Výpadek elektřiny může mít několik příčin. Přečtěte si, jak postupovat při výpadku elektřiny, abyste zjistili, v čem vězí problém a nemuseli trávit večer při svíčkách.
Nejčastěji je příčina výpadku elektřiny přímo ve vaší domácnosti. Spustili jste několik spotřebičů najednou? Překontrolujte, zda jenom nevypadly pojistky nebo se vydejte až k hlavnímu jističi. Ten najdete u elektroměru. Jistič může být vypadlý, přestože není v dolní poloze. Zkuste ho shodit a znovu nahodit.
Někdy se porucha vůbec netýká elektroinstalace, ale pouze daného spotřebiče. Fungují v domácnosti ostatní elektrické přístroje a světla? Pak se nejspíš jedná o poruchu pouze daného spotřebiče nebo elektrické zásuvky. Další příčinou může být přepálení pojistek nebo výpadek proudového chrániče – to, zda se problém nachází přímo ve vaší domácnosti, zjistíte snadno u sousedů nebo podle pouličního osvětlení.
Ponořila se do tmy celá ulice? Pak se jedná o plošnou poruchu. K té může dojít třeba kvůli bouřce či silnému větru, který poškodí elektrické vedení. Každý distributor má pro tyto situace dostupnou infolinku nebo webové stránky, kde zjistíte, o jakou se jedná poruchu a předpokládaný čas obnovení dodávek elektřiny.
Stejným způsobem můžete výpadek elektřiny také sami nahlásit nebo zjistit informace o plánované odstávce. Tu by vám distributor měl oznámit alespoň 15 dní předem. Často najdete písemné oznámení například na domovních dveřích. Rozhodnete-li se ověřit situaci na telefonní lince, počítejte s tím, že může být při nečekaných výpadcích přetížená. Proto bývá rychlejší vyhledat informace o poruchách na webových stránkách.
Distributor | Telefonní linka | Webová stránka |
---|---|---|
ČEZ | 840 850 860 | |
EG.D | 800 22 55 77 | |
PRE | 800 823 823 |
Pro nahlášení nové poruchy si připravte:
jméno a příjmení,
adresu a podrobný popis místa, kde k poruše došlo,
popis poruchy,
telefon, na který vás bude distributor kontaktovat.
Neplatíte pravidelné zálohy na elektřinu nebo jste zapomněli uhradit nedoplatek, který jste obdrželi s ročním vyúčtováním? V tom případě nebude příčinou výpadek elektřiny, jako spíše přerušení dodávek kvůli neplacení faktur. Dodavatelé se k odpojení elektřiny uchylují až jako k poslední možnosti, když neplatíte své závazky a nekomunikujete. Pokud vám vznikl nedoplatek, který momentálně nejste schopni uhradit, kontaktujte neprodleně svého dodavatele. Často se dá dohodnout na splátkovém kalendáři nebo jiných možnostech platby, abyste přerušení dodávek elektřiny předem zabránili.
K přerušení dodávek elektřiny může výjimečně dojít také při změně dodavatele, pokud na sebe nenavazuje ukončení dodávek od původního dodavatele a zahájení dodávek od nového dodavatele. Proto je lepší řešit oba úkony v jednom kroku a vyřídit změnu dodavatele online.
Zastihl vás delší výpadek elektřiny? Pak nejspíš na vlastní kůži zjistíte, jak moc jste na elektrické energii závislí. Nebude fungovat plynový kotel ani tepelné čerpadlo a máte-li vlastní studnu s vodárnou, zůstanete i bez vody. Pokud je odstávka elektřiny plánovaná, vyplatí se na ni připravit a předtočit si vodu do zásoby. Výhodou mají majitelé kotlů na tuhá paliva nebo krbových kamen, protože si alespoň zatopí.
Dalším problémem při delším výpadku elektřiny způsobuje lednice a mrazák. Ty byste neměli otevírat, aby se dovnitř zbytečně nedostalo teplo. V plném zavřeném mrazáku vydrží potraviny až dva dny. Čím více je mrazák zaplněný, tím lépe se uvnitř zachová chlad – totéž platí i pro chladničku.
Při výpadcích elektřiny byste měli dbát také na svoji bezpečnost. Při pohybu v potemnělé domácnosti snadno můžete přijít k úrazu. Proto se hodí mít po ruce svítilnu na baterie nebo čelovku.
O zprostředkování pojištění se stará společnost ePojisteni.cz s.r.o. Půjčky a úvěry jsou zprostředkovávány společností Elephant Orchestra, s.r.o. Zprostředkování telekomunikací a energií zajišťuje společnost Tarifomat, s.r.o. Jedná se o společnosti, které jsou součástí Skupiny Srovnejto a jsou držiteli platné registrace České národní banky, případně platné registrace Energetického regulačního úřadu.