funkčnost airbagu

Jak fungují airbagy

Airbagy v kombinaci s bezpečnostními pásy snižují riziko úmrtí o 61 % při čelním nárazu. Nafouknou se během 50 milisekund. Za rychlou reakcí se skrývají chytré senzory pohybu a elektronicky aktivovaná chemická reakce.

‌Airbagy v autě

Airbag je vzduchový vak, který podstatně snižuje pravděpodobnost úmrtí a vážných zranění při dopravní nehodě.

Airbag se skládá ze tří částí.

  • Řídící jednotka a senzory nárazu: Senzory ve vozidle detekují moment a sílu nárazu při nehodě. Řídící modul vyhodnotí data ze všech senzorů a rozhodne, které airbagy nafouknout.

  • Vyvíječ plynu: Elektrický signál z řídící jednotky spustí chemickou reakci. Dojde k malému výbuchu, při němž vznikne dusík, který airbag nafoukne.

  • Vzduchový vak: Obvykle se jedná o nylonový vak sbalený v různých částech vozidla – např. ve volantu či pod palubní deskou.

Nafouknutí airbagu trvá asi 50 milisekund. Pro porovnání – mrknutí oka trvá 200 milisekund. Airbag se velmi rychle také vyfoukne. Jakmile dojde ke kontaktu s tělem, dochází k poklesu tlaku ve vaku, aby airbag tělo pružně zachytil.

Typy airbagů v autě

  • Přední (čelní) airbagy chrání při čelním nárazu. U řidiče vystřelí z volantu, u spolujezdce z horní části palubní desky.

  • Boční airbagy se aktivují při bočním nárazu. Bývají instalovány ve sloupcích u předních a zadních sedaček, případně přímo v sedadlech. Chrání především hrudník a pánev.

  • Hlavové airbagy bývají umístěny pod polstrováním stropu. Při bočním nárazu se rozvinou jako „záclona“ a chrání hlavu a trup. Na rozdíl od jiných airbagů zůstává hlavový airbag nafouknutý několik sekund pro případ, že se auto kutálí přes střechu. Mimo jiné brání tomu, aby se cestující dostal mimo vozidlo, když dojde k rozbití bočních okének.

  • Kolenní airbagy mírní dopady nárazu dolních končetin do palubní desky. Instalují se především na pozici řidiče, a to pod volantem nebo do středové konzole. V některých vozech je najdete i u sedadla spolujezdce.

  • Centrální (středové) airbagy brání vzájemnému střetu řidiče a spolujezdce při nehodě. Bývají zabudovány do sedadla řidiče a vytvoří clonu mezi cestujícími na předních sedadlech.

V dnešní době patří k základní výbavě vozidel přední, boční a hlavové airbagy, a to i u levnějších automobilek. Některé značky a modely nabízí zvýšenou ochranu (např. kolenní airbagy) jako nadstandardní výbavu.

Neustále se vyvíjí a testují nové airbagy. Kromě vývoje dalších typů „polštářů“ (airbag pro chodce nebo v bezpečnostních pásech) se automobilky soustředí také na testování v extrémních podmínkách. Tím simulují stárnutí airbagů v různém klimatu.

Věděli jste že

Inovace automobilek se týkají také ochrany sluchu. Při vystřelení airbagu totiž dojde k hlasitému výbuchu, který může způsobit dočasnou nebo trvalou ztrátu sluchu. Například Mercedes vyvinul technologii Pre-Safe Sound. Audiosystém vozu před potenciální nehodou přehraje ve voze hlasitý šum. To v uchu spouští reflex, který ho připraví na velmi hlasité zvuky, a tím chrání sluch cestujících při vystřelení airbagu.

Airbagy v číslech

  • Airbag si nechal patentovat vynálezce John W. Hetrick v roce 1953.

  • Senzor pro detekci nárazu vynalezl Allen Breed v roce 1967.

  • Od 70. let se airbagy používaly v luxusních amerických vozech jako náhrada bezpečnostních pásů.

  • Od 80. let se airbagy začaly instalovat do vozů Mercedes, a to jako doplněk bezpečnostních pásů.

  • Podle agentury NHTSA přední airbagy zachrání život kolem 2 800 osob ročně v USA.

  • NHTSA uvádí, že kombinace pásů a airbagů snižuje riziko úmrtí při čelním nárazu o 61 %.


Havarijní pojištění se vyplatí všem

I ti nejzdatnější řidiči se někdy mohou dostat do potíží. Sjednejte si havarijní pojištění dříve, než bude pozdě. Naši specialisté vám pomohou s výběrem i sjednáním.

Může vás airbag zranit?

Airbagy jsou navrženy tak, aby chránily posádku vozu před vážnými úrazy a smrtí. Obvykle vystřelí při rychlostech vyšších než 20 km/h, v nižších rychlostech by cestující zbytečně pohmoždily. Aby airbagy správně fungovaly, musíte být připoutaní.

Policie ČR uvádí: „Airbag je doplňkový bezpečnostní systém, který je v okamžiku aktivace vystřelen rychlostí kolem 300 km/h. Pokud nejste připoutaní, nečeká vás nafouknutý airbag, nýbrž „letící střela“, která má na tělo devastující účinek. S vysokou pravděpodobností vás zraní, v horším případě i zabije.“

Moderní airbagy bývají adaptabilní. Nafukování tak přizpůsobí intenzitě nárazu a někdy i tomu, zda je cestující připoután nebo ne. Podle odhadů agentury NHTSA došlo v USA mezi lety 1990–2008 k 290 úmrtím v souvislosti s vystřelením airbagu při nehodě v nízké rychlosti. Z toho však 90 % úmrtí vzniklo ve vozech vyrobených před rokem 1998 a v 80 % případů se jednalo o nepřipoutané řidiče.

Zásady pro bezpečné používání airbagu

  • Vždy se připoutejte bezpečnostními pásy.

  • Deaktivujte airbag u spolujezdce, pokud na předním sedadle převážíte dítě v protisměrné autosedačce.

  • Nastavte si správně sedadlo a volant. Vzdálenost mezi řidičem a středem volantu by měla být minimálně 25 cm, aby se airbag mohl správně nafouknout.

  • Používejte potahy, které jsou kompatibilní s airbagy v sedadlech.

  • Správně držte volant – v poloze tři čtvrtě na tři. Tak nepřekrýváte airbag ve volantu a předcházíte zranění rukou a hlavy při jeho vystřelení.

  • Jako spolujezdec si nedávejte nohy na palubní desku. Vystřelený airbag může přerazit stehenní kosti, vykloubit kyčle a kolena vymrštit do hlavy.

Kontrolka airbagu

Svítící kontrolka airbagu nejčastěji značí přerušení obvodu. K tomu může dojít například při luxování, když omylem rozpojíte zástrčku pod předními sedadly. Takovou chybu můžete odhalit a opravit sami, stačí se podívat pod sedačku a kontakty znovu spojit.

Kontrolka airbagu však může svítit i kvůli poškození nárazových senzorů. V takových případech se neobejdete bez diagnostiky v servisu. Jestliže kupujete ojetinu a svítí kontrolka airbagu, může to značit, že je auto bourané nebo že airbagy v autě vůbec nejsou.

kontrolka-airbagu
Upozornění

Pravidelný servis airbagů není nutný

Pokud to výrobce nepředepisuje, není třeba airbagy nechat kontrolovat v servisu. Obvykle jejich životnost přesahuje životnost celého vozu. Do servisu tak musíte zamířit jen v případě, že svítí kontrolka airbagu. Samozřejmě po nehodě a aktivaci airbagů se musí airbagy okamžitě vyměnit. Stejně tak je potřeba ověřit správnou funkčnost senzorů.

Airbag na motorku

Na rozdíl od automobilů se u motorek setkáte s airbagy jen výjimečně. Jako první motorka na světě dostala airbag Honda Gold Wing v roce 2006. Od té doby se airbag na motorku nerozšířil do dalších modelů.

Airbag na motorku se vystřelí při čelním nárazu a nafoukne se mezi řídítky. Při nárazu je jezdec vymrštěn směrem vpřed, airbag ho zachytí a pohltí jeho kinetickou energii. Airbag se aktivuje pouze při čelním nárazu, při pádu na bok nedokáže motorkáře chránit. Ze statistik Hondy ovšem vychází, že vážná zranění a smrt motorkářů bývají v 68 % případů způsobeny při čelním nárazu.

Airbagová vesta na motorku 

Na jakékoliv motorce zvýší jezdec svoji bezpečnost pomocí airbagové vesty. Existují dva základní typy.

  • Airbagová vesta s „trhačkou“: Vesta se obléká přes oblečení a pomocí popruhu se připne k rámu motorky. Jakmile jezdec spadne, vytrhne se pojistka a vesta se nafoukne.

  • Elektronický airbag: Bývá zabudovaný přímo v motorkářských bundách a kombinézách, případně ve vestě, která se obléká pod bundu. Není spojený s motorkou popruhem, aktivuje se automaticky, když senzory detekují pád.

Nejvyspělejší airbagové vesty na motorku se nafouknou během 45 milisekund a zpevní trup motorkáře ještě předtím, než dopadne na vozovku nebo narazí do překážky. Chrání hlavně žebra, klíční kosti, břicho a záda.


Autor - Jana Březinová
Jana BřezinováVíce článků autora

Jak se vám tento článek líbil?

Sdílet článek

Související články

  • mladý muž za volantem - jak vybrat první auto
    30. listopadu 2023|Jana Březinová
    Jak vybrat první auto

    Spolehlivé, bezpečné, kompaktní, s nízkou spotřebou. Snadno se s ním manévruje a parkuje. Pár ťukanců se na něm ztratí. Náhradní díly jsou dostupné a levné, stejně jako povinné ručení. Podobně bychom mohli shrnout, jak vypadá nejlepší první auto. Splňuje to třeba Škoda Fabia nebo VW Golf.

  • muž sedící v autě - co najdeme v technickém průkazu
    24. listopadu 2023|Petr Woff
    Co najdete v technickém průkazu?

    Česká republika se digitalizuje, což brzy pocítí řidiči. Úřady vám od roku 2024 nevydají velký technický průkaz v papírové podobě. Informace o svém voze najdete v elektronickém registru, kam se přihlásíte přes internet. Malý technický průkaz zůstane ve fyzické formě. Prozkoumejme, co znamenají kódy v obou dokumentech, a jaké následky má ztráta velkého či malého technického průkazu.

  • Muž na motorce v helmě
    18. listopadu 2023|Jana Březinová
    Jak vybrat motorku pro začátečníka

    Při výběru vezměte v úvahu kubaturu a výkon motorky, terén, kam se se s ní chystáte, i svůj rozpočet. Poradíme, jestli koupit novou, nebo ojetou motorku a s jakými náklady navíc byste měli počítat. Naše tipy vám přijdou vhod při výběru motorky, ať už máte čerstvé papíry, nebo se k jízdě na dvou kolech vracíte po mnoha letech.

  • funkčnost airbagu
    13. listopadu 2023|Jana Březinová
    Jak fungují airbagy

    Airbagy v kombinaci s bezpečnostními pásy snižují riziko úmrtí o 61 % při čelním nárazu. Nafouknou se během 50 milisekund. Za rychlou reakcí se skrývají chytré senzory pohybu a elektronicky aktivovaná chemická reakce.

  • motorka zima
    12. listopadu 2023|Srovnejto.cz
    Jak připravit motorku na zimu?

    Do zazimování motorky se můžete pustit, jakmile uhodí první ranní mrazíky. Nezapomeňte motorku důkladně umýt, dotankovat a dofouknout pneumatiky. Nechcete motorku ukládat ke spánku? Jízdu na dvou kolech si užijete i v zimních měsících, ale jen s pořádným vybavením.

  • Muž opřený o auto v autosalónu
    08. listopadu 2023|Petr Pohůdka
    Nejlevnější auta na trhu: Do 300 000 Kč už jen pár modelů

    Nejlevnější nové auto dnes seženete zhruba za 300 000 Kč. V těchto relacích ale počítejte s malým výběrem a skromnější výbavou. Jak nejlevnější auto na trhu vypadá a na co byste při koupi nového vozu neměli zapomenout?

  • Liška na silnici před autem
    26. října 2023|Jana Březinová
    Jak řešit srážku se zvěří?

    Ke každé srážce se zvěří přivolejte policii. Na zvíře nesahejte a neodvážejte ho pryč –⁠ to by bylo pytláctví. Škodu na autě vám proplatí pojišťovna, ale jen v případě, že jste si sjednali připojištění střetu se zvěří. To vás vyjde na několik set korun ročně.

  • Muž vyměňuje olej u motocyklu
    25. října 2023|Petr Pohůdka
    Jak připravit motocykl na STK

    Bez platné STK s motorkou na silnici nesmíte. Na rozdíl od automobilů vám ale stačí prohlídka jednou za 4 roky. Pohlídejte si hlavně funkčnost světel, brzd a stav výfuku. Dodatečně instalované díly musí splňovat bezpečnostní a technické normy. Co dalšího byste měli vědět o STK motocyklu?

  • Nabourané auto
    14. října 2023|Jana Březinová
    Dopravní nehoda v zahraničí: Jak postupovat?

    V roce 2022 Češi v zahraničí způsobili 7028 nehod, nejvíce v Německu a na Slovensku. To představuje téměř 4 % všech nehod. Šance, že budete nehodu při cestách po Evropě řešit, tak rozhodně není zanedbatelná. Nastudujte si předem správný postup. Až vás na místě ochromí stres nebo jazyková bariéra, budete přesně vědět, co dělat.

  • Řidičák na motorku - úspěšná zkouška v autoškole
    12. října 2023|Petr Pohůdka
    Řidičák na motorku – na co se připravit

    Řidičák skupiny AM na nejslabší motorky si můžete udělat už v 15 letech. Na řidičský průkaz A si ale počkáte až do 24 let. Za výcvik v autoškole zaplatíte nejméně 10 tisíc Kč, v Praze počítejte i s více než dvojnásobnými částkami. U závěrečných zkoušek budete prokazovat znalost teorie a předvádět předepsané jízdní úkony včetně slalomu. Na co dalšího se u řidičáku na motorku připravit?