Určitě jste se s tím setkali. Jedete podle předpisů, ale ve zpětném zrcátku vidíte auto, které máte téměř „v kufru“. V horším případě jste to vy, kdo takhle dává najevo řidiči před sebou, aby zrychlil nebo uvolnil cestu. Podobné situace jsou nebezpečné pro obě posádky. Podívejte se, proč byste měli dodržovat bezpečnou vzdálenost mezi auty.
Co o bezpečné vzdálenosti mezi vozidly říká legislativa? Problematiku řeší zákon o silničním provozu. Ten praví: „Řidič vozidla jedoucí za jiným vozidlem musí ponechat za ním dostatečnou bezpečnostní vzdálenost, aby se mohl vyhnout srážce v případě náhlého snížení rychlosti nebo náhlého zastavení vozidla, které jede před ním.“
Bohužel bezpečná vzdálenost mezi vozidly není mnohými řidiči dodržována, což vede k dopravním nehodám. „Nedodržení bezpečnostní vzdálenosti za vozidlem je jednou z nejčastějších příčin vzniku dopravních nehod, zejména ve větších městech s vysokou intenzitou silničního provozu. Na vysokorychlostních komunikacích je pak dodržování bezpečnostní vzdálenosti za vozidlem obzvláště důležité, neboť zde hrozí riziko hromadné dopravní nehody se závažnými následky,” uvedla pro Novinky.cz mluvčí policejního prezidia Hana Rubášová.
Bezpečná vzdálenost mezi vozidly může pomoci nehodě zabránit nebo výrazně zmírnit její následky. Platí to zejména pro zadní střety a řetězové nehody. Kromě toho je nedodržování bezpečné vzdálenosti jednou z hlavních příčin vzniku kolon.
Zákon hovoří o dodržování bezpečné vzdálenosti, kterou ale nijak dále nekonkretizuje. Jak velká by tedy měla být? Bezpečná vzdálenost mezi vozidly se mění v závislosti na rychlosti. Praktičtější je proto určit časový odstup než vzdálenost. Dopravní experti doporučují řídit se pravidlem dvou sekund. Toto pravidlo lze v praxi aplikovat velmi jednoduše. Vyberte si nějaký statický objekt na silnici nebo vedle ní – může jít o strom, patník, ceduli apod. Od chvíle, kdy ho před vámi jedoucí vozidlo mine, by měly uběhnout alespoň dvě sekundy, než k němu se svým autem dorazíte vy.
Tento odstup by měl být dostatečný za jasné viditelnosti na suché vozovce, když je řidič svěží. Pokud ale auto před vámi narazí nebo se srazí s protijedoucím vozidlem, jsou i dvě sekundy málo. Někdy proto experti radí přidat rezervu v podobě jedné vteřiny navíc. Ve zhoršených podmínkách a při řízení těžších dopravních prostředků se doporučuje až 5 sekund – nákladním automobilům či autobusům zastavení trvá déle než osobním vozům. Déle brzí také motocyklisté, zejména ti s tandemistou.
Lidský mozek potřebuje minimálně 0,75 sekundy na to, aby zaregistroval na rizikovou situaci. Zhruba stejný čas řidiči trvá zpracování této informace a volba příslušné reakce. K tomu je nutné přičíst dobu, než brzdy vozidla zafungují v potřebné intenzitě. Pro rychlost 50 km/h se uvádí bezpečná vzdálenost mezi vozidly 28 metrů ve standardních podmínkách, pro 90 km/h 50 metrů a při 130 km/h 72 metrů.
V řadě evropských zemí je vzdálenost vozidel specifikována mnohem konkrétněji tak, aby bylo možné nedodržení bezpečné vzdálenosti eventuálně pokutovat. I v České republice se o podobných změnách hovoří, současná formulace bývá považována za vágní a subjektivní.
Již v roce 2019 měli poslanci na stole návrh zákona, který by definoval vzdálenost exaktně. Ten pracoval se zavedením bezpečné vzdálenosti mezi vozidly v délce 30 metrů při rychlosti nad 80 km/h. Autobusy a nákladní vozidla by při rychlosti vyšší než 50 km/h museli udržovat vzdálenost minimálně 50 metrů. Ve městech a obcích by se postupovalo podle dosavadních pravidel. Policisté by na základě tohoto zákona mohli pokutovat nedodržení bezpečné vzdálenost. Návrh v této podobě však dosud chválen nebyl.
O zprostředkování pojištění se stará společnost ePojisteni.cz s.r.o. Půjčky a úvěry jsou zprostředkovávány společností Elephant Orchestra, s.r.o. Zprostředkování telekomunikací a energií zajišťuje společnost Tarifomat, s.r.o. Jedná se o společnosti, které jsou součástí Skupiny Srovnejto a jsou držiteli platné registrace České národní banky, případně platné registrace Energetického regulačního úřadu.