Co dělat při zpoždění letu a na co máte nárok?
Opožděný let není příjemnou záležitostí. Stojí nás cenný čas, nervy a na náladě také nepřidá. Zpožděné lety jsou ovšem součástí letecké dopravy a my tak musíme počítat s tím, že nás zkrátka mohou potkat. Víte ovšem, na co máte v těchto případech nárok? Podívejte se společně s námi na benefity a kompenzace u zpožděného letu v podobě služeb a finančního odškodnění.
Podmínky, které musí zpožděný let splňovat
Abychom u zpožděného letu mohli čerpat odpovídající kompenzace, musí splňovat určité podmínky. Ty stanovuje nařízení Evropského parlamentu a Rady (ES) č. 261/2004. V kostce se jedná o definování náhrad u zpožděného letu a pomoci cestujícím v letecké dopravě v případech, kdy jim je odepřen nástup na palubu nebo došlo ke zrušení jejich letu, případně k jeho velkému opoždění.
Let tedy musí:
Začínat na letišti na území členského státu EU, Norska, Švýcarska či na Islandu, případně na některém z těchto míst končit.
Být operován evropskou aerolinkou. Na letence se tedy dívejte po informaci: „operated by…“. Můžete tak například letět s americkou společností, která je ale operována evropskou aerolinkou, takže máte nárok na kompenzaci.
Splňuje váš let tyto podmínky? V tom případě máte nárok na:
Občerstvení
V případě zásadně opožděného letu vám dopravce musí poskytnout občerstvení odpovídající délce zpoždění. Zkrátka – když se váš let zdrží o 2 až 4 hodiny, dostanete voucher na občerstvení (například vodu, bagetu, jídlo ve fast foodu a podobně). Jestli je zpoždění ještě delší, máte nárok na další voucher.
Jak získat občerstvení u zpožděného letu
Poukázky dostanete na přepážce, na kterou vás nasměruje personál vaší aerolinky u gatu.
Pamatujte, že na občerstvení máte nárok, ať už je let opožděn z jakéhokoliv důvodu – počasí, stávky nebo pozdního příletu letadla z předchozí destinace.
Nárok na občerstvení se odvíjí od poměru délky opoždění a vzdálenosti letu:
2 hodiny u letů do 1 500 km;
3 hodiny u letů od 1 500 do 3 500 km;
4 hodiny u letů nad 3 500 km.
Ubytování
Je váš let opožděn až do druhého dne? Pak vám letecká společnost musí zajistit ubytování, a to včetně dopravy z letiště a zase zpátky. Pokud je tedy předpokládané zpoždění delší než 8 hodin v průběhu noci, trvejte na jeho poskytnutí. Nárok na ubytování máte, i pokud na let čekáte několik dní, jak tomu bývá například v případě stávky nebo velmi nepříznivého počasí. Stává se také, že letecké společnosti posuzují danou situaci i v závislosti na tom, z jaké jste země, kde a jakým způsobem jste „uvízli“ a zda v této zemi nemáte přátele nebo příbuzné, kteří by se o vás v tomto případě mohli postarat a ubytovat vás.
Jak získat ubytování u zpožděného letu
Pro zajištění ubytování se obraťte na pracovníka aerolinky, který má let na starosti. Klidně se odvolejte na výše uvedené nařízení ES. Tato kompenzace vám může být odepřena pouze v případě, kdy by přeprava na hotel způsobila ještě větší zpoždění letu. Velmi často se proto využívá hotelů, které jsou v bezprostřední blízkosti letiště.
Finanční odškodnění
U zpožděného letu můžete získat finanční odškodnění až do výše 16 000 Kč. V případech, kdy do své cílové destinace dorazíte o 3 a více hodin později, máte nárok na proplacení těchto částek:
250 € u vzdálenosti do 1 500 km;
400 € u vzdálenosti od 1 500 km do 3 500 km, při cestách po EU všechny lety nad 1 500 km (včetně zámoří).
Jestli dorazíte později o 4 hodiny a více, máte nárok na:
600 € u vzdálenosti nad 3 500 km (pokud je zpoždění v rozmezí mezi 3 a 4 hodinami, aerolinka má právo kompenzaci snížit o 50 %, tedy na 300 €).
Jsou ovšem případy, kdy vám letecká společnost nemusí finanční kompenzaci poskytnout, a to u nepředvídatelných okolností, jakými jsou:
politická nestabilita;
nepříznivé počasí neslučitelné s letem;
stávka, která postihuje provoz leteckého dopravce;
rozhodnutí řízení leteckého provozu;
bezpečnostní rizika.
Za mimořádné okolnosti se nepovažují:
technické problémy, které se objeví během údržby letadla a byly způsobené jeho nedostatečnou údržbou;
stávka zaměstnanců letecké společnosti.
Co je dobré vědět:
Vzdálenost letu se počítá přímou čarou od počátečního po cílové letiště bez ohledu na případné přestupy. Letovou vzdálenost si můžete spočítat například na webu DistanceFromTo.net.
Opoždění letu se počítá jako rozdíl času od plánovaného příletu po zahájení výstupu z opožděného letadla. Pokud cestujete s přestupy, stěžejní je čas příletu do cílové destinace.
V případě, že je zpoždění letu alespoň 5 hodin, můžete váš let zrušit a zažádat o vrácení peněz v hodnotě vaší letenky včetně nevyužitých částí letu. Dopravce vás také musí na vlastní náklady dopravit do původního místa odletu.
Pokud cestujete s přestupy a jednotlivé lety vám zajišťují různí dopravci, kompenzace v případě propásnutého přestupného letu nezískáte. Proto je jistější cestovat s jednou aerolinkou, i když si třeba o něco připlatíte.
Co potřebujete pro získání finanční kompenzace u zpožděného letu:
elektronickou letenku rezervace;
palubní lístek;
pokud možno fotografii příletové tabule se zpožděným letem.
Jak získat finanční odškodnění u zpožděného letu
Kontaktujte leteckou společnost a požádejte o odškodnění z důvodu opožděného letu. Předejte podklady, sdělte informace o délce daného zpoždění, a tím pádem vašeho nároku na finanční kompenzaci (viz výše). A dále také předejte číslo svého bankovního účtu včetně IBAN.
Nezapomínejte rovněž, že o kompenzaci můžete zažádat i 3 roky zpětně. Nemusíte se ani bát, že si všechny okolnosti vašeho letu nepamatujete detailně. Letecké společnosti mají povinnost vás o daných nárocích informovat. Jde tedy o to nenechat se odradit a trvat na dodržení kompenzací, na které máte nárok.
Počítejte s tím, že jednání s aerolinkami bývá na „dlouhé lokty“. V rámci zpracování vašeho požadavku se často setkáte s reakcí typu, že dané zpoždění bylo způsobeno nepředvídatelnými okolnostmi, tím pádem nárok na finanční odškodnění nemáte. Případně dostanete nabídku na odškodnění v neodpovídající výši. Pokud víte, že je váš nárok oprávněný, nenechejte se odbít, případně využijte služeb některé z agentur nebo společností, které vyřídí vše za vás výměnou za provizi, od 5 do 25 % z vymožené částky.
Jedná se například o: