Změna poskytovatele internetu je od ledna 2022 jednodušší
Na začátku roku 2022 vstoupila v platnost novela zákona o elektronických komunikacích. Nová legislativa přináší další posílení pozice spotřebitele, například při změně poskytovatele internetu. Převod služeb je nyní mnohem snazší a podobá se principu, který funguje při přenosu telefonního čísla mezi operátory.
Konec výpovědí, stačí kontaktovat nového poskytovatele
Pokud chcete změnit poskytovatele internetu, nemusíte od 1. ledna vůbec komunikovat se společností, která vám připojení dosud zajišťuje. Vše za vás vyřeší nový poskytovatel nebo zprostředkovatel služby.
Stačí, když jej kontaktujete s žádostí o změnu. Postup je podobný jako při změně mobilního operátora. Právní úprava uskutečněná v rámci novely zákona o elektronických komunikacích má za cíl posílit ochranu spotřebitele a sjednotit legislativu v členských zemích EU.
Jak má žádost o změnu poskytovatele internetu vypadat?
Zákon specifikuje 5 základních údajů, které by měl spotřebitel v žádosti o změnu poskytovatele internetu uvést. Jedná se o:
vlastní identifikační údaje,
identifikační údaje opouštěného poskytovatele,
specifikaci služby, jež si spotřebitel přeje změnit,
den, k němuž má změna poskytovatele internetu proběhnout,
ověřovací kód vydaný opouštěným poskytovatelem služby.
Přejímající poskytovatel musí na základě uvedených informací do jednoho pracovního dne vyrozumět stávajícího poskytovatele internetu. Sdělí mu všechny náležitosti nutné pro provedení změny a k jakému dni má proběhnout. Nový poskytovatel má povinnost zajistit, že k aktivaci služeb dojde v nejkratší možné době, nebo ve lhůtě dohodnuté se zákazníkem. Ještě předtím, než přejímající společnost kontaktuje tu původní, má právo ověřit totožnost spotřebitele. Pokud dotyčná osoba v této otázce neposkytuje součinnost, hledí se na žádost jako na neuskutečněnou.
Poskytovatelé ručí za kontinuitu služeb
Přejímající i původní poskytovatel a ostatní dotčení podnikatelé mají povinnost na zajištění změny spolupracovat. Společnost, kterou opouštíte, musí dodávat své služby za stejných podmínek až do doby, kdy jsou aktivovány nové služby. Délka přerušení přístupu k internetu nesmí přesáhnout jeden pracovní den.
Dojde-li ke změně poskytovatele internetu se zpožděním, má spotřebitel právo na paušální náhradu. Její přesnou hodnotu stanovuje příslušný prováděcí právní předpis. Výše paušální náhrady však nesmí být nižší než 100 Kč za den a vyšší než 1 000 Kč za den.
Novela přináší i další změny
Zmíněné novinky se vztahují na veškeré technologie internetu a platí pro všechny zákazníky napříč různými segmenty. Novela zákona o elektronických komunikacích se dotýká také dalších oblastí – mimo jiné zpřísňuje informační povinnost podnikatelů vůči zákazníkům, podporuje rozvoj digitálního rozhlasového vysílání, zjednodušuje budování telekomunikačních sítí nebo omezuje nevyžádané marketingové hovory.
Se změnou poskytovatele vám rádi pomůžeme
Přemýšlíte nad změnou poskytovatele internetu? Zdarma pro vás srovnáme dostupné nabídky a vyřídíme případný převod služeb. Naši specialisté vám poradí s výběrem ideální rychlosti internetu a dalšími důležitými parametry. Zavolejte nám na telefonní číslo 800 444 455 nebo napište e-mail na telco@srovnejto.cz.