnic. Druhého května 1939 se mohlo začít oficiálně stavět. Mimochodem, výstavba začala jen den poté, co byla v Československu zavedena jízda vpravo. Tento krok byl ale plánován delší dobu, a tak se s pravostranným provozem v projektu počítalo.

Válka a komunisté výstavbu zastavily

Dálnice západ – východ, jak se dálnici D1 tehdy říkalo, se začala stavět nejprve v pohoří Chřiby nedaleko Zlína. Tato skutečnost je poměrně paradoxní, protože dnes tudy žádná dálnice nevede. Několik měsíců poté se stavělo i v úseku Praha – Humpolec. Výstavba probíhala navzdory začátku války úspěšně, nicméně postupem času se důsledky bojů projevovaly v nedostatku materiálu i pracovních sil. Stavební práce byly v roce 1942 zastaveny.

Pokračovalo se až po válce – na základě dekretu vydaného prezidentem Benešem byla nařízena dostavba dálnice z Prahy do Brna a dále až ke slovenským hranicím. Začít se však mělo jen částí mezi Prahou a Humpolcem. Výstavba se opět rozběhla v roce 1946, jenže po únoru 1948 se tempo značně zpomalilo a v roce 1950 práce opět ustaly – nový komunistický režim se soustředil na podporu těžkého průmyslu, nikoliv toho automobilového. To, co bylo hotové, zůstalo ležet ladem.

Z Prahy do Brna po dálnici D1 až v roce 1980

Opětovný nárůst silniční dopravy donutil komunisty názor přehodnotit – v roce 1963 vláda rozhodla o obnovení stavby dálnice D1 v trase Praha – Brno – Žilina – Košice, přičemž přednostně se počítalo s kratším úsekem z Prahy do Brna. V září roku 1967 se začalo opět stavět. Mezi lety 1967–1971 se budovala část vedoucí z Prahy do Mirošovic. Zde projektanti využili velké množství původní staveb. Zmiňovaná část byla 12. července 1971 uvedena do provozu jako první úsek československé dálnice.

Výstavba dálnice D1 pokračovala na úsecích do Hořic a přes údolí řeky Sázavy. Paralelně se v 70. letech rozjely práce také na moravské straně – v roce 1975 byl dokončen úsek z Brna do Měřína, o dva roky později se výstavba na české straně dostala do Hořic. Zbývalo tak posledních zhruba 55 km přes Českomoravskou vrchovinu. Po dokončení této části se 8. listopadu roku 1980 mohli řidiči poprvé projet na dálnici D1 z Prahy do Brna. V Brně na D1 navazovala rovněž nová dálnice D2 až do Bratislavy. Československo se konečně dočkalo dálničního propojení.

Co čeká dálnici D1 do budoucna?

Stav dálnice D1 má v současné době daleko k ideálu, na řadě úseků docházelo v posledních letech k opravám. Celková rekonstrukce začala v roce 2013 a běží dodnes. Práce nyní probíhají na čtyřech úsecích, přičemž nejpozději v prosinci by měly na zimu ustat. Plánovanou rekonstrukci nezpomalila ani pandemie koronaviru. „Harmonogram, jak jsme ho nastavili, pokračuje. Ke zpožděním prakticky nedošlo,“ řekl serveru Aktuálně.cz generální ředitel Ředitelství silnic a dálnic Radek Mátl. Pokud se výrazně nezhorší epidemiologická situace a vše půjde podle plánu, pak by celková rekonstrukce dálnice D1 měla skončit v říjnu roku 2021.

Autorka - Vendula Flassig Vrablová
Vendula Flassig Vrablová Více článků autora

Jak se vám tento článek líbil?

Sdílet článek

Související články

  • cestování-vozem
    Auto
    29. června 2022|Petr Woff
    Kolik stojí benzín a nafta? Srovnáváme ceny pohonných hmot v tuzemsku a zahraničí

    Čerpací stanice prudce zdražily, ale stále jsou mezi nimi významné rozdíly. V tuzemsku zůstává nejnákladnější Praha, zatímco nejlevnější benzín a naftu natankujete v Ústeckém a Karlovarském kraji. Za státními hranicemi ušetříte v Polsku a Slovinsku, ale vyšší účty očekávejte v Rakousku. Současné ceny pohonných hmot porovnáváme v grafech, které zachycují celou Českou republiku i Evropskou unii.

  • Koupě ojetého auta
    Auto
    Dovážíte auto z Německa? Tady je vše, co potřebujete vědět

    Německý trh s ojetinami je v mnoha ohledech slibnější než ten český. Za západními hranicemi se dají pořídit zejména slušná SUV, která v tuzemsku pořád chybějí. Pokud se vydáváte pro auto do Německa, měli byste se pořádně připravit a vyhnout se některým nepříjemnostem. Proto přinášíme podrobného průvodce dovozem auta od našich sousedů.

  • prihlaseni-noveho-vozu
    Auto
    15. května 2022|Marek Drahorád
    Návod, jak přihlásit nové auto

    Jak zvládnout přepis auta tak, aby vám nehrozily žádné problémy? Jaké jsou lhůty, kam vyrazit, jak řešit pojištění a co si vzít s sebou? Přepisu se nemusíte obávat, nejde o nijak složitý proces. Známe všechny potřebné kroky a doklady.

  • Auto
    05. května 2022|Marek Drahorád
    Povinná výbava na motorku v EU 2022

    Víte, co všechno s sebou musíte vozit na motorce? Povinná výbava motocyklu může v roce 2022 překvapit i zkušené jezdce. Přečtěte si, z čeho se skládá povinná výbava v Česku a jak se liší v zahraničních zemích, kam Češi na motorce často vyráží.

  • Mechanik s pneumatikou
    Auto
    Celoroční pneumatiky: Komu se jejich pořízení vyplatí a jak se k nim staví jednotlivé pojišťovny?

    Pořízení automobilu s sebou nese obrovskou dávku komfortu a svobody. Na druhou stranu jsou tyto výhody vykoupeny zodpovědností a řadou povinností, s nimiž souvisí spousta budoucích investic i starostí. Jednou z nich jsou i pneumatiky. Pokud se vám nechce investovat do letních a zimních gum, jsou jistou alternativou pneumatiky celoroční. Kdy má smysl je pořizovat a jak bude pojišťovna řešit případnou pojistnou událost?

  • tankování
    Auto
    Jak ušetřit na pohonných hmotách? Stáhněte si chytrou aplikaci a jezděte chytře

    Ceny pohonných hmot v posledních týdnech překonávaly historická maxima. Důvodem je nejen zdražování ropy na světových trzích, ale i citelné oslabení koruny vůči dolaru. Oboje nepochybně souvisí s propuknutím války na Ukrajině. Jak ušetřit na pohonných hmotách a zároveň auto zbytečně neničit?

  • Koupě ojetého auta
    Auto
    08. dubna 2022|Marek Drahorád
    Vyplatí se koupit nové nebo ojeté auto? Jaké mají klady a zápory?

    Pokud už máte jasno, které auto si chcete pořídit a jak ho budete financovat, zbývá už jen poslední krok, a to samotný nákup vozu. Při něm se můžete vydat dvěma směry - pořídit si zcela nové auto, nebo sáhnout po ojetém. Zjistěte, jaké jsou klady a zápory obou možností a která je tou správnou pro vás.

  • žena prodává páru auto v salonů
    Auto
    04. dubna 2022|Marek Drahorád
    Jak u ojetého vozu poznat, že je stočený tachometr

    Až třetina ojetin v Česku má stočený tachometr. Třetina nabízených vozů je po bouračce. A třetina má jiný původ, než jaký se uvádí v inzerátu. Nelichotivá tuzemská statistika. Obezřetnost je proto při nákupu auta z bazaru vždy na místě. Poznat stočený tachometr je ale často nelehký úkol a koupě auta se tím komplikuje. Zjistěte, na co se zaměřit, abyste nenaletěli podvodníkům, a jaké nástroje vám při kontrole ojetiny mohou pomoci.

  • manželé stoji u bílého auta v autosalonu
    Auto
    31. března 2022|Marek Drahorád
    Jak vybrat nejvýhodnější financování nového auta?

    Výběr nového auta už máte za sebou? Pak už zbývá vyřešit jen financování. Zjistěte, která z dostupných možností je pro vás tou nejvýhodnější. 

  • nehoda
    Auto
    28. března 2022|Lucie Dosedělová
    Nabouralo vás ukrajinské nepojištěné auto? ČKP vám škodu zaplatí, víme jak postupovat

    Škodu na vlastním vozidle nemusíte vymáhat po ukrajinských řidičích. Česká kancelář pojistitelů se zavázala za ně škody uhradit. Stačí si připravit záznam o nehodě a požádat o náhradu škody.

  • žena volá asistenční službu
    Auto
    17. března 2022|Vendula Flassig Vrablová
    Povinné ručení a havarijní pojištění dál zdražuje. Jak na něm ušetřit?

    Koronavirová pandemie, stejně jako válka na Ukrajině, rozkolísaly zcela zásadním způsobem evropský i světový trh. Cenové šoky jdou bohužel ruku v ruce s velkým zdražováním, které se dotkne prakticky každého z nás. Kromě pohonných hmot a energií se zvyšování cen nevyhne ani povinnému ručení nebo havarijnímu pojištění.

  • autonehoda
    Auto
    10. března 2022|Vendula Flassig Vrablová
    Víte, jakou ochranu si můžete sjednat v rámci havarijního pojištění?

    Pořízení osobního automobilu nepřináší jen radosti v podobě časové a mobilní nezávislosti, ale také starosti technické a administrativní povahy. K těm se pojí i sjednání kvalitní pojistky. Kromě povinného ručení je vhodné zvážit i možnost havarijního pojištění.

  • ČKP Ukrajina
    Auto
    09. března 2022|Vendula Flassig Vrablová
    Ukrajinci prchající před válkou mohou díky ČKP jezdit dva měsíce bez povinného ručení

    Válečný konflikt na Ukrajině nutí miliony lidí narychlo opouštět své domovy. Ti, kteří mají to štěstí, prchají ke svým západním sousedům osobními automobily. Často ale nemají sjednané pojištění odpovědnosti z provozu vozidla (tzn. povinné ručení) a nevlastní tudíž ani tzv. zelenou kartu, která jeho zaplacení dokládá. Pokud způsobili nehodu, byl to ještě donedávna zcela zásadní problém.

  • motorkář v Alpách
    Auto
    04. března 2022|Vendula Flassig Vrablová
    Jak vybrat výbavu na motorku na dlouhé cesty

    Chystáte se vyrazit na motorce na vícedenní výlet? Pojedete poprvé do zahraničí a chcete vědět, na co si dát pozor? Máme pro vás tipy, jak se vybavit na dlouhé cesty na dvou kolech.

  • servis a kontrola motorky
    Auto
    01. března 2022|Marek Drahorád
    Jak připravit motorku před sezónou?

    Mezi motorkáři se najdou nadšenci, kteří sedlo svého stroje neopouští ani v zimních měsících. Většina ale motorku ukládá k zimnímu spánku. Dlouhé stání však neprospívá žádným strojům a motorky nejsou výjimkou. K přípravě motocyklu po zimní pauze proto přistupujte svědomitě - citelně tím snížíte riziko poruch i nehod.

  • Jak řešit srážku se zvěří?
    Auto
    10. února 2022|Marek Drahorád
    Jak řešit srážku se zvěří?

    Nemusíte nutně projíždět lesem či polní krajinou, aby vám pod koly vozu skončilo zvíře. Jak se zachovat v případě, že není možné střetu se zvířetem či divokou zvěří zabránit? Jak řešit vzniklou škodu a lze se proti ní pojistit?

  • mladý pár drží klíčky od nového auta
    Auto
    Kupní smlouva na auto a přepis vozu. Co všechno je potřeba?

    Budete kupovat vozidlo nebo se naopak snažíte prodat to své? V obou případech si dejte pozor na správné vypořádání dokumentů. Vždy byste měli uzavřít písemnou kupní smlouvu a včas vůz přepsat na nového majitele, jinak hrozí dokonce pokuty.

  • Muž oškrabává auto
    Auto
    04. února 2022|Marek Drahorád
    Jak správně udržovat auto v zimě?

    Extrémní teploty nevyhovují žádnému stroji. Automobily nejsou výjimkou a obzvlášť v zimě mohou bez správné údržby trpět. Víte, jak se o své auto v zimě správně postarat? Objevte s námi tipy, jak se o vůz správně starat, když venkovní teploty spadnou pod bod mrazu.

  • kontrola motoru s baterkou
    Auto
    Na co si dát pozor při koupi ojetého vozu

    Ať už kupujete ojeté auto z bazaru nebo od soukromé osoby, číhá na vás celá řada nástrah. Tu se zamlčí závada, tam se zatají bouračka, ale setkáte se i s regulérními podvody, jako je přetočený tachometr. Kromě technického stavu byste si měli posvítit i na doklady k vozu a uzavřít kvalitní smlouvu, aby koupě ojetého auta proběhla bez problémů.

  • zelená karta pojištění
    Auto
    Zelená karta stačí v elektronické podobě, rozhodlo Ministerstvo financí

    Ministerstvo financí rozhodlo ve prospěch řidiče, který se při silniční kontrole prokázal zelenou kartou na displeji telefonu. Zatím se jedná pouze o rozhodnutí v konkrétním případu, ale znamená to, že řidičům bude odteď stačit zelená karta v elektronické podobě.

  • Muž za volantem
    Auto
    13. ledna 2022|Marek Drahorád
    Jak vybrat auto? Těchto 10 tipů vám pomůže

    Auto je jednou z nejdražších věcí, kterou si pořizujeme. Jeho výběru bychom proto měli věnovat dostatečnou péči, ať už pokukujeme po novém, ojetém nebo úplně prvním autě. Náš desetibodový seznam tipů vám hledání ideálního vozidla výrazně usnadní - nehledě na váš rozpočet.

  • zena_drzi_ridicsky_prukaz
    Auto
    11. ledna 2022|Marek Drahorád
    Vše, co jste chtěli vědět o řidičském průkazu

    Řidičských průkazů existuje celá řada a není vůbec snadné se v nich vyznat. Potřebujete je na řízení motorky, auta, náklaďáku i traktoru. Jaké druhy řidičského oprávnění v Česku rozlišujeme a jak je získat?

  • Mnoho SPZ
    Auto
    13. prosince 2021|Marek Drahorád
    Jak postupovat při krádeži SPZ?

    Dokonce i SPZ (registrační značky vozidel) se stávají terčem krádeží. Zloději s nimi sice nemohou dlouhodobě nic moc dělat, avšak hodí se jim na jednorázové podvody. Mnoho řidičů si neví s takovou situací rady a bohužel je čeká mnoho komplikací.

  • Žena manipuluje s autobaterií
    Auto
    29. listopadu 2021|Marek Drahorád
    Nabíjení autobaterie doma: Na co si dát pozor?

    Autobaterii prospívá pravidelný provoz a alespoň občasné jízdy na delší vzdálenosti. Dlouhodobě nepoužívaným bateriím hrozí totální vybití a následné nevratné poškození. U stojících aut se proto doporučuje akumulátor pravidelně kontrolovat a občas ho nechat dobít.

  • Náhrada škody z povinného ručení, když není známý viník
    Auto
    23. listopadu 2021|Jana Poncarová
    Náhrada škody z povinného ručení: Co dělat, když neznáte viníka?

    Když nabouráte, měli byste nehodu nafotit a vše sepsat společně s dalšími účastníky, aby vám pojišťovna mohla vyplatit pojistku. Pak jde hlavně o administrativu. Získat náhradu škody z povinného ručení je ale mnohem složitější, když viník od nehody ujede. Co dělat? Jaká jsou vaše práva a povinnosti? A kdy zavolat policii?

© 2022 Srovnejto.cz a.s., všechna práva vyhrazena.

O zprostředkování pojištění se stará společnost ePojisteni.cz s.r.o. Půjčky a úvěry jsou zprostředkovávány společností Elephant Orchestra, s.r.o. Zprostředkování telekomunikací a energií zajišťuje společnost Tarifomat, s.r.o. Jedná se o společnosti, které jsou součástí Skupiny Srovnejto a jsou držiteli platné registrace České národní banky (ČNB).