Zničené auto po nehodě na dálnici

Kde se vzalo, tu se vzalo povinné ručení

15. 4. 2019
|
Délka čtení: 5 min.

Povinné ručení patří mezi zákonná pojištění. V České republice jsou motoristé uvědomělí a podstatná většina má svůj vůz řádně pojištěný. Pouhé minimum si jich troufá jezdit s nepojištěným vozem. Přemýšleli jste ale někdy o tom, kde se myšlenka na toto užitečné pojištění vzala?

O tom, že povinné ručení, je opravdu užitečné a má smysl, nelze pochybovat. K dopravním nehodám dochází každý den a jen díky povinnému ručení obdrží poškození odškodné vždy včas a v odpovídající výši. Nebýt povinného ručení, museli by poškození odškodné vymáhat od viníků nehody, což by byl zásadní problém.

Způsobil si škodu? Zaplatíš!

S principem obecné odpovědnosti zakotvené v zákoně se můžeme setkat již na počátku 19. století. Konkrétně máme na mysli Všeobecný občanský zákoník vydaný v roce 1811. Jeho součástí bylo ustanovení obecné odpovědnosti uplatňované na základě principu odpovědnosti za zavinění. Do toho přirozeně spadaly také škody způsobená provozem prvních motorových vozidel.

S rychlým vývojem automobilů, které byly rok co rok rychlejší a silnější a následky dopravních nehod tragičtější, se objevila nutnost vzniku zákona týkajícího se přímo automobilových škod. V srpnu 1908 byl vydán zákon č. 162/1908 Sb. o ručení za škody z provozování jízdních silostrojů (automobilů), kterému se brzy začalo říkat automobilový zákon.

Nový zákon jasně definoval odpovědnost vlastníka a provozovatele automobilů a vztahovala se na silnice, cesty a vůbec všechny veřejné plochy. Pojištění odpovědnosti však ještě zůstávalo dobrovolné. Ze zákona byly vyjmuty pouze osoby ve vojenské služby v případě, že škodu zavinili při výkonu služby.

Cesta od dobrovolnosti k povinnosti

První povinnost sjednání pojištění se týkala vybrané skupiny provozovatelů automobilů a byla ukotvena v novém zákoně č. 198/1932 Sb. o dopravě motorovými vozidly. Pojištění bylo povinné pro živnostníci podnikající v oblasti přepravy osob či nákladů. Doklad o pojištění museli předložit na živnostenském úřadu, jinak jim nebyla udělena koncese.

Dalším krokem byl zákon č. 81/1935 Sb. o jízdě motorovými vozidly, který jako první představil veřejné povinné pojištění vozidel. Od roku 1935 bylo pojištění odpovědnosti povinného pro každého vlastníka motorového vozidla zapsaného v rejstříku československých motorových vozidel s výjimkou řidičů ve vojenské službě a státní správě.

Pojištění nekrylo celou škodu. Zaviněné škody do výše 400 korun platit viník a v případě vyšších škod se na úhradě podílel 10 %. Už tehdy byl založený Fond na podporu při úrazech motorových vozidel, předchůdce dnešního Garančního fondu. Stejně jako dnes příspěvky do fondu odváděly pojišťovny a to ve výši 1 % z čistého zisku.

40 let ve znamení znárodnění

Komunistický režim znárodnil všechny komerční pojišťovny, které převedl pod jediný národní podnik Československá pojišťovna. Dosavadní zákon nahradil zákon č. 56/1950 Sb. o provozu na veřejných silnicích. Po dobu 50 let nebylo možné vybrat si pojistitele ani produkt. Dokladem o pojištění byla pouze poznávací značka. Nevedla se ani evidence neuhrazeného pojistného, protože to na úhradu škody nemělo žádný vliv.

Po sametové revoluci a osvobození republiky byl zákon označen za nevyhovující. Trvalo ale ještě pár let než byl zákon nahrazen novým zákonem č. 168/1999 Sb., o pojištění odpovědnosti za škodu způsobenou provozem motorového vozidla. Zákon začal platit v roce 2000 a teprve od té doby si motoristé zase mohou dobrovolně vybírat pojišťovnu i různé variantu povinného ručení. Znovu byl zřízen Garanční fond.

Monika ŠaríkováVíce článků autora

Jak se vám tento článek líbil?

Sdílet článek

Související články

  • dopravni_nehoda_hadajici_se_muzi
    13. června 2024|Jana Březinová
    Výluky v pojištění – přehled situací, na které se pojistka nevztahuje

    Pojistné podmínky mívají desítky stran, a tak se je nikomu nechce číst. To je ale chyba. Ve výlukách totiž zjistíte, na co se pojištění nevztahuje. Ignorace těchto výjimek vás může stát miliony korun. Abyste o výlukách získali lepší představu, připravili jsme pro vás jejich přehled u různých typů pojištění. Na konci článku najdete ty vůbec nejabsurdnější záludnosti pojistných podmínek.

  • technická kontrola vozu
    26. dubna 2024|Petr Pohůdka
    Vše, co potřebujete vědět o STK

    Pravidelné návštěvě STK se nevyhne žádný majitel vozidla. Kdy musíte na STK vyrazit, jaká je cena technické kontroly, na co se technici zaměřují a co dělat, když vaše auto na STK neprojde? Shrnuli jsme pro vás všechny důležité informace o STK včetně změn platných od roku 2024.

  • motorka vedle auta
    26. dubna 2024|Jana Březinová
    Když se potká auto a motorka: Nejčastější příčiny problémů a jak je řešit

    Většinu problémů mezi motorkáři a řidiči aut by vyřešilo, kdyby se jedna skupina dokázala vžít do té druhé. Jenomže velká část řidičů za řídítky motorky nikdy neseděla, a tak nedokáže posoudit, jak se její jízdní vlastnosti liší. Motorkáři zase zapomínají, že oni sice většinou vyjíždí pro radost, ale na silnicích potkávají řidiče, kteří třeba vystresovaní spěchají do práce.

  • Muž pije pivo při řízení auta
    15. dubna 2024|Petr Pohůdka
    Bodový systém a pokuty 2024

    Od ledna roku 2024 platí v České republice nový bodový systém. Pro řidiče by měl být přehlednější. Vážné přestupky jsou postihovány přísněji, u banálních provinění se tresty naopak zmírnily. Jaké jsou hlavní změny a kde najdete bodový stav řidiče?

  • Koupě ojetého auta
    08. dubna 2024|Petr Pohůdka
    Jak dovézt auto z Německa: Vše, co potřebujete vědět

    Německý trh s ojetinami je v mnoha ohledech lákavější než ten český. Za západními hranicemi se dají pořídit modely, které v tuzemsku často chybí. Jak koupit auto v Německu a co je potřeba k přihlášení vozidla ze zahraničí? Připravili jsme pro vás průvodce nákupem auta v Německu.

  • servis a kontrola motorky
    31. března 2024|Jana Březinová
    Jak připravit motorku před sezónou?

    Většina motorkářů svůj stroj ukládá k zimnímu spánku. Dlouhé stání mu ale neprospívá, proto k přípravě motorky na sezónu přistupujte svědomitě. Snížíte tím riziko poruch i nehod.

  • Žena telefonuje kvůli prasklému čelnímu sklu
    30. března 2024|Jana Březinová
    Jak řešit prasklé čelní sklo

    Jeden odražený kamínek dokáže napáchat škodu za desítky tisíc. Není divu, že připojištění skel patří k nejoblíbenějším doplňkovým pojištěním. Sjednává si ho každý čtvrtý řidič. Která pojišťovna vám nabídne nejvýhodnější podmínky a jak prasklé sklo řešit?

  • 24. března 2024|Jana Březinová
    Jak řešit nabourané auto na parkovišti

    Podle statistik pojišťoven se s odřeným autem na parkovišti setkalo 9 z 10 řidičů. Jak si s nehodou poradit, ať už jste ji zavinili vy, nebo jiný řidič? A co dělat, když viník od nehody ujede?

  • Zdražení povinného ručení 2022 - Kalkulačka, model auta, mince a smlouvy o pojistce
    19. března 2024|Petr Pohůdka
    Zdražení povinného ručení a havarijního pojištění v roce 2024

    I v letošním roce se provoz vozidla nejspíš prodraží. Připlatíme si nejen za pojištění, ale i autoservisní práce a součástky. Nicméně inflace konečně klesá, a tak by nárůst cenové hladiny neměl být tak výrazný – u povinného ručení a havarijního pojištění experti očekávají nárůst v jednotkách procent. Jak se s případným zvyšováním pojistného poprat?

  • Předávání klíče k autu
    11. března 2024|Petr Pohůdka
    Kupní smlouva na auto a přepis vozu. Co všechno je potřeba?

    Budete kupovat vozidlo nebo se naopak snažíte prodat to své? V obou případech si dejte pozor na správné vypořádání dokumentů. Vždy byste měli uzavřít písemnou kupní smlouvu a včas vůz přepsat na nového majitele, jinak hrozí dokonce pokuty.