Elektrické koloběžky a elektrokola zažívají boom. Ročně se prodá asi 100 tisíc elektrokol, a ještě více elektrokoloběžek. Takový nárůst s sebou nese problémy – nehody, zranění a nedodržování pravidel. Vyřeší situaci povinné ručení?
Elektrokoloběžky se totiž v posledních letech rozmohly v rámci měst, kde fungují jako sdílený dopravní prostředek. Například v Praze si můžete půjčit sdílené koloběžky Lime. Původně ušlechtilý nápad, který měl snížit emise a regulovat dopravu v centru, ale městům způsobuje problémy.
Lidé jezdí na elektrokoloběžkách po chodnících, v podnapilém stavu, ve dvou lidech – přitom to všechno je zakázáno. Ve vysoké rychlosti ohrožují chodce. Koloběžky se válí po chodnících a vandalové je hází i do Vltavy. Z toho důvodu se na magistrátu řeší, jak sdílené elektrické koloběžky v Praze zakázat nebo jejich provoz výrazně omezit.
Na rozdíl od aut se na kolech a koloběžkách zatím neplatí povinné ručení. Když zaviníte nehodu a někoho zraníte nebo mu způsobíte materiální škodu, budete muset vše hradit ze svého. Můžete si ale pojistit odpovědnost v rámci pojištění majetku.
Problém však představují i koloběžky v soukromých rukou. Podle statistik BESIP má 100–200 tisíc elektrokol a elektrokoloběžek upravený výkon, a tak jezdí až 50 km/h. Přitom legislativa povoluje maximální rychlost 25 km/h.
Zanedbatelná nejsou ani zdravotní rizika. V hlavním městě řeší každý rok více než tři stovky úrazů po pádu z elektrokoloběžky, nejčastěji se jedná o poranění hlavy a mozku. Většina lidí totiž jezdí bez helmy.
Z pohledu zákona se na uživatele elektrokoloběžek a elektrokol pohlíží stejně jako na cyklisty. Nejvíce se chybuje v tom, že elektrokoloběžky jezdí po chodníku, ale to je zakázáno.
Na elektrokoloběžce platí také povinná výbava, mj. nezávislé brzdy a odrazky. Za snížené viditelnosti musí mít koloběžka navíc bílé světlo vpředu a červené vzadu.
Česká republika nezavedla žádné omezení pro věk, kdy mohou elektrokoloběžku užívat děti. Avšak stejně jako u kola platí povinnost nošení ochranné přilby pro děti do 18 let. Na elektrokoloběžce, elektrokole i běžném jízdním kole je zakázáno jezdit pod vlivem alkoholu.
Při jízdě na elektrokoloběžce nebo elektrokole byste neměli hledět pouze na to, jaká pravidla stanovuje zákon, ale také být ohleduplní k ostatním účastníkům provozu. Můžete se inspirovat cyklistickou etiketou, o níž mluvil bývalý cyklista Jiří Ježek a policejní preventista Ondřej Penc v podcastu Nepodceňto.
O tom, jak správně jezdit po silnici a předcházet kolizi s autem, jsme si povídali v podcastu s Romanem Kreuzigerem.
Pro kola, koloběžky ani jejich elektrické varianty zatím neplatí povinnost pojištění. Ovšem podle nového zákona, který by měl vstoupit v platnost od 1. 1. 2024, budou muset mít povinné ručení stroje s elektrickým motorem:
překračující rychlost 25 km/h,
vážící více než 25 kg a překračující rychlost 14 km/h.
Zákon se bude vztahovat na elektrokoloběžky, o dalších e-vozítkách se jedná. Elektrokola budou mít výjimku, protože motor plní pouze doplňkovou funkci.
Reálně se ale nová povinnost většiny vlastníků elektrokoloběžek nedotkne. Omezení na rychlost 25 km/h platí i dle zákona o silničním provozu č. 361/2000 Sb. Elektrokoloběžky s vyšší konstrukční rychlostí se považují za motocykl, a tak již dnes na ně musíte mít řidičské oprávnění a také povinné ručení. Nejoblíbenější elektrokoloběžky pak ani zdaleka neváží 25 kg, obvyklá hmotnost se pohybuje mezi 12–17 kg.