Čerpací stanice prudce zdražily, ale stále jsou mezi nimi významné rozdíly. V tuzemsku zůstává nejnákladnější Praha, zatímco nejlevnější benzín a naftu natankujete v Ústeckém a Karlovarském kraji. Za státními hranicemi ušetříte v Polsku a Slovinsku, ale vyšší účty očekávejte v Rakousku. Současné ceny pohonných hmot porovnáváme v grafech, které zachycují celou Českou republiku i Evropskou unii.
Politici se přou, jestli budoucnost patří elektromobilům, nebo vodíkovým automobilům. Na současných silnicích ovšem nadále převažují vozy, které jezdí na benzín a naftu. Tyto ropné produkty seženete pod různými marketingovými a alternativními názvy, například jako Natural, Normal, Super nebo Diesel. Ale existují také objektivní jakostní a cenová měřítka.
Kvalita pohonných hmot záleží na jejich chemickém složení. Rozhodující jsou uhlovodíky, mezi které patří oktan a cetan. Čím vyšší vychází takzvané oktanové nebo cetanové číslo, tím lepší je dané palivo.
Automobilové benzíny hodnotíme podle jejich oktanového čísla, které obvykle najdete v samotném produktovém názvu. Čeští řidiči tankují nejčastěji Natural 95, ačkoli existuje také horší Natural 91 nebo lepší Natural 98.
Motorové nafty mají cetanové číslo 51 až 65. Většina produktových názvů však neobsahuje přesnou hodnotu. Čerpací stanice nabízejí zkrátka Diesel.
Oficiální jakostní kritéria jsou popsána ve směrnici Evropské unie 98/70/ES a v české vyhlášce č. 516/2020 Sb. Tam naleznete minimální oktanová a cetanová čísla, povolené chemické složení nebo hustotu pohonných hmot. Reálnou kvalitu nabízeného benzínu a nafty kontrolují státní orgány. V tuzemsku máme Českou obchodní inspekci, jejíž inspektoři objíždějí čerpací stanice a testují pohonné hmoty. Následně oznamují, kdo porušil právní předpisy, které jakostní parametry nebyly dodrženy a jaké padly pokuty.
Kvalitu vybraného paliva poznáte teprve dodatečně, na výkonu nebo životnosti svého vozu. Ovšem tržní cenu zjistíte daleko dříve, protože bývá inzerovaná před samotnou benzínkou, na svítícím reklamním panelu (na takzvaném „totemu”). Dobře zvažte, kde zastavíte.
V České republice funguje bezmála 4 000 veřejných čerpacích stanic. Rozšířenými značkami jsou polská Benzina (Orlen), maďarský MOL, český EuroOil (Čepro), nizozemský Shell a rakouská OMV, ale potkáte i další benzínky. Ceny bývají dražší tam, kde nacházejí vyšší poptávku, zatímco na dopravních periferiích nabízejí slevu. Proto pravděpodobně zaplatíte více v Praze nebo kolem dálnice D1, než v Ústeckém a Karlovarském kraji. Aktuální průměrné krajské ceny srovnáváme v grafu, v českých korunách (Kč) za litr (l). Benzín stojí kolem 47,62 Kč/l, nafta zdražila zhruba na 47,65 Kč/l.
Přepočítejme modelový příklad: Jistý Severočech bydlí v Roudnici nad Labem, ale pracuje v Praze. Ročně najezdí asi 25 000 kilometrů. Čerpá Natural 95, přičemž jeho auto Škoda spotřebuje 0,05 litru/km. Pokud netankuje v Praze, ale v Ústeckém kraji, ročně ušetří přes 1 500 Kč.
Česká republika, ani Evropská unie není bohatá na fosilní paliva. Proto „černé zlato” přímo nebo nepřímo kupujeme od ropných velmocí, které mají obrovské zásoby a zásadní vliv na cenu. Když probíhal konkurenční boj mezi Saúdskou Arábií a Ruskou federací, benzín zlevnil až na 25 Kč/l. Ale jakmile Rusko naplno napadlo Ukrajinu a Evropská unie zareagovala ekonomickými sankcemi, Natural 95 vystoupal až nad 48 Kč/l.
Mezi jednotlivými státy panují značné cenové rozdíly. Maďaři mají pumpy zhruba o polovinu levnější nežli Finové. V našem nejbližším zahraničí ušetříme v Polsku a na Slovensku, ale připlatíme v Rakousku a Německu. Současné průměrné vnitrostátní ceny porovnáváme v dalších grafech, v eurech (€) za litr. Benzín stojí kolem 2,037 €/l, přesněji od 1,227 €/l po 2,545 €/l. Průměrná cena nafty stoupla na 2,031 €/l, pohybuje se od 1,210 €/l po 2,528 €/l.
Opět přidejme ilustrační příklad: Nejmenovaná česká rodina podnikne poznávací cestu po severním pobřeží Jaderského moře. Dohromady najezdí 2 000 kilometrů. Benzínovou nádrž pokaždé naplňuje ve Slovinsku, kde zaplatí celkem 156 € (1,56 € x 100 litrů). Kdyby tankovala v Rakousku, utratí 209 € (2,09 € x 100 litrů). Ve Slovinsku tedy ušetřila 53 €, což znamená přes 1 300 Kč.
Státy zatěžují řidiče spotřebními a dalšími daněmi. Ceny pohonných hmot však letos překonávají svoje historické rekordy, takže politici zavádějí úlevy. Polsko razantně srazilo svoji daň z přidané hodnoty (DPH), a také proto je nyní levnější než Česká republika. I naše vláda dočasně snížila daňové břemeno o 1,5 Kč/litr, což ale řidiči příliš nepociťují. Našincům nepomohou ani německé, francouzské a italské slevy – západní Evropa je stále dražší. Maďarsko představilo zvýhodněné tarify, které však neplatí pro Čechy a další cizince, a některé tamní benzínky mají omezenou nabídku: Maximálně vám natankují 50 litrů/den.
Výhodně vycházejí dočasné slovinské cenové stropy, které oficiálně platí také pro české řidiče: Litr standardního benzínu stojí 1,560 € (asi 38,57 Kč), litr motorové nafty přijde na 1,668 € (41,24 Kč). Chorvatská vláda zavedla dočasné cenové stropy pro benzínky, které stojí u vedlejších komunikaci: pro naftu 13,08 kuny (42,94 Kč), pro benzin 13,50 kuny (44,32 Kč).
Dejte si také pozor, abyste natankovali správné palivo. Produktové názvy se liší a benzín vypadá podobně jako nafta, takže se raději pumpaře zeptejte, pokud neporozumíte místní terminologii. Každopádně vám přejeme šťastnou cestu – ať už jedete za prací, odpočinkem nebo dobrodružstvím, užijte si jízdu a v pořádku se vraťte!
O zprostředkování pojištění se stará společnost ePojisteni.cz s.r.o. Půjčky a úvěry jsou zprostředkovávány společností Elephant Orchestra, s.r.o. Zprostředkování telekomunikací a energií zajišťuje společnost Tarifomat, s.r.o. Jedná se o společnosti, které jsou součástí Skupiny Srovnejto a jsou držiteli platné registrace České národní banky, případně platné registrace Energetického regulačního úřadu.