Zamrzlá silnice

Naučte se brzdit na náledí a vyhnout se smyku

Náledí na silnicích není v našich zeměpisných šířkách nic neobvyklého. V podobných podmínkách musí řidiči přizpůsobit svůj styl jízdy a také brzdění. Přečtěte si, jak správně brzdit auto na ledu, a jaký je rozdíl mezi náledím a ledovkou.

Brzdná dráha je na náledí výrazně delší

Náledí na silnicích může řidiče přivést do velmi nepříjemných situací, ve kterých během zlomku vteřiny musí adekvátně zareagovat. Mnohdy na tom závisí život celé posádky vozu. Brzdná dráha automobilu na náledí je oproti mokrému povrchu téměř trojnásobná. V praxi to znamená, že na dálnici budete na namrzlém povrchu z rychlosti 130 km/h brzdit až 500 metrů.

Pozor na černý led

Led narozdíl od sněhu není vždy dobře viditelný. Mnoho řidičů jej tak často zpozoruje až v problémech. Sledujte proto teploměr ve voze – pohybuje-li se teplota kolem bodu mrazu, jeďte opatrně. Napovědět vám může rovněž styl jízdy ostatních řidičů.

Velkou nástrahu představuje tzv. černý led. Tento termín označuje velmi špatně viditelné náledí, které z pohledu řidiče připomíná spíše jen mokrou vozovku. Zejména za tmy není příliš způsobů, jak černý led od mokré silnice rozeznat. Pomoci může sledování, zda od pneumatik jiných jedoucích aut „stříká“ voda, což je jev, který jízdu po ledu nedoprovází.

Jak správně brzdit v autě při náledí na silnicích

Základní pravidlo zní, že na náledí byste měli brzdit pomalu a s předstihem. Prudkým sešlápnutím brzdového pedálu si koledujete o smyk. Totéž platí pro trhnutí volantem. Klíčové je dodržovat dostatečný rozestup, který by měl být přizpůsoben delší brzdné dráze.

Má vaše auto ABS? Protiblokovací systém zabraňuje tomu, aby během brzdění došlo k zablokování kol. ABS tím přispívá ke zvýšení ovladatelnosti vozidla. Je velmi pravděpodobné, že váš vůz protiblokovacím systémem disponuje – ABS je od roku 2006 na seznamu povinné výbavy u nově homologovaných vozů v Evropské unii. U vozů s ABS nedojde při prudkém brzdění k zablokování kol a vůz zůstane ovladatelný. V autech bez ABS musí řidič brzdit přerušovaně.

ABS není všemocné aneb jak brzdit auto efektivněji

Mějte na paměti, že ABS nijak nezkracuje brzdnou dráhu. Jeho úloha je pouze předejít tomu, aby se vůz řítil jedním směrem se zablokovanými koly. Nejkratší brzdnou dráhu bude mít brzdění „na hraně“ ABS. Ve chvíli, kdy vám dá ABS v pedálu lehkým ťuknutím najevo, že zasáhne, brzdu trochu povolíte a naplno využijete deceleračních schopností automobilu.

Zkušení jezdci, co jsou navíc v krizových momentech schopni zachovat chladnou hlavu, mohou tímto způsobem zabrzdit nejúčinněji. Prudké sešlápnutí brzdy a aktivace ABS je výsledkem přirozené reakce mnoha řidičů a nedá se označit jako vyloženě špatné řešení. Nicméně pokud to okolnosti umožňují, pak je lepší brzdit s předstihem a pozvolna. Jde-li primárně o co nejkratší brzdnou dráhu, pak právě zmiňovaným stylem „na hraně“ ABS.

Co dělat, když se dostanete do smyku?

Přes všechny snahy skončilo vaše auto ve smyku? Náledí na silnicích takové momenty bohužel přináší. Důležité je být na tuto možnost připraven. Moderní asistenční systémy vám mohou být nápomocny, ale neporadí si pokaždé – jejich účinnost se odvozuje od přilnavosti kol k povrchu vozovky.

U smyku platí, že byste měli točit volantem ve stejném směru, jakým klouže zadní část vozu. Nesundávejte ruce z volantu, držte jej pevně a nešlapejte na brzdu – mohlo by dojít k zablokování kol. Pomůže také vyšlápnutí spojky, tím od kol odpojíte pohonnou soustavu. Nejlepší je, když se do smyku dostanete nejdříve pod odborným dohledem a v místech, kde nemůžete do ničeho narazit – absolvování školy smyku vám dá jistotu a praktické znalosti.

Prevence je základ

Jak brzdit auto při náledí na silnicích a řešit eventuální krizové situace již víte, ale ideální samozřejmě je, se do podobných problémů vůbec nedostat. Pokud venku panuje velmi nepříznivé počasí, zeptejte se sami sebe, zda je vaše cesta opravdu nezbytná. Je-li tomu tak, řiďte vozidlo maximálně opatrně a dodržujte dostatečný rozestup. Plná koncentrace na řízení by měla být přirozená, ale zde to platí dvojnásob. Poslouchejte dopravní zpravodajství v rádiu, ať máte ponětí o problematických úsecích.

Hlavně si uvědomte, že ani sebelepší technika a reakce vás nemusí spasit. Když zběsilou rychlostí vlétnete do namrzlé zatáčky, na žádnou reakci se nezmůžete. „Jakmile to řidič přežene moc, už to nezachrání,“ říká Otakar Krus, instruktor školy bezpečné jízdy pro TN.cz.

Rozdíl mezi náledím a ledovkou je, ale pro řidiče nic nemění

Z dopravního zpravodajství ten pocit mít nejspíš nebudete, ale rozdíl mezi náledím a ledovkou skutečně existuje. Rozlišují jej především meteorologové a to podle způsobu vzniku. Náledí vzniká postupným mrznutím kapek deště na povrchu země. Může se objevit též v důsledku zmrznutí částečně či úplně roztátého sněhu, pokud teploty klesnou pod nulu.

Ledovka je průvodní jev mrznoucího mrholení nebo deště. Vytvoří se v situacích, kdy je ve výšce teplý vzduch, ze kterého prší a déšť dopadá na prochlazený zemský povrch, kde panuje teplota pod bodem mrazu. Kapky deště po dopadu okamžitě mrznou a tvoří ledovku. Z pohledu řidiče však rozdíl mezi náledím a ledovkou není příliš podstatný. V obou případech je nutné dodržovat zmiňované zásady, jak brzdit auto a přizpůsobit řízení.

Autorka - Vendula Flassig Vrablová
Vendula Flassig VrablováVíce článků autora

Sdílet článek

Související články

  • muž sedící v autě - co najdeme v technickém průkazu
    10. října 2024|Petr Pohůdka
    Co najdete v technickém průkazu?

    Česká republika se digitalizuje a pociťují to i řidiči. Úřady vám od roku 2024 nevydají velký technický průkaz v papírové podobě. Informace o svém voze najdete v elektronickém registru, kam se přihlásíte přes internet. Malý technický průkaz zůstává ve fyzické formě, ale dočkal se mnoha změn. Jaké informace se v něm nachází?

  • 16. září 2024|Jana Březinová
    Změny pro řidiče od 1. října 2024: Další novinky v povinném ručení

    Rok 2024 je pro řidiče plný změn. Od 1. října 2024 přichází další várka z nich, tentokrát se týkají povinného ručení. Nově bude nutné pojištění vozidla zaplatit hned při sjednání, jinak nebude platné. Na druhou stranu už u sebe řidiči nemusí vozit zelenou kartu. Jaké další novinky na řidiče čekají?

  • dopravni_nehoda_hadajici_se_muzi
    13. června 2024|Jana Březinová
    Výluky v pojištění – přehled situací, na které se pojistka nevztahuje

    Pojistné podmínky mívají desítky stran, a tak se je nikomu nechce číst. To je ale chyba. Ve výlukách totiž zjistíte, na co se pojištění nevztahuje. Ignorace těchto výjimek vás může stát miliony korun. Abyste o výlukách získali lepší představu, připravili jsme pro vás jejich přehled u různých typů pojištění. Na konci článku najdete ty vůbec nejabsurdnější záludnosti pojistných podmínek.

  • technická kontrola vozu
    26. dubna 2024|Petr Pohůdka
    Vše, co potřebujete vědět o STK

    Pravidelné návštěvě STK se nevyhne žádný majitel vozidla. Kdy musíte na STK vyrazit, jaká je cena technické kontroly, na co se technici zaměřují a co dělat, když vaše auto na STK neprojde? Shrnuli jsme pro vás všechny důležité informace o STK včetně změn platných od roku 2024.

  • motorka vedle auta
    26. dubna 2024|Jana Březinová
    Když se potká auto a motorka: Nejčastější příčiny problémů a jak je řešit

    Většinu problémů mezi motorkáři a řidiči aut by vyřešilo, kdyby se jedna skupina dokázala vžít do té druhé. Jenomže velká část řidičů za řídítky motorky nikdy neseděla, a tak nedokáže posoudit, jak se její jízdní vlastnosti liší. Motorkáři zase zapomínají, že oni sice většinou vyjíždí pro radost, ale na silnicích potkávají řidiče, kteří třeba vystresovaní spěchají do práce.

  • Muž pije pivo při řízení auta
    15. dubna 2024|Petr Pohůdka
    Bodový systém a pokuty 2024

    Od ledna roku 2024 platí v České republice nový bodový systém. Pro řidiče by měl být přehlednější. Vážné přestupky jsou postihovány přísněji, u banálních provinění se tresty naopak zmírnily. Jaké jsou hlavní změny a kde najdete bodový stav řidiče?

  • Koupě ojetého auta
    08. dubna 2024|Petr Pohůdka
    Jak dovézt auto z Německa: Vše, co potřebujete vědět

    Německý trh s ojetinami je v mnoha ohledech lákavější než ten český. Za západními hranicemi se dají pořídit modely, které v tuzemsku často chybí. Jak koupit auto v Německu a co je potřeba k přihlášení vozidla ze zahraničí? Připravili jsme pro vás průvodce nákupem auta v Německu.

  • servis a kontrola motorky
    31. března 2024|Jana Březinová
    Jak připravit motorku před sezónou?

    Většina motorkářů svůj stroj ukládá k zimnímu spánku. Dlouhé stání mu ale neprospívá, proto k přípravě motorky na sezónu přistupujte svědomitě. Snížíte tím riziko poruch i nehod.

  • Žena telefonuje kvůli prasklému čelnímu sklu
    30. března 2024|Jana Březinová
    Jak řešit prasklé čelní sklo

    Jeden odražený kamínek dokáže napáchat škodu za desítky tisíc. Není divu, že připojištění skel patří k nejoblíbenějším doplňkovým pojištěním. Sjednává si ho každý čtvrtý řidič. Která pojišťovna vám nabídne nejvýhodnější podmínky a jak prasklé sklo řešit?

  • 24. března 2024|Jana Březinová
    Jak řešit nabourané auto na parkovišti

    Podle statistik pojišťoven se s odřeným autem na parkovišti setkalo 9 z 10 řidičů. Jak si s nehodou poradit, ať už jste ji zavinili vy, nebo jiný řidič? A co dělat, když viník od nehody ujede?