Zamrzlá silnice

Naučte se brzdit na náledí a vyhnout se smyku

Náledí na silnicích není v našich zeměpisných šířkách nic neobvyklého. V podobných podmínkách musí řidiči přizpůsobit svůj styl jízdy a také brzdění. Přečtěte si, jak správně brzdit auto na ledu, a jaký je rozdíl mezi náledím a ledovkou.

Brzdná dráha je na náledí výrazně delší

Náledí na silnicích může řidiče přivést do velmi nepříjemných situací, ve kterých během zlomku vteřiny musí adekvátně zareagovat. Mnohdy na tom závisí život celé posádky vozu. Brzdná dráha automobilu na náledí je oproti mokrému povrchu téměř trojnásobná. V praxi to znamená, že na dálnici budete na namrzlém povrchu z rychlosti 130 km/h brzdit až 500 metrů.

Pozor na černý led

Led narozdíl od sněhu není vždy dobře viditelný. Mnoho řidičů jej tak často zpozoruje až v problémech. Sledujte proto teploměr ve voze – pohybuje-li se teplota kolem bodu mrazu, jeďte opatrně. Napovědět vám může rovněž styl jízdy ostatních řidičů.

Velkou nástrahu představuje tzv. černý led. Tento termín označuje velmi špatně viditelné náledí, které z pohledu řidiče připomíná spíše jen mokrou vozovku. Zejména za tmy není příliš způsobů, jak černý led od mokré silnice rozeznat. Pomoci může sledování, zda od pneumatik jiných jedoucích aut „stříká“ voda, což je jev, který jízdu po ledu nedoprovází.

Jak správně brzdit v autě při náledí na silnicích

Základní pravidlo zní, že na náledí byste měli brzdit pomalu a s předstihem. Prudkým sešlápnutím brzdového pedálu si koledujete o smyk. Totéž platí pro trhnutí volantem. Klíčové je dodržovat dostatečný rozestup, který by měl být přizpůsoben delší brzdné dráze.

Má vaše auto ABS? Protiblokovací systém zabraňuje tomu, aby během brzdění došlo k zablokování kol. ABS tím přispívá ke zvýšení ovladatelnosti vozidla. Je velmi pravděpodobné, že váš vůz protiblokovacím systémem disponuje – ABS je od roku 2006 na seznamu povinné výbavy u nově homologovaných vozů v Evropské unii. U vozů s ABS nedojde při prudkém brzdění k zablokování kol a vůz zůstane ovladatelný. V autech bez ABS musí řidič brzdit přerušovaně.

ABS není všemocné aneb jak brzdit auto efektivněji

Mějte na paměti, že ABS nijak nezkracuje brzdnou dráhu. Jeho úloha je pouze předejít tomu, aby se vůz řítil jedním směrem se zablokovanými koly. Nejkratší brzdnou dráhu bude mít brzdění „na hraně“ ABS. Ve chvíli, kdy vám dá ABS v pedálu lehkým ťuknutím najevo, že zasáhne, brzdu trochu povolíte a naplno využijete deceleračních schopností automobilu.

Zkušení jezdci, co jsou navíc v krizových momentech schopni zachovat chladnou hlavu, mohou tímto způsobem zabrzdit nejúčinněji. Prudké sešlápnutí brzdy a aktivace ABS je výsledkem přirozené reakce mnoha řidičů a nedá se označit jako vyloženě špatné řešení. Nicméně pokud to okolnosti umožňují, pak je lepší brzdit s předstihem a pozvolna. Jde-li primárně o co nejkratší brzdnou dráhu, pak právě zmiňovaným stylem „na hraně“ ABS.

Co dělat, když se dostanete do smyku?

Přes všechny snahy skončilo vaše auto ve smyku? Náledí na silnicích takové momenty bohužel přináší. Důležité je být na tuto možnost připraven. Moderní asistenční systémy vám mohou být nápomocny, ale neporadí si pokaždé – jejich účinnost se odvozuje od přilnavosti kol k povrchu vozovky.

U smyku platí, že byste měli točit volantem ve stejném směru, jakým klouže zadní část vozu. Nesundávejte ruce z volantu, držte jej pevně a nešlapejte na brzdu – mohlo by dojít k zablokování kol. Pomůže také vyšlápnutí spojky, tím od kol odpojíte pohonnou soustavu. Nejlepší je, když se do smyku dostanete nejdříve pod odborným dohledem a v místech, kde nemůžete do ničeho narazit – absolvování školy smyku vám dá jistotu a praktické znalosti.

Prevence je základ

Jak brzdit auto při náledí na silnicích a řešit eventuální krizové situace již víte, ale ideální samozřejmě je, se do podobných problémů vůbec nedostat. Pokud venku panuje velmi nepříznivé počasí, zeptejte se sami sebe, zda je vaše cesta opravdu nezbytná. Je-li tomu tak, řiďte vozidlo maximálně opatrně a dodržujte dostatečný rozestup. Plná koncentrace na řízení by měla být přirozená, ale zde to platí dvojnásob. Poslouchejte dopravní zpravodajství v rádiu, ať máte ponětí o problematických úsecích.

Hlavně si uvědomte, že ani sebelepší technika a reakce vás nemusí spasit. Když zběsilou rychlostí vlétnete do namrzlé zatáčky, na žádnou reakci se nezmůžete. „Jakmile to řidič přežene moc, už to nezachrání,“ říká Otakar Krus, instruktor školy bezpečné jízdy pro TN.cz.

Rozdíl mezi náledím a ledovkou je, ale pro řidiče nic nemění

Z dopravního zpravodajství ten pocit mít nejspíš nebudete, ale rozdíl mezi náledím a ledovkou skutečně existuje. Rozlišují jej především meteorologové a to podle způsobu vzniku. Náledí vzniká postupným mrznutím kapek deště na povrchu země. Může se objevit též v důsledku zmrznutí částečně či úplně roztátého sněhu, pokud teploty klesnou pod nulu.

Ledovka je průvodní jev mrznoucího mrholení nebo deště. Vytvoří se v situacích, kdy je ve výšce teplý vzduch, ze kterého prší a déšť dopadá na prochlazený zemský povrch, kde panuje teplota pod bodem mrazu. Kapky deště po dopadu okamžitě mrznou a tvoří ledovku. Z pohledu řidiče však rozdíl mezi náledím a ledovkou není příliš podstatný. V obou případech je nutné dodržovat zmiňované zásady, jak brzdit auto a přizpůsobit řízení.

Autorka - Vendula Flassig Vrablová
Vendula Flassig VrablováVíce článků autora

Jak se vám tento článek líbil?

Sdílet článek

Související články

  • Muž pije pivo při řízení auta
    15. dubna 2024|Petr Pohůdka
    Bodový systém a pokuty 2024

    Od ledna roku 2024 platí v České republice nový bodový systém. Pro řidiče by měl být přehlednější. Vážné přestupky jsou postihovány přísněji, u banálních provinění se tresty naopak zmírnily. Jaké jsou hlavní změny a kde najdete bodový stav řidiče?

  • Koupě ojetého auta
    08. dubna 2024|Petr Pohůdka
    Jak dovézt auto z Německa: Vše, co potřebujete vědět

    Německý trh s ojetinami je v mnoha ohledech lákavější než ten český. Za západními hranicemi se dají pořídit modely, které v tuzemsku často chybí. Jak koupit auto v Německu a co je potřeba k přihlášení vozidla ze zahraničí? Připravili jsme pro vás průvodce nákupem auta v Německu.

  • servis a kontrola motorky
    31. března 2024|Jana Březinová
    Jak připravit motorku před sezónou?

    Většina motorkářů svůj stroj ukládá k zimnímu spánku. Dlouhé stání mu ale neprospívá, proto k přípravě motorky na sezónu přistupujte svědomitě. Snížíte tím riziko poruch i nehod.

  • Žena telefonuje kvůli prasklému čelnímu sklu
    30. března 2024|Jana Březinová
    Jak řešit prasklé čelní sklo

    Jeden odražený kamínek dokáže napáchat škodu za desítky tisíc. Není divu, že připojištění skel patří k nejoblíbenějším doplňkovým pojištěním. Sjednává si ho každý čtvrtý řidič. Která pojišťovna vám nabídne nejvýhodnější podmínky a jak prasklé sklo řešit?

  • 24. března 2024|Jana Březinová
    Jak řešit nabourané auto na parkovišti

    Podle statistik pojišťoven se s odřeným autem na parkovišti setkalo 9 z 10 řidičů. Jak si s nehodou poradit, ať už jste ji zavinili vy, nebo jiný řidič? A co dělat, když viník od nehody ujede?

  • Zdražení povinného ručení 2022 - Kalkulačka, model auta, mince a smlouvy o pojistce
    19. března 2024|Petr Pohůdka
    Zdražení povinného ručení a havarijního pojištění v roce 2024

    I v letošním roce se provoz vozidla nejspíš prodraží. Připlatíme si nejen za pojištění, ale i autoservisní práce a součástky. Nicméně inflace konečně klesá, a tak by nárůst cenové hladiny neměl být tak výrazný – u povinného ručení a havarijního pojištění experti očekávají nárůst v jednotkách procent. Jak se s případným zvyšováním pojistného poprat?

  • Předávání klíče k autu
    11. března 2024|Petr Pohůdka
    Kupní smlouva na auto a přepis vozu. Co všechno je potřeba?

    Budete kupovat vozidlo nebo se naopak snažíte prodat to své? V obou případech si dejte pozor na správné vypořádání dokumentů. Vždy byste měli uzavřít písemnou kupní smlouvu a včas vůz přepsat na nového majitele, jinak hrozí dokonce pokuty.

  • Řada motoristů se mylně domnívá, že sjednáním povinného ručení auta a havarijního pojištění je jejich vozidlo plně chráněno. Často je pro ně proto nepříjemným překvapením, když pojišťovna odmítne vzniklou škodu uhradit, případně pojistné plnění krátí. Nejedná se přitom o mimořádné případy, ale takové, které mohou potkat téměř každého. Kdy vám pojišťovna odmítne peníze vyplatit, případně vyplatí méně, než jste čekali? Tady je pět situací.
    10. března 2024|Jana Březinová
    5 situací, kdy pojišťovna nezaplatí, ani když je auto pojištěné

    Myslíte si, že je vaše auto po sjednání povinného ručení a havarijního pojištění plně chráněno? Ve většině případů ano. Mohou ale vzniknout situace, kdy pojišťovna pojistné plnění krátí, nebo dokonce odmítne vzniklou škodu uhradit. Problém je jízda na sjetých pneumatikách, neohlášení nehody policii nebo zbytkový alkohol. O jaké další situace se jedná?

  • Automechanik upevňuje rámeček pod SPZ
    27. února 2024|Jana Březinová
    Vše o SPZ: K čemu slouží, jak řešit její ztrátu a vybrat si ji na přání?

    Když SPZ ztratíte a vyjedete bez ní, hrozí vám zákaz řízení až na 1,5 roku. Připravit vás o ni ale může i policie, když zjistí, že dlužíte za pokuty. Od roku 2016 si můžete navrhnout SPZ na přání. Nesmí obsahovat vulgarity a zaplatíte za ni 10 000 Kč. Co dalšího jste o SPZ (ne)věděli?

  • žena telefonuje po nehodě u auta ve sněhu
    13. února 2024|Jana Březinová
    Nehody v zimě: Jak jim předcházet a jak si auto správně pojistit

    V posledních letech bývají zimy mírnější, přesto každoročně na namrzlých silnicích zemře kolem 20 osob a asi 1000 se zraní. Řidiči nejsou zvyklí jezdit v zimních podmínkách, a tak je náledí a sníh na vozovce často zaskočí. Na co si dát na silnicích pozor, jaká zimní výbava vám nesmí chybět a jak si auto na zimu správně pojistit?