Imobilizér zabezpečuje auto, a navíc zlevňuje havarijní pojištění
Zkušený zloděj lehce pronikne do vozů, které stojí na veřejném parkovišti, ale potom zažívá napínavý okamžik. Buďto nastartuje a odjede, nebo narazí na imobilizér. V moderních automobilech jsou nainstalovány elektronické, mechanické či centrální bezpečnostní systémy. Díky tomu můžete být klidnější, a navíc každoročně ušetřit přes 1 200 Kč na havarijním pojištění.
Automobil patří mezi movitý, neboli mobilní majetek. Dneska stojí před vaším domem, ale zítra může přejet do jiného kraje či státu. Pokud sedíte za volantem a svobodně řídíte, všechno zůstává v pořádku. Ale jakmile se na vaše místo posadí nezvaný host, potřebujete nějaký imobilizér – přístroj, který zloději nedovolí, aby odjel.
Policie potvrzuje, že kriminálníci mají problémy
Do černé kroniky se zapsal například jeden brněnský zlodějíček, který v Rakousku postupně ukradl 138 automobilů. Několik let řádil především ve Vídni, kde se zaměřoval na značky Škoda a Volkswagen. Teprve potom, v roce 2012, byl dopaden rakouskou policií.
V posledních letech však automobilky zapracovaly na efektivních imobilizérech, takže zloději sice občas proniknou do cizího vozu, ale málokdy nastartují. Tuzemská státní policie informovala, že například na Trutnovsku byla úspěšně zablokována škodovka a v Českém Krumlově odolal zaparkovaný volkswagen. Darebáci sice poničili interiér, ale odjet nedokázali.
Imobilizér funguje mechanicky, elektronicky či centrálně
Bezpečnostní systémy můžeme rozdělit podle základního principu, na kterém fungují.
Mechanické imobilizéry fyzicky blokují pohyb, dokud nejsou odemčeny. Sem řadíme „botičku”, která brání kolům v rozjezdu, ale také zámek na volant nebo na řadicí páku (zpátečku).
Elektronické imobilizéry zajišťují, aby mohl nastartovat jenom člověk, který použije správný klíč. Pokud zloděj zasune nějaký univerzální paklíč, má smůlu. Potřebujete unikátní klíč, který prostřednictvím rádiových vln vyšle správný zakódovaný pokyn řídící jednotce (Electronic Control Unit – ECU), aby nastartovala.
Centrální bezpečnostní systém používá satelitní navigaci (Global Positioning System – GPS), aby neustále sledoval polohu svěřeného automobilu. Jakmile se dovnitř dostane zloděj, přijíždí soukromá zásahová služba anebo policie.
Havarijní pojištění vyjde levněji, když jste zabezpečeni
V praxi můžete kombinovat různé ochranné prvky, abyste minimalizovali riziko, že přijdete o svůj vůz. Opatrní řidiči navíc dostávají slevu na havarijní pojištění, jak uvidíme na modelovém příkladu.
Srovnejme, kolik stojí havarijko pro novou Škodu Octavii, která byla zakoupena letos, za 612 900 Kč. Disponuje motorem o objemu 1 968 cm³ a maximálním výkonu 85 kW. Řidič právě oslavil 45. narozeniny a má poštovní směrovací číslo 148 00 (Praha 4 – Kunratice). Najede až 15 000 kilometrů/rok, ale doposud nehavaroval a jeho rozhodná doba (nepřetržitého pojištění) trvá 256 měsíců.
Uvedeme nejnižší aktuální ceny za balíček „All Risk”, který zahrnuje všechny standardní automobilové pojistné události: havárii, odcizení, vandalismus, živelné příhody nebo střety se zvířaty. Imobilizér znamená bezmála 18% slevu (1 240 Kč/rok):
Pokud automobil nemá žádný zabezpečovací systém, havarijko stojí 6 984 Kč/rok.
Pokud má elektronický nebo mechanický imobilizér, případně aktivní GPS, klesáme na 5 744 Kč/rok.