Zničené auto po nehodě na dálnici

Kde se vzalo, tu se vzalo povinné ručení

15. 4. 2019
|
Délka čtení: 5 min.

Povinné ručení patří mezi zákonná pojištění. V České republice jsou motoristé uvědomělí a podstatná většina má svůj vůz řádně pojištěný. Pouhé minimum si jich troufá jezdit s nepojištěným vozem. Přemýšleli jste ale někdy o tom, kde se myšlenka na toto užitečné pojištění vzala?

O tom, že povinné ručení, je opravdu užitečné a má smysl, nelze pochybovat. K dopravním nehodám dochází každý den a jen díky povinnému ručení obdrží poškození odškodné vždy včas a v odpovídající výši. Nebýt povinného ručení, museli by poškození odškodné vymáhat od viníků nehody, což by byl zásadní problém.

Způsobil si škodu? Zaplatíš!

S principem obecné odpovědnosti zakotvené v zákoně se můžeme setkat již na počátku 19. století. Konkrétně máme na mysli Všeobecný občanský zákoník vydaný v roce 1811. Jeho součástí bylo ustanovení obecné odpovědnosti uplatňované na základě principu odpovědnosti za zavinění. Do toho přirozeně spadaly také škody způsobená provozem prvních motorových vozidel.

S rychlým vývojem automobilů, které byly rok co rok rychlejší a silnější a následky dopravních nehod tragičtější, se objevila nutnost vzniku zákona týkajícího se přímo automobilových škod. V srpnu 1908 byl vydán zákon č. 162/1908 Sb. o ručení za škody z provozování jízdních silostrojů (automobilů), kterému se brzy začalo říkat automobilový zákon.

Nový zákon jasně definoval odpovědnost vlastníka a provozovatele automobilů a vztahovala se na silnice, cesty a vůbec všechny veřejné plochy. Pojištění odpovědnosti však ještě zůstávalo dobrovolné. Ze zákona byly vyjmuty pouze osoby ve vojenské služby v případě, že škodu zavinili při výkonu služby.

Cesta od dobrovolnosti k povinnosti

První povinnost sjednání pojištění se týkala vybrané skupiny provozovatelů automobilů a byla ukotvena v novém zákoně č. 198/1932 Sb. o dopravě motorovými vozidly. Pojištění bylo povinné pro živnostníci podnikající v oblasti přepravy osob či nákladů. Doklad o pojištění museli předložit na živnostenském úřadu, jinak jim nebyla udělena koncese.

Dalším krokem byl zákon č. 81/1935 Sb. o jízdě motorovými vozidly, který jako první představil veřejné povinné pojištění vozidel. Od roku 1935 bylo pojištění odpovědnosti povinného pro každého vlastníka motorového vozidla zapsaného v rejstříku československých motorových vozidel s výjimkou řidičů ve vojenské službě a státní správě.

Pojištění nekrylo celou škodu. Zaviněné škody do výše 400 korun platit viník a v případě vyšších škod se na úhradě podílel 10 %. Už tehdy byl založený Fond na podporu při úrazech motorových vozidel, předchůdce dnešního Garančního fondu. Stejně jako dnes příspěvky do fondu odváděly pojišťovny a to ve výši 1 % z čistého zisku.

40 let ve znamení znárodnění

Komunistický režim znárodnil všechny komerční pojišťovny, které převedl pod jediný národní podnik Československá pojišťovna. Dosavadní zákon nahradil zákon č. 56/1950 Sb. o provozu na veřejných silnicích. Po dobu 50 let nebylo možné vybrat si pojistitele ani produkt. Dokladem o pojištění byla pouze poznávací značka. Nevedla se ani evidence neuhrazeného pojistného, protože to na úhradu škody nemělo žádný vliv.

Po sametové revoluci a osvobození republiky byl zákon označen za nevyhovující. Trvalo ale ještě pár let než byl zákon nahrazen novým zákonem č. 168/1999 Sb., o pojištění odpovědnosti za škodu způsobenou provozem motorového vozidla. Zákon začal platit v roce 2000 a teprve od té doby si motoristé zase mohou dobrovolně vybírat pojišťovnu i různé variantu povinného ručení. Znovu byl zřízen Garanční fond.

Monika ŠaríkováVíce článků autora

Jak se vám tento článek líbil?

Sdílet článek

Související články

  • Muž pije pivo při řízení auta
    15. dubna 2024|Petr Pohůdka
    Bodový systém a pokuty 2024

    Od ledna roku 2024 platí v České republice nový bodový systém. Pro řidiče by měl být přehlednější. Vážné přestupky jsou postihovány přísněji, u banálních provinění se tresty naopak zmírnily. Jaké jsou hlavní změny a kde najdete bodový stav řidiče?

  • Koupě ojetého auta
    08. dubna 2024|Petr Pohůdka
    Jak dovézt auto z Německa: Vše, co potřebujete vědět

    Německý trh s ojetinami je v mnoha ohledech lákavější než ten český. Za západními hranicemi se dají pořídit modely, které v tuzemsku často chybí. Jak koupit auto v Německu a co je potřeba k přihlášení vozidla ze zahraničí? Připravili jsme pro vás průvodce nákupem auta v Německu.

  • servis a kontrola motorky
    31. března 2024|Jana Březinová
    Jak připravit motorku před sezónou?

    Většina motorkářů svůj stroj ukládá k zimnímu spánku. Dlouhé stání mu ale neprospívá, proto k přípravě motorky na sezónu přistupujte svědomitě. Snížíte tím riziko poruch i nehod.

  • Žena telefonuje kvůli prasklému čelnímu sklu
    30. března 2024|Jana Březinová
    Jak řešit prasklé čelní sklo

    Jeden odražený kamínek dokáže napáchat škodu za desítky tisíc. Není divu, že připojištění skel patří k nejoblíbenějším doplňkovým pojištěním. Sjednává si ho každý čtvrtý řidič. Která pojišťovna vám nabídne nejvýhodnější podmínky a jak prasklé sklo řešit?

  • 24. března 2024|Jana Březinová
    Jak řešit nabourané auto na parkovišti

    Podle statistik pojišťoven se s odřeným autem na parkovišti setkalo 9 z 10 řidičů. Jak si s nehodou poradit, ať už jste ji zavinili vy, nebo jiný řidič? A co dělat, když viník od nehody ujede?

  • Zdražení povinného ručení 2022 - Kalkulačka, model auta, mince a smlouvy o pojistce
    19. března 2024|Petr Pohůdka
    Zdražení povinného ručení a havarijního pojištění v roce 2024

    I v letošním roce se provoz vozidla nejspíš prodraží. Připlatíme si nejen za pojištění, ale i autoservisní práce a součástky. Nicméně inflace konečně klesá, a tak by nárůst cenové hladiny neměl být tak výrazný – u povinného ručení a havarijního pojištění experti očekávají nárůst v jednotkách procent. Jak se s případným zvyšováním pojistného poprat?

  • Předávání klíče k autu
    11. března 2024|Petr Pohůdka
    Kupní smlouva na auto a přepis vozu. Co všechno je potřeba?

    Budete kupovat vozidlo nebo se naopak snažíte prodat to své? V obou případech si dejte pozor na správné vypořádání dokumentů. Vždy byste měli uzavřít písemnou kupní smlouvu a včas vůz přepsat na nového majitele, jinak hrozí dokonce pokuty.

  • Řada motoristů se mylně domnívá, že sjednáním povinného ručení auta a havarijního pojištění je jejich vozidlo plně chráněno. Často je pro ně proto nepříjemným překvapením, když pojišťovna odmítne vzniklou škodu uhradit, případně pojistné plnění krátí. Nejedná se přitom o mimořádné případy, ale takové, které mohou potkat téměř každého. Kdy vám pojišťovna odmítne peníze vyplatit, případně vyplatí méně, než jste čekali? Tady je pět situací.
    10. března 2024|Jana Březinová
    5 situací, kdy pojišťovna nezaplatí, ani když je auto pojištěné

    Myslíte si, že je vaše auto po sjednání povinného ručení a havarijního pojištění plně chráněno? Ve většině případů ano. Mohou ale vzniknout situace, kdy pojišťovna pojistné plnění krátí, nebo dokonce odmítne vzniklou škodu uhradit. Problém je jízda na sjetých pneumatikách, neohlášení nehody policii nebo zbytkový alkohol. O jaké další situace se jedná?

  • Automechanik upevňuje rámeček pod SPZ
    27. února 2024|Jana Březinová
    Vše o SPZ: K čemu slouží, jak řešit její ztrátu a vybrat si ji na přání?

    Když SPZ ztratíte a vyjedete bez ní, hrozí vám zákaz řízení až na 1,5 roku. Připravit vás o ni ale může i policie, když zjistí, že dlužíte za pokuty. Od roku 2016 si můžete navrhnout SPZ na přání. Nesmí obsahovat vulgarity a zaplatíte za ni 10 000 Kč. Co dalšího jste o SPZ (ne)věděli?

  • žena telefonuje po nehodě u auta ve sněhu
    13. února 2024|Jana Březinová
    Nehody v zimě: Jak jim předcházet a jak si auto správně pojistit

    V posledních letech bývají zimy mírnější, přesto každoročně na namrzlých silnicích zemře kolem 20 osob a asi 1000 se zraní. Řidiči nejsou zvyklí jezdit v zimních podmínkách, a tak je náledí a sníh na vozovce často zaskočí. Na co si dát na silnicích pozor, jaká zimní výbava vám nesmí chybět a jak si auto na zimu správně pojistit?