Muž stojí u nabíjejícího se elektroauta

Jak získat dotace na elektromobil v ČR

V současné době se dotace na elektromobily nabízí pouze pro státní firmy, obce, školy či neziskové organizace. Plánovaná podpora pro firmy byla zrušena, jelikož program nesplňoval podmínky Evropské komise. Běžní občané a podnikatelé se tak dotace na elektromobil nedočkají ani v roce 2022.

Elektromobily ještě dlouho budou spíše výjimkou než masovým trendem. Na tuzemském automobilovém trhu se jich v první polovině roku 2022 prodalo jen 1936, a tak zaujímají pouze 2% podíl nových registrovaných vozidel. V rámci EU už je na tom hůře jenom Chorvatsko a Slovensko.

O něco větší oblibu u českých řidičů si získávají ojeté elektromobily. „Přestože v podílu registrací nových osobních bateriových elektrických vozidel nepatří Česká republika mezi zeměmi Evropské unie k premiantům, sekundární trh získává na dnamice. Zatímco za celý loňský rok bylo registrováno 733 ojetých elektromobilů, jen v prvních šesti měsících to již bylo 661, přičemž k nejoblíbenějším elektrickým ojetinám patří letos BMW, Tesla a Volkswagen,“ uvádí Mgr. Jan Bezděkovský, pověřenec ministra dopravy pro čistou mobilitu v tiskové zprávě.

Elektromobil je vůz poháněný elektrickou energií. K jeho výhodám se řadí nulové místní emise, vysoká účinnost elektromotoru, téměř bezporuchový provoz a nízká náročnost na údržbu. Šetrnost k životnímu prostředí se projevuje zejména při provázání na obnovitelné zdroje energie. Toho využívá například Norsko, kde se většina elektřiny vyrábí z obnovitelných zdrojů a 65 % prodejů vozů v roce 2021 zaujímaly elektromobily. V současnosti je téměř každé 5. auto na norských silnicích elektromobil.

Oproti tomu Česká republika výrazně zaostává. Celkem je v tuzemsku registrováno 12 183 osobních bateriových elektrických vozidel, což představuje 0,2 % podíl z celkového počtu osobních vozidel.

Při poruše auta vás zachrání asistenční služby

Nemůžete nastartovat, píchli jste kolo nebo natankovali špatné palivo? Sjednejte si havarijní pojištění s asistenčními službami a v nesnázích vám budou krýt záda.

Dotace na elektromobil pro firmy a podnikatele se odkládá na neurčito

V roce 2025 mají podle Ministerstva průmyslu a obchodu (MPO) elektromobily představovat 4,1% nových registrovaných vozidel. Tento podíl vychází z Národního akčního plánu čisté mobility. Ten ovšem počítal s prostředky z Evropské unie – právě v letošním roce se plánovalo spuštění podpory pro podnikatele a firmy.

Celkově se na nákup elektromobilů měla rozdělit rekordní miliarda korun. Avšak dotační výzva, kterou připravilo Ministerstvo průmyslu a obchodu, neodpovídala požadavkům Evropské komise. Ta proto dotační výzvu a související operační program na podporu elektromobility vrátila s výhradami.

Dotační výzva je součástí Operačního programu technologie a aplikace pro konkurenceschopnost pro období 2021 až 2027. Její návrh ovšem nesplnil záměr Evropské komise, která klade důraz na městskou dopravu. Podpora nákupu služebních elektromobilů se do městské mobility neschová, a tak se očekávaná dotace pro podnikatele na nákup firemních elektromobilů odložila na neurčito.

Dotace na elektromobil pouze pro veřejný sektor

Na dotaci na elektromobily tak dosáhnou jen státní instituce, příspěvkové a neziskové organizace. Tyto subjekty mohou využít dotaci na nákup vozidel s alternativním pohonem – elektromobily či vozidla s vodíkovým pohonem, kterou vypsalo Ministerstvo životního prostředí prostřednictvím Státního fondu životního prostředí ČR. Celkem se bude rozdělovat 600 milionů korun. Příjem žádostí probíhá do 15. 12. 2023. Podrobnosti výzvy na podporu elektromobility najdete na webu Národní program Životní prostředí.

O dotaci na elektromobil mohou mimo jiné žádat obce, kraje, státní či národní podniky, státní příspěvkové organizace, školy a školky, neziskové organizace a registrované církve. Maximální výše dotace na elektromobil činí 50 % z pořizovacích nákladů, nanejvýš 300 tisíc korun. Na elektro minibus je pak možné získat až milion korun. Ze stejného programu lze čerpat i dotaci na dobíjecí stanici ve výši až 30 tisíc korun.

Pro občany se nabízí dotace na dobíjecí stanice

Dotace na nabíječky elektromobilů pak zůstávají jedinou alternativou pro běžné občany. V rámci programu Nová zelená úsporám si mohou domácnosti žádat o podporu až na dva dobíjecí body, přičemž výše dotace na jeden bod činí maximálně 30 tisíc korun.

Obdobná podpora elektromobility se nabízí pro bytové domy. Jejich vlastníci či SVJ mohou žádat o dotaci 45 tisíc korun na jednu dobíjecí stanici. Nejvýše lze podpořit takový počet nabíječek, kolik je bytových jednotek v domě.

Jak získat dotaci na elektromobil

Máte dvě možnosti, jak získat dotaci na elektromobil nebo dobíjecí stanici v roce 2022.

  • Hledejte vhodné výzvy a sami žádejte o podporu.

  • Využijte prostředníka. Tento servis svým odběratelům zajišťují například někteří dodavatelé elektrické energie a zemního plynu.

Další dotační výzvy se zatím nezveřejnily

Evropská unie schválila plán, jak rychleji překonat ekonomickou krizi po pandemii covid-19. Prostředky unijním státům se vyplácí z Nástrojů pro oživení a odolnost EU. Česká republika chce peníze využít mimo jiné i na podporu elektromobilů – plán na čerpání až 179 miliard korun je součástí Národního plánu obnovy. Aktuální dotační výzvy ohledně elektromobility se však týkají jen veřejného sektoru, jak jsme uvedli výše.

Ministryně životního prostředí Anna Hubáčková výhledově slibuje dotaci na elektromobil pro fyzické osoby. „Co se týká občanů, velmi o tom uvažujeme. Musíme pečlivě zvážit, jak bychom podporu nastavili. Rozvíjí se tu hybridní auta, vodíková technologie. Určitě to nebude v letošním roce. V současné době ani není tolik finančních prostředků, abychom mohli uspokojit zájem všech občanů. Ale nastane doba, kdy toto budeme chtít podpořit,“ říká v rozhovoru pro e15.cz.

Očekává se také vypsání dotační výzvy z takzvaného Modernizačního fondu. Zde půjde o programy Modernizace dopravy v podnikatelském sektoru a Modernizace veřejné dopravy. Start očekávejme „od roku 2023, příp. 2024,” odhaduje Ondřej Charvát z MŽP.

Dotace na elektromobil v ČR a EU

Jak jsou na tom s dotacemi na elektromobily ostatní státy EU? Podle průzkumu ACEA v roce 2022 nabízí pobídky k nákupu elektromobilů 21 členských států EU. Šest zemí neposkytuje žádné nákupní pobídky, většina z nich pouze uděluje slevy na dani nebo výjimky pro elektrická vozidla. Patří k nim Bulharsko, Dánsko, Estonsko, Lotyšsko, Malta a Slovensko. Estonsko pak neposkytuje žádnou formu podporu.

Nicméně ACEA nebere v úvahu jen dotace na elektromobil pro fyzické osoby, ale také podporu pro veřejný sektor, odpuštění dálničních poplatků a další drobné způsoby podpory. Proto je nutné brát toto srovnání s rezervou.

Z dat ACEA vyplývá, že jednu z nejštědřejších pobídek nabízí Německo – soukromé osoby mohou žádat o příspěvek ve výši až 9 000 eur na nákup elektromobilu v hodnotě do 40 000 eur.

V roce 2021 v celé EU tvořily elektromobily 9,1 % nově registrovaných vozidel, hybridy měly podíl 19,6 % a plug-iny 8,9 %.

Víte že...

Ušetřete na autopojištění až 50 %

Naši zákazníci s námi průměrně ušetří 2 350 Kč za povinné ručení. Buďte mezi nimi i vy.

Autor - Jana Březinová
Jana BřezinováVíce článků autora

Jak se vám tento článek líbil?

Sdílet článek

Související články

  • technická kontrola vozu
    26. dubna 2024|Petr Pohůdka
    Vše, co potřebujete vědět o STK

    Pravidelné návštěvě STK se nevyhne žádný majitel vozidla. Kdy musíte na STK vyrazit, jaká je cena technické kontroly, na co se technici zaměřují a co dělat, když vaše auto na STK neprojde? Shrnuli jsme pro vás všechny důležité informace o STK včetně změn platných od roku 2024.

  • Muž pije pivo při řízení auta
    15. dubna 2024|Petr Pohůdka
    Bodový systém a pokuty 2024

    Od ledna roku 2024 platí v České republice nový bodový systém. Pro řidiče by měl být přehlednější. Vážné přestupky jsou postihovány přísněji, u banálních provinění se tresty naopak zmírnily. Jaké jsou hlavní změny a kde najdete bodový stav řidiče?

  • Koupě ojetého auta
    08. dubna 2024|Petr Pohůdka
    Jak dovézt auto z Německa: Vše, co potřebujete vědět

    Německý trh s ojetinami je v mnoha ohledech lákavější než ten český. Za západními hranicemi se dají pořídit modely, které v tuzemsku často chybí. Jak koupit auto v Německu a co je potřeba k přihlášení vozidla ze zahraničí? Připravili jsme pro vás průvodce nákupem auta v Německu.

  • servis a kontrola motorky
    31. března 2024|Jana Březinová
    Jak připravit motorku před sezónou?

    Většina motorkářů svůj stroj ukládá k zimnímu spánku. Dlouhé stání mu ale neprospívá, proto k přípravě motorky na sezónu přistupujte svědomitě. Snížíte tím riziko poruch i nehod.

  • Žena telefonuje kvůli prasklému čelnímu sklu
    30. března 2024|Jana Březinová
    Jak řešit prasklé čelní sklo

    Jeden odražený kamínek dokáže napáchat škodu za desítky tisíc. Není divu, že připojištění skel patří k nejoblíbenějším doplňkovým pojištěním. Sjednává si ho každý čtvrtý řidič. Která pojišťovna vám nabídne nejvýhodnější podmínky a jak prasklé sklo řešit?

  • 24. března 2024|Jana Březinová
    Jak řešit nabourané auto na parkovišti

    Podle statistik pojišťoven se s odřeným autem na parkovišti setkalo 9 z 10 řidičů. Jak si s nehodou poradit, ať už jste ji zavinili vy, nebo jiný řidič? A co dělat, když viník od nehody ujede?

  • Zdražení povinného ručení 2022 - Kalkulačka, model auta, mince a smlouvy o pojistce
    19. března 2024|Petr Pohůdka
    Zdražení povinného ručení a havarijního pojištění v roce 2024

    I v letošním roce se provoz vozidla nejspíš prodraží. Připlatíme si nejen za pojištění, ale i autoservisní práce a součástky. Nicméně inflace konečně klesá, a tak by nárůst cenové hladiny neměl být tak výrazný – u povinného ručení a havarijního pojištění experti očekávají nárůst v jednotkách procent. Jak se s případným zvyšováním pojistného poprat?

  • Předávání klíče k autu
    11. března 2024|Petr Pohůdka
    Kupní smlouva na auto a přepis vozu. Co všechno je potřeba?

    Budete kupovat vozidlo nebo se naopak snažíte prodat to své? V obou případech si dejte pozor na správné vypořádání dokumentů. Vždy byste měli uzavřít písemnou kupní smlouvu a včas vůz přepsat na nového majitele, jinak hrozí dokonce pokuty.

  • Řada motoristů se mylně domnívá, že sjednáním povinného ručení auta a havarijního pojištění je jejich vozidlo plně chráněno. Často je pro ně proto nepříjemným překvapením, když pojišťovna odmítne vzniklou škodu uhradit, případně pojistné plnění krátí. Nejedná se přitom o mimořádné případy, ale takové, které mohou potkat téměř každého. Kdy vám pojišťovna odmítne peníze vyplatit, případně vyplatí méně, než jste čekali? Tady je pět situací.
    10. března 2024|Jana Březinová
    5 situací, kdy pojišťovna nezaplatí, ani když je auto pojištěné

    Myslíte si, že je vaše auto po sjednání povinného ručení a havarijního pojištění plně chráněno? Ve většině případů ano. Mohou ale vzniknout situace, kdy pojišťovna pojistné plnění krátí, nebo dokonce odmítne vzniklou škodu uhradit. Problém je jízda na sjetých pneumatikách, neohlášení nehody policii nebo zbytkový alkohol. O jaké další situace se jedná?

  • Automechanik upevňuje rámeček pod SPZ
    27. února 2024|Jana Březinová
    Vše o SPZ: K čemu slouží, jak řešit její ztrátu a vybrat si ji na přání?

    Když SPZ ztratíte a vyjedete bez ní, hrozí vám zákaz řízení až na 1,5 roku. Připravit vás o ni ale může i policie, když zjistí, že dlužíte za pokuty. Od roku 2016 si můžete navrhnout SPZ na přání. Nesmí obsahovat vulgarity a zaplatíte za ni 10 000 Kč. Co dalšího jste o SPZ (ne)věděli?