Mezi cyklisty a řidiči často panuje řevnivost. Řidiči nemohou vystát, když cyklisté jezdí vedle sebe, kolaři si zase stěžují, že je auta míjí v minimální vzdálenosti. Ale kdo je vlastně v právu? Jaká pravidla platí pro cyklisty v silničním provozu?
Cyklistika je v Česku fenomén. Alespoň občas jezdí na kole tři čtvrtiny Čechů, a to především v letní sezóně. Informace a data vychází z výzkumu iniciativy Dám respekt a BESIP, který pro ně v březnu 2022 provedla společnost Kantar.
Většina cyklistů preferuje jízdu na kole mimo silnice, tedy po cyklostezkách, nezpevněných cestách nebo terénem. A není divu, že se chtějí vyhýbat silnicím. Každý druhý Čech totiž vnímá vztah cyklistů a motoristů jako více či méně nepřátelský. Téměř 70 procent lidí se domnívá, že za nebezpečné situace na silnicích může nedostatek respektu z jedné či druhé strany.
Přitom 66 procent lidí v Česku patří zároveň mezi řidiče i cyklisty. Jak ale říká Jiří Ježek v podcastu, lidé se chovají jinak na kole a jinak v autě. Jakmile se dostanou do jedné nebo druhé role, často zapomínají na respekt.
Podle průzkumu je potřeba cyklisty i řidiče edukovat v několika oblastech, kde se nejčastěji chybuje.
Od 1. ledna 2022 začalo platit nové pravidlo, podle nějž musí řidič motorového vozidla při předjíždění cyklisty dodržet bezpečný boční odstup, a to nejméně 1,5 metru. U pozemních komunikací s nejvyšší dovolenou rychlostí 30 km/h platí odstup nejméně jeden metr.
Tomuto tématu jsme se věnovali již v podcastu s názvem Když se potká auto s kolem, v němž byl hostem profesionální cyklista a spoluzakladatel iniciativy Jeden a půl metru Roman Kreuziger.
„Když projede kamion rychlostí 80 kilometrů a ten cyklista jede nějakých 25 kilometrů za hodinu, tak ten jeden a půl metru je bezpečná vzdálenost, aby ho tlaková vlna nestáhla pod sebe. Samozřejmě nejde se řídit jenom 1,5 metrem, protože jsou okresky, které jsou užší. Je to o tom, že pokud řidič dá blinkr, a ukáže tomu řidiči za sebou, že tam má nějakou překážku, tak dokáže zamezit neštěstí,“ uvedl Kreuziger.
Rozdíl mezi cyklopruhem a cyklokoridorem není jasný velké části cyklistů ani řidičů, přitom rozdíly v jejich užívání jsou značné.
Cyklopruh je vyhrazený pouze pro cyklisty a ti ho musí použít. Naopak řidiči do něj smí vjíždět jen za daných pravidel (při odbočování, objíždění a parkování). Auta nesmí v cyklopruhu zastavit a stát. Vyhrazený pruh pro cyklisty je označen příslušnou dopravní značkou a na silnici symbolem jízdního kola. Obvykle bývá povrch cyklopruhu odlišený červenou barvou a vždy je oddělen dělicí čárou od zbytku silnice.
Cyklokoridor slouží pouze jako upozornění pro řidiče, že se v místě vyskytuje větší množství cyklistů. Značí se piktogramem cyklisty a dvěma šipkami. Auta smí do cyklokoridoru vjíždět, i zde zastavit a stát.
Platí, že cyklista po chodníku nesmí jezdit. Dle zákona je chodník vyhrazený pouze pro pohyb chodců, stejně tak přechody pro chodce. Pokud chce cyklista přechod použít, musí sesednout z kola a vést ho. Pro jízdu na kole jsou určeny přejezdy pro cyklisty.
Cyklostezka je sice vyhrazena pro pohyb cyklistů, to ale neznamená, že si na ní člověk na bicyklu může dělat, co chce. Cyklisté by se měli vyhnout rychlé a nebezpečné jízdě. Důležité je brát ohled na ostatní uživatele cyklostezky, což mohou být i jezdci na kolečkových bruslích a lyžích.
Při jízdě po stezce pro chodce a cyklisty by měla být dávka ohleduplnosti ještě větší. Bohužel je častým nešvarem chůze nebo jízda na kole přes celou šířku stezky. Zejména v úzkých místech by se chodci i cyklisté měli pohybovat za sebou, aby zůstal dostatek prostoru pro všechny.
Souběžná jízda cyklistů je zákonem zakázána. Jestliže jedou cyklisté ve skupině, musí jet za sebou. Dle zákona by se po silnici měli pohybovat vpravo, co nejblíže okraji vozovky. Nicméně Jiří Ježek v podcastu radí používat zdravý rozum: „Já vždycky radím, nejezdit úplně u kraje. Samozřejmě neblokovat dopravu. (…) Ale nejezdit úplně u kraje, protože pak člověk na kole ztrácí manévrovací prostor.“
Pokud cyklista pojede až u kraje a bude tam díra, může řidiče za sebou překvapit náhlým manévrem a ohrozit ho. Jestliže se chystá k vybočení, měl by dát znamení rukou. Zároveň by však neměl ohrozit ani sám sebe tím, že vjede do velké díry na silnici, to může vést až k pádu pod auto. Proto je lepší nechat si od krajnice kousek manévrovacího prostoru.
Děti do 18 let mají v České republice povinnost nosit helmu při jízdě na kole. Obrovský přínos má přilba i pro dospělé, poranění hlavy patří k nejzávažnějším úrazům na kole.
V Česku se dlouhodobě nedaří snížit počty dopravních nehod s tragickými následky pro cyklisty – v loňském roce zemřelo na silnicích 43 cyklistů, v roce 2016 to bylo 39. U ostatních typů dopravních nehod je přitom trend opačný a počet obětí klesá.
Každý pátý cyklista, který byl účastníkem dopravní nehody, jel pod vlivem alkoholu. Posilnění alkoholem jezdí a bourají na kole častěji muži.
Jsou běžné výlety, lidé se svolají a jedou si takovou ‘Tour de Beer’ – prostě u každého stánku si zastavím a dám si pivo. A to už je opravdu špatně. Bohužel si myslím, že společnost to nebere jako úplně negativní jev.
Pro cyklisty však platí nulová tolerance alkoholu. Cyklista je účastníkem silničního provozu, proto se na něj vztahují stejná pravidla silničního zákona o provozu na pozemních komunikacích jako na řidiče. Řidič nesmí požít alkoholický nápoj nebo užít návykovou látku před ani během jízdy.
Opilí cyklisté sice nemohou přijít o řidičský průkaz a nehrozí jim ani trestné body, přesto riskují. A to nejen nehodu, ale také pokutu.
Do jednoho promile je sankce od 2 500 do 20 000 korun.
Od 1 promile je sankce od 25 000 do 50 000 korun.
Za odmítnutí dechové zkoušky je sankce od 25 000 do 50 000 korun.
Cyklisty může kontrolovat nejen státní, ale i městská policie. Veškeré přestupky se pak řeší v rámci správního řízení. Během sezóny se pořádají dopravní akce mířící přímo na cyklisty.
Přestože dodržujete všechna pravidla, někdy se nehodě nevyhnete. Proto nezapomínejte na kvalitní pojištění.
Nemělo by chybět žádnému cyklistovi v ČR ani na cyklovýletě do zahraničí. Pojištění odpovědnosti, známé také jako „pojistka na blbost“ nebo pojištění občanské odpovědnosti, kryje škody, které jako cyklista způsobíte třetím stranám. Uzavřít ho můžete samostatně, případně jako součást pojištění domácnosti.
Při cestách do zahraničí si sjednejte cestovní pojištění, jeho součástí by mělo být také pojištění odpovědnosti. Důležitá je dostatečně vysoká pojistná částka, aby pokryla celou vzniklou škodu nebo újmu. Lékařské ošetření v zahraničí může stát mnohonásobně vyšší částky než v ČR. Jiří Ježek v podcastu popisuje, že úraz na kole v USA by ho bez pojištění přišel na 5 milionů. Pojišťovny proto doporučují volit spíše vyšší pojistné limity – v rozpětí 10 až 20 milionů korun.
Cyklisté by neměli podceňovat ani úrazové pojištění, ze kterého se vyplácí odškodné v případě úrazu s trvalými následky či smrti. Když jste živitelem rodiny, máte děti nebo na vás závisí jiné osoby, nemělo by vám úrazové pojištění chybět.
Pořídili jste si drahé kolo? Pak myslete na pojištění samotného dopravního prostředku. Policie každý rok eviduje několik tisíc krádeží jízdních kol. V průměru škoda dosahuje 22 tisíc korun. Bicykl uložený v bytě nebo rodinném domě si můžete pojistit v rámci pojištění domácnosti.
U dražších kol se vyplatí sjednat si individuální pojistku na jeho plnou hodnotu. Některé pojišťovny nabízejí klientům připojištění, tzv. cykloasistence. Ta pomůže jak v případě odcizení kola, tak v případě drobné poruchy.
Při uzavírání smlouvy si důkladně přečtěte pojistné podmínky a pozornost věnujte zejména výlukám. K obvyklým výlukám patří konzumace alkoholu. Pokud na kolo sednete pod vlivem a způsobíte nehodu, pojišťovna vám plnění neposkytne.
V loňském roce policie zaznamenala 4 tisíce nehod cyklistů. Polovinu tvořily samonehody, tedy události bez přítomnosti dalších účastníků dopravního provozu. U druhé poloviny jde především o střet cyklisty s motoristou, přičemž počet viníků je rozložen rovnoměrně mezi obě skupiny.
Podle průzkumu BESIP se na kole cítí bezpečně pouze třetina dotázaných. Nejčastěji cyklisté vyčítají motoristům velkou rychlost a nedostatečný prostor při předjíždění.
Naopak motoristům vadí, že cyklisté nerespektují zákaz jízdy po chodníku nebo jezdí po silnici vedle sebe.
Najít smír mezi cyklisty a řidiči si dala za cíl iniciativa Dám respekt ve spolupráci s BESIP, společně připravily kampaň na sezónu 2022. Kromě televizních a rozhlasových spotů plánují uspořádat i akce pro veřejnost s využitím virtuální reality či odborné kulaté stoly.
Abyste předešli zbytečným komplikacím a rizikům, sestavil BESIP desatero bezpečné jízdy na kole:
Stav kola a jeho výbavy
Kolo musí být správně seřízené a splňovat všechny požadavky na povinnou výbavu. Základem bezpečnosti je cyklistická přilba nejen pro děti, ale také pro dospělé.
Vždy buďte vidět
Noste barevné cyklistické oblečení, ideálně s reflexními prvky. Reflexní vesta sice není příliš estetický kus oděvu, ale kolemjedoucí řidič ji nepřehlédne, proto se nestyďte ji používat.
Za snížené viditelnosti mějte nejen odrazky, ale zapněte rovněž světla.
Alkohol na kolo nepatří
Po požití alkoholu a dalších omamných látek klesá reakční doba, schopnost rozhodování a zhoršuje se stabilita.
Kromě toho je jízda na kole pod vlivem zakázána. Koledujete si o pokutu a když způsobíte nehodu, pojišťovna vám neposkytne plnění.
Nezáleží na tom, kolik kilometrů ujedete, ale jak
Začínejte pozvolna a volte trasy, které si můžete v případě únavy zkrátit.
Vyhýbejte se frekventovaným komunikacím, pokud si na kole nejste stoprocentně jistí. Pamatujte, že chodník je určen výhradně pro chodce, stejně jako přechod.
Předvídejte
Nepovažujte se za pány silnic. Nezapomínejte na to, že když auto vidíte vy, neznamená to, že jeho řidič vidí vás.
V zatáčkách můžete narazit na štěrk, rozlitou naftu, olej nebo motoristu v protisměru.
Využívejte všechny smysly
Měníte-li směr jízdy, dejte to včas a jasně najevo znamením paží.
Řídítka držte pevně a sledujte cestu před sebou. Nečekaný výmol nebo kanál, kterým projedete, může způsobit defekt či pád.
Využívejte sluch. Neposlouchejte hlasitou hudbu, netelefonujte ani nepište zprávy. Všechny tyto aktivity odvádí vaši pozornost a zhoršují ovladatelnost kola v krizových situacích.
Na silnici vpravo
Při jízdě na silnici se držte u pravé krajnice. Jedete-li ve skupině, udržujte takové rozestupy, aby vás auto mohlo bezpečně předjet a do mezery se zařadit.
Větší skupiny je vhodné rozdělit a nechat mezi nimi větší prostor.
Dejte si pozor na zaparkovaná auta, která objíždíte zleva – může se stát, že řidič zrovna otevře dveře.
Myslete na mrtvý úhel
Zejména řidiči velkých a nákladních vozů mají v zrcátkách mnohem větší mrtvý úhel, takže je možné, že cyklistu neuvidí.
V žádném případě nepředjíždějte vozidlo, které signalizuje levým blinkrem odbočení či vyjíždění z parkovacího místa.
Zamykejte svá kola
Čím je zámek silnější, tím hůř se překonává.
Nikdy kolo nezamykejte jen za přední kolo, pro zloděje není složité ho povolit a odnést zbytek bicyklu.
Když kolo zamykáte, připoutejte ho k pevnému předmětu současně za rám a přední kolo.
Nejpoužívanější jsou lankové zámky. Vyznačují se především lehkostí, ale poskytují malou bezpečnostní ochranu.
Skládací zámek má komplikovanější konstrukci, díky ní však poskytuje vyšší míru zabezpečení. To se ale projevuje i na jeho ceně.
Silné ocelové řetězové zámky využijete k uzamknutí kola na chodbě svého domu, v garáži nebo na zahradě. Jsou těžší, a proto nevhodné k převážení na kole.
Zranění hlaste
Neposkytnutí první pomoci je kvalifikováno jako trestný čin. Kolize se zraněním proto neignorujte. Volejte rychlou záchrannou službu, případně policii.
Bývalý cyklista Jiří Ježek patří mezi nejznámější české sportovce. Navzdory těžké nehodě, která ho v dětství připravila o pravou nohu, šestkrát ovládl mistrovství světa i paralympijské hry. Jako profesionální závodník strávil v sedle kola více než dvacet let, dnes se věnuje především moderování a o svém příběhu také přednáší.
Nejlepší ochranou je prevence. Takovým heslem se řídí kapitán Ondřej Penc, policejní preventista. Sám se na silnicích a cyklostezkách pohybuje v několika rolích – jako řidič, motorkář, bruslař nebo koloběžkář – proto ví, jak moc je vzájemný respekt důležitý. A všem radí: Nezapomínejte na oční kontakt!