Tankování vodíku

Auta na vodíkový pohon: Je v nich budoucnost?

24. 5. 2021
|
Délka: 5 min.

Vodíkový pohon je často srovnáván s elektromobilitou. Zatímco některé automobilky do rozvoje vozů na vodík investují, jiné od vývoje ustupují, a to kvůli vysokým nákladům. Někteří experti ale věří, že by k rozmachu vodíku mělo přispět snížení ceny vodíkového paliva v následujících letech. Vodík by pak mohl konkurovat ostatním pohonům nejen svou cenou, ale také dlouhým dojezdem. Je v autech na vodíkový pohon skutečně budoucnost? Co hovoří pro a co proti?

Auta na vodíkový pohon využívají pro svůj pohon – jak lze tušit – vodík. Mechanismus uvnitř vozidla převádí chemickou energii vodíku na mechanickou energii. To je možné dvěma způsoby: přímým spalováním vodíku v pístovém nebo rotačním motoru, anebo reakcí vodíku s kyslíkem v palivovém článku, jenž vyrábí elektřinu pohánějící vůz. Vodík se dá tedy přímo spalovat, ale nyní se v automobilech využívá hlavně v palivových článcích.

První automobil využívající vodík zkonstruoval v roce 1807 švýcarských vynálezce Isaac de Rivaz. Jak ale ukázala historie, ve vozidlech se uchytily hlavně spalovací motory na benzín nebo naftu. Až poslední desetiletí přivedla výrobce vozů zpět k alternativním pohonům, a to ve snaze snížit ekologickou zátěž. Vývoj a výzkum většiny tradičních automobilek se nyní zaměřuje na to, aby jejich vozidla produkovala stále méně emisí, a k tomu má přispět jak snižování hmotnosti vozů, tak alternativní pohony – vedle elektřiny právě i vodík.

Porovnat povinné ručení

Pokrok alternativních pohonů

Za posledních deset let je v oblasti alternativních pohonů patrný značný pokrok. „V roce 2010 byly u nově registrovaných osobních automobilů evidovány průměrné emise oxidu uhličitého 149 gramů oxidu uhličitého na ujetý kilometr. Žádná z automobilek se v té době nedostala pod hranici 140 gramů. V roce 2020 klesly v porovnání s rokem 2010 průměrné emise o 19 procent na 121 gramů, tři automobilky se dokonce dostaly pod hranici 110 gramů oxidu uhličitého na kilometr. Absolutně nejnižší hodnoty 107 gramů dosáhl Peugeot,“ říká Jindřich Frič, ředitel Centra dopravního výzkumu.

Ke snížení průměrných emisí v minulém roce přispěl výrazně menší podíl naftových vozidel, který se otočil ve prospěch aut na benzín. Dalším důvodem je i narůstající počet alternativních pohonů, jako jsou LPG nebo bateriové elektrické a plug-in hybridní systémy. Jakkoli v poslední době přibývá vozů na elektrický pohon, auta na vodík jsou prozatím spíše výjimkou.

Technologické limity vodíku

Spalování vodíku v automobilových motorech má svá úskalí. Vodík nemá s ostatními palivy použitelnými ve spalovacích motorech tak vysokou účinnost. Navíc je dražší než třeba stlačený zemní plyn (CNG). Při spalování vodíku pak nevzniká jen vodní pára, ale také emise oxidu dusíku známé také jako NOx. V moderních vozech se ale dnes využívají už zmíněné palivové články, které přeměňují chemickou energii na energii elektrickou. Tato energie je uchovávána v akumulátoru, který nemusí být tak velký jako u elektromobilů, protože slouží hlavně k vyrovnávání aktuální spotřeby motoru a během jízdy se průběžně dobíjí.

Aby mohly vozy na vodík jezdit, potřebují primární palivo – tedy vodík. A to je právě jedno z velkých úskalí. Výroba vodíku je prozatím nákladná a není tak zcela čistá. Vodík vzniká za pomoci fosilních paliv nebo elektřiny. Následně je nutné ho převážet do čerpacích stanic. Nutné je vzít v potaz i skutečnost, že dvojitá přeměna energie na vodík a vodíku na energii není úplně efektivní. Od vývojářů proto často zaznívá, že použití vodíku bude mít smysl, až technologie výroby zlevní a až bude možné vodík vyrábět pomocí solárních nebo větrných elektráren.

Celosvětová víra ve vodík

V ekologickou výrobu vodíku a ve snížení nákladů při produkci věří například Vodíkové kolegium světových energetických firem, mezi jehož členy patří i automobilky Toyota, Nissan nebo Honda. Firmy ve své zprávě loni oznámily, že očekávají snížení ceny vodíkového paliva do aut během příštích deseti let o polovinu. Důvodem je předpokládané navyšování objemu a zlevňování výrobních zařízení. Díky tomu by se vodík mohl stát konkurenceschopnou alternativou k jiným nízkouhlíkovým palivům. V roce 2025 by se vodík podle kolegia mohl stát konkurenceschopným hlavně v případě velkých vozidel s dlouhým dojezdem. Kolegium také upozornilo, že dosažení cílů není možné bez investic – ty si vyžádají asi 70 miliard dolarů.

Budoucnost čistých energií na bázi vodíku je blíže, než si možná myslíme, protože celý průmysl usilovně pracuje na vyřešení klíčových technických problémů. Naše zpráva ukazuje cestu kupředu k navýšení měřítka výroby a dosažení konkurenceschopnosti vodíkového paliva, a tedy i eliminaci uhlíkových emisí, což je urgentně zapotřebí,“ sdělil Benoît Potier z kolegia a také předseda představenstva a generální ředitel firmy Air Liquide.

Vodíku se věnovalo také desáté zasedání Mezinárodní agentury pro obnovitelné zdroje (IRENA), které proběhlo loni v Abú Zabí ve Spojených arabských emirátech. Právě v emirátech se nyní staví elektrolytická stanice na vodík, která by měla být napájena solární elektřinou. Když budou dostatečné investice, ekologická výroba vodíku se do pěti let stane nákladově konkurenceschopným odvětvím,“ sdělil při zasedání Al Zeyoudi, ministr životního prostředí Spojených arabských emirátů.

Také podle evropské komisařky pro energetiku Kadri Simsonové je vodík zásadním prostředkem, jenž má Evropské unii umožnit splnit cíl nulových emisí do roku 2050. „Dnes je jeho podíl v našem evropském systému menší než jedno procento a využívá se primárně jako vstupní surovina v chemickém sektoru. Mohl by být využit v sektorech, které je těžké dekarbonizovat, jako jsou těžký průmysl a doprava,“ uvedla.

Podobně vnímá vodík i Fatih Birol, výkonný ředitel Mezinárodní agentury pro energii: „Vodík může přispět k vyřešení mnoha energetických problémů. Může pomoci dekarbonizaci oborů, jako je výroba oceli, chemický průmysl, nákladní silniční a lodní doprava i letecká doprava. Vodík rovněž může zvýšit energetickou bezpečnost skrze diverzifikaci palivového mixu a posílení schopnosti vyvažovat sítě.

Řidič v ECO autě

První veřejné vodíkové pumpy

Pro masivnější využití vodíku je důležitý rozvoj infrastruktury – od výrobních zařízení přes distribuci až po veřejné vodíkové stanice, kde by auta na vodík mohla „tankovat“. Dalším důležitým aspektem, který ovlivní budoucnost vozů na vodík, je cena – ať už jde o cenu vodíku jako takového, nebo o cenu automobilů na vodík.

Například v České republice byla teprve loni zahájena výstavba prvních tří veřejných čerpacích stanic na vodík. Za investicí stojí skupina Unipetrol provozující mimo jiné čerpací stanice Benzina. Výstavbu provádí společnost Bonett. Vodíkové čerpací stanice mají vyrůst postupně v Praze na Barrandově, v Litvínově a v Brně. Společnost připravuje výstavbu dalších stanic v Plzni a v Praze na D10 ve směru na Mladou Boleslav.

Věříme, že vodík postupem času doplní současnou bateriovou elektromobilitu a bude hrát stále významnější roli nejen v oblasti osobní mobility, ale především v oblasti hromadné dopravy a přepravních služeb. Proto spolupracujeme s výrobci automobilů na vodíkový pohon, které chceme i s jejich produkty přilákat do České republiky,“ dodal Tomasz Wiatrak, předseda představenstva skupiny Unipetrol.

V České republice doposud fungovala pouze jediná neveřejná plnicí stanice na vodík, a to v Neratovicích, kde od roku 2009 sloužila pro autobus tamní veřejné dopravy. V sousedním Německu bylo předloni v provozu už 87 vodíkových plniček. Celosvětově bylo ke konci roku 2019 v provozu 432 vodíkových plnicích stanic, přičemž 330 z nich je otevřených pro veřejnost.

Auta jezdící na vodík

Ruku v ruce s rozvojem vodíkových stanic jde pochopitelně vývoj automobilů na vodík. Tomuto alternativnímu palivu věří především asijské automobilky. Například Toyota produkuje první sériově vyráběné auto na vodík Mirai, kterého se celosvětově prodalo už kolem 10 tisíc kusů. Loni japonská automobilka přišla s druhou generací tohoto modelu, u něhož se prodloužil dojezd, a to na 600 kilometrů. Nový i předešlý model jezdí zcela bez emisí – do vzduchu vypouští jen páru.

Ne všichni výrobci aut ovšem nadšení některých asijských automobilek sdílejí. Například Mercedes-Benz loni oficiálně ohlásil konec vývoje osobních aut na vodíkové palivové články. Automobilka sdělila, že důvodem jsou příliš vysoké náklady. Koncern se přitom snaží už třicet let dosáhnout vytýčeného cíle: nulových emisí, dlouhého dojezdu a krátkého dotankování vodíku.

Jak spočetl server Automotive News – který tak dal automobilce vlastně za pravdu – výroba vodíkového auta je asi dvakrát finančně náročnější než elektromobilu. Už dříve ukončilo investice do vodíkových technologií například také Porsche. „Všechno mluví ve prospěch baterie a prakticky nic nemluví ve prospěch vodíku,“ nechal se slyšet Michael Steiner, šéf výzkumu značky Porsche, a dodal, že celková energetická efektivita vodíku je velmi nízká.

Je ale třeba dodat, že ukončení vývoje vodíkových aut v Mercedes-Benz se týká pouze osobních vozů, podle automobilky by vodíkové palivové články pro nákladní auta mohly být užitečné. Na dalším vývoji v tomto směru automobilka spolupracuje s Volvem.

Toyota zatím jako jediná vyrábí a prodává osobní vodíková auta koncovým zákazníkům a na vývoji osobních vozů na vodík nadále pracují také BMW a Hyundai. Pravděpodobně už blízká budoucnost ukáže, která z automobilek se rozhodla správně a zda má vodík skutečně ve 21. století co dělat.

Jak se vám tento článek líbil?

Sdílet článek

Související články

  • Rozbité čelní sklo - překvapený člověk uvnitř auta
    Auto
    22. září 2022|Marek Drahorád
    Nejčastější připojištění k povinnému ručení

    Z povinného ručení se v posledních letech stal produkt, který dokáže nahradit i havarijní pojištění. Můžete se totiž připojistit prakticky na všechna rizika, která vašemu autu hrozí. Není proto divu, že zájem o připojištění k povinnému ručení dlouhodobě roste. Jak si vybrat správná připojištění? A která jsou v Česku nejoblíbenější?

  • Nárust cen vlastnictví auta - Papírové složky a klíčky od auta
    Auto
    14. září 2022|Petr Pohůdka
    Nárůst ceny vlastnictví vozu: Jak ušetřit peníze na provozu auta?

    V posledních měsících jsme svědky zdražování benzínu, povinného ručení, náhradních dílů nebo nových aut. Provoz vozidla tak stojí mnohem více než v minulosti. Jakými způsoby lze tyto náklady snížit? Poradíme vám, jak ušetřit peníze na provozu auta.

  • Žena u rozbitého auta
    Auto
    02. září 2022|Petr Pohůdka
    Proč je důležité mít havarijní pojištění i u staršího auta

    Havarijní pojištění auta není na rozdíl od povinného ručení vyžadováno zákonem. Řidiči si proto havarijní pojištění často nesjednají, zejména u starších vozů. Jenže i u ojetých automobilů vás oprava škod může vyjít pěkně draho. V době rostoucích cen v autoservisech to platí dvojnásob. Proč byste havarijní pojištění ojetého auta neměli podceňovat?

  • Lze ušetřit na autopojištění - Majitelé auta sčítají škody po nárazu svých vozů
    Auto
    24. srpna 2022|Jana Březinová
    Lze ušetřit na autopojištění při rozložení do vícero splátek?

    Platit povinné ručení ročně nebo čtvrtletně? Pokud jste v minulosti chtěli ušetřit na povinném ručení, bylo to jednoznačné rozhodnutí –⁠ roční platba pojištění totiž vycházela výhodněji. V dnešní době už to tak docela neplatí. Jak k rozložení plateb na menší částky přistupují jednotlivé pojišťovny?

  • Žena fotí dopravní nehodu
    Auto
    22. srpna 2022|Jana Březinová
    Jak ušetřit na autopojištění jako občasný řidič

    Najezdíte ročně sotva pár tisíc kilometrů a chtěli byste ušetřit na povinném ručení? Právě pro vás je určeno pojištění typu „Jezdím málo, platím málo“. Na českém trhu ho nabízí pojišťovna Allianz a Pillow. Zjistěte, jak přesně funguje pojištění podle skutečného počtu ujetých kilometrů a která pojišťovna vám ho nabídne výhodněji.

  • Zdražení povinného ručení 2022 - Kalkulačka, model auta, mince a smlouvy o pojistce
    Auto
    Zdražení povinného ručení 2022 - Na vině je inflace i dražší materiály

    V letošním roce si připlatíme nejen za energie a potraviny, ale i autoservisní práce, součástky a pojištění. Ceny budou kopírovat inflační trendy a růst, proto se během následujících měsíců provoz automobilu citelně prodraží. Co za zdražení povinného ručení může a jak se s ním poprat?

  • Vše co jste chtěli vědět o elektrokolech - Muž na vyhlídce s elektrokolem v horách
    Auto
    Vše, co jste chtěli vědět o elektrokolech

    Elektrokola patří mezi fenomén současnosti s obřím potenciálem a řadou výhod. Jak takové elektrokolo vlastně funguje? Kde ho koupit, jak ho správně nabíjet a maximálně zabezpečit, aby vám sloužilo spoustu let?

  • Jak nejlépe a nejlevněji zaparkovat při odletu na dovolenou - Žena na letištním parkovišti
    Auto
    Jak nejlépe a nejlevněji zaparkovat, když odlétáte na dovolenou?

    Vyrážíte na vysněnou dovolenou letadlem, ale na letiště se plánujete dopravit automobilem? Pak budete pravděpodobně přemýšlet, jestli oslovit známého, který vás na letiště doveze nebo rovnou zaparkovat v blízkosti odletového terminálu. Zvolíte-li druhou možnost, poradíme, jak najít nejlepší parkování na letišti a neutratit zbytečně moc peněz.

  • Řada motoristů se mylně domnívá, že sjednáním povinného ručení auta a havarijního pojištění je jejich vozidlo plně chráněno. Často je pro ně proto nepříjemným překvapením, když pojišťovna odmítne vzniklou škodu uhradit, případně pojistné plnění krátí. Nejedná se přitom o mimořádné případy, ale takové, které mohou potkat téměř každého. Kdy vám pojišťovna odmítne peníze vyplatit, případně vyplatí méně, než jste čekali? Tady je pět situací.
    Auto
    29. července 2022|Marek Drahorád
    Pět situací, kdy vám pojišťovna nezaplatí (nebo nemusí zaplatit) ani když je auto pojištěné

    Myslíte si, že je vaše auto po sjednání povinného ručení a havarijního pojištění plně chráněno? Ve většině případů ano. Mohou ale vzniknout situace, kdy vám pojišťovna pojistné plnění zkrátí, nebo dokonce odmítne vzniklou škodu uhradit. Nejedná se přitom o zcela mimořádné případy, potkat mohou téměř každého. O jaké situace se jedná?

  • Mobil za volantem
    Auto
    19. července 2022|Marek Drahorád
    Sazebník pokut aneb za jaké přestupky nám hrozí nejvyšší postih?

    Pravidla silničního provozu byste měli dodržovat především v zájmu vlastní bezpečnosti a v rámci ohleduplnosti k ostatním. Další motivací ale může být také možný trest. Zjistěte, jaké postihy vám hrozí, pokud pravidla porušíte.

  • cestování s obytným vozem
    Auto
    14. července 2022|Vendula Flassig Vrablová
    Cestování s obytným vozem: Vše, co potřebujete vědět, než vyrazíte

    Obliba dovolených v obytném voze už několik sezón roste. Pokud i vy letos plánujete pobyt „na čtyřech kolech” a jste v této oblasti absolutními nováčky, určitě vás bude zajímat, jak se na ni co nejlépe připravit. Máme pro vás řadu praktických rad i vychytaných aplikací, které vám pomohou užít si cestování na maximum.

  • cestování-vozem
    Auto
    29. června 2022|Petr Woff
    Kolik stojí benzín a nafta? Srovnáváme ceny pohonných hmot v tuzemsku a zahraničí

    Čerpací stanice prudce zdražily, ale stále jsou mezi nimi významné rozdíly. V tuzemsku zůstává nejnákladnější Praha, zatímco nejlevnější benzín a naftu natankujete v Ústeckém a Karlovarském kraji. Za státními hranicemi ušetříte v Polsku a Slovinsku, ale vyšší účty očekávejte v Rakousku. Současné ceny pohonných hmot porovnáváme v grafech, které zachycují celou Českou republiku i Evropskou unii.

  • Koupě ojetého auta
    Auto
    Dovážíte auto z Německa? Tady je vše, co potřebujete vědět

    Německý trh s ojetinami je v mnoha ohledech slibnější než ten český. Za západními hranicemi se dají pořídit zejména slušná SUV, která v tuzemsku pořád chybějí. Pokud se vydáváte pro auto do Německa, měli byste se pořádně připravit a vyhnout se některým nepříjemnostem. Proto přinášíme podrobného průvodce dovozem auta od našich sousedů.

  • prihlaseni-noveho-vozu
    Auto
    15. května 2022|Marek Drahorád
    Návod, jak přihlásit nové auto

    Jak zvládnout přepis auta tak, aby vám nehrozily žádné problémy? Jaké jsou lhůty, kam vyrazit, jak řešit pojištění a co si vzít s sebou? Přepisu se nemusíte obávat, nejde o nijak složitý proces. Známe všechny potřebné kroky a doklady.

  • Auto
    05. května 2022|Marek Drahorád
    Povinná výbava na motorku v EU 2022

    Víte, co všechno s sebou musíte vozit na motorce? Povinná výbava motocyklu může v roce 2022 překvapit i zkušené jezdce. Přečtěte si, z čeho se skládá povinná výbava v Česku a jak se liší v zahraničních zemích, kam Češi na motorce často vyráží.

  • Mechanik s pneumatikou
    Auto
    Celoroční pneumatiky: Komu se jejich pořízení vyplatí a jak se k nim staví jednotlivé pojišťovny?

    Pořízení automobilu s sebou nese obrovskou dávku komfortu a svobody. Na druhou stranu jsou tyto výhody vykoupeny zodpovědností a řadou povinností, s nimiž souvisí spousta budoucích investic i starostí. Jednou z nich jsou i pneumatiky. Pokud se vám nechce investovat do letních a zimních gum, jsou jistou alternativou pneumatiky celoroční. Kdy má smysl je pořizovat a jak bude pojišťovna řešit případnou pojistnou událost?

  • tankování
    Auto
    Jak ušetřit na pohonných hmotách? Stáhněte si chytrou aplikaci a jezděte chytře

    Ceny pohonných hmot v posledních týdnech překonávaly historická maxima. Důvodem je nejen zdražování ropy na světových trzích, ale i citelné oslabení koruny vůči dolaru. Oboje nepochybně souvisí s propuknutím války na Ukrajině. Jak ušetřit na pohonných hmotách a zároveň auto zbytečně neničit?

  • Koupě ojetého auta
    Auto
    08. dubna 2022|Marek Drahorád
    Vyplatí se koupit nové nebo ojeté auto? Jaké mají klady a zápory?

    Pokud už máte jasno, které auto si chcete pořídit a jak ho budete financovat, zbývá už jen poslední krok, a to samotný nákup vozu. Při něm se můžete vydat dvěma směry - pořídit si zcela nové auto, nebo sáhnout po ojetém. Zjistěte, jaké jsou klady a zápory obou možností a která je tou správnou pro vás.

  • žena prodává páru auto v salonů
    Auto
    04. dubna 2022|Marek Drahorád
    Jak u ojetého vozu poznat, že je stočený tachometr

    Až třetina ojetin v Česku má stočený tachometr. Třetina nabízených vozů je po bouračce. A třetina má jiný původ, než jaký se uvádí v inzerátu. Nelichotivá tuzemská statistika. Obezřetnost je proto při nákupu auta z bazaru vždy na místě. Poznat stočený tachometr je ale často nelehký úkol a koupě auta se tím komplikuje. Zjistěte, na co se zaměřit, abyste nenaletěli podvodníkům, a jaké nástroje vám při kontrole ojetiny mohou pomoci.

  • manželé stoji u bílého auta v autosalonu
    Auto
    31. března 2022|Marek Drahorád
    Jak vybrat nejvýhodnější financování nového auta?

    Výběr nového auta už máte za sebou? Pak už zbývá vyřešit jen financování. Zjistěte, která z dostupných možností je pro vás tou nejvýhodnější. 

  • nehoda
    Auto
    28. března 2022|Lucie Dosedělová
    Nabouralo vás ukrajinské nepojištěné auto? ČKP vám škodu zaplatí, víme jak postupovat

    Škodu na vlastním vozidle nemusíte vymáhat po ukrajinských řidičích. Česká kancelář pojistitelů se zavázala za ně škody uhradit. Stačí si připravit záznam o nehodě a požádat o náhradu škody.

  • žena volá asistenční službu
    Auto
    17. března 2022|Vendula Flassig Vrablová
    Povinné ručení a havarijní pojištění dál zdražuje. Jak na něm ušetřit?

    Koronavirová pandemie, stejně jako válka na Ukrajině, rozkolísaly zcela zásadním způsobem evropský i světový trh. Cenové šoky jdou bohužel ruku v ruce s velkým zdražováním, které se dotkne prakticky každého z nás. Kromě pohonných hmot a energií se zvyšování cen nevyhne ani povinnému ručení nebo havarijnímu pojištění.

  • autonehoda
    Auto
    10. března 2022|Vendula Flassig Vrablová
    Víte, jakou ochranu si můžete sjednat v rámci havarijního pojištění?

    Pořízení osobního automobilu nepřináší jen radosti v podobě časové a mobilní nezávislosti, ale také starosti technické a administrativní povahy. K těm se pojí i sjednání kvalitní pojistky. Kromě povinného ručení je vhodné zvážit i možnost havarijního pojištění.

  • ČKP Ukrajina
    Auto
    09. března 2022|Vendula Flassig Vrablová
    Ukrajinci prchající před válkou mohou díky ČKP jezdit dva měsíce bez povinného ručení

    Válečný konflikt na Ukrajině nutí miliony lidí narychlo opouštět své domovy. Ti, kteří mají to štěstí, prchají ke svým západním sousedům osobními automobily. Často ale nemají sjednané pojištění odpovědnosti z provozu vozidla (tzn. povinné ručení) a nevlastní tudíž ani tzv. zelenou kartu, která jeho zaplacení dokládá. Pokud způsobili nehodu, byl to ještě donedávna zcela zásadní problém.

  • motorkář v Alpách
    Auto
    04. března 2022|Vendula Flassig Vrablová
    Jak vybrat výbavu na motorku na dlouhé cesty

    Chystáte se vyrazit na motorce na vícedenní výlet? Pojedete poprvé do zahraničí a chcete vědět, na co si dát pozor? Máme pro vás tipy, jak se vybavit na dlouhé cesty na dvou kolech.

© 2022 Srovnejto.cz a.s., všechna práva vyhrazena.

O zprostředkování pojištění se stará společnost ePojisteni.cz s.r.o. Půjčky a úvěry jsou zprostředkovávány společností Elephant Orchestra, s.r.o. Zprostředkování telekomunikací a energií zajišťuje společnost Tarifomat, s.r.o. Jedná se o společnosti, které jsou součástí Skupiny Srovnejto a jsou držiteli platné registrace České národní banky (ČNB).