Při kontrole odeslané platby vám zmrznul úsměv na rtech… Chybička se vloudila a peníze míří špatným směrem – na jiný účet! Jde sice o nepříjemnou situaci, ovšem nic není ztraceno. Všechno má své řešení.
Může se stát, že peníze omylem pošlete jinam, než jste zamýšleli. Ovšem vězte, že mezi okamžikem odeslání finančního obnosu a doputováním na špatný účet musí platba „překonat“ řadu mechanismů a opatření. Naštěstí tedy samotné dokončení chybného procesu není tak jednoduché.
Navíc vám banka ještě před posledním potvrzením zrekapituluje zadané údaje. Využijte toho a pro minimalizaci rizika chyby vše před finálním odesláním překontrolujte.
Banky zpravidla disponují softwarem generujícím čísla účtů podle určitého klíče. Každá banka si pak může stanovit „vnitřní strukturu“ identifikátorů čísel „svých“ účtů. Může si určit třeba pozice pro kontrolní číslice a z čísla účtu obvykle ihned pozná například typ účtu – zda jde o běžný účet, spořicí, či úvěrový.
Důvodem pro existenci kontrolních číslic v rámci čísla účtu je ale především možnost kontroly správnosti čísla účtu. V praxi pak speciální program kontroluje, zda zadaný účet odpovídá nastavenému výpočtu kontrolních číslic. Takto se banky vyvarují nejrůznějších „překlepů“ v číslech účtů, a to jak ze strany klientů, tak ze strany svých zaměstnanců. Když tedy napíšete 6 místo 5, formulář pravděpodobně zahlásí chybu.
Problém nastává, pokud jste se upsali a internetové bankovnictví chybu neodhalilo, respektive jste se svou chybou trefili do existujícího čísla účtu. Když si svůj omyl uvědomíte s dostatečným předstihem před datem splatnosti příkazu, máte ještě šanci sami odeslání peněz včas zastavit zrušením platby. „Pokud to už nejde, co nejdříve kontaktujte svou banku s žádostí o odvolání platby,“ nabádá Ondřej Hruška s tím, že banky zpravidla umožňují storno příkazu nejpozději den před datem splatnosti.
V den splatnosti to obvykle již nejde. V bance tak nejspíše dostanete radu, ať platbu reklamujete. Vaše banka se následně spojí s bankou příjemce vaší špatně zaslané platby a vyzve ho, aby peníze vrátil zpět.
Nyní jsou ve hře dva scénáře. Člověk, kterému nedopatřením přistály vaše peníze na účtu, vám je ihned pošle nazpátek. Naneštěstí se může stát i to, že se bude zdráhat a k vrácení se mít nebude. „Samozřejmě takto neukázněný klient jedná v rozporu se zákonem a může být obviněn z neoprávněného obohacování. V žádném případě člověk nemůže s těmito prostředky volně disponovat. Banka protistrany je v takové situaci povinna poskytnout vám identifikační údaje daného klienta, a to i bez jeho souhlasu,“ říká Ondřej Hruška.
Vy jej nyní můžete přímo kontaktovat, popřípadě postupovat soudní cestou. U fyzické osoby budete mít k dispozici údaje v rozsahu jména a příjmení, data narození a adresy trvalého bydliště. U právnické osoby se dozvíte název právnické osoby, identifikační číslo osoby (IČO) a sídlo.
Přesvědčte se, že skutečně nečekáte žádnou méně obvyklou platbu, třeba přeplatek za energie.
Jakmile si budete stoprocentně jisti, že peníze přišly na váš účet omylem, můžete postupovat třemi způsoby:
Peníze vraťte zpět. Transakce totiž obsahuje i číslo účtu, ze kterého platba přišla.
Kontaktujte svoji banku, ta dá poté vědět bance odesílatele. S dalším postupem budete jistě co nevidět seznámeni.
Vyčkejte na samotnou žádost o vrácení peněz, kterou obdržíte od banky.
Tip: Platbu pojmenujte
Když budete posílat peníze zpět, uveďte, o jakou transakci se jedná. Ideálně do zprávy pro příjemce napište, že jde o vrácení chybné platby. Usnadníte tak identifikaci platby a zamezíte případným nedorozuměním.