Žena sedící na lehátku před karavanem

Trend obytných aut. Jak je to s jejich pojištěním?

7. 5. 2021
|
Délka čtení: 7 min.

Zájem o obytné vozy a karavany za poslední rok narostl, hlásí jejich prodejci i pronajímatelé. Svůj díl na tom mají koronavirová omezení, která uzavřela hotely, penziony a další ubytování. Lidé s obytňáky jezdí nejen na letní dovolené, ale také do hor, kde parkují poblíž sjezdovek. Myslet by přitom měli na dobrý stav vozidla i na pojištění a povinné ručení, které je závazné jak pro obytné vozy, tak pro karavany.

Prodeje obytných vozů a karavanů meziročně narostly. Například během letošní zimy stoupl jejich prodej o 200 procent. Velká část těchto vozů je už pro letošní rok vyprodána. „Většina vozů nakoupených pro letošní sezonu je již vyprodána a přijímají se objednávky na rok 2022,“ uvedla Klára Hájek Velinská z Asociace kempování a karavaningu, kterou citovala ČTK. Vedle prodejů narostly i pronájmy obytných vozů a přívěsů, a to zhruba o 50 procent.


Trend potvrzuje i Petr Havlíček z firmy Caravan centrum Hykro. „Od prvního ledna prodáme dvě až tři auta denně. Pokud to bude pokračovat dál, tak budeme v dubnu vyprodaní,“ podotkl. Začátek roku přitom pro prodejce obytných vozů nebýval nikdy silný, hlavně v lednu a únoru byla poptávka slabší.

Zájem o karavany a obytné vozy byl na trhu patrný už před začátkem pandemii, která ho ještě více podnítila. „Zvyšující se zájem o obytné vozy pozorujeme už čtvrtým rokem, v posledním čtvrtletí roku 2020 byl ale ve srovnání s minulými roky obrovský,“ sdělil souvislostech Tomáš Krs, jednatel společnosti KPS Automobile.

Před čtyřmi lety, v roce 2017, informovala ČTK o tom, že prodeje obytných vozů byly nejvyšší za posledních deset let a že český trh s obytnými vozy nadále roste. Trendy tak kopírují evropský i celosvětový trh a souvisí i s tím, jak společnost bohatne. Cena obytných vozů se totiž většinou pohybuje mezi 1 až 1,5 miliony korun. Karavan je možné pořídit za cenu kolem půl milionu korun. V České republice také začali před několika lety prodávat své obytné vozy i američtí výrobci, narůstá i počet firem, které vozy půjčují.

Karavan, nebo obytňák?

Mezi karavanem a obytným vozem je rozdíl. Karavan je obytný přívěs, který se zapojuje za vozidlo. Obytný vůz je naopak samostatně pojízdný a oproti karavanu bývá prostornější. Na druhou stranu, karavan můžete například v kempu odpojit od auta a vyjet si na výlety jen tak s osobním vozem. Obyťnák se zase hodí na cesty, kdy budete často popojíždět. Povinné ručení je zákonem závazné jak pro obytné vozy, tak pro karavany.

Svoboda karavanu versus hotelový komfort

Obytný vůz nebo karavan není tak pohodlný jako prostorný hotelový pokoj s plnou penzí. Na druhou stranu, přináší kýženou svobodu a možnost cestovat i v době, kdy jsou ubytovací zařízení zavřená. Představují tak alternativu, která v pandemické době dostává zcela jiný význam. Jde přitom i o bezpečnost. V obytném vozu se nebudete potkávat s ostatními hotelovými hosty.

Karavan nebo obytný vůz je ale třeba zaparkovat na místě, které je k tomu určené, a to je jisté omezení. Lidé si ale našli i v současné době, kdy jsou kempy zavřené, řešení. „Mnoho restaurací na horách poskytlo karavanistům svá prázdná parkoviště, díky tomu mohli kempovat alespoň s možností připojení se na elektřinu a použití toalety,“ komentovala situaci na českých horách z počátku roku 2021 Klára Hájek Velinská.

Cestovat s karavanem nebo obytným vozem je možné nejen v létě, ale i v zimě. Vyjet za zážitky na konci prázdninové sezóny má své kouzlo i výhody – jednou z nich jsou třeba nižší ceny v kempech. Co motoristy na cestování v obytňácích láká je také možnost zastavit si po cestě kdekoli a kdykoli, měnit svůj plán nebo cíl podle dopravní situace nebo nálady.

Nejlepší nabídky autopojištění na jednom místě

Srovnáme vám nejlepší nabídky povinného ručení na trhu. Vámi vybrané pojištění vám naši specialisté pomůžou sjednat do několika minut.


Vedle kempů, které mívají plochu vyhrazenou pro karavany a obytné vozy, je možné využít i různá speciální karavanová stání, která bývají mnohdy i levnější. Taková místa najdete hlavně na západě Evropy, rozšířená jsou třeba v Německu nebo v Rakousku. Většinou bývají poblíž krásných cyklostezek, turistických cest, jezer, moře či v zimní sezoně u sjezdovek. Pokud po nich budete pátrat, hledejte je na internetu pomocí spojení „Stellplatz“.

Na nový trend ale reagují už i provozovatelé rekreačních středisek v České republice. V Harrachově například podle posledních informací vzniká park pro karavany, a to přímo pod skokanskými můstky. Informoval o tom Český rozhlas Liberec. Na myšlenku vytvořit místo, kde budou lidé moct se svými vozy kempovat přivedla vedení města situace v letošní zimní sezóně, kdy přijížděl rekordní počet návštěvníků s obytnými vozy. Podmínky pro kempování nejsou ale na klasických parkovištích ideální, a tak se město rozhodlo vybudovat nový, speciální park. Ten by měl začít fungovat se začátkem letní sezony, tedy v červnu.

Bezpečnost celoroční jízdy s obytným vozem

Alfou a omegou každého majitele obytného vozu nebo karavanu by se měla stát bezpečnost. Platí to jak při letním, tak při zimním cestování. Hlavně v chladných měsících musí být motoristé obezřetnější. „Doporučuju například hlídat dostatek propanu, mít izolované nádrže vody nebo vyřešenou vyšší spotřebu elektřiny náhradním zdrojem. Stejně jako u osobních aut jsou nutné zimní pneumatiky nebo sněhové řetězy, doplnění nemrznoucí směsi nebo kontrola baterií,“ říká Klára Hájek Velinská.

Důležité pak je uvědomit si, že řízení a provoz obytného vozu a klasického osobního auta je rozdílný. Důvodem je jiný tvar, hmotnost a konstrukce vozů. Pro jejich dobrou stabilitu je například klíčová volba správných pneumatik. Speciální pláště pro dodávky mají lepší vlastnosti zejména při plné zátěži. Kromě větší bezpečnosti patří mezi výhody i stabilita v zatáčkách a delší životnost. Běžné pláště pro osobní automobily vykazují při použití na plně naloženém obytném karavanu zejména při dlouhé cestě na dálnici výrazné větší zahřívání. Po zastavení a zaparkování se pak mohou chladnoucí pneumatiky deformovat a zplošťovat. I to je o důvod navíc, proč investovat do pneumatik určených přímo pro obytné vozy.

Další otázkou je bezpečnost uvnitř karavanu nebo obytného vozu. Zatímco profesionální výrobci musí dodržovat řadu přísných předpisů a norem, domácí přestavba dodávek je z legislativního hlediska mnohem benevolentnější. Na druhou stranu, rostoucí konkurence a tlak na cenu často nutí i výrobce volit úspornější opatření, ať už použité materiály nebo technická řešení. Nejlevnější řešení jde ale zpravidla na úkor bezpečnosti. I na to je třeba při výběru obytného vozu nebo karavanu myslet.

Dopravní nehody se totiž nevyhýbají ani obytňákům. Prudký a silný náraz může snadno rozlámat jednoduchou konstrukci z levných materiálů, části vestavby a poškodit vybavení. Uvolněné věci v kabině pak mohou ohrozit posádku na zdraví a na životě. Kvalitní výrobci proto pracují s takovými normami na technická řešení, aby k podobným situacím nedocházelo, a lidé byli ve větším bezpečí.


Karavan na cestě

Pojištění karavanu a obytného vozu

Jak už bylo řečeno, nehoda může na cestě potkat karavan i obytný vůz. Proto je nutné myslet na pojištění a povinné ručení, bez něhož by řidiči neměli na cestu vyjíždět. „Nejčastěji u karavanů a přívěsů řešíme odřeniny, poškození plášťů, ke kterým dochází při průjezdech užšími místy od větní stromů nebo při couvání, dále to jsou škody způsobené živly, hlavně krupobitím. Opravy pláště karavanů a přívěsů jsou velmi nákladné a často i nerentabilní, takže se jedná o totální škodu,“ uvádí Eva Svobodová z pojišťovny Uniqa. Povinné ručení obytných vozů i pojištění přívěsů pak podle ní kryje všechny pevné součásti vozu, tedy například i nábytek. Pro ostatní věci už je ale nutné zvláštní pojištění.

Povinné ručení neboli pojištění odpovědnosti z provozu vozidla je povinné pro karavany i obytné vozy. Bez něho byste na silnici vůbec neměli vyjíždět, protože můžete dostat pokutu až 40 tisíc korun. Pokud při silniční kontrole nepředložíte takzvanou Zelenou kartu dokazující, že je vozidlo pojištěno, můžete být pokutováni až 3 tisíci korunami. Proto ji mějte vždy při sobě. Zelenou kartu je třeba mít i při výjezdu do zahraničí.

Kromě povinného ručení si můžete sjednat i další pojištění pro karavany a obytňáky:

  • havarijní pojištění je sice dobrovolné, ale v případě nehody ušetří řadu starostí,

  • při cestě do zahraničí oceníte také připojištění s asistenčními službami (defekt pneumatiky, porucha vozu, odtah).

  • pojištění movitých věcí, které jsou součástí karavanu, přijde vhod v případě nehody nebo návštěvy zloděje,

  • vhod může přijít i pojištění osobních věcí uložených ve vozidle,

  • cyklisté ocení pojištění jízdních kol v případě nehody nebo odcizení.

Při výběru povinného ručení i dalšího pojištění karavanu nebo obytného vozu můžete volit z celé řady nabídek. Pamatujte, že důležitým parametrem jsou u povinného ručení pojistné limity, minimum je 35 milionů korun. Zvažte ale vyšší limit, pokud by došlo k nehodě se třetí stranou a vy byste jí museli zaplatit. Při výběru havarijního pojištění byste pak měli zvážit všechna rizika, která vám na cestách případně hrozí. Správně vybrané pojištění vám bude krýt záda, pokud by se na dovolené cokoli stalo.

Sdílet článek

Související články

  • muž sedící v autě - co najdeme v technickém průkazu
    10. října 2024|Petr Pohůdka
    Co najdete v technickém průkazu?

    Česká republika se digitalizuje a pociťují to i řidiči. Úřady vám od roku 2024 nevydají velký technický průkaz v papírové podobě. Informace o svém voze najdete v elektronickém registru, kam se přihlásíte přes internet. Malý technický průkaz zůstává ve fyzické formě, ale dočkal se mnoha změn. Jaké informace se v něm nachází?

  • 16. září 2024|Jana Březinová
    Změny pro řidiče od 1. října 2024: Další novinky v povinném ručení

    Rok 2024 je pro řidiče plný změn. Od 1. října 2024 přichází další várka z nich, tentokrát se týkají povinného ručení. Nově bude nutné pojištění vozidla zaplatit hned při sjednání, jinak nebude platné. Na druhou stranu už u sebe řidiči nemusí vozit zelenou kartu. Jaké další novinky na řidiče čekají?

  • Těhotná žena na letišti
    02. července 2024|Jana Březinová
    Cestování v těhotenství

    Kvůli těhotenství se nemusíte vzdát dovolené a cestování, na druhou stranu je dobré dodržovat pár základních pravidel, abyste byla vy i nenarozené miminko v bezpečí. Pro cestování v těhotenství je ideální druhý trimestr.

  • dopravni_nehoda_hadajici_se_muzi
    13. června 2024|Jana Březinová
    Výluky v pojištění – přehled situací, na které se pojistka nevztahuje

    Pojistné podmínky mívají desítky stran, a tak se je nikomu nechce číst. To je ale chyba. Ve výlukách totiž zjistíte, na co se pojištění nevztahuje. Ignorace těchto výjimek vás může stát miliony korun. Abyste o výlukách získali lepší představu, připravili jsme pro vás jejich přehled u různých typů pojištění. Na konci článku najdete ty vůbec nejabsurdnější záludnosti pojistných podmínek.

  • Žena s batohem a letenkami
    06. června 2024|Petr Pohůdka
    Jak ulovit nejlevnější letenky

    Akční letenky, díky kterým můžete výhodně procestovat celý svět, nejsou žádnou novinkou. Někdy vám sice hledání výhodných letenek zabere trochu více času a možná budete muset slevit ze svých nároků, odměnou vám však budou ušetřené peníze, které potom můžete investovat do zážitků. Přinášíme vám několik tipů, jak ulovit tu nejlevnější letenku.

  • technická kontrola vozu
    26. dubna 2024|Petr Pohůdka
    Vše, co potřebujete vědět o STK

    Pravidelné návštěvě STK se nevyhne žádný majitel vozidla. Kdy musíte na STK vyrazit, jaká je cena technické kontroly, na co se technici zaměřují a co dělat, když vaše auto na STK neprojde? Shrnuli jsme pro vás všechny důležité informace o STK včetně změn platných od roku 2024.

  • motorka vedle auta
    26. dubna 2024|Jana Březinová
    Když se potká auto a motorka: Nejčastější příčiny problémů a jak je řešit

    Většinu problémů mezi motorkáři a řidiči aut by vyřešilo, kdyby se jedna skupina dokázala vžít do té druhé. Jenomže velká část řidičů za řídítky motorky nikdy neseděla, a tak nedokáže posoudit, jak se její jízdní vlastnosti liší. Motorkáři zase zapomínají, že oni sice většinou vyjíždí pro radost, ale na silnicích potkávají řidiče, kteří třeba vystresovaní spěchají do práce.

  • Muž pije pivo při řízení auta
    15. dubna 2024|Petr Pohůdka
    Bodový systém a pokuty 2024

    Od ledna roku 2024 platí v České republice nový bodový systém. Pro řidiče by měl být přehlednější. Vážné přestupky jsou postihovány přísněji, u banálních provinění se tresty naopak zmírnily. Jaké jsou hlavní změny a kde najdete bodový stav řidiče?

  • Koupě ojetého auta
    08. dubna 2024|Petr Pohůdka
    Jak dovézt auto z Německa: Vše, co potřebujete vědět

    Německý trh s ojetinami je v mnoha ohledech lákavější než ten český. Za západními hranicemi se dají pořídit modely, které v tuzemsku často chybí. Jak koupit auto v Německu a co je potřeba k přihlášení vozidla ze zahraničí? Připravili jsme pro vás průvodce nákupem auta v Německu.

  • servis a kontrola motorky
    31. března 2024|Jana Březinová
    Jak připravit motorku před sezónou?

    Většina motorkářů svůj stroj ukládá k zimnímu spánku. Dlouhé stání mu ale neprospívá, proto k přípravě motorky na sezónu přistupujte svědomitě. Snížíte tím riziko poruch i nehod.