rozcileny ridic telefonuje

Poškodil vám auto zpomalovač jízdy? Kdy máte právo na kompenzaci?

Zpomalovací prahy jsou dnes poměrně rozšířené. Řidiče mají přimět sešlápnout brzdu a projet úsek pomaleji. Jenže retardéry mohou auto poškodit. Zaplatí vám pak škodu havarijní pojištění, nebo správce komunikace? A máte vůbec právo na kompenzaci?

Zpomalovače jízdy se používají tam, kde je z různých důvodů nutné, aby řidiči jeli pomaleji. Říká se jim také retardéry, příčné prahy anebo lidově ležící policajti. Obvykle je doprovází i dopravní značky, které omezují rychlost. Rozšířené jsou například v obytných zónách, před některými přechody pro chodce nebo před školami či školkami. Tím, že donutí projíždějící řidiče zpomalit jízdu, pomáhají chránit chodce před možnými kolizemi.

Nehody a zpomalovače jízdy

Používání zpomalovačů jízdy je dvojsečné. Mají své zastánce i kritiky. Podle Britské automobilové asociace například kvůli retardérům ve městech narůstá spotřeba paliva. Jiná studie, jejímž autorem je britská Laboratoř dopravního výzkumu, zase uvádí, že kvůli příčným prahům se zvyšuje objem emisí ve vzduchu. Je to vlastně logické – řidiči musí přibrzdit, podřadit, znovu se rozjet. Krom toho, kvůli zpomalovačům jízdy, může docházet i k nehodám.

Tak například v roce 2012 přejela řidička v Turnově uvolněný retardér, který se vymrštil a poničil jí auto. Škodu ve výši šesti tisíc korun zaplatila radnice ze svého pojištění. Letos v srpnu pak najel řidič mezi tunely Panenská a Libouchec na D8 ve velmi vysoké rychlosti na retardér a přeletěl oplocení. Následky? Zdemolované auto. Právě vysoká rychlost a nerespektování dopravních značek většinou vedou k nehodám na zpomalovačích jízdy.

Retardéry a kompenzace pojišťoven

Nejde ale jen o vysokou rychlost nebo uvolněné retardéry Například v historických částech některých měst se používají zpomalovače, které nemají reflexní barvy, aby nerušily. Jsou pak hůře viditelné a řidiči si jich mohou všimnout na poslední chvíli a vůz o ně poškodit. V takovém případě je na místě řešit vše s pojišťovnou a požádat o kompenzaci. Pojišťovna může škodu zaplatit i v dalších situacích, kdy řidič prokáže škodu, jíž způsobil retardér. Je to přitom podobné jako s výmoly na silnici.

Pokud klient prokáže škodu související s výmolem či retardérem, který způsobil například poškození disku, pneumatiky, nárazníku a podobně, pak se hradí z jeho havarijního pojištění. Důkazem může být šetření policie, kamerový záznam z vozidla, vlastní foto z místa nehody a tak dále, což je důležité také z toho pohledu, že zpomalovací prahy mají množství podob a charakter poškození vozidla s nimi musí souviset,“ vysvětluje Marie Petrovová, tisková mluvčí Allianz pojišťovny, a.s. Stejně jako při jiných nehodách je nutné prokázat, že vůz byl skutečně poškozený danou situací na silnici.

Pojišťovny ale přiznávají, že případů, kdy je škoda způsobena retardérem, je málo a těžko se prokazují. „Jen velmi komplikovaně si umíme představit situaci, kdy by mohl motorista s vozidlem poškozeným po přejetí retardéru, mít na svém vozidle takovou škodu, aby ji úspěšně nárokoval po správci komunikace, popřípadě po své pojišťovně z havarijního pojištění, které by pojišťovna posléze regresovala za správcem komunikace,“ konstatuje Eva Svobodová z pojišťovny UNIQA a dodává: „Jedině snad kdyby šlo o situaci, kdy by chybělo adekvátní dopravní značení a zvýraznění místa, retardér by byl poškozený nebo nesprávně instalovaný.“

V případě, že motorista přizpůsobí styl jízdy situaci na vozovce, dodrží pokyny dopravního značení a pokud je jeho vůz technicky v pořádku, by k žádným nehodám dojít nemělo. Přejezd zpomalovače by měl potom proběhnout bez komplikací. „Retardéry jsou konstruované tak, aby k poškození vozů nedocházelo,“ zdůrazňuje Eva Svobodová.

zena dava trojuhelnik na silnici

Pojišťovny chtějí důkazy

Stejně jako u jiných nehod, záleží i v případě poškození vozu zpomalovači jízdy na konkrétním případě a na okolnostech. Důkazy jsou alfou a omegou všeho. „Pokud klient důkazy o nárazu nemá, pak nelze škodu hradit v rámci havarijního pojištění. Jde například o případy ohlášené se zpožděním, kdy se vozidlo začne chovat na silnici jinak, ale klient mezitím jezdí několik dní nebo týdnů a najede stovky nebo tisíce kilometrů. Důkaz, že poškození, které nemá vnější znaky nárazu – tedy například ohnutý tlumič, sjetá pneu a další – se stalo najetím na výmol nebo retardér, je vždy na klientovi. Likvidátor a servis takový důkaz na vozidle najdou stěží,“ dodává Marie Petrovová.

S tím podle Petrovové souvisí i možnost vymáhání škody na správci komunikace. „Pokud není výmol nebo příčný práh označen příslušnou výstražnou dopravní značkou, klient si kvůli tomu způsobí škodu a nezavolá policii, pak pojišťovně znemožní potenciální regres vůči správci komunikace. Tím se klient vystavuje riziku snížení nebo dokonce zamítnutí nároku na pojistné plnění,“ doplňuje.

Retardéry řeší pojišťovny jen zřídka

Eva Svobodová z UNIQA pak zdůrazňuje, že na její pojišťovnu se v minulosti obrátilo jen málo řidičů, kteří požadovali kompenzaci škody vzniklé přejetím retardéru. „Reálně šlo spíše o situace, kdy vůz v dobrém technickém stavu nebyl a přejetí retardéru s vozem s poruchou nebo závadou, dokonalo již započatý děj, nebo o situace, kdy došlo například k poškození disku při výrazně vyšší než povolené rychlosti v daném úseku,“ popisuje situaci.

Tyto škody, které jsou vyvrcholením zanedbané údržby a stavu auta, případně nepřizpůsobení stylu jízdy, havarijního pojištění nemohou být kryty, protože se jedná o porušení povinností řidiče.

Jiná je ale situace, pokud řidič vjede do výmolu nebo výtluku. Na to se totiž havarijní pojištění vztahuje. A šanci má i ten, kdo si havarijko nesjednal. „Nepojištěný motorista se může obrátit s nárokem na náhradu škody na správce komunikace, a prokáže-li, že škoda vznikla právě v daném úseku, k čemuž potřebuje ideálně fotografie škodního místa a poškození vozidla, a vznikla při běžném provozu, tedy ne nepřizpůsobením jízdy stavu a povaze vozovky, měl by s takovým nárokem uspět,“ uzavírá Eva Svobodová.

A pojišťovny ze svých zkušeností přidávají ještě jednu radu. V případě, že škoda na autě vznikne kvůli vadnému zpomalovači, výtluku, výmolu, špatnému kanálu nebo díře v silnici, doporučují na místo přivolat Policii ČR, aby vše zdokumentovala. Řidič pak má větší šanci dosáhnout na kompenzaci od správce komunikace.

Jak se vám tento článek líbil?

Sdílet článek

Související články

  • Automechanik upevňuje rámeček pod SPZ
    27. února 2024|Jana Březinová
    Vše o SPZ: K čemu slouží, jak řešit její ztrátu a vybrat si ji na přání?

    Když SPZ ztratíte a vyjedete bez ní, hrozí vám zákaz řízení až na 1,5 roku. Připravit vás o ni ale může i policie, když zjistí, že dlužíte za pokuty. Od roku 2016 si můžete navrhnout SPZ na přání. Nesmí obsahovat vulgarity a zaplatíte za ni 10 000 Kč. Co dalšího jste o SPZ (ne)věděli?

  • žena telefonuje po nehodě u auta ve sněhu
    13. února 2024|Jana Březinová
    Nehody v zimě: Jak jim předcházet a jak si auto správně pojistit

    V posledních letech bývají zimy mírnější, přesto každoročně na namrzlých silnicích zemře kolem 20 osob a asi 1000 se zraní. Řidiči nejsou zvyklí jezdit v zimních podmínkách, a tak je náledí a sníh na vozovce často zaskočí. Na co si dát na silnicích pozor, jaká zimní výbava vám nesmí chybět a jak si auto na zimu správně pojistit?

  • povinné ručení mimo čr
    12. února 2024|Petr Pohůdka
    Povinné ručení v zahraničí: Kde všude vám platí zelená karta?

    Pokud jezdíte po českých silnicích, musíte mít sjednané povinné ručení. V opačném případě vám hrozí vysoká pokuta. Jako potvrzení o sjednání povinného ručení slouží zelená karta na auto. Jak si ale zařídit pojištění auta do zahraničí? Záleží, kam vyrážíte. V Evropě si téměř všude vystačíte se zelenou kartou, jinde musíte uzavřít hraniční pojištění.

  • pohonne-hmoty
    24. ledna 2024|Petr Pohůdka
    Kolik stojí benzín a nafta? Srovnáváme ceny pohonných hmot v tuzemsku a zahraničí

    Ceny pohonných hmot v posledních třech měsících výrazně klesly. Benzín i nafta stojí v průměru okolo 36 Kč/litr. Zlevňuje se především kvůli propadu cen ropy na světových trzích. Nejvyšší ceny jsou tradičně v Praze, naopak nejvýhodněji natankujete v Královéhradeckém kraji. V rámci Evropské unie je nejlevnější benzín v Bulharsku a Rumunsku. Podívejte se na grafy porovnávající současné ceny pohonných hmot v ČR a EU.

  • 10. ledna 2024|Jana Březinová
    Jaké změny platí pro řidiče od 1. ledna 2024?

    Se začátkem roku se řidiči v ČR musí připravit na mnoho novinek zejména v souvislosti s novým zákonem o silničním provozu. Mění se bodový systém i výše pokut. Už s sebou není třeba vozit doklady od auta, velký technický průkaz se dokonce ruší. Dálniční známka zdraží o 800 Kč a na silnice vyjedou už 17letí řidiči. Jaké novinky pro řidiče od letoška platí?

  • Auto po autonehodě
    28. prosince 2023|Jana Březinová
    Víte, jak získat odpovídající odškodnění po dopravní nehodě?

    Poškození při dopravní nehodě mají často nárok na násobně vyšší částky, než jim přiznala pojišťovna. Na vině bývají nesprávně vyplněné formuláře nebo chybějící lékařské zprávy. Navíc někdy o kompenzaci ani nežádají, protože nechtějí viníka popotahovat u soudu. Odškodnění se však řeší přímo s pojišťovnou a vyplácí se z povinného ručení.

  • stromecek-na-aute
    03. prosince 2023|Petr Woff
    Jak dovézt živý vánoční stromek bez dopravní nehody

    K vánočním svátkům patří pěkný smrček, jedlička nebo jiný jehličnan, který postavíte a nazdobíte ve své domácnosti. Vhodného adepta seženete lehce, otázka však zní, jak dopravíte živý vánoční stromeček do svého bydliště. Srovnejme, kolik stojí profesionální přeprava a jak naložíte stromek do svého auta, aby následná cesta neskončila dopravní nehodou.

  • mladý muž za volantem - jak vybrat první auto
    30. listopadu 2023|Jana Březinová
    Jak vybrat první auto

    Spolehlivé, bezpečné, kompaktní, s nízkou spotřebou. Snadno se s ním manévruje a parkuje. Pár ťukanců se na něm ztratí. Náhradní díly jsou dostupné a levné, stejně jako povinné ručení. Podobně bychom mohli shrnout, jak vypadá nejlepší první auto. Splňuje to třeba Škoda Fabia nebo VW Golf.

  • muž sedící v autě - co najdeme v technickém průkazu
    24. listopadu 2023|Petr Woff
    Co najdete v technickém průkazu?

    Česká republika se digitalizuje, což brzy pocítí řidiči. Úřady vám od roku 2024 nevydají velký technický průkaz v papírové podobě. Informace o svém voze najdete v elektronickém registru, kam se přihlásíte přes internet. Malý technický průkaz zůstane ve fyzické formě. Prozkoumejme, co znamenají kódy v obou dokumentech, a jaké následky má ztráta velkého či malého technického průkazu.

  • žena-vybírá-elektrokoloběžku
    21. listopadu 2023|Jana Březinová
    Jak vybrat elektrokoloběžku, abyste nemuseli řešit povinné ručení?

    Povinné ručení se podle nového zákona bude vztahovat i na elektrokoloběžky s rychlostí nad 25 km/h, nebo s hmotností nad 25 kg a rychlostí nad 14 km/h. Dobrá zpráva je, že většina elektrokoloběžek v ČR je pomalejší a lehčí. Špatná zpráva je, že povinné ručení měli jejich majitelé mít už dávno sjednané podle jiného zákona. Nikdo to ale nekontroluje.