Nabíjení elektroauta na pumpě

Mají Češi zájem o elektromobily?

23. 11. 2020
|
Délka čtení: 6 min.

Elektromobilitu zařadily v posledních letech do svého plánu i automobilky, které jinak vyrábějí konvenční vozy. Třeba Škodovka, jež letos představila nový model elektrovozu. Češi si cestu k elektrickým autům pořád hledají, ačkoli jejich počet na silnicích rok od roku roste.

Ještě před deseti lety budil elektromobil rozruch a dobíjecích stanic, na nichž mohli řidiči doplnit energii do svého vozu, bylo poskrovnu. Počet elektroaut i dobíjecích stanic ovšem v České republice v současnosti pozvolna každým rokem roste. Stále však nejde o masovou záležitost. Dle aktuálního průzkumu Centra pro dopravní výzkum momentálně zvažuje pořízení elektromobilu jen desetina motoristů. Elektrická auta podle daného průzkumu zajímají zhruba 27 procent řidičů, přes čtyři procenta z nich s nimi má přímé zkušenosti.

Podle dat Svazu dovozců elektromobilů je v České republice 8,2 milionů vozů, z toho 4 tisíce elektromobilů. Podíl elektromobilů tak činí necelých pět setin procenta. Loni v tuzemsku řidiči registrovali 756 vozů na elektřinu, což představuje meziroční nárůst o 7,5 procenta.

Výtky elektromobilům: cena, dojezd, dobíjení

Statistiky ukazují, že zájem běžné populace o elektromobily není velký. Zajímavé je, že podle zmíněného průzkumu roste náklonnost k elektromobilům s postupujícím věkem. To může souviset i s tím, že starší lidé (stále však v produktivním věku) mohou mít na nový automobil našetřeno více peněz.

Na druhou stranu, dřívější průzkum obliby elektromobilů, který si loni nechaly zpracovat inženýrská firma DEL a auditorská a poradenská společnost BDO, ukázal, že se ke koupi elektromobilu kloní spíše mladší lidé. Zájem o nákup elektromobilu ve věkové skupině od 27 do 35 let byl oproti nejstarším dotázaným dvojnásobný. Pokud se podíváme na rozdělení podle pohlaví, více se o elektromobily zajímají ženy. O pětinu více žen než mužů v průzkumu uvedlo, že mají zájem o pořízení auta s elektrickým pohonem.

Jednou z věcí, která lidi od nákupu elektromobilu odrazuje, je vyšší kupní cena. Ta je u elektromobilů zhruba dvakrát taková než u klasických vozů. Dlouhodobě se elektromobily potýkají také s dalšími nevýhodami – motoristům vadí stále krátký dojezd na jedno dobití. Průměrný dojezd nového elektrického auta činí v roce 2020 asi 310 kilometrů na jedno nabití. Nutno ale dodat, že tento průměr zahrnuje i malá elektrovozítka typu VW e-Up, jež mají nižší dojezd, stejně jako klasické vozy typu Tesla X, které naopak dojedou mnohem dále.

Výtkou, která na stranu elektromobilů často zaznívá, je nedostatečně rozvinutá infrastruktura dobíjecích stanic. Těch v České republice aktuálně najdeme kolem čtyř stovek. Vlastní je různí provozovatelé, jako jsou velké energetické firmy i menší společnosti a investoři. Potíž však je, že vznikají hlavně ve větších městech nebo na hlavních tazích. Budoucnost, kdy u každé benzínky stojí i dobíjecí stanice elektromobilu, se zatím zdá být vzdálená, ačkoli plány na rozvoj dobíjecí infrastruktury existují.

Cenu a dojezd vozidel jako odrazující faktor zmiňovali respondenti v obou citovaných průzkumech. „Po ceně přicházejí na řadu ryze praktické důvody. Kdyby bylo možné elektromobil dobít rychle a kdekoliv, například u čerpacích stanic, na parkovištích nebo v ulicích měst, pořídilo by si jej více než 47 procent dotázaných,“ říká Jiří Kabelka, předseda představenstva společnosti DEL.

Automobilky s elektromobily počítají

Rozhýbat trh s elektromobilitou a podpořit zájem běžných uživatelů o vozy s elektřinou by mohly samotné automobilky. Do svého programu elektromobily zahrnula většina výrobců konvenčních vozů. Lze proto předpokládat, že s dalším vývojem se elektrovozy stanou dostupnější, ostatně jak to bývá postupem času s každou novou technologií.

Automobilky investují do elektromobility z několika důvodů. Zpřísňující se normy je nutí krotit emise oxidu uhličitého a dalších spalin u nových vozů. Proto se například neustále snižuje hmotnost automobilů – nejčastěji tím, že se vyrábějí lehčí dílce a komponenty. Další věcí jsou trendy. Loňský detroitský autosalon ostatně toto směřování potvrdil. Jak informovala agentura Reuters, která automobilky oslovila, většina výrobců věří v budoucnost elektrických pohonů. Celkově by velcí hráči do elektromobility chtěli investovat kolem 6,7 bilionu korun.

Tato částka by měla být investována v horizontu pěti až deseti let. „Pokud se automobilky chtějí udržet dvacet, třicet, čtyřicet, padesát let, jakkoli dlouho, budou potřebovat plán. A elektromobily jsou tím plánem,“ nechal se loni slyšet Brian Marango, šéf marketingu a prodejní strategie elektromobilů u Nissanu.

Nejprodávanějším elektromobilem je škodovka

Za posledních osm měsíců letošního roku se podle údajů Svazu dovozců automobilů prodej elektromobilů meziročně zdvojnásobil a narostl na 1 477 vozů. Nejprodávanější značkou elektrovozů je v České republice Škoda, konkrétně model Citigo iV. Ve světě pak vede Tesla, které v prodejích v tuzemsku patří druhé místo.

Žebříček nejprodávanějších značek elektromobilů od ledna do konce srpna 2020

  • Škoda – 634 vozů

  • Tesla – 280 vozů

  • Hyundai – 237 vozů

Škoda Citigo iV patří zároveň k nejlevnějším elektromobilům na českém trhu. Pořídit ji lze za 480 tisíc korun. Dojezd dosahuje 252 kilometrů na jedno nabití. Ostatní modely elektromobilů již vyjdou dráže. Například Nissan, který loni prodal v České republice 139 elektromobilů, si za model Leaf s dojezdem 300 kilometrů účtuje 900 tisíc korun. Za stejnou cenu se prodává i model Ioniq Electric od automobilky Hyundai. Automobilka BMW nabízí svůj elektro model i3 za více než milion korun. I u tohoto elektromobilu činí dojezd 300 kilometrů.

Příští rok se však mohou statistiky prodávaných vozů trochu změnit. Už brzy by totiž na český trh měl přijet další model elektrovozu od Škodovky. Nová elektrická Škoda Enyaq bude stát v základní výbavě něco přes milion korun. SUV s dojezdem až 500 kilometrů si zájemci mohou u automobilky objednávat už od začátku letošního září.

„S vozem Enyaq iV vstupuje Škoda Auto do nové éry. Díky dlouhému dojezdu, krátkým nabíjecím časům, snadnému ovládání a dostupným cenám nabízí vůz Simply Clever elektromobilitu,“ uvedl předseda představenstva Thomas Schäfer s tím, že vůz lze dobíjet i doma přes noc pomocí takzvaného wallboxu (nabíjecí stanice) na střídavý proud s výkonem až 11 kW.

V závislosti na kapacitě baterie trvá dobíjení šest až osm hodin. Možné je také dobíjení na rychlonabíjecích stanicích na stejnosměrný proud s výkonem až 125 kW, kde dobíjení baterie z pěti na 80 procent kapacity trvá v ideálním případě 38 minut. Nabíjecí karta MyŠkoda Powerpass pak umožní dobíjení na většině dobíjecích stanic v zemích Evropské unie.

Obrazovka v autě

Dobíjecí stanice jsou stále vytíženější

Škoda vidí potenciál nejen ve vozech na elektřinu, ale také v rozvoji sítě rychlonabíjecích stanic. Proto se zapojí do výstavby dobíječek Ionity po celé Evropě. Investice do stavby dobíjecích stanic plánují i další velcí hráči, ať už jde o automobilky, či energetické firmy. Rozvoj dobíjecí infrastruktury by totiž měl být dalším klíčovým krokem na cestě k elektromobilitě.

Lídrem na trhu s dobíjecími stanicemi je nyní energetická společnost ČEZ, která provozuje 227 veřejných dobíjecích stanic, z toho 170 rychlodobíjecích, které elektromobil dobijí do půl hodiny. Podle společnosti ČEZ v poslední době zájem o dobíjení vozů roste. Za letošní první pololetí firma zaznamenala stejný odběr jako za celý rok 2018. „Růst táhlo jak 30procentní navýšení počtu stanic v naší síti a trend častějšího nabíjení na veřejných stanicích, tak i zrychlený vývoj registrací nových elektrických aut,“ konstatuje šéf útvaru čistých technologií ČEZ Tomáš Chmelík.

Elektromobilita přitom táhne především v hlavním městě. Právě na území Prahy se nachází všech pět nejvytíženějších dobíječek společnosti ČEZ. Mezi regiony pak vede Olomouc. Naopak nejmenší zájem je o odlehlé dobíjecí stanice v pohraničí, například v Bohumíně či v Prachaticích, které často zůstávají po celý den bez využití.

Elektromobily budou přibývat

S vybudováním dalších dobíjecích stanic se v následujících letech počítá, stejně jako s rozvojem elektromobility jako takové. Například ministerstvo dopravy chce do roku 2023 podpořit z Operačního programu Doprava vybudování dalších stovek rychlodobíjecích stanic po celé České republice. Rozšíření vozů s elektrickým motorem je také jednou z priorit českého Národního akčního plánu čisté mobility. Do roku 2030 chce Česká republika jejich počet rozšířit na stovky tisíc, v případě pozitivního vývoje až na půl milionu.

Hnacím motorem elektromobility by se mohli stát podnikatelé a firmy. Tlak na pořizování elektrických vozů může potenciálně růst hlavně ve veřejných firmách a pravděpodobně i u soukromých společností, zejména pokud elektromobily přinesou podnikatelům benefity, jako je třeba parkovací místo zdarma, osvobození od placení silniční daně nebo osvobození od placení dálničních poplatků.

Jak elektromobilitu vnímáte vy? Láká vás jezdit s vozem na elektřinu?

Monika ŠaríkováVíce článků autora

Jak se vám tento článek líbil?

Sdílet článek

Související články

  • technická kontrola vozu
    26. dubna 2024|Petr Pohůdka
    Vše, co potřebujete vědět o STK

    Pravidelné návštěvě STK se nevyhne žádný majitel vozidla. Kdy musíte na STK vyrazit, jaká je cena technické kontroly, na co se technici zaměřují a co dělat, když vaše auto na STK neprojde? Shrnuli jsme pro vás všechny důležité informace o STK včetně změn platných od roku 2024.

  • motorka vedle auta
    26. dubna 2024|Jana Březinová
    Když se potká auto a motorka: Nejčastější příčiny problémů a jak je řešit

    Většinu problémů mezi motorkáři a řidiči aut by vyřešilo, kdyby se jedna skupina dokázala vžít do té druhé. Jenomže velká část řidičů za řídítky motorky nikdy neseděla, a tak nedokáže posoudit, jak se její jízdní vlastnosti liší. Motorkáři zase zapomínají, že oni sice většinou vyjíždí pro radost, ale na silnicích potkávají řidiče, kteří třeba vystresovaní spěchají do práce.

  • Muž pije pivo při řízení auta
    15. dubna 2024|Petr Pohůdka
    Bodový systém a pokuty 2024

    Od ledna roku 2024 platí v České republice nový bodový systém. Pro řidiče by měl být přehlednější. Vážné přestupky jsou postihovány přísněji, u banálních provinění se tresty naopak zmírnily. Jaké jsou hlavní změny a kde najdete bodový stav řidiče?

  • Koupě ojetého auta
    08. dubna 2024|Petr Pohůdka
    Jak dovézt auto z Německa: Vše, co potřebujete vědět

    Německý trh s ojetinami je v mnoha ohledech lákavější než ten český. Za západními hranicemi se dají pořídit modely, které v tuzemsku často chybí. Jak koupit auto v Německu a co je potřeba k přihlášení vozidla ze zahraničí? Připravili jsme pro vás průvodce nákupem auta v Německu.

  • servis a kontrola motorky
    31. března 2024|Jana Březinová
    Jak připravit motorku před sezónou?

    Většina motorkářů svůj stroj ukládá k zimnímu spánku. Dlouhé stání mu ale neprospívá, proto k přípravě motorky na sezónu přistupujte svědomitě. Snížíte tím riziko poruch i nehod.

  • Žena telefonuje kvůli prasklému čelnímu sklu
    30. března 2024|Jana Březinová
    Jak řešit prasklé čelní sklo

    Jeden odražený kamínek dokáže napáchat škodu za desítky tisíc. Není divu, že připojištění skel patří k nejoblíbenějším doplňkovým pojištěním. Sjednává si ho každý čtvrtý řidič. Která pojišťovna vám nabídne nejvýhodnější podmínky a jak prasklé sklo řešit?

  • 24. března 2024|Jana Březinová
    Jak řešit nabourané auto na parkovišti

    Podle statistik pojišťoven se s odřeným autem na parkovišti setkalo 9 z 10 řidičů. Jak si s nehodou poradit, ať už jste ji zavinili vy, nebo jiný řidič? A co dělat, když viník od nehody ujede?

  • Zdražení povinného ručení 2022 - Kalkulačka, model auta, mince a smlouvy o pojistce
    19. března 2024|Petr Pohůdka
    Zdražení povinného ručení a havarijního pojištění v roce 2024

    I v letošním roce se provoz vozidla nejspíš prodraží. Připlatíme si nejen za pojištění, ale i autoservisní práce a součástky. Nicméně inflace konečně klesá, a tak by nárůst cenové hladiny neměl být tak výrazný – u povinného ručení a havarijního pojištění experti očekávají nárůst v jednotkách procent. Jak se s případným zvyšováním pojistného poprat?

  • Předávání klíče k autu
    11. března 2024|Petr Pohůdka
    Kupní smlouva na auto a přepis vozu. Co všechno je potřeba?

    Budete kupovat vozidlo nebo se naopak snažíte prodat to své? V obou případech si dejte pozor na správné vypořádání dokumentů. Vždy byste měli uzavřít písemnou kupní smlouvu a včas vůz přepsat na nového majitele, jinak hrozí dokonce pokuty.

  • Řada motoristů se mylně domnívá, že sjednáním povinného ručení auta a havarijního pojištění je jejich vozidlo plně chráněno. Často je pro ně proto nepříjemným překvapením, když pojišťovna odmítne vzniklou škodu uhradit, případně pojistné plnění krátí. Nejedná se přitom o mimořádné případy, ale takové, které mohou potkat téměř každého. Kdy vám pojišťovna odmítne peníze vyplatit, případně vyplatí méně, než jste čekali? Tady je pět situací.
    10. března 2024|Jana Březinová
    5 situací, kdy pojišťovna nezaplatí, ani když je auto pojištěné

    Myslíte si, že je vaše auto po sjednání povinného ručení a havarijního pojištění plně chráněno? Ve většině případů ano. Mohou ale vzniknout situace, kdy pojišťovna pojistné plnění krátí, nebo dokonce odmítne vzniklou škodu uhradit. Problém je jízda na sjetých pneumatikách, neohlášení nehody policii nebo zbytkový alkohol. O jaké další situace se jedná?