Silnice v přírodě

Příspěvek do garančního fondu je dražší než povinné ručení

4. 2. 2019
|
Délka čtení: 4 min.

Neplatit povinné ručení se rozhodně nevyplácí. Kromě toho, že v případě zavinění nehody zaplatíte způsobenou škodu do posledního halíře, smlsne si na vás i Česká kancelář pojistitelů. Zaplatit budete muset příspěvek do garančního fondu za každý den bez platného pojištění.

Odhaduje se, že se na českých silnicích pohybuje zhruba 130 tisíc nepojištěných vozidel. Na mysli samozřejmě máme zákonné povinné ručení. Většina motoristů o tom, že porušuje zákon, ví velmi dobře a činí tak úmyslně. Mezi nejčastější důvody patří hlášky typu “je to příliš drahé”, “nepotřebuji to”, “jezdím opatrně”, “nikdy nebourám”, “jezdím jen občas” apod.

Žádnou z těchto výmluv nelze akceptovat. Nemáte-li na zaplacení zákonného pojištění, nejezděte autem vůbec, ale využívejte městskou dopravou nebo jezděte na kole. Ve výsledku ignorací povinného ručení totiž způsobíte škodu jenom sami sobě. Zavinítel-li škodu, zaplatíte jí ze svého, a to vás vyjde několikanásobně dráž než jakékoliv povinné ručení.

Občas může jít také k nedorozumění či administrativnímu pochybení ze strany pojišťovny. Motorista pak jezdí s vědomím, že je řádně pojištěný. Že tomu tak není, se dozví pozdě často až po zavinění nehody. Vyplatí se alespoň jednou ročně zkontrolovat zelenou kartu a její platnost ideálně dva měsíce před datem výročí, abyste v případě lepší nabídky stihli změnit pojistitele.

Povinnost platit garanční příspěvek platí od ledna 2018

Možná jste si loni nevšimli, že se do hry vrátil příspěvek nepojištěných do garančního fondu spravovaného ČKP. Nevíte, o co se jedná? Garanční fond je fond, do něhož primárně přispívají pojišťovny částkou ve výši 3 % z celkově uhrazeného pojistného za každý rok.

Z fondu jsou hrazeny škody způsobené právě nepojištěnými vozidly. Poškozený své peníze dostane z fondu, fond je soudní cestou dostane z nepojištěného motoristy. Jako “bonus” musí nepojištěný motorista zaplatit mastnou pokut za všechny dny, kdy nebyl vůz pojištěný. To je garanční příspěvek.

ČKP pravidelně kontroluje seznam registrovaných aut a sjednaných pojistných smluv. V případě, že objeví vůz bez uzavřeného pojištění, okamžitě odesílá výzvu k zaplacení poplatku. Ten se pohybuje od 4 do 93 korun za každý den nepojištění. U menšího osobního auta se výše příspěvku pohybuje okolo 3 500 korun za 100 dní bez pojištění. Platit povinné ručení je rozhodně jistější, bezpečnější a hlavně levnější.

Monika ŠaríkováVíce článků autora

Sdílet článek

Související články

  • muž sedící v autě - co najdeme v technickém průkazu
    10. října 2024|Petr Pohůdka
    Co najdete v technickém průkazu?

    Česká republika se digitalizuje a pociťují to i řidiči. Úřady vám od roku 2024 nevydají velký technický průkaz v papírové podobě. Informace o svém voze najdete v elektronickém registru, kam se přihlásíte přes internet. Malý technický průkaz zůstává ve fyzické formě, ale dočkal se mnoha změn. Jaké informace se v něm nachází?

  • 16. září 2024|Jana Březinová
    Změny pro řidiče od 1. října 2024: Další novinky v povinném ručení

    Rok 2024 je pro řidiče plný změn. Od 1. října 2024 přichází další várka z nich, tentokrát se týkají povinného ručení. Nově bude nutné pojištění vozidla zaplatit hned při sjednání, jinak nebude platné. Na druhou stranu už u sebe řidiči nemusí vozit zelenou kartu. Jaké další novinky na řidiče čekají?

  • dopravni_nehoda_hadajici_se_muzi
    13. června 2024|Jana Březinová
    Výluky v pojištění – přehled situací, na které se pojistka nevztahuje

    Pojistné podmínky mívají desítky stran, a tak se je nikomu nechce číst. To je ale chyba. Ve výlukách totiž zjistíte, na co se pojištění nevztahuje. Ignorace těchto výjimek vás může stát miliony korun. Abyste o výlukách získali lepší představu, připravili jsme pro vás jejich přehled u různých typů pojištění. Na konci článku najdete ty vůbec nejabsurdnější záludnosti pojistných podmínek.

  • technická kontrola vozu
    26. dubna 2024|Petr Pohůdka
    Vše, co potřebujete vědět o STK

    Pravidelné návštěvě STK se nevyhne žádný majitel vozidla. Kdy musíte na STK vyrazit, jaká je cena technické kontroly, na co se technici zaměřují a co dělat, když vaše auto na STK neprojde? Shrnuli jsme pro vás všechny důležité informace o STK včetně změn platných od roku 2024.

  • motorka vedle auta
    26. dubna 2024|Jana Březinová
    Když se potká auto a motorka: Nejčastější příčiny problémů a jak je řešit

    Většinu problémů mezi motorkáři a řidiči aut by vyřešilo, kdyby se jedna skupina dokázala vžít do té druhé. Jenomže velká část řidičů za řídítky motorky nikdy neseděla, a tak nedokáže posoudit, jak se její jízdní vlastnosti liší. Motorkáři zase zapomínají, že oni sice většinou vyjíždí pro radost, ale na silnicích potkávají řidiče, kteří třeba vystresovaní spěchají do práce.

  • Muž pije pivo při řízení auta
    15. dubna 2024|Petr Pohůdka
    Bodový systém a pokuty 2024

    Od ledna roku 2024 platí v České republice nový bodový systém. Pro řidiče by měl být přehlednější. Vážné přestupky jsou postihovány přísněji, u banálních provinění se tresty naopak zmírnily. Jaké jsou hlavní změny a kde najdete bodový stav řidiče?

  • Koupě ojetého auta
    08. dubna 2024|Petr Pohůdka
    Jak dovézt auto z Německa: Vše, co potřebujete vědět

    Německý trh s ojetinami je v mnoha ohledech lákavější než ten český. Za západními hranicemi se dají pořídit modely, které v tuzemsku často chybí. Jak koupit auto v Německu a co je potřeba k přihlášení vozidla ze zahraničí? Připravili jsme pro vás průvodce nákupem auta v Německu.

  • servis a kontrola motorky
    31. března 2024|Jana Březinová
    Jak připravit motorku před sezónou?

    Většina motorkářů svůj stroj ukládá k zimnímu spánku. Dlouhé stání mu ale neprospívá, proto k přípravě motorky na sezónu přistupujte svědomitě. Snížíte tím riziko poruch i nehod.

  • Žena telefonuje kvůli prasklému čelnímu sklu
    30. března 2024|Jana Březinová
    Jak řešit prasklé čelní sklo

    Jeden odražený kamínek dokáže napáchat škodu za desítky tisíc. Není divu, že připojištění skel patří k nejoblíbenějším doplňkovým pojištěním. Sjednává si ho každý čtvrtý řidič. Která pojišťovna vám nabídne nejvýhodnější podmínky a jak prasklé sklo řešit?

  • 24. března 2024|Jana Březinová
    Jak řešit nabourané auto na parkovišti

    Podle statistik pojišťoven se s odřeným autem na parkovišti setkalo 9 z 10 řidičů. Jak si s nehodou poradit, ať už jste ji zavinili vy, nebo jiný řidič? A co dělat, když viník od nehody ujede?