Koupili jste nemovitost? Jedna z prvních věcí, kterou budete řešit, je přepis elektřiny. Existují dva základní scénáře:
plánujete využít služeb stejného dodavatele elektřiny jako původní majitel nemovitosti,
chystáte se odebírat elektřinu od jiného dodavatele než původní majitel nemovitosti.
Pokud bude do prodané nemovitosti i nadále dodávat elektřinu stejný poskytovatel, jedná se o přepis odběrného místa. Tento typ přepisu elektřiny je rychlejší a administrativně jednodušší. Máte-li ale možnost výhodnějšího odběru od jiného dodavatele, rozhodně se vám vyplatí společně s přepisem zařídit i změnu dodavatele.
Druhá varianta je označována jako přepis se změnou dodavatele. Bude trvat o něco déle a vyžaduje více papírování. Může nastat například v situacích, kdy chcete zůstat u svého dodavatele elektřiny a původní majitel měl smlouvu s jiným poskytovatelem.
Počítejte s tím, že vám přepis energií zabere několik týdnů. Konkrétní doba se bude lišit v závislosti na jednotlivých dodavatelích a typu přepisu. Přepis odběrného místa u stejného poskytovatele zabere okolo dvou týdnů. Vstupují-li do hry dva dodavatelé, měl by celý proces přihlášení elektřiny trvat zhruba měsíc.
Celková doba trvání přepisu elektřiny závisí i na vaší rychlosti při vyplňování a dodávání potřebných dokumentů. Ovlivňuje ji také způsob, jakým spolupracujete s původním majitelem nemovitosti. Součinnost je nutná například při vyplňování předávacího protokolu, ve kterém si obě strany odsouhlasí stav elektroměru.
V případě koupě nemovitosti se nepředpokládá, že by v tomto ohledu měly nastat komplikace. Ostatně spolupracovat jste museli už při podepisování kupní smlouvy. Další možností, jak vyřešit přepis elektřiny, je prostřednictvím plné moci od původního majitele. Vy jako nový majitel pak můžete zařídit přihlášení elektřiny sám.
TIP
Přečtěte si: Přepis energií: Jaké komplikace mohou nastat?
Přepis elektřiny není u jednotlivých dodavatelů nijak sjednocen. V praxi to znamená, že každý dodavatel po vás může chtít jiné dokumenty. Mezi ty nejběžnější dokumenty a náležitosti, které budete muset poskytnout každému dodavateli patří:
údaje o odběrném místě,
kontaktní údaje stávajícího i nového odběratele,
předávací protokol se stavem elektroměru a údaji o měřidle,
doklad o vztahu nemovitosti – kupní smlouva.
Chronologický postup při přepisu elektřiny je tedy následující:
nový majitel žádá o přepis u zvoleného dodavatele, původní majitel podává žádost o ukončení smlouvy (případně uděluje plnou moc k ukončení smlouvy novému dodavateli),
nový majitel podepisuje smlouvu s dodavatelem, původní majitel svoji smlouvu ukončuje (v případě udělení plné moci tak činí nový dodavatel),
nový majitel dostává rozpis záloh, původní majitel konečné vyúčtování.
Ukončení a přihlášení odběru musí probíhat zároveň. Jinak se může stát, že zůstanete pár dní bez elektřiny.
Bojíte se, že při přepisu energií na něco zapomenete nebo jen nemáte dostatek času na zdlouhavé papírování? Nevadí! Přihlášení elektřiny za vás vyřídíme a ještě při tom ušetříte. Využijte naši kalkulačku cen elektřiny. Během jedné minuty uvidíte přehledné srovnání několika desítek dodavatelů. Vyberte si poskytovatele, který odpovídá vašim požadavkům a my se postaráme, aby přepis elektřiny proběhl bez komplikací.
O zprostředkování pojištění se stará společnost ePojisteni.cz s.r.o. Půjčky a úvěry jsou zprostředkovávány společností Elephant Orchestra, s.r.o. Zprostředkování telekomunikací a energií zajišťuje společnost Tarifomat, s.r.o. Jedná se o společnosti, které jsou součástí Skupiny Srovnejto a jsou držiteli platné registrace České národní banky, případně platné registrace Energetického regulačního úřadu.