Červené auto

Bonus a malus - jak se v nich vyznat?

7. 8. 2018
|
Délka čtení: 6 min.

V momentě, kdy povinné ručení přestalo být výsadou České pojišťovny, padlo jednotné pojistné pro všechny. Každá pojišťovna tak má vlastní ceník a pojistné se může měnit dle pojištěného auta a dalších podmínek. Mezi faktory, které výši pojistného ovlivňují, patří mimo jiné také systém bonusů a malusů.

Bonus a malus - jak se v nich vyznat?

Značná část řidičů vlastně ani neví, co systém bonusů a malusů je. Něbodokteří o tomto systému sice slyšely, ale nemají tušení, jak funguje. Pouze každý sedmý motorista ví, co bonus a malus znamená a co obnáší. Tyto informace vyplynuly z výzkumu provedeného agenturou Ipsos pro Wüstenrot pojišťovnu.

Ne vždy se za vysoké pojistné vyplatí kritizovat pojišťovny. Výslednou cenu povinného ručení mohou ovlivnit i motoristé svým způsobem jízdy. Díky systému bonusů se řidičům může snížit povinné ručení i o polovinu a více.

Až 70% sleva

Řidičů, kteří jezdí bez nehod, si pojišťovny cení. Za bezpečnou jízdu je odměňují tzv. bonusy, což je vlastně sleva na pojistném. Slevu získá motorista za každých 12 měsíců bezeškodního průběhu. Sleva za toto období obvykle činí 5 %. Slevy se postupně sčítají a mohou dosáhnout maximální výše až 70 %. Samozřejmě záleží na jednotlivých pojišťovnách. Většina pojišťoven nabízí maximální slevu na povinném ručení ve výši 50-60 %.

Pojišťovny vykazují i jistou dávku tolerance. Pokud řidič, který jezdí bez nehod řadu let, způsobí nehodu poprvé, tak ji ignorují.

Malus za každou nehodu

Hůře jsou na tom motoristé, kteří si na své konto připsali hned několik nehod. Za každou zaviněnou nehodu pojišťovna odečte příslušný počet měsíců od celkového počtu bonusových měsíců. Jakmile nemá už žádné bonusové měsíce, pojišťovny přistoupí k navýšení pojistného, a to až na dvojnásobek.

Mezi jednotlivými pojišťovnami panují velké rozdíly. Některé pojišťovny první nehodu nepočítají, jiné vám okamžitě “napálí” přirážku k pojistnému. Jako příklad může posloužit případ dvaadvacetileté ženy, která za volantem silného auta zavinila jedinou nehodu. Nová nabídka na povinné ručení se mezi nejlevnější a nejdražší pojišťovnou lišila o neuvěřitelných 55 000 Kč!

Monika ŠaríkováVíce článků autora

Sdílet článek

Související články

  • Přívěsný vozík
    22. října 2025|Hana Fabianová
    Povinné ručení pro přívěsný vozík: Je nutné?

    Majitelé přívěsných vozíků za auto si musejí ze zákona sjednat povinné ručení. V případě zaviněné dopravní nehody jsou z tohoto pojištění hrazeny škody na majetku či zdraví. Cena povinného ručení pro běžný přívěsný vozík je velmi příznivá, vyjde totiž maximálně na několik stokorun ročně.

  • Liška na silnici před autem
    21. října 2025|Jana Březinová
    Jak řešit srážku se zvěří?

    Z místa nehody zavolejte policii a postupujte podle jejích pokynů. Na zvíře nesahejte a neodvážejte ho pryč –⁠ to by bylo pytláctví. Škodu na autě vám proplatí pojišťovna, ale jen v případě, že jste si sjednali připojištění střetu se zvěří. To vás vyjde na několik set korun ročně.

  • Zdražení povinného ručení 2022 - Kalkulačka, model auta, mince a smlouvy o pojistce
    23. září 2025|Petr Pohůdka
    Zdražení povinného ručení a havarijního pojištění v roce 2025

    I v letošním roce se provoz vozidla o něco prodraží. Připlatíme si nejen za pojištění, ale i autoservisní práce a součástky. Nárůst cenové hladiny se u povinného ručení pohybuje okolo 6–7 %, u havarijního pojištění je situace o něco příznivější. Jak se poprat s případným zvyšováním pojistného?

  • chorvatsko-autem
    12. srpna 2025|Jana Březinová
    Cesta autem do Chorvatska 2025

    V roce 2025 vás na cestě do Chorvatska nečekají žádné velké novinky. Zjistěte, jaké trasy jsou nejrychlejší, na kolik vás vyjdou pohonné hmoty i jak se vyhnout kolonám.

  • volant auta
    24. ledna 2025|Jana Březinová
    Novinky pro řidiče v roce 2025: Kompletní průvodce změnami

    Rok 2025 je pro řidiče opět plný novinek, které ovlivní nejen jejich peněženky, ale i každodenní provoz na silnicích. Dálniční známka zdražuje, rozšiřují se funkce Portálu dopravy a pravděpodobně vzroste cena povinného ručení.

  • muž sedící v autě - co najdeme v technickém průkazu
    10. října 2024|Petr Pohůdka
    Co najdete v technickém průkazu?

    Česká republika se digitalizuje a pociťují to i řidiči. Úřady vám od roku 2024 nevydají velký technický průkaz v papírové podobě. Informace o svém voze najdete v elektronickém registru, kam se přihlásíte přes internet. Malý technický průkaz zůstává ve fyzické formě, ale dočkal se mnoha změn. Jaké informace se v něm nachází?

  • 16. září 2024|Jana Březinová
    Změny pro řidiče od 1. října 2024: Další novinky v povinném ručení

    Rok 2024 je pro řidiče plný změn. Od 1. října 2024 přichází další várka z nich, tentokrát se týkají povinného ručení. Nově bude nutné pojištění vozidla zaplatit hned při sjednání, jinak nebude platné. Na druhou stranu už u sebe řidiči nemusí vozit zelenou kartu. Jaké další novinky na řidiče čekají?

  • dopravni_nehoda_hadajici_se_muzi
    13. června 2024|Jana Březinová
    Výluky v pojištění – přehled situací, na které se pojistka nevztahuje

    Pojistné podmínky mívají desítky stran, a tak se je nikomu nechce číst. To je ale chyba. Ve výlukách totiž zjistíte, na co se pojištění nevztahuje. Ignorace těchto výjimek vás může stát miliony korun. Abyste o výlukách získali lepší představu, připravili jsme pro vás jejich přehled u různých typů pojištění. Na konci článku najdete ty vůbec nejabsurdnější záludnosti pojistných podmínek.

  • technická kontrola vozu
    26. dubna 2024|Petr Pohůdka
    Vše, co potřebujete vědět o STK

    Pravidelné návštěvě STK se nevyhne žádný majitel vozidla. Kdy musíte na STK vyrazit, jaká je cena technické kontroly, na co se technici zaměřují a co dělat, když vaše auto na STK neprojde? Shrnuli jsme pro vás všechny důležité informace o STK včetně změn platných od roku 2024.

  • motorka vedle auta
    26. dubna 2024|Jana Březinová
    Když se potká auto a motorka: Nejčastější příčiny problémů a jak je řešit

    Většinu problémů mezi motorkáři a řidiči aut by vyřešilo, kdyby se jedna skupina dokázala vžít do té druhé. Jenomže velká část řidičů za řídítky motorky nikdy neseděla, a tak nedokáže posoudit, jak se její jízdní vlastnosti liší. Motorkáři zase zapomínají, že oni sice většinou vyjíždí pro radost, ale na silnicích potkávají řidiče, kteří třeba vystresovaní spěchají do práce.