Žena sedící na lehátku před karavanem

Trend obytných aut. Jak je to s jejich pojištěním?

7. 5. 2021
|
Délka čtení: 7 min.

Zájem o obytné vozy a karavany za poslední rok narostl, hlásí jejich prodejci i pronajímatelé. Svůj díl na tom mají koronavirová omezení, která uzavřela hotely, penziony a další ubytování. Lidé s obytňáky jezdí nejen na letní dovolené, ale také do hor, kde parkují poblíž sjezdovek. Myslet by přitom měli na dobrý stav vozidla i na pojištění a povinné ručení, které je závazné jak pro obytné vozy, tak pro karavany.

Prodeje obytných vozů a karavanů meziročně narostly. Například během letošní zimy stoupl jejich prodej o 200 procent. Velká část těchto vozů je už pro letošní rok vyprodána. „Většina vozů nakoupených pro letošní sezonu je již vyprodána a přijímají se objednávky na rok 2022,“ uvedla Klára Hájek Velinská z Asociace kempování a karavaningu, kterou citovala ČTK. Vedle prodejů narostly i pronájmy obytných vozů a přívěsů, a to zhruba o 50 procent.


Trend potvrzuje i Petr Havlíček z firmy Caravan centrum Hykro. „Od prvního ledna prodáme dvě až tři auta denně. Pokud to bude pokračovat dál, tak budeme v dubnu vyprodaní,“ podotkl. Začátek roku přitom pro prodejce obytných vozů nebýval nikdy silný, hlavně v lednu a únoru byla poptávka slabší.

Zájem o karavany a obytné vozy byl na trhu patrný už před začátkem pandemii, která ho ještě více podnítila. „Zvyšující se zájem o obytné vozy pozorujeme už čtvrtým rokem, v posledním čtvrtletí roku 2020 byl ale ve srovnání s minulými roky obrovský,“ sdělil souvislostech Tomáš Krs, jednatel společnosti KPS Automobile.

Před čtyřmi lety, v roce 2017, informovala ČTK o tom, že prodeje obytných vozů byly nejvyšší za posledních deset let a že český trh s obytnými vozy nadále roste. Trendy tak kopírují evropský i celosvětový trh a souvisí i s tím, jak společnost bohatne. Cena obytných vozů se totiž většinou pohybuje mezi 1 až 1,5 miliony korun. Karavan je možné pořídit za cenu kolem půl milionu korun. V České republice také začali před několika lety prodávat své obytné vozy i američtí výrobci, narůstá i počet firem, které vozy půjčují.

Karavan, nebo obytňák?

Mezi karavanem a obytným vozem je rozdíl. Karavan je obytný přívěs, který se zapojuje za vozidlo. Obytný vůz je naopak samostatně pojízdný a oproti karavanu bývá prostornější. Na druhou stranu, karavan můžete například v kempu odpojit od auta a vyjet si na výlety jen tak s osobním vozem. Obyťnák se zase hodí na cesty, kdy budete často popojíždět. Povinné ručení je zákonem závazné jak pro obytné vozy, tak pro karavany.

Svoboda karavanu versus hotelový komfort

Obytný vůz nebo karavan není tak pohodlný jako prostorný hotelový pokoj s plnou penzí. Na druhou stranu, přináší kýženou svobodu a možnost cestovat i v době, kdy jsou ubytovací zařízení zavřená. Představují tak alternativu, která v pandemické době dostává zcela jiný význam. Jde přitom i o bezpečnost. V obytném vozu se nebudete potkávat s ostatními hotelovými hosty.

Karavan nebo obytný vůz je ale třeba zaparkovat na místě, které je k tomu určené, a to je jisté omezení. Lidé si ale našli i v současné době, kdy jsou kempy zavřené, řešení. „Mnoho restaurací na horách poskytlo karavanistům svá prázdná parkoviště, díky tomu mohli kempovat alespoň s možností připojení se na elektřinu a použití toalety,“ komentovala situaci na českých horách z počátku roku 2021 Klára Hájek Velinská.

Cestovat s karavanem nebo obytným vozem je možné nejen v létě, ale i v zimě. Vyjet za zážitky na konci prázdninové sezóny má své kouzlo i výhody – jednou z nich jsou třeba nižší ceny v kempech. Co motoristy na cestování v obytňácích láká je také možnost zastavit si po cestě kdekoli a kdykoli, měnit svůj plán nebo cíl podle dopravní situace nebo nálady.

Nejlepší nabídky autopojištění na jednom místě

Srovnáme vám nejlepší nabídky povinného ručení na trhu. Vámi vybrané pojištění vám naši specialisté pomůžou sjednat do několika minut.


Vedle kempů, které mívají plochu vyhrazenou pro karavany a obytné vozy, je možné využít i různá speciální karavanová stání, která bývají mnohdy i levnější. Taková místa najdete hlavně na západě Evropy, rozšířená jsou třeba v Německu nebo v Rakousku. Většinou bývají poblíž krásných cyklostezek, turistických cest, jezer, moře či v zimní sezoně u sjezdovek. Pokud po nich budete pátrat, hledejte je na internetu pomocí spojení „Stellplatz“.

Na nový trend ale reagují už i provozovatelé rekreačních středisek v České republice. V Harrachově například podle posledních informací vzniká park pro karavany, a to přímo pod skokanskými můstky. Informoval o tom Český rozhlas Liberec. Na myšlenku vytvořit místo, kde budou lidé moct se svými vozy kempovat přivedla vedení města situace v letošní zimní sezóně, kdy přijížděl rekordní počet návštěvníků s obytnými vozy. Podmínky pro kempování nejsou ale na klasických parkovištích ideální, a tak se město rozhodlo vybudovat nový, speciální park. Ten by měl začít fungovat se začátkem letní sezony, tedy v červnu.

Bezpečnost celoroční jízdy s obytným vozem

Alfou a omegou každého majitele obytného vozu nebo karavanu by se měla stát bezpečnost. Platí to jak při letním, tak při zimním cestování. Hlavně v chladných měsících musí být motoristé obezřetnější. „Doporučuju například hlídat dostatek propanu, mít izolované nádrže vody nebo vyřešenou vyšší spotřebu elektřiny náhradním zdrojem. Stejně jako u osobních aut jsou nutné zimní pneumatiky nebo sněhové řetězy, doplnění nemrznoucí směsi nebo kontrola baterií,“ říká Klára Hájek Velinská.

Důležité pak je uvědomit si, že řízení a provoz obytného vozu a klasického osobního auta je rozdílný. Důvodem je jiný tvar, hmotnost a konstrukce vozů. Pro jejich dobrou stabilitu je například klíčová volba správných pneumatik. Speciální pláště pro dodávky mají lepší vlastnosti zejména při plné zátěži. Kromě větší bezpečnosti patří mezi výhody i stabilita v zatáčkách a delší životnost. Běžné pláště pro osobní automobily vykazují při použití na plně naloženém obytném karavanu zejména při dlouhé cestě na dálnici výrazné větší zahřívání. Po zastavení a zaparkování se pak mohou chladnoucí pneumatiky deformovat a zplošťovat. I to je o důvod navíc, proč investovat do pneumatik určených přímo pro obytné vozy.

Další otázkou je bezpečnost uvnitř karavanu nebo obytného vozu. Zatímco profesionální výrobci musí dodržovat řadu přísných předpisů a norem, domácí přestavba dodávek je z legislativního hlediska mnohem benevolentnější. Na druhou stranu, rostoucí konkurence a tlak na cenu často nutí i výrobce volit úspornější opatření, ať už použité materiály nebo technická řešení. Nejlevnější řešení jde ale zpravidla na úkor bezpečnosti. I na to je třeba při výběru obytného vozu nebo karavanu myslet.

Dopravní nehody se totiž nevyhýbají ani obytňákům. Prudký a silný náraz může snadno rozlámat jednoduchou konstrukci z levných materiálů, části vestavby a poškodit vybavení. Uvolněné věci v kabině pak mohou ohrozit posádku na zdraví a na životě. Kvalitní výrobci proto pracují s takovými normami na technická řešení, aby k podobným situacím nedocházelo, a lidé byli ve větším bezpečí.


Karavan na cestě

Pojištění karavanu a obytného vozu

Jak už bylo řečeno, nehoda může na cestě potkat karavan i obytný vůz. Proto je nutné myslet na pojištění a povinné ručení, bez něhož by řidiči neměli na cestu vyjíždět. „Nejčastěji u karavanů a přívěsů řešíme odřeniny, poškození plášťů, ke kterým dochází při průjezdech užšími místy od větní stromů nebo při couvání, dále to jsou škody způsobené živly, hlavně krupobitím. Opravy pláště karavanů a přívěsů jsou velmi nákladné a často i nerentabilní, takže se jedná o totální škodu,“ uvádí Eva Svobodová z pojišťovny Uniqa. Povinné ručení obytných vozů i pojištění přívěsů pak podle ní kryje všechny pevné součásti vozu, tedy například i nábytek. Pro ostatní věci už je ale nutné zvláštní pojištění.

Povinné ručení neboli pojištění odpovědnosti z provozu vozidla je povinné pro karavany i obytné vozy. Bez něho byste na silnici vůbec neměli vyjíždět, protože můžete dostat pokutu až 40 tisíc korun. Pokud při silniční kontrole nepředložíte takzvanou Zelenou kartu dokazující, že je vozidlo pojištěno, můžete být pokutováni až 3 tisíci korunami. Proto ji mějte vždy při sobě. Zelenou kartu je třeba mít i při výjezdu do zahraničí.

Kromě povinného ručení si můžete sjednat i další pojištění pro karavany a obytňáky:

  • havarijní pojištění je sice dobrovolné, ale v případě nehody ušetří řadu starostí,

  • při cestě do zahraničí oceníte také připojištění s asistenčními službami (defekt pneumatiky, porucha vozu, odtah).

  • pojištění movitých věcí, které jsou součástí karavanu, přijde vhod v případě nehody nebo návštěvy zloděje,

  • vhod může přijít i pojištění osobních věcí uložených ve vozidle,

  • cyklisté ocení pojištění jízdních kol v případě nehody nebo odcizení.

Při výběru povinného ručení i dalšího pojištění karavanu nebo obytného vozu můžete volit z celé řady nabídek. Pamatujte, že důležitým parametrem jsou u povinného ručení pojistné limity, minimum je 35 milionů korun. Zvažte ale vyšší limit, pokud by došlo k nehodě se třetí stranou a vy byste jí museli zaplatit. Při výběru havarijního pojištění byste pak měli zvážit všechna rizika, která vám na cestách případně hrozí. Správně vybrané pojištění vám bude krýt záda, pokud by se na dovolené cokoli stalo.

Jak se vám tento článek líbil?

Sdílet článek

Související články

  • Koupě ojetého auta
    08. dubna 2024|Petr Pohůdka
    Jak dovézt auto z Německa: Vše, co potřebujete vědět

    Německý trh s ojetinami je v mnoha ohledech lákavější než ten český. Za západními hranicemi se dají pořídit modely, které v tuzemsku často chybí. Jak koupit auto v Německu a co je potřeba k přihlášení vozidla ze zahraničí? Připravili jsme pro vás průvodce nákupem auta v Německu.

  • servis a kontrola motorky
    31. března 2024|Jana Březinová
    Jak připravit motorku před sezónou?

    Většina motorkářů svůj stroj ukládá k zimnímu spánku. Dlouhé stání mu ale neprospívá, proto k přípravě motorky na sezónu přistupujte svědomitě. Snížíte tím riziko poruch i nehod.

  • Žena telefonuje kvůli prasklému čelnímu sklu
    30. března 2024|Jana Březinová
    Jak řešit prasklé čelní sklo

    Jeden odražený kamínek dokáže napáchat škodu za desítky tisíc. Není divu, že připojištění skel patří k nejoblíbenějším doplňkovým pojištěním. Sjednává si ho každý čtvrtý řidič. Která pojišťovna vám nabídne nejvýhodnější podmínky a jak prasklé sklo řešit?

  • 24. března 2024|Jana Březinová
    Jak řešit nabourané auto na parkovišti

    Podle statistik pojišťoven se s odřeným autem na parkovišti setkalo 9 z 10 řidičů. Jak si s nehodou poradit, ať už jste ji zavinili vy, nebo jiný řidič? A co dělat, když viník od nehody ujede?

  • Zdražení povinného ručení 2022 - Kalkulačka, model auta, mince a smlouvy o pojistce
    19. března 2024|Petr Pohůdka
    Zdražení povinného ručení a havarijního pojištění v roce 2024

    I v letošním roce se provoz vozidla nejspíš prodraží. Připlatíme si nejen za pojištění, ale i autoservisní práce a součástky. Nicméně inflace konečně klesá, a tak by nárůst cenové hladiny neměl být tak výrazný – u povinného ručení a havarijního pojištění experti očekávají nárůst v jednotkách procent. Jak se s případným zvyšováním pojistného poprat?

  • Předávání klíče k autu
    11. března 2024|Petr Pohůdka
    Kupní smlouva na auto a přepis vozu. Co všechno je potřeba?

    Budete kupovat vozidlo nebo se naopak snažíte prodat to své? V obou případech si dejte pozor na správné vypořádání dokumentů. Vždy byste měli uzavřít písemnou kupní smlouvu a včas vůz přepsat na nového majitele, jinak hrozí dokonce pokuty.

  • Řada motoristů se mylně domnívá, že sjednáním povinného ručení auta a havarijního pojištění je jejich vozidlo plně chráněno. Často je pro ně proto nepříjemným překvapením, když pojišťovna odmítne vzniklou škodu uhradit, případně pojistné plnění krátí. Nejedná se přitom o mimořádné případy, ale takové, které mohou potkat téměř každého. Kdy vám pojišťovna odmítne peníze vyplatit, případně vyplatí méně, než jste čekali? Tady je pět situací.
    10. března 2024|Jana Březinová
    5 situací, kdy pojišťovna nezaplatí, ani když je auto pojištěné

    Myslíte si, že je vaše auto po sjednání povinného ručení a havarijního pojištění plně chráněno? Ve většině případů ano. Mohou ale vzniknout situace, kdy pojišťovna pojistné plnění krátí, nebo dokonce odmítne vzniklou škodu uhradit. Problém je jízda na sjetých pneumatikách, neohlášení nehody policii nebo zbytkový alkohol. O jaké další situace se jedná?

  • Automechanik upevňuje rámeček pod SPZ
    27. února 2024|Jana Březinová
    Vše o SPZ: K čemu slouží, jak řešit její ztrátu a vybrat si ji na přání?

    Když SPZ ztratíte a vyjedete bez ní, hrozí vám zákaz řízení až na 1,5 roku. Připravit vás o ni ale může i policie, když zjistí, že dlužíte za pokuty. Od roku 2016 si můžete navrhnout SPZ na přání. Nesmí obsahovat vulgarity a zaplatíte za ni 10 000 Kč. Co dalšího jste o SPZ (ne)věděli?

  • žena telefonuje po nehodě u auta ve sněhu
    13. února 2024|Jana Březinová
    Nehody v zimě: Jak jim předcházet a jak si auto správně pojistit

    V posledních letech bývají zimy mírnější, přesto každoročně na namrzlých silnicích zemře kolem 20 osob a asi 1000 se zraní. Řidiči nejsou zvyklí jezdit v zimních podmínkách, a tak je náledí a sníh na vozovce často zaskočí. Na co si dát na silnicích pozor, jaká zimní výbava vám nesmí chybět a jak si auto na zimu správně pojistit?

  • povinné ručení mimo čr
    12. února 2024|Petr Pohůdka
    Povinné ručení v zahraničí: Kde všude vám platí zelená karta?

    Pokud jezdíte po českých silnicích, musíte mít sjednané povinné ručení. V opačném případě vám hrozí vysoká pokuta. Jako potvrzení o sjednání povinného ručení slouží zelená karta na auto. Jak si ale zařídit pojištění auta do zahraničí? Záleží, kam vyrážíte. V Evropě si téměř všude vystačíte se zelenou kartou, jinde musíte uzavřít hraniční pojištění.