dopravni-nehoda

Statistika dopravních nehod v ČR za rok 2019: Bourali jsme častěji, ale ubylo „smrťáků“

Říká se, že nehoda není náhoda a neštěstí nechodí po horách, ale po lidech. Své o tom ví i ti, kteří dennodenně řeší dopravní nehody a zachraňují životy na cestách. Bouráme totiž mnohem častěji. Naštěstí ale ubývá množství nehod s tragickým koncem. Co dalšího říká policejní statistika dopravních nehod pro rok 2019?

Dopravní nehoda každých pět minut

Bohužel počet nehod zaznamenal v roce 2019 vzrůstající tendenci. Pokud bychom nehodovost srovnali například s rokem 1961, pak zjistíme, že nehodovost vzrostla o neuvěřitelných 200 %! V tomtéž roce policie každý den šetřila průměrně 294,72 nehod. Jinými slovy to znamená, že jsme bourali každé 4,89 minuty.

Zranění a tragické události na silnicích

Pokud bychom se blíže podívali na počet lehce zraněných osob, pak zjistíme, že jich bylo v roce 2019 mnohem méně, než v uplynulých pěti letech. A jen pro zajímavost – nejvíce lehce zraněných osob při dopravních nehodách (v období od roku 1961) bylo zaznamenáno v roce 1996. Co se týče těžce zraněných osob, i tady jsou čísla poměrně optimistická. Počet těžce zraněných osob při dopravních nehodách v roce 2019 je totiž nejnižší v historii!

Oproti roku 2018 došlo k poklesu o 14,4 % a v průměru bylo denně těžce zraněno 5,78 osob. Nakonec připojíme také statistiku počet osob usmrcených následkem dopravní nehody. V průměru připadá na každý den 1,50 usmrcené osoby. Na pozemních komunikacích tedy vyhasl lidský život v průměru každých 16 hodin. I přes tyto informace jde o třetí nejnižší počet usmrcených v historii.

107 572 dopravních nehod

V roce 2019 policisté řešili celkem 107 572 dopravních nehod. Zraněno při dopravních nehodách bylo v uplynulém roce 23 935 osob (o 1 280 méně než o rok dříve), vážně zraněných pak bylo 2 110 (o 355 osob méně než v roce 2018). Důvode tohoto poklesu je nepochybně vyšší bezpečnostní úroveň nových aut, kterých u nás sice pomalu, ale jistě, na silnicích přibývá.

Nárůst jsme ale mohli zaznamenat v rámci celkové škody. Ta se v minulém roce vyšplhala na 6,8 miliardy korun, což je o 290 milionů více než v roce předchozím. Nejčastější příčinou nehody bylo nevěnování se řízení, následuje nesprávné otáčení nebo couvání či nedodržení bezpečné vzdálenosti za vozidlem. Mezi příčiny, které zavinily smrt na silnici, pak patřilo nepřizpůsobení rychlosti stavu vozovky, přejetí do protisměru nebo již zmíněné nevěnování se řízení.

Vyhasly životy řidičů i cyklistů bez helmy

Přehled nehodovosti za rok 2019 neskončíme příliš optimisticky. Ačkoli představuje počet usmrcených (547) třetí nejnižší výsledek v historii, stále jde o velmi vysoké číslo, které signalizuje nespočet lidských tragédií. Zaviněno bylo navíc často nepozorností nebo nezodpovědností.

Na silnicích zemřelo celkem 223 řidičů osobních vozidel, 84 jejich spolujezdců, 73 motocyklistů, 36 cyklistů (sedm z deseti na sobě nemělo cyklistickou helmu), 24 řidičů nákladních vozidel (a 5 jejich spolujezdců), čtyři osoby zahynuly v jiném motorovém vozidle, tři v autobuse a po jednom na malém motocyklu a na mopedu. Dalších 93 usmrcených připadá na chodce.

Počet nehod, lehce, či těžce zraněných osob a tragických událostí by mohly pomoci snížit pořádané bezpečnostní a preventivní akce pro řidiče i veřejnost. Dopravní policie a Policejní prezidium navíc chystá několik naučných videí určených k osvětě a šíření na sociálních sítích.

Autorka - Vendula Flassig Vrablová
Vendula Flassig VrablováVíce článků autora

Jak se vám tento článek líbil?

Sdílet článek

Související články

  • technická kontrola vozu
    26. dubna 2024|Petr Pohůdka
    Vše, co potřebujete vědět o STK

    Pravidelné návštěvě STK se nevyhne žádný majitel vozidla. Kdy musíte na STK vyrazit, jaká je cena technické kontroly, na co se technici zaměřují a co dělat, když vaše auto na STK neprojde? Shrnuli jsme pro vás všechny důležité informace o STK včetně změn platných od roku 2024.

  • motorka vedle auta
    26. dubna 2024|Jana Březinová
    Když se potká auto a motorka: Nejčastější příčiny problémů a jak je řešit

    Většinu problémů mezi motorkáři a řidiči aut by vyřešilo, kdyby se jedna skupina dokázala vžít do té druhé. Jenomže velká část řidičů za řídítky motorky nikdy neseděla, a tak nedokáže posoudit, jak se její jízdní vlastnosti liší. Motorkáři zase zapomínají, že oni sice většinou vyjíždí pro radost, ale na silnicích potkávají řidiče, kteří třeba vystresovaní spěchají do práce.

  • Muž pije pivo při řízení auta
    15. dubna 2024|Petr Pohůdka
    Bodový systém a pokuty 2024

    Od ledna roku 2024 platí v České republice nový bodový systém. Pro řidiče by měl být přehlednější. Vážné přestupky jsou postihovány přísněji, u banálních provinění se tresty naopak zmírnily. Jaké jsou hlavní změny a kde najdete bodový stav řidiče?

  • Koupě ojetého auta
    08. dubna 2024|Petr Pohůdka
    Jak dovézt auto z Německa: Vše, co potřebujete vědět

    Německý trh s ojetinami je v mnoha ohledech lákavější než ten český. Za západními hranicemi se dají pořídit modely, které v tuzemsku často chybí. Jak koupit auto v Německu a co je potřeba k přihlášení vozidla ze zahraničí? Připravili jsme pro vás průvodce nákupem auta v Německu.

  • servis a kontrola motorky
    31. března 2024|Jana Březinová
    Jak připravit motorku před sezónou?

    Většina motorkářů svůj stroj ukládá k zimnímu spánku. Dlouhé stání mu ale neprospívá, proto k přípravě motorky na sezónu přistupujte svědomitě. Snížíte tím riziko poruch i nehod.

  • Žena telefonuje kvůli prasklému čelnímu sklu
    30. března 2024|Jana Březinová
    Jak řešit prasklé čelní sklo

    Jeden odražený kamínek dokáže napáchat škodu za desítky tisíc. Není divu, že připojištění skel patří k nejoblíbenějším doplňkovým pojištěním. Sjednává si ho každý čtvrtý řidič. Která pojišťovna vám nabídne nejvýhodnější podmínky a jak prasklé sklo řešit?

  • 24. března 2024|Jana Březinová
    Jak řešit nabourané auto na parkovišti

    Podle statistik pojišťoven se s odřeným autem na parkovišti setkalo 9 z 10 řidičů. Jak si s nehodou poradit, ať už jste ji zavinili vy, nebo jiný řidič? A co dělat, když viník od nehody ujede?

  • Zdražení povinného ručení 2022 - Kalkulačka, model auta, mince a smlouvy o pojistce
    19. března 2024|Petr Pohůdka
    Zdražení povinného ručení a havarijního pojištění v roce 2024

    I v letošním roce se provoz vozidla nejspíš prodraží. Připlatíme si nejen za pojištění, ale i autoservisní práce a součástky. Nicméně inflace konečně klesá, a tak by nárůst cenové hladiny neměl být tak výrazný – u povinného ručení a havarijního pojištění experti očekávají nárůst v jednotkách procent. Jak se s případným zvyšováním pojistného poprat?

  • Předávání klíče k autu
    11. března 2024|Petr Pohůdka
    Kupní smlouva na auto a přepis vozu. Co všechno je potřeba?

    Budete kupovat vozidlo nebo se naopak snažíte prodat to své? V obou případech si dejte pozor na správné vypořádání dokumentů. Vždy byste měli uzavřít písemnou kupní smlouvu a včas vůz přepsat na nového majitele, jinak hrozí dokonce pokuty.

  • Řada motoristů se mylně domnívá, že sjednáním povinného ručení auta a havarijního pojištění je jejich vozidlo plně chráněno. Často je pro ně proto nepříjemným překvapením, když pojišťovna odmítne vzniklou škodu uhradit, případně pojistné plnění krátí. Nejedná se přitom o mimořádné případy, ale takové, které mohou potkat téměř každého. Kdy vám pojišťovna odmítne peníze vyplatit, případně vyplatí méně, než jste čekali? Tady je pět situací.
    10. března 2024|Jana Březinová
    5 situací, kdy pojišťovna nezaplatí, ani když je auto pojištěné

    Myslíte si, že je vaše auto po sjednání povinného ručení a havarijního pojištění plně chráněno? Ve většině případů ano. Mohou ale vzniknout situace, kdy pojišťovna pojistné plnění krátí, nebo dokonce odmítne vzniklou škodu uhradit. Problém je jízda na sjetých pneumatikách, neohlášení nehody policii nebo zbytkový alkohol. O jaké další situace se jedná?