O půjčku už dnes můžete žádat několika způsoby. Kromě klasické osobní návštěvy pobočky už řada bankovních i nebankovních institucí umožňuje podat žádost on-line. Ti hodně pokrokoví vás nepotřebují osobně vidět ani u podpisu smlouvy a řeší on-line úplně vše. Ti opatrnější přece jen trvají na osobním setkání, kde jen podepíšete, na čem jste se dopředu dohodli.
Ať už ale o půjčku budete žádat jakkoli, vždy po vás daná finanční instituce bude chtít nějaké doklady.
Nejčastějším dokladem, který musíte doložit, je potvrzení o výši vašeho čistého příjmu za poslední 3 měsíce. To vám na přání vystaví zaměstnavatel, respektive jeho účetní. Některé banky mají na toto potvrzení i vlastní speciální formulář, který pouze donesete účetní k vyplnění.
Platnost tohoto dokumentu je standardně 30 nebo 60 dnů od vystavení, a tak nemá smysl o něj žádat předčasně, abyste jej měli „do zásoby“.
Pokud nežádáte o půjčku sami, ale máte spolužadatele (například u hypotéky), musí i on doložit veškeré dokumenty, tak jako vy.
Někde po vás místo potvrzení od zaměstnavatele mohou vyžadovat razítkem potvrzené a zaměstnavatelem podepsané výplatní pásky za poslední 3 měsíce, případně 3 poslední výpisy z účtů, na který vám chodí výplata. Některé banky mohou vyžadovat i zaslání jedné koruny z tohoto účtu na její, aby došlo k ověření, že účet je skutečně váš.
V některých případech ale banky žádné potvrzení nevyžadují. Zejména ve chvíli, kdy u ní máte vedený běžný účet a chodí vám tam výplata, takže banka dlouhodobě vaše příjmy zná.
Pokud o úvěr žádáte sami, ale jste v manželství, budete pro účely úvěru potřebovat písemný souhlas druhého z manželů. Tuto podmínku vyžadují některé banky při úvěru nad určitou částku. A to i přes fakt, že už se svým manželem či manželkou nežijete, ale nejste formálně rozvedeni.
Někde mohou vyžadovat i potvrzení o tom, že nejste ve zkušební době, nebo že s vámi není vedené jednání o ukončení pracovního poměru. Či že už přímo nejste ve výpovědní době.
Obojí je bohužel na překážku, a to jak u vás, tak i u případného spolužadatele. Oba tak musíte donést písemné potvrzení, že ani jedna situace se vás netýká.
Pokud jste OSVČ, pak příjem budete dokládat jiným způsobem. Bance jednoduše předložíte daňové přiznání za poslední rok, ze kterého už bude zřejmé, jaké jsou vaše příjmy a výdaje. Někdy může banka vyžadovat daňové přiznání i za dva roky zpětně, a navíc potvrzené Finančním úřadem.
Pokud máte kromě těchto příjmů i příjmy z pronájmu nějaké nemovitosti, je rovněž potřeba bance doložit vlastnický list k této nemovitosti a nájemní smlouvu.
Dokládat pak budete muset i příjmy z kapitálového majetku, například z cenných papírů.
Kromě toho bude banka chtít vidět vaše živnostenské oprávnění, tedy živnostenský list a případně koncesi.
A dále je potřeba doložit potvrzení o zaplacení daně a potvrzení z České správy sociálního zabezpečení a ze zdravotní pojišťovny o tom, že na jejich účet provádíte pravidelné platby.
Pokud žádáte o půjčku jakožto podnikatel, budete možná muset doložit i potvrzení o bezdlužnosti vůči Finančnímu úřadu.
To vám za poplatek vystaví samotný Finanční úřad, a to do 30 dnů. Standardně však lhůta bývá kratší a potvrzení můžete získat i za týden.
Výjimkou jsou situace, kdy vlastníte více nemovitostí v různých krajích či okresech. V takovém případě se celé vystavení potvrzení protáhne. Finanční úřad totiž musí obeslat svá pracoviště a ode všech získat potvrzení o tom, že nikde nedlužíte na daňi z nemovitosti.
O půjčku pochopitelně mohou žádat i ti, kteří jsou již v důchodu. V takovém případě dokládáte příjem předložením důchodového výměru nebo oznámením o valorizaci důchodu.
A patříte-li mezi rentiéry, předkládáte originál dokladu o výsluhové rentě.
Při žádosti o půjčku je potřeba standardně předložit dva doklady totožnosti. Mezi ty se počítá občanský průkaz, cestovní pas, ale i rodný list, zbrojní průkaz či letecký průkaz. Zkrátka průkaz vydaný orgánem veřejné správy, ve kterém je uvedeno vaše jméno, příjmení, datum narození a je z něj patrná vaše podoba či jiný údaj, na základě kterého je možné vás identifikovat.
Předkládané doklady pochopitelně musí být platné.
Pokud žádáte o hypotéku, bude potřeba doložit podklady ke kupované nemovitosti. Zejména stavební povolení, územní rozhodnutí, geometrický plán a výpis z katastru nemovitostí. Doložit musíte i ocenění nemovitosti, které většinou musí provést odhadce, kterého má banka nasmlouvaného.
V některých případech si ale banka tyto informace obstará sama a vám tak jedna starost odpadne.
Pokud žádáte o neúčelový úvěr, je pro vás situace snazší. V případě účelového úvěru je potřeba doložit ještě dokument, ve kterém je popsáno, na co budou dané peníze použity.
V případě, že žádáte o úvěr a ručíte jinou nemovitostí, je potřeba doložit i vlastnické právo k této nemovitosti.
Velmi pravděpodobně po vás banka či instituce, u které budete o půjčku žádat, nebude chtít všechny vyjmenované doklady. Každá banka má pravidla nastavena trochu jinak, a tak se může stát, že bude každá vyžadovat jinou kombinaci dokladů.
Velmi také záleží na tom, o jakou půjčku žádáte. Jestli o hypotéku, úvěr na rekonstrukci, spotřebitelský úvěr nebo jen kontokorent.
Naopak už by po vás ale v bance neměli chtít nic navíc. Při žádosti se proto vždy dopředu informujte, které z uvedených dokladů po vás budou požadovat.