Cestovní pojištění – srovnání cen

Zpožděný let

Opožděný let není příjemnou záležitostí. Stojí nás cenný čas, nervy a na náladě také nepřidá. Zpožděné lety jsou ovšem součástí letecké dopravy a my tak musíme počítat s tím, že nás zkrátka mohou potkat. Víte ovšem, na co máte v těchto případech nárok? Podívejte se společně s námi na benefity a kompenzace u zpožděného letu v podobě služeb a finančního odškodnění.

porovnání cestovního pojištění

Podmínky, které musí zpožděný let splňovat 

Abychom u zpožděného letu mohli čerpat odpovídající kompenzace, musí splňovat určité podmínkyTy stanovuje nařízení Evropského parlamentu a Rady (ES) č. 261/2004. V kostce se jedná o definování náhrad u zpožděného letu a pomoci cestujícím v letecké dopravě v případech, kdy jim je odepřen nástup na palubu nebo došlo ke zrušení jejich letu, případně k jeho velkému opoždění. 

Let tedy musí: 

  • Začínat na letišti na území členského státu EU, Norska, Švýcarska či na Islandu, případně na některém z těchto míst končit. 

  • Být operován evropskou aerolinkou. Na letence se tedy dívejte po informaci: „operated by…“. Můžete tak například letět s americkou společností, která je ale operována evropskou aerolinkou, takže máte nárok na kompenzaci. 

 

Splňuje váš let tyto podmínky? V tom případě máte nárok na: 

Občerstvení 

V případě zásadně opožděného letu vám dopravce musí poskytnout občerstvení odpovídající délce zpoždění. Zkrátka – když se váš let zdrží o 2 až 4 hodiny, dostanete voucher na občerstvení (například vodu, bagetu, jídlo ve fast foodu a podobně). Jestli je zpoždění ještě delší, máte nárok na další voucher.

Jak získat občerstvení u zpožděného letu 

Poukázky dostanete na přepážce, na kterou vás nasměruje personál vaší aerolinky u gatu. 

Pamatujte, že na občerstvení máte nárok, ať už je let opožděn z jakéhokoliv důvodu – počasí, stávky nebo pozdního příletu letadla z předchozí destinace.

Nárok na občerstvení se odvíjí od poměru délky opoždění a vzdálenosti letu: 

  • 2 hodiny u letů do 1 500 km; 

  • 3 hodiny u letů od 1 500 do 3 500 km; 

  • 4 hodiny u letů nad 3 500 km. 

 

Ubytování 

Je váš let opožděn až do druhého dne? Pak vám letecká společnost musí zajistit ubytování, a to včetně dopravy z letiště a zase zpátky. Pokud je tedy předpokládané zpoždění delší než 8 hodin v průběhu noci, trvejte na jeho poskytnutí. Nárok na ubytování máte, i pokud na let čekáte několik dní, jak tomu bývá například v případě stávky nebo velmi nepříznivého počasí. Stává se také, že letecké společnosti posuzují danou situaci i v závislosti na tom, z jaké jste země, kde a jakým způsobem jste „uvízli“ a zda v této zemi nemáte přátele nebo příbuzné, kteří by se o vás v tomto případě mohli postarat a ubytovat vás. 

Jak získat ubytování u zpožděného letu 

Pro zajištění ubytování se obraťte na pracovníka aerolinky, který má let na starosti. Klidně se odvolejte na výše uvedené nařízení ES. Tato kompenzace vám může být odepřena pouze v případě, kdy by přeprava na hotel způsobila ještě větší zpoždění letu. Velmi často se proto využívá hotelů, které jsou v bezprostřední blízkosti letiště. 

Zpožděné letadlo

Finanční odškodnění 

U zpožděného letu můžete získat finanční odškodnění až do výše 16 000 Kč. V případech, kdy do své cílové destinace dorazíte o 3 a více hodin později, máte nárok na proplacení těchto částek: 

  • 250 € u vzdálenosti do 1 500 km; 

  • 400 € u vzdálenosti od 1 500 km do 3 500 km, při cestách po EU všechny lety nad 1 500 km (včetně zámoří). 

 

Jestli dorazíte později o 4 hodiny a více, máte nárok na: 

  • 600 € u vzdálenosti nad 3 500 km (pokud je zpoždění v rozmezí mezi 3 a 4 hodinami, aerolinka má právo kompenzaci snížit o 50 %, tedy na 300 €). 

 

Jsou ovšem případy, kdy vám letecká společnost nemusí finanční kompenzaci poskytnout, a to u nepředvídatelných okolností, jakými jsou: 

  • politická nestabilita; 

  • nepříznivé počasí neslučitelné s letem; 

  • stávka, která postihuje provoz leteckého dopravce; 

  • rozhodnutí řízení leteckého provozu; 

  • bezpečnostní rizika. 

 

Za mimořádné okolnosti se nepovažují

  • technické problémy, které se objeví během údržby letadla a byly způsobené jeho nedostatečnou údržbou; 

  • stávka zaměstnanců letecké společnosti. 

 

Co je dobré vědět: 

  • Vzdálenost letu se počítá přímou čarou od počátečního po cílové letiště bez ohledu na případné přestupy. Letovou vzdálenost si můžete spočítat například na webu DistanceFromTo.net

  • Opoždění letu se počítá jako rozdíl času od plánovaného příletu po zahájení výstupu z opožděného letadla. Pokud cestujete s přestupy, stěžejní je čas příletu do cílové destinace. 

  • V případě, že je zpoždění letu alespoň 5 hodin, můžete váš let zrušit a zažádat o vrácení peněz v hodnotě vaší letenky včetně nevyužitých částí letu. Dopravce vás také musí na vlastní náklady dopravit do původního místa odletu. 

  • Pokud cestujete s přestupy a jednotlivé lety vám zajišťují různí dopravci, kompenzace v případě propásnutého přestupného letu nezískáte. Proto je jistější cestovat s jednou aerolinkou, i když si třeba o něco připlatíte. 

 

Co potřebujete pro získání finanční kompenzace u zpožděného letu: 

  • elektronickou letenku rezervace; 

  • palubní lístek; 

  • pokud možno fotografii příletové tabule se zpožděným letem. 

 

Jak získat finanční odškodnění u zpožděného letu 

Kontaktujte leteckou společnost a požádejte o odškodnění z důvodu opožděného letu. Předejte podklady, sdělte informace o délce daného zpoždění, a tím pádem vašeho nároku na finanční kompenzaci (viz výše). A dále také předejte číslo svého bankovního účtu včetně IBAN. 

Nezapomínejte rovněž, že o kompenzaci můžete zažádat i 3 roky zpětněNemusíte se ani bát, že si všechny okolnosti vašeho letu nepamatujete detailně. Letecké společnosti mají povinnost vás o daných nárocích informovat. Jde tedy o to nenechat se odradit a trvat na dodržení kompenzací, na které máte nárok. 

Počítejte s tím, že jednání s aerolinkami bývá na „dlouhé lokty“. V rámci zpracování vašeho požadavku se často setkáte s reakcí typu, že dané zpoždění bylo způsobeno nepředvídatelnými okolnostmi, tím pádem nárok na finanční odškodnění nemáte. Případně dostanete nabídku na odškodnění v neodpovídající výši. Pokud víte, že je váš nárok oprávněný, nenechejte se odbít, případně využijte služeb některé z agentur nebo společností, které vyřídí vše za vás výměnou za provizi, od 5 do 25 % z vymožené částky. 

Jedná se například o: 

Claim Cloud 

Vaše nároky 

Airhelp 

Clikc2claim 

Hodnocení článku:  
Počet hlasů: 2